• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

nobblan

Omega
IMG_2311.jpeg


Härligt att hänga i garage och pilla med bilen över en öl eller två. Nytt för mig!
 

nobblan

Omega
Frugan håller på och tar bilkörkort i vuxen (30+) ålder och är på jakt efter en enkel första bil för pendling ett par-tre dagar i veckan, c 5-10mil/dag (70-väg, motorväg och innerstad). Vad skulle ni välja i prisklass 50k - max 100k? Krav är väl att den ska vara tillförlitlig, minimalt med krångel, generellt låg kostnad vad gäller förbrukning/bilskatt/försäkring, lättkörd(?) och automatväxlad.

Har kollat på allt möjligt som Toyota Aygo/Yaris, Nissan Micra, Honda Civic/Jazz, VW Polo/Golf, Audi A1, Bmw 1-serie, Mercedes A klass, Fiat 500, Mini Cooper etc. Automat ser ut att begränsa utbudet en del och mindre bilar verkar i några fall vara dyrare än motsvarande modell större (ex BMW 1-serie vs 3-serie).
Är det typ Toyota Yaris, så ny som möjligt och max x mil, som ryms inom budget som är standardalternativet?

Glöm inte spana in Mazda. Ett märke som åtminstone jag missat helt – men som gör otroligt bra bilar och som dessutom är sportigare och (känns) lyxigare än Toyota.
 

nobblan

Omega
På tal om att hänga i garaget. Helt orimligt omständigt att byta gummit runt handtagen på min 993 (dom gamla var helt ruttna och såg riktigt trista ut). Tog 2 timmar för en (!) dörr då allt måste plockas isär 🫠

71599119750__C48E3ED5-76A0-4801-9B7F-B1CFE5374882.fullsizerender.jpeg


71600267103__699ED0F6-3226-498B-BEB3-97BC3E0F1061.fullsizerender.jpeg


Edit: Dags att byta en högtalare också – den var nästan lika rutten den 😅
 

Patriik

Omega
2-Faktor
Frugan håller på och tar bilkörkort i vuxen (30+) ålder och är på jakt efter en enkel första bil för pendling ett par-tre dagar i veckan, c 5-10mil/dag (70-väg, motorväg och innerstad). Vad skulle ni välja i prisklass 50k - max 100k? Krav är väl att den ska vara tillförlitlig, minimalt med krångel, generellt låg kostnad vad gäller förbrukning/bilskatt/försäkring, lättkörd(?) och automatväxlad.

Har kollat på allt möjligt som Toyota Aygo/Yaris, Nissan Micra, Honda Civic/Jazz, VW Polo/Golf, Audi A1, Bmw 1-serie, Mercedes A klass, Fiat 500, Mini Cooper etc. Automat ser ut att begränsa utbudet en del och mindre bilar verkar i några fall vara dyrare än motsvarande modell större (ex BMW 1-serie vs 3-serie).
Är det typ Toyota Yaris, så ny som möjligt och max x mil, som ryms inom budget som är standardalternativet?
Seat Leon?
Kört BMW många år men sett till pris, komfort, utseende exteriört och interiört så tycker jag Leon modellen är bra.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag håller på att fixa med min gamla pickup, och vill dela med mig av världens äckligaste/bästa knep för riktigt risiga tygmattor. Alltså de ”fasta”, som täcker hela golvet.
Lärde mig det igår, är kanske sist på bollen, men så är det ibland.
-borsta in MYCKET bikarbonat i mattan.
-spraya rikligt med 50/50 ättika/vatten
-sätt en toaborste (ny, helst) med avkapat skaft i skruvdragaren och gå lös på mattan då det bubblat klart.
Efter några gångers genomgnuggande blev äckelmattan oväntat ren. Det stank cigarettrök/koskit/öppet avlopp under hela processen.
Sög upp så mycket vätska/gegga som möjligt löpande under tiden, och dammsög supernoga sedan.
Enligt interwebz så tar det här bort riktigt elak lort bättre än en ”extractor”.
 

Owaysis

Cartier
Jag håller på att fixa med min gamla pickup, och vill dela med mig av världens äckligaste/bästa knep för riktigt risiga tygmattor. Alltså de ”fasta”, som täcker hela golvet.
Lärde mig det igår, är kanske sist på bollen, men så är det ibland.
-borsta in MYCKET bikarbonat i mattan.
-spraya rikligt med 50/50 ättika/vatten
-sätt en toaborste (ny, helst) med avkapat skaft i skruvdragaren och gå lös på mattan då det bubblat klart.
Efter några gångers genomgnuggande blev äckelmattan oväntat ren. Det stank cigarettrök/koskit/öppet avlopp under hela processen.
Sög upp så mycket vätska/gegga som möjligt löpande under tiden, och dammsög supernoga sedan.
Enligt interwebz så tar det här bort riktigt elak lort bättre än en ”extractor”.
Luktade inte ättika i bilen sen?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tänkte ta tag i en grej som fått mig nipprig i några år. XC60 2014. Varje gång jag kör AC på typ ”mellersta” låter ett högfrekvent ljud som går rätt in i hjärnan. Kör jag på lägre eller högre är det fine. Någon med tips? Här är en video, sätt på lurarna och njut :)

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tänkte ta tag i en grej som fått mig nipprig i några år. XC60 2014. Varje gång jag kör AC på typ ”mellersta” låter ett högfrekvent ljud som går rätt in i hjärnan. Kör jag på lägre eller högre är det fine. Någon med tips? Här är en video, sätt på lurarna och njut :)

Kommer rimligen från fläktmotorn. Antingen byter du hela eller om det går, lagret som fläkten sitter på.
 

Edin

Panerai
Tänkte ta tag i en grej som fått mig nipprig i några år. XC60 2014. Varje gång jag kör AC på typ ”mellersta” låter ett högfrekvent ljud som går rätt in i hjärnan. Kör jag på lägre eller högre är det fine. Någon med tips? Här är en video, sätt på lurarna och njut :)


Hjälpte svärfar byta fläkten i svärmors xc60 för något år sedan. Det var bra pilligt och man måste vara vig för att komma åt kontakten under instumentbrädan. Men det går!
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Min pappa köpte en fin blå 2,5T Ocean race edition med trevlig ljus läderinredning runt 2002. Jag minns att den kändes ganska lyxig i det utförandet.

Klart trevliga bilar för sin tid, och kanske fortfarande? Jag har inte suttit i en på många år.
Funkar helt klart fortfarande, sen beror det på vad man jämför med men jag har haft 2 nya Renaulter innan denna. V70:n vinner typ allt förutom bränsleförbrukningen 😉
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min pappa köpte en fin blå 2,5T Ocean race edition med trevlig ljus läderinredning runt 2002. Jag minns att den kändes ganska lyxig i det utförandet.

Klart trevliga bilar för sin tid, och kanske fortfarande? Jag har inte suttit i en på många år.
Cyklar förbi en XC70 Ocean Race 2.5T från denna tid med färgmatchade plastdetaljer. Alltså helt mörkblå och ingen svart plast på XC70 från den generationen. Den är i helt fantastiskt skick och väldigt trevlig att se nästan varje dag :)
 
Topp