• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vore roligt med en gammal större premium-Suv typ XC-90, X5, ML, RX, Q5. Skulle det kunna vara ett bra köp med tanke på budget? Hur mycket skall man fokusera på mil/ålder?
Om du inte vill lägga mkt pengar på underhåll - absolut inte

Du ska ha en V70 Classic om du vill ha ett problemfritt ägande (eller åtminstone enkelt underhåll med billiga delar) och hög säkerhet till vettiga pengar

Vänliga hälsningar, tråkgubben ;)

Du ska ha en V70 Classic om du vill ha ett problemfritt ägande (eller åtminstone enkelt underhåll med billiga delar) och hög säkerhet till vettiga pengar

Med risk för att socialt självmord på KS funderar jag lite över hur man bör/ska ställa sig till milen på en sådan bil? kör idag en Seat Leon -06 med 23500 mil på mätaren. Den går generellt bra och relativt billig att äga samt drar väl en 0,7. Dock kör jag oftast långturer á 30 milx2/vecka och börjar fundera på om man kanske ändå inte skulle ha en lite tystare bil. Men lite feg för att de ska bli dyrare med en dylik bil, tänker dock kanske att sedan är lämpligare än kombi men annars samma bil ju.

Så summasumarum, är en dylik Volvo egentligen ett bättre och ekonomiskt likvärdigt val som en Leon?

Tack! Jo, en sådan har jag haft. Väldigt bra bil, ful, tråkig och tror inte sambon skulle gå med på en V70 igen. Själv skulle jag vara helnöjd med en Volvo 745.

Lexus, Toyota eller Honda borde väl hålla bra iallafall? Typ RX, Rav4 eller Crv?

Andrabilen har pajat ur totalt. Orkar inte med den längre. Det var en väldigt välskött Peugeot 307 -05 som svärföräldrarna lagt ut otroligt mycket pengar på sedan ny. Den var gratis för oss men är inte så sugen på att fortsätta kasta pengar på en Peugeot som gått 30K mil.

Som andrabil kommer den gå fram och tillbaka till träningar och lokala resor. Tippar på max 10 mil/vecka. Därmed är min tanke att det är ok om den drar en del soppa. Då det är sambo med barn som skall åka är det bra med en stor bil om det skulle inträffa någon olycka, är ju rädd om dem. Då vi bor på landet är det bra med en SUV, en kombi kan fungera med. Gärna 4x4.

Budget: Vad är rimligt? Jag vet inte faktiskt. Helst under 80K, ju billigare desto bättre men samtidigt kanske en billigare bil kostar mer i längden? Känns trist att låna pengar med dagens ränta så vill gärna slippa det.

Vore roligt med en gammal större premium-Suv typ XC-90, X5, ML, RX, Q5. Skulle det kunna vara ett bra köp med tanke på budget? Hur mycket skall man fokusera på mil/ålder?

Kanske en Sorento, Duster, Vitara, Forester eller dylikt är ett bättre köp?

All input välkomnas!
Stor-check, suv-check, 4x4-check, premium-nåja man kan inte få allt:)

En amerikansk tank. Har den klarat sig från rosten så har du bil länge.

Tråkiga valet, Toyota är ju "skapligt" :) driftsäkra så denna borde klara sig länge till.

Med risk för att socialt självmord på KS funderar jag lite över hur man bör/ska ställa sig till milen på en sådan bil? kör idag en Seat Leon -06 med 23500 mil på mätaren. Den går generellt bra och relativt billig att äga samt drar väl en 0,7. Dock kör jag oftast långturer á 30 milx2/vecka och börjar fundera på om man kanske ändå inte skulle ha en lite tystare bil. Men lite feg för att de ska bli dyrare med en dylik bil, tänker dock kanske att sedan är lämpligare än kombi men annars samma bil ju.

Så summasumarum, är en dylik Volvo egentligen ett bättre och ekonomiskt likvärdigt val som en Leon?
Nån tusenlapp på biltema och ett par timmars jobb så kan du få Seaten tyst. Jag tryckte in lite asfaltsmatta och skummatta i hytten till min Vito buss och det blev avsevärt mycket bättre.
Har gjort samma sak tidigare med riktigt bra resultat.
Om du är nöjd med din bil är det onödigt att byta bara för bytandets skull, ny (beg)bil nya problem.

Blir bra :)

Smidda(17x8 ET38) och 6.9kg.
Har för mig mina OEM Rays smidda väger 6.8 men då i 17x7 ET45.

Fälgarna är Desmond Regamaster Evo II. Finns en del historia bakom modellen. Återkommer med lite läsning senare.
20230620_195926 (1).jpg
Är de OEM, dvs från Mazda?

