• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om du inte vill lägga mkt pengar på underhåll - absolut inte

Du ska ha en V70 Classic om du vill ha ett problemfritt ägande (eller åtminstone enkelt underhåll med billiga delar) och hög säkerhet till vettiga pengar

Vänliga hälsningar, tråkgubben ;)
Har en sådan. Fantastiskt tråkig bil, men lite charmig i sitt tråk så att säga. Min har endast gått 15,000 mil och ser nästan ny ut. Inredningen från denna generation Volvo är plastig och skramlar och låter lite. Allt annat känns stabilt och bra. Har ägt min i 2 år och har varit relativt problemfritt.

Utöver vanlig service har jag fått byta generator och batteri. Och behöver snart byta ett hjullager också. Vad jag har förstått med dessa bilar är det så att allt runtomkring drivlinan fallerar innan drivlinan själv gör det. Interiören, hjulupphängningskomponenter osv. Men motor och växellåda (har en 5-spd manuell) är skottsäkra.
 

SenorE

Omega
Om du inte vill lägga mkt pengar på underhåll - absolut inte

Du ska ha en V70 Classic om du vill ha ett problemfritt ägande (eller åtminstone enkelt underhåll med billiga delar) och hög säkerhet till vettiga pengar

Vänliga hälsningar, tråkgubben ;)
Det finns en viss anledning till att dessa bilar fortfarande är en av de vanligaste synerna på våra vägar, trots 20 år på nacken.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Då har jag äntligen fått tag på alla delar till XJn efter några månaders letande. Sista fixet inför besiktning imorgon. Ett halvljus var för högt riktat bl.a. Går som en klocka nu så jag håller tummarna
20230629_201517.jpg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Nya ostar monterade, skönt att komma upp en bit i luften igen. :) dom gamla har rullat ca 5500 mil, sommar 20,21,22 och några månader iår.

Såg en intressant lösning av ljuddämpning av lågprofildäck. Skumgummi limmat på insidan av däcket, ni som kör på såna däck märkt med VOL på däcksidan låt bli punkteringsspray vid punktering. Obalansen blir gigantisk och bilen okörbar.
 

Bilagor

  • 20230630_110259.JPG
    20230630_110259.JPG
    703.8 KB · Visningar: 8
  • 20230630_112124.JPG
    20230630_112124.JPG
    572.9 KB · Visningar: 7

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Hej!
Den gamla är från 2015 och ska säljas nu (ren bensin alltså).
Den nya är en av de första 2024 som rullar ut. På pappret ska den klara typ 90km på el men när batteriet är fulladdat står det 77km. Oavsett så kommer det täcka in 90% av min körning typ, så jag tror den kommer rulla ganska billigt. Det som är extra bra med att jag fick en 2024 är att den klarar ta emot laddning på två faser, så laddningen går mycket fortare på dessa än de tidigare modellerna.
7mil är ok. Då blir det 4 på vintern
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
7mil är ok. Då blir det 4 på vintern
Det verkar bli längre och längre på mätaren för varje gång jag laddar fullt. Sista gången stod det 85km till tomt batteri. Oavsett så går den väldigt billigt jämfört med min gamla bensinare. 50 mil körda och tankmätaren är fortfarande på översta strecket. Men det har varit mest korta sträckor med laddning emellan iofs. Än så länge sjukt nöjd men det är ju mycket som känns annorlunda mot vår gamla kärra. Jäkla gött drag när man trampar plattan i mattan och 455hk puttar på.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Någon mer än jag som ångrat en bilförsäljning och har svårt att släppa det?

Köpte nedan 2002 Tii från -74 för 50k 2009 som jag drog upp på ett släp och körde hem. Den var då helt plåtrenoverad, inredningen i toppenskick, motorn genomgången, nya bussningar osv men dåvarande ägaren fick inte motorn att gå när man tryckte ner gasen, därav priset. När jag kom hem mätte jag upp hur mycket soppa som kom fram till den mekaniska insprutningen, kügelfisher, vilket knappt var nåt. Köpte ny elektrisk bensinpump och sen besiktning efter det. Körde den i två år men fick sen för mig att sälja. Har en vän i München som höll på med veteranbilar och han hjälpte mig att få lokala handlare att komma med bud på bilen. Tog med äldste sonen och körde hela vägen ner. Första handlaren köpte den för 120k vilket var bästa bud. Dagen efter låg den ute på mobile.de för 250k och försvann direkt. När jag nu ser hur priserna fortsatt att segla iväg så är nog denna bilaffär den sämsta jag gjort, rent monetärt, även om jag mer än dubblade mitt inköpspris. Till detta, och allra viktigast, var att den var som en dröm att köra. Eller så har jag förskönat det jag minns. Satt trimkam i den så det fanns fler än de specade 130 hästarna under huven. Kommer på mig ibland att förbanna mitt egna dåliga omdöme.
Bilder nedan på bilen som nu säkert står hos någon rik gubbe som inte törs, eller kan, piska runt den i rondeller.
(Klisterlappen på bakrutan såldes på sjuttitalet för att en viss terroristorganisation hade en fäbless att stjäla just 2002 för sina dåd)
IMG_0082.jpeg
IMG_0087.jpeg
IMG_0088.jpeg
IMG_0041.jpeg
IMG_0039.jpeg
 
