• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Även här blev det en sista tur följt av en grundlig tvätt innan vintertäcket åkte på idag.
IMG_6757.jpeg

IMG_6765.jpeg

IMG_6763.jpeg
 
Mamma ska köpa nya däck och smsade mig detta: https://www.abswheels.se/dubbdack/winrun/?pid=3030

Billigt och bra säger hon. Vad säger ni? Jag kan inget om däck och köper själv bara namnkunnigt.
Nej nej. Det finns en anledning till att orientaliska däck aldrig lämnas in för att testas i tidningarna. Däremot behöver man inte köpa det allra dyraste däcket, det finns fina däck i mellansegmentet. https://www.bythjul.com/dacktest
 
Mamma ska köpa nya däck och smsade mig detta: https://www.abswheels.se/dubbdack/winrun/?pid=3030

Billigt och bra säger hon. Vad säger ni? Jag kan inget om däck och köper själv bara namnkunnigt.
Avstå och lägg till för ett icke-kines däck.

Min far köpte billigast möjliga kines (LingFeng eller något liknande namn)M+S till sin gamla Skoda

Är man 90+ och ytterst sällan kör över 60km/h eller mer än 5km hemmifrån så duger det soliga sommardagar.
I regn/blött väglag är de livsfarliga. Bilen går "rakt fram" I rondeller och vattenplanar lätt I normala hjulspår.

I motorvägsfart tycker jag bilen är nervös. Spårar, småwobblar över vägbanan och förmedlar en ytterst diffus vägkänsla I ratten.

Vintertid har jag inte provat

Men de var billiga.....
 
Avstå och lägg till för ett icke-kines däck.

Min far köpte billigast möjliga kines (LingFeng eller något liknande namn)M+S till sin gamla Skoda

Är man 90+ och ytterst sällan kör över 60km/h eller mer än 5km hemmifrån så duger det soliga sommardagar.
I regn/blött väglag är de livsfarliga. Bilen går "rakt fram" I rondeller och vattenplanar lätt I normala hjulspår.

I motorvägsfart tycker jag bilen är nervös. Spårar, småwobblar över vägbanan och förmedlar en ytterst diffus vägkänsla I ratten.

Vintertid har jag inte provat

Men de var billiga.....

Vi har konstaterat att hon får lägga lite extra pengar på däcken. Nu är hon ju typ 55 år gammal, men reflexer på en sådan gammal häst börjar ju också ge sig.
 
Om man ska köpa däck, och speciellt vinterdäck, ska man ALDRIG tumma på prestanda. Punkt.
Skillanden mellan bästa och sämsta vinterdäcken är mycket mycket större än skillnaden mellan de bästa och sämsta sommardäcken.
Bra policy att ha när man köper bil. Räkna med kostnaden för ett set av de bästa vinterdäcken, alltid. Fälgar spelar ingen större roll, behöver inte ha märkesfälgar för 40,000kr, där kan man göra lite som man vill, men däcken är ack så viktiga. Märker stor skillnad mellan min bil som har Nokian Hakkapeliitta dubb och min polares bil som har något skräp han fick med bilen från bilhandlarn.

Generellt bra tips om man kollar begagnad bil också. Har den 15 år gamla bilen fina kvalitetsdäck med bra mönsterdjup är det ett gott tecken. Skitdäck är ett tecken på att ägaren inte bryr sig, vilket kan betyda att ägaren inte brytt sig om annat viktigt med bilen heller.
 
Om man ska köpa däck, och speciellt vinterdäck, ska man ALDRIG tumma på prestanda. Punkt.
Skillanden mellan bästa och sämsta vinterdäcken är mycket mycket större än skillnaden mellan de bästa och sämsta sommardäcken.
Jag tycker dock att sommardäck är bra i mittemellan spannet.
Jag kör Nankang på allt när det gäller sommardäck. Fungerar bra i allt från vanliga däck på min Lexus, C däck på min husvagn till R däck på Vipern.
Men på vintern är det kvalitet som gäller. Kör alltid Nokian Hakka men nu till Mini Coopern blev jag snål och tog Hankook istället.
 