Andrabilen har pajat ur totalt. Orkar inte med den längre. Det var en väldigt välskött Peugeot 307 -05 som svärföräldrarna lagt ut otroligt mycket pengar på sedan ny. Den var gratis för oss men är inte så sugen på att fortsätta kasta pengar på en Peugeot som gått 30K mil.

Som andrabil kommer den gå fram och tillbaka till träningar och lokala resor. Tippar på max 10 mil/vecka. Därmed är min tanke att det är ok om den drar en del soppa. Då det är sambo med barn som skall åka är det bra med en stor bil om det skulle inträffa någon olycka, är ju rädd om dem. Då vi bor på landet är det bra med en SUV, en kombi kan fungera med. Gärna 4x4.

Budget: Vad är rimligt? Jag vet inte faktiskt. Helst under 80K, ju billigare desto bättre men samtidigt kanske en billigare bil kostar mer i längden? Känns trist att låna pengar med dagens ränta så vill gärna slippa det.

All input välkomnas!
80k och 4wd, skulle rekommendera Subsru då de håller bra och har fin 4wd.
Men bara om du bor i norrland (de rostar en del annars)

Tack! Jo, en sådan har jag haft. Väldigt bra bil, ful, tråkig och tror inte sambon skulle gå med på en V70 igen. Själv skulle jag vara helnöjd med en Volvo 745.

Lexus, Toyota eller Honda borde väl hålla bra iallafall? Typ RX, Rav4 eller Crv?
Tänk på skatten. Min gamla XC90 hade sköna 8700 eller nåt i årsskatt.
Äldre Rav4 och crv är bullriga och ”sladdriga” enligt mig.
Skattefri Tahoe eller Suburban är ju fränt?
Och delar billiga från amazon. Lite egen-mek så har du ett smidigt ägande.

All input välkomnas!
Lexus RX är din vän, suv:ar är generellt dyra i drift men den är nog bäst i klassen på driftsekonomi tack vare hög kvalitet.

Cayenne är kanske ett alternativ? Lite dyrare i drift än de andra men också roligare.

Mekar inget själv så en gammal jänkare kanske är sådär då? Är iofs jäkligt coola. Får för mig att kvaliteten inte är något vidare...

Lexus eller Toyota lockar nog egentligen mest pga de inte krånglar lika mycket som andra bilar, vilket är viktigt. Lexus kan vara rätt trevliga med iofs.

Subaru har jag haft. Svinbra 4x4 och egentligen inte så mycket krångel. Dock rätt tråkig...

Jag får fortsätta fundera.

Tack för all input!

All input välkomnas!

Tycker personligen att runt 50K klassen är svår då man kan få lite vad som helst i den klassen… Jag hade själv lagt mindre fokus på märke och mer fokus på skick, många mil är okej sålänge den är servad och utbytta delar… Q7 och X5 är trevliga men mycket att se upp med. Viktigaste är att studera bilen grundligt på plats och provköra, inte förivra sig. kolla på bussningar, lyssna efter glapp, inte sönderrostade grejor och om den servats med bra olja och filter regelbundet…

Själv hittade jag en Forrester 2010 för 15K som varit mycket bra till sommarens utflykter! Men i det priset har det varit en del att fixa, tvätt av DPF och en felkod på kolfilter samt lite slö i hjulupphängning.
IMG_8989.jpeg

Jag har en vettig billig Forester 2,0i -09 om du vill ha. Skicka P M isf.

Kan höra mig för om sambon kan tänka sig köra en Forester 👍

Är mycket fram och tillbaka här. Sålde nyss en Caravelle och nu slinker det ut att hon skulle gärna ha 7 säten... Får se var det slutar.

Hon kanske kan tänka sig köra våran GLK som jag tar till jobbet. Isåfall kanske jag köper mig en Jimny eller något dylikt 🤷. GLK känns dock mer Älg/björn- säker än en Jimny och jag var ganska nära att köra på en björn för 3 veckor sedan.

Jag fick leverans på vår nya V60 T8 hybrid i måndags efter att ha väntat i nästan 15 månader. Jag har varit väldigt nöjd med vår V60 T5 som nu rullat knappt 18000 mil men detta är ju ett helt annat djur. Den är underbart fin att köra!
Men - ett stort men! Nu är det ju touchskärm precis som i alla andra moderna bilar. Hur håller man en sådan fri från fingerkladd? Jag måste givetvis använda den och även om fingrarna känns torra och rena så verkar det omöjligt att inte solka ner displayen efter varje användning. Ska man skaffa sig en microfibertrasa eller nåt att ha liggandes i bilen? Eller är det typ våtservetter av någon särskild sort man ska använda?
Sen är det sånadär svarta blanka paneler invändigt lite här och där. De lär ju bli både kladdiga och dammiga en dag efter att de torkats av, så jag måste ha nån form av trasa för detta också känner jag.