Senast ändrad:

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Någon mer än jag som ångrat en bilförsäljning och har svårt att släppa det?

Köpte nedan 2002 Tii från -74 för 50k 2009 som jag drog upp på ett släp och körde hem. Den var då helt plåtrenoverad, inredningen i toppenskick, motorn genomgången, nya bussningar osv men dåvarande ägaren fick inte motorn att gå när man tryckte ner gasen, därav priset. När jag kom hem mätte jag upp hur mycket soppa som kom fram till den mekaniska insprutningen, kügelfisher, vilket knappt var nåt. Köpte ny elektrisk bensinpump och sen besiktning efter det. Körde den i två år men fick sen för mig att sälja. Har en vän i München som höll på med veteranbilar och han hjälpte mig att få lokala handlare att komma med bud på bilen. Tog med äldste sonen och körde hela vägen ner. Första handlaren köpte den för 120k vilket var bästa bud. Dagen efter låg den ute på mobile.de för 250k och försvann direkt. När jag nu ser hur priserna fortsatt att segla iväg så är nog denna bilaffär den sämsta jag gjort, rent monetärt, även om jag mer än dubblade mitt inköpspris. Till detta, och allra viktigast, var att den var som en dröm att köra. Eller så har jag förskönat det jag minns. Satt trimkam i den så det fanns fler än de specade 130 hästarna under huven. Kommer på mig ibland att förbanna mitt egna dåliga omdöme.
Bilder nedan på bilen som nu säkert står hos någon rik gubbe som inte törs, eller kan, piska runt den i rondeller.
(Klisterlappen på bakrutan såldes på sjuttitalet för att en viss terroristorganisation hade en fäbless att stjäla just 2002 för sina dåd)
IMG_0082.jpeg
IMG_0087.jpeg
IMG_0088.jpeg
IMG_0041.jpeg
IMG_0039.jpeg

Såg en sån (typ?) igår, 2002, men det stod inte ”Tii” bara turbo på den vänster bak. Väldigt cool!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Såg en sån (typ?) igår, 2002, men det stod inte ”Tii” bara turbo på den vänster bak. Väldigt cool!
Om det var en äkta så brukar de ha en dekal med 2002 turbo skrivet spegelvänt på frontspoilern. Då vet de framför vad de har i backspegeln och att de ska flytta på sig.😎
Tror de gjordes vita och silver enbart. Extremt åtråvärda och kostar därefter.

 

Mk2018

Omega
En garage fråga till er i tråden, kör ni något speciellt golv/plattor/färg på golvet? Har funderat på att måla med epoxy (har betonggolv), men funderar på om det finns något bättre alternativ?
 

Marli

Cartier
Någon mer än jag som ångrat en bilförsäljning och har svårt att släppa det?

