• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hej alla! Längesen jag var i denna delen av forumet och kikade, roligt att läsa ikapp och se alla roliga bilar 😊 Själv har jag (sedan jag skrev sist) skaffat en 718 GT4 med MR paket och som används främst på Nurburgring, har lite fler roliga uppgraderingar påväg men här kommer ett par härliga bilder från Tyskland 🏁
IMG_0049.jpeg
IMG_0055.jpeg
IMG_0074.jpeg
Så jävla bra! Både bil och tid :D

Har du den stående där?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fjädrar bytas till lite hårdare, buren förlängs hela vägen fram, ny förarstol samt ny setup med lite mer Camber och lite lägre rideheight som tillåts med de nya fjädrarna 😊
Så kommer bli lite styvare generellt med fullbur! Antar att hela bilen kommer kännas riktigt tight med ny stol och hårdare fjädring

Är det full MR-kit på den(ser att du har deras gurney-flap i alla fall :D) med deras 3-vägs coilisar? Med tanke på var de har sina lokaler och var du kör så har de säkerligen rekommenderade inställningar eller gör inställningar baserat på körstil? Eller gör du setup själv? Har sett lite videos på när dem gör diverse inställningar och det känns som man är i rätt bra händer minst sagt :D
 

Nurburgking

Cartier
Så kommer bli lite styvare generellt med fullbur! Antar att hela bilen kommer kännas riktigt tight med ny stol och hårdare fjädring

Är det full MR-kit på den(ser att du har deras gurney-flap i alla fall :D) med deras 3-vägs coilisar? Med tanke på var de har sina lokaler och var du kör så har de säkerligen rekommenderade inställningar eller gör inställningar baserat på körstil? Eller gör du setup själv? Har sett lite videos på när dem gör diverse inställningar och det känns som man är i rätt bra händer minst sagt :D
Ansolut lär den bli lite styvare :) Den har hela kittet inkl. stötdämpare m.m. men nu när det går så fort så har dem utvecklat en ny fjäder som ska funka bättre i dessa farter (kanske inget för den som kör 7.30BTG). Setupen jag kört innan är deras, nu gör vi en egen utefter mina önskemål efter diskussion med deras testförare och mekaniker :) Framförallt så tillåter fjädrarna lite lägre rideheight vilket borde ge en aerodynamisk vinst.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ansolut lär den bli lite styvare :) Den har hela kittet inkl. stötdämpare m.m. men nu när det går så fort så har dem utvecklat en ny fjäder som ska funka bättre i dessa farter (kanske inget för den som kör 7.30BTG). Setupen jag kört innan är deras, nu gör vi en egen utefter mina önskemål efter diskussion med deras testförare och mekaniker :) Framförallt så tillåter fjädrarna lite lägre rideheight vilket borde ge en aerodynamisk vinst.
låter riktigt trevligt!
Så dämparna i lägsta läget är inte tillräckligt lågt för att utnyttja aero på mest effektiva sätt eller de går att sänka mer men man har tagit fram en hårdare fjäder som inte komprimerar lika mycket?

sorry för frågorna, det är intressant :D
 

Nurburgking

Cartier
låter riktigt trevligt!
Så dämparna i lägsta läget är inte tillräckligt lågt för att utnyttja aero på mest effektiva sätt eller de går att sänka mer men man har tagit fram en hårdare fjäder som inte komprimerar lika mycket?

sorry för frågorna, det är intressant :D
Dämparen är inte begränsningen utan skulle jag köra bilen lägre med nuvarande fjäder så hade den bottnat igenom och då blivit orolig samt skrapat i. Den hårdare fjädern håller bättre emot kompressionen vilket tillåter lite lägre ursprunglig rideheight. Dämparen ställs därefter i retur fjädring för att hålla emot den nya fjädern under utfjädring för att inte få en studsig bil. :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Dämparen är inte begränsningen utan skulle jag köra bilen lägre med nuvarande fjäder så hade den bottnat igenom och då blivit orolig samt skrapat i. Den hårdare fjädern håller bättre emot kompressionen vilket tillåter lite lägre ursprunglig rideheight. Dämparen ställs därefter i retur fjädring för att hålla emot den nya fjädern under utfjädring för att inte få en studsig bil. :)
yes var så jag tänkte men du hade bättre beskrivning :D

en hel vetenskap det där när man börja kolla relationen mellan dämpning/retur/fjädrar/pre-load/höjd/hjulvinklar/däck/däcktemp/luftryck/krängningshämmare/diff...... o_O:bag:.