Jag fick leverans på vår nya V60 T8 hybrid i måndags efter att ha väntat i nästan 15 månader. Jag har varit väldigt nöjd med vår V60 T5 som nu rullat knappt 18000 mil men detta är ju ett helt annat djur. Den är underbart fin att köra!
Men - ett stort men! Nu är det ju touchskärm precis som i alla andra moderna bilar. Hur håller man en sådan fri från fingerkladd? Jag måste givetvis använda den och även om fingrarna känns torra och rena så verkar det omöjligt att inte solka ner displayen efter varje användning. Ska man skaffa sig en microfibertrasa eller nåt att ha liggandes i bilen? Eller är det typ våtservetter av någon särskild sort man ska använda?
Sen är det sånadär svarta blanka paneler invändigt lite här och där. De lär ju bli både kladdiga och dammiga en dag efter att de torkats av, så jag måste ha nån form av trasa för detta också känner jag.
Volvo brukar skicka med en microfiberduk för detta ändamål, kollat handskfacket? Håll in hemknappen några sek. så går den i låst läge för rengöring. Håller med dig att det är ett helsike att hålla skärmen och alla blanka ytor kladdfria i nya volvos.

Volvo brukar skicka med en microfiberduk för detta ändamål, kollat handskfacket? Håll in hemknappen några sek. så går den i låst läge för rengöring. Håller med dig att det är ett helsike att hålla skärmen och alla blanka ytor kladdfria i nya volvos.
Tack för tipset om rengöringsläge. Hemknappen förresten - vilken är det?
Nej handskfacket är rent sånär som på lite instruktionsböcker. Jag får skaffa en trasa eller två.

Årsmodell på dessa?
Kul du är nöjd!!
Hur långt kom dom på el? Nya klart längre.

Mekar inget själv så en gammal jänkare kanske är sådär då? Är iofs jäkligt coola. Får för mig att kvaliteten inte är något vidare...

Lexus eller Toyota lockar nog egentligen mest pga de inte krånglar lika mycket som andra bilar, vilket är viktigt. Lexus kan vara rätt trevliga med iofs.

Subaru har jag haft. Svinbra 4x4 och egentligen inte så mycket krångel. Dock rätt tråkig...

Jag får fortsätta fundera.

Tack för all input!
Äldre Lexus RX rostar som en gammal brittisk skit bil.
T.ex under plasten för trösklarna.
Tyvärr…
Men å andra sidan är det rediga slitvargar.

Jag tror även att en Subaru Forrester är ett bra alternativ. Men den är ju bullrig och jävlig, speciellt i jämförelse med en RX.

Lämnade in fru laketwigs Hyundai på service och fick åka hem i den här klumpen. SUV är inte min grej, men det visste jag redan innan.

Note to self: Köp aldrig en bil med manuell växellåda igen. ;)
Nissan 2023-06-28.jpg

Årsmodell på dessa?
Kul du är nöjd!!
Hur långt kom dom på el? Nya klart längre.
Hej!
Den gamla är från 2015 och ska säljas nu (ren bensin alltså).
Den nya är en av de första 2024 som rullar ut. På pappret ska den klara typ 90km på el men när batteriet är fulladdat står det 77km. Oavsett så kommer det täcka in 90% av min körning typ, så jag tror den kommer rulla ganska billigt. Det som är extra bra med att jag fick en 2024 är att den klarar ta emot laddning på två faser, så laddningen går mycket fortare på dessa än de tidigare modellerna.

Hej!
Den nya är en av de första 2024 som rullar ut. På pappret ska den klara typ 90km på el men när batteriet är fulladdat står det 77km. Oavsett så kommer det täcka in 90% av min körning typ, så jag tror den kommer rulla ganska billigt. Det som är extra bra med att jag fick en 2024 är att den klarar ta emot laddning på två faser, så laddningen går mycket fortare på dessa än de tidigare modellerna.
Jag har en 2023 XC60 hybrid och den klarar drygt 7 mil vintertid (norrländsk vinter) och 8 mil nu på sommaren.

Hej!
Skönt med lite snabbare laddning, min T6 -23 är hopplöst långsam samt drar fasen huvudsäkring om riktigt kallt på vintern när husets uppvärmning jobbar hårt på natten när strömmen är billig och bilen skall laddas av samma anledning. Kräver lastbalansering för att funka optimalt.

Verkligen nöjd med den på alla sätt förutom de blanka ytorna i interiören och att de inte kan få till appen på ett vettigt sätt. Saknar fortfarande kördagbok men använder man den inte i jobbet är det inget problem.
Fungerar det fortfarande inte med körjournalen privat/tjänst i googlebilarna?

Tillbaka
Topp