Köpte nedan 2002 Tii från -74 för 50k 2009 som jag drog upp på ett släp och körde hem. Den var då helt plåtrenoverad, inredningen i toppenskick, motorn genomgången, nya bussningar osv men dåvarande ägaren fick inte motorn att gå när man tryckte ner gasen, därav priset. När jag kom hem mätte jag upp hur mycket soppa som kom fram till den mekaniska insprutningen, kügelfisher, vilket knappt var nåt. Köpte ny elektrisk bensinpump och sen besiktning efter det. Körde den i två år men fick sen för mig att sälja. Har en vän i München som höll på med veteranbilar och han hjälpte mig att få lokala handlare att komma med bud på bilen. Tog med äldste sonen och körde hela vägen ner. Första handlaren köpte den för 120k vilket var bästa bud. Dagen efter låg den ute på mobile.de för 250k och försvann direkt. När jag nu ser hur priserna fortsatt att segla iväg så är nog denna bilaffär den sämsta jag gjort, rent monetärt, även om jag mer än dubblade mitt inköpspris. Till detta, och allra viktigast, var att den var som en dröm att köra. Eller så har jag förskönat det jag minns. Satt trimkam i den så det fanns fler än de specade 130 hästarna under huven. Kommer på mig ibland att förbanna mitt egna dåliga omdöme.
Bilder nedan på bilen som nu säkert står hos någon rik gubbe som inte törs, eller kan, piska runt den i rondeller.
(Klisterlappen på bakrutan såldes på sjuttitalet för att en viss terroristorganisation hade en fäbless att stjäla just 2002 för sina dåd)
IMG_0082.jpeg
IMG_0087.jpeg
IMG_0088.jpeg
IMG_0041.jpeg
IMG_0039.jpeg
O ja. 1992 325iA cabriolet med M sport pkt från fabrik och det mesta av options i övrigt, individuallack osv. ~ 10k mil såldes för 70k. Gillade inte automaten men vad f*n tänkte jag, hade ganska bra hum om vart marknaden var på väg.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Om det var en äkta så brukar de ha en dekal med 2002 turbo skrivet spegelvänt på frontspoilern. Då vet de framför vad de har i backspegeln och att de ska flytta på sig.😎
Tror de gjordes vita och silver enbart. Extremt åtråvärda och kostar därefter.

Rolig info! Såg den inte framifrån tyvärr. Misstänkte att det var en dyrgrip.

Den var vit och hade samma streck på sidan iallafall 🙂
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
En garage fråga till er i tråden, kör ni något speciellt golv/plattor/färg på golvet? Har funderat på att måla med epoxy (har betonggolv), men funderar på om det finns något bättre alternativ?
Hur används garaget? Kör du exv in bil med dubb så undrar jag hur epoxy blir till slut

Vi har granitkeramik i garaget: https://www.stuvbutiken.com/sv/arti...ik-garageklinker-mont-everest-30-x-30-cm.html

Väldigt hållbart, blir lite halt även om de är anpassade för ändamålet. Hade vi fått välja om så hade jag valt mörkare med mörkare fog alternativt Swisstrax. Men ser ändå bra ut efter 6 års användande. Meckar en del så det blir lite spill etc.
- har även lågt till tak, fixen och plattorna "snodde" ungefär 30mm(eller liknande) av den takhöjd vi hade. Kan vara något att tänka på om höjden är viktigt.

Kolla även in Swisstrax(alt Racedeck) om du kan tänka dig plastplattor, riktigt bra! Enkelt att lägga med. Klinker kräver en hel del arbete speciellt om det är fall i garaget.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
En garage fråga till er i tråden, kör ni något speciellt golv/plattor/färg på golvet? Har funderat på att måla med epoxy (har betonggolv), men funderar på om det finns något bättre alternativ?
Jag målade med 2k epoxy på betong. Det….blev inte 100%. Tappar man ett verktyg i golvet så flagnar det. Dubbslitage har jag löst med gummimattor under vintertid men det skulle det inte tåla är jag helt säkert. Hade jag fått välja fritt hade jag lagt klinker men det skulle bli mkt dyrare.
 

Mk2018

Omega
Tack för svar, blir inget meckande men däremot två suvar som ska in. Hade klinker på mitt förra garage men tänkte att jag skulle slippa göra det den här gången. Finns det någon uppenbar nackdel med att bara ha betong?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för svar, blir inget meckande men däremot två suvar som ska in. Hade klinker på mitt förra garage men tänkte att jag skulle slippa göra det den här gången. Finns det någon uppenbar nackdel med att bara ha betong?
Betongen kan inte vara obehandlad i alla fall. Det dammar nåt jävulskt. Dessutom blir det fläckar av allt som hamnar på betongen. Någon slags ordentlig betongimpregnering eller försegling krävs. Jag började med Betsil, det räckte inte, det dammade ändå. Sen gick jag över till https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/golvfarg-nm-50-super-epoxifarg och är väl halvnöjd, inte 100 iaf. Trodde det skulle hålla bättre. Produkterna var dock mkt lättjobbade, det tog mkt längre tid att städa garaget än att måla ;)
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Tack för svar, blir inget meckande men däremot två suvar som ska in. Hade klinker på mitt förra garage men tänkte att jag skulle slippa göra det den här gången. Finns det någon uppenbar nackdel med att bara ha betong?
Du kan dammbinda golvet. Det har jag gjort i mitt garage och det fungerar riktigt bra. Sök på dammbindning betonggolv.
 
Topp