Hade velat komma till den nivå i min körning för att kunna känna/urskilja ändringar och kunna förklara alt ställa in för att få bilen att bete sig på ett visst sätt. Visst kan basics men när man börjar laborera med alla faktorer som spelar in då blir det ganska så komplext
 
Senast ändrad:

Nurburgking

Cartier
yes var så jag tänkte men du hade bättre beskrivning :D

en hel vetenskap det där när man börja kolla relationen mellan dämpning/retur/fjädrar/pre-load/höjd/hjulvinklar/däck/däcktemp/luftryck/krängningshämmare/diff...... o_O:bag:.

Hade velat komma till den nivå i min körning för att kunna känna/urskilja ändringar och kunna förklara alt ställa in för att få bilen att bete sig på ett visst sätt. Visst kan basics men när man börjar laborera med alla faktorer som spelar in då blir det ganska så komplext
Man klarar knappt det själv, där Manthey kommer in med sin expertis för att få det att funka på riktigt!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå fjädring, osv.
Jag sålde hojar förut, och det går knappt att räkna hur många gånger random R-hojsunge kommit in och skruvat grejerna hit-och-dit lite utefter någon tråd på sporthoj, kombinerat med någon svågers experttips.
Det där är som sagt ett superbrett område. Som lekman (eller även ”halvkunnig”) ska man vara ödmjuk.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Apropå fjädring, osv.
Jag sålde hojar förut, och det går knappt att räkna hur många gånger random R-hojsunge kommit in och skruvat grejerna hit-och-dit lite utefter någon tråd på sporthoj, kombinerat med någon svågers experttips.
Det där är som sagt ett superbrett område. Som lekman (eller även ”halvkunnig”) ska man vara ödmjuk.
:D
haha det kan jag tänka mig.

Som tur är har jag bara tvåvägs-justering(dämpning/retur med en skruva och höjd) på mina coils och hjulinställningarna pillar jag inte på ....
Men skall installera ställbara krängningshämmare snart. Det kommer göra mycket skillnad på min bil, den är lite lynnig bak och hoppas råda bot på det med större hämmare fram(går till viss del att justera med att styva upp dämparna fram, men då går det knappt att köra med dem på gatan).
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
I perioder drömmer jag om att köpa en Dodge ram. Inte för att den täcker några behov över huvud taget, utan bara för att jag älskar pickuper.

Nu finns det en srt-10 med V10. Helt ok skick och till och med fullständig servicebok.

Hur dum i huvet är jag om jag köper den? Strax under 300 k. Den kommer gå några hundra mil om året. Det blir typ familjens utflyktsbil.

Då får jag sälja min m3, men skulle jag ångra mig så är det väl bara att sälja Dodgen och köpa en ny bmw.

Det måste vara värre att gå undrade hela livet och aldrig få veta.

Övertyga mig att vara dum nu!
 

BRATTÅS

Panerai
I perioder drömmer jag om att köpa en Dodge ram. Inte för att den täcker några behov över huvud taget, utan bara för att jag älskar pickuper.

Nu finns det en srt-10 med V10. Helt ok skick och till och med fullständig servicebok.

Hur dum i huvet är jag om jag köper den? Strax under 300 k. Den kommer gå några hundra mil om året. Det blir typ familjens utflyktsbil.

Då får jag sälja min m3, men skulle jag ångra mig så är det väl bara att sälja Dodgen och köpa en ny bmw.

Det måste vara värre att gå undrade hela livet och aldrig få veta.

Övertyga mig att vara dum nu!
Man lever bara en gång. :);)
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
I perioder drömmer jag om att köpa en Dodge ram. Inte för att den täcker några behov över huvud taget, utan bara för att jag älskar pickuper.

Nu finns det en srt-10 med V10. Helt ok skick och till och med fullständig servicebok.

Hur dum i huvet är jag om jag köper den? Strax under 300 k. Den kommer gå några hundra mil om året. Det blir typ familjens utflyktsbil.

Då får jag sälja min m3, men skulle jag ångra mig så är det väl bara att sälja Dodgen och köpa en ny bmw.

Det måste vara värre att gå undrade hela livet och aldrig få veta.

Övertyga mig att vara dum nu!
Näst sista meningen säger allt. Löp o köp!
Jag hade gått på sista årsmodellen -06 typ denna:
-ledrampen som ser allt annat än bra ut.

 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Näst sista meningen säger allt. Löp o köp!
Jag hade gått på sista årsmodellen -06 typ denna:
-ledrampen som ser allt annat än bra ut.