Jag tycker dock att sommardäck är bra i mittemellan spannet.
Jag kör Nankang på allt när det gäller sommardäck. Fungerar bra i allt från vanliga däck på min Lexus, C däck på min husvagn till R däck på Vipern.
Men på vintern är det kvalitet som gäller. Kör alltid Nokian Hakka men nu till Mini Coopern blev jag snål och tog Hankook istället.

Säger inte emot dig där då jag själv köpt sommardäck från Landsail till mammas och tjejens förra bil. Skulle kunna tänka mig dessa igen men då på en bil som rullar från A till B. Inte en M3, Porsche eller valfri bil av ”gti” modell.

Och nej, 15 år gamla märkesdäck är inte heller att rekommendera då däck är färskvara (inom rimliga gränser) men visst, det visar att ägaren köpte bra däck men även att han är snål. Dock bättre än en äldre Golf R med valfritt asiatiskt skräp däck. Känns som det snålats in på annat då med…
 
Senast ändrad:
vilken combo det hade varit .... hade dock kört på G80an, har kört den på bana och den var grymt bra samt att man kan åka 4 personer väldigt bekvämt i den.
Måste vara en stealth PPF på M4an eller finns den att beställa i "frozen white"? Lite skillnad i storlek mot min dock :D

Dagarna är räknade för året. Körde de-sufflerat igår men just nu så kommer det snöflingor där jag bor i Stockholm......

DSC00542-.jpg
 
Senast ändrad:
Jag skulle ha sålt min M3 innan jag köpte en annan bil. Nu har jag två och ångest över att sälja M3an. Någon del av mitt undermedvetna tror att M3an är unik och att jag gör ett stort misstag.
Hur unik är den, egentligen? Har den någon speciell utrustning som gör det svårt att köpa en likvärdig bil senare?

Jag hamnar själv i denna situation hela tiden, med både bilar och klockor, då jag är väldigt svag för viss typ av flärd. Jag köper nya bilar med färgglad lack och exklusiv klädsel i ljust läder, och klockor i de mest ovanliga färgerna. Sedan tycker jag inte att de går att sälja, eftersom jag ser att det inte finns några begagnade till salu i dessa ovanliga utföranden. Ibland tänker jag att jag borde köpa de vanligaste varianterna, men det är ju inte det jag vill ha...
 
Hur unik är den, egentligen? Har den någon speciell utrustning som gör det svårt att köpa en likvärdig bil senare?

Jag hamnar själv i denna situation hela tiden, med både bilar och klockor, då jag är väldigt svag för viss typ av flärd. Jag köper nya bilar med färgglad lack och exklusiv klädsel i ljust läder, och klockor i de mest ovanliga färgerna. Sedan tycker jag inte att de går att sälja, eftersom jag ser att det inte finns några begagnade till salu i dessa ovanliga utföranden. Ibland tänker jag att jag borde köpa de vanligaste varianterna, men det är ju inte det jag vill ha...

Det är en ruskigt snikutrustad M3. Det enda som är bra med bilen är att den har en cool orangeröd färg. Jag har lite sarkastisk mot mig själv; den är ingalunda unik.
 
Hejdå, lyxbilen!

Tyvärr, tyvärr så har jag för första gången fått stora, oöverstigliga, problem med en av mina gamla lyxbilar. Den köptes i vintras för små pengar och var en trogen kamrat ungefär halva sommaren, men sen hände något och nu... ja nu är det jag som inte är så trogen.

Inför en långresa tog jag en sista provtur och då blev det haveri, långresan fick göras i hyrbil och Jaguaren fick stå hemma på gården och skämmas. Det var dråpligt och när det hände satt jag och riktigt myste bakom ratten funderandes över hur bra bilen var