Av vilken anledning hade du gått på den? Jag lutar åt den i Töreboda (Skaraborg). Jag har varit och kollat på den. Ägaren som importerade denna 2007 har en verkstad här. Jag har kollat in bilen, och hittar småsaker, men att den ägts av en person som också har servat den själv väger också tungt.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Av vilken anledning hade du gått på den? Jag lutar åt den i Töreboda (Skaraborg). Jag har varit och kollat på den. Ägaren som importerade denna 2007 har en verkstad här. Jag har kollat in bilen, och hittar småsaker, men att den ägts av en person som också har servat den själv väger också tungt.
Bara min personliga åsikter, men facelift på -06 (stolar, instrumentpanel, framlampor) 10000 billigare och på korten så tycker jag att den svarta ger ett bättre och fräschare intryck. Jag har också haft två st ram 2500, -06 och -09 och även kört dom tidigare men tycker den "nyare" ser klart bättre ut.
Kofångaren och grillen på den röda ser ut att vara fel färg på (kanske bara fel på kamera), kofångare sitter nog inte riktigt V fram, klarlacksläpp på vinge, matta glas på framlamporna.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Bara min personliga åsikter, men facelift på -06 (stolar, instrumentpanel, framlampor) 10000 billigare och på korten så tycker jag att den svarta ger ett bättre och fräschare intryck. Jag har också haft två st ram 2500, -06 och -09 och även kört dom tidigare men tycker den "nyare" ser klart bättre ut.
Kofångaren och grillen på den röda ser ut att vara fel färg på (kanske bara fel på kamera), kofångare sitter nog inte riktigt V fram, klarlacksläpp på vinge, matta glas på framlamporna.
Bilderna är brutalt dåliga på den i Töreboda. Det är inte lacksläpp på vingen utan smuts. Jag upplever inte skillnad i färgen när jag tittar i verkligheten.

Men matta glas är det verkligen, de skulle behöva en polering.

För mig är det fortfarande plus för den bilen dock, eftersom att jag vet vem förra ägaren är. Tack för all input!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
snyggt, är det dom där metalltavlorna man ser reklam för överallt ?
Du tänker på Displate? Körde inte på deras variant då jag har ribborna så den klisterlapp man fäster först hade inte funkat så bra på den typ av vägg tror jag, sen så är själva tavlan i fyra delar i den här storleken.

Köpte min (70x100) ifrån Gallerix (riktigt bra kvalitet på pappret)+ ram
 

FlipSwede

Audemars
I perioder drömmer jag om att köpa en Dodge ram. Inte för att den täcker några behov över huvud taget, utan bara för att jag älskar pickuper.

Nu finns det en srt-10 med V10. Helt ok skick och till och med fullständig servicebok.

Hur dum i huvet är jag om jag köper den? Strax under 300 k. Den kommer gå några hundra mil om året. Det blir typ familjens utflyktsbil.

Då får jag sälja min m3, men skulle jag ångra mig så är det väl bara att sälja Dodgen och köpa en ny bmw.

Det måste vara värre att gå undrade hela livet och aldrig få veta.

Övertyga mig att vara dum nu!
Dum I huvudet är väl alla,som inte åker kommunalt...

Men har du pengarna och inte behöver snåla in på annat så köp.
Om åka Ram blir tråkigt och du förlorar du 75 när du säljer så kan väl det kvitta.

Finns massor med andra hobbies som kostar mer

EDIT

Du har väl kört VIN I Carfax så det inte är några otrevligheter som enkelt kunnat upptäckas?
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Dum I huvudet är väl alla,som inte åker kommunalt...

Men har du pengarna och inte behöver snåla in på annat så köp.
Om åka Ram blir tråkigt och du förlorar du 75 när du säljer så kan väl det kvitta.

Finns massor med andra hobbies som kostar mer

EDIT

Du har väl kört VIN I Carfax så det inte är några otrevligheter som enkelt kunnat upptäckas?

Jag har inte kört vin. Det kanske är bra att göra det? Även om man har bra koll på historiken.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
I perioder drömmer jag om att köpa en Dodge ram. Inte för att den täcker några behov över huvud taget, utan bara för att jag älskar pickuper.

Nu finns det en srt-10 med V10. Helt ok skick och till och med fullständig servicebok.

Hur dum i huvet är jag om jag köper den? Strax under 300 k. Den kommer gå några hundra mil om året. Det blir typ familjens utflyktsbil.

Då får jag sälja min m3, men skulle jag ångra mig så är det väl bara att sälja Dodgen och köpa en ny bmw.

Det måste vara värre att gå undrade hela livet och aldrig få veta.

Övertyga mig att vara dum nu!

Jag har köpt. Det blev Töreboda.

🤘
 
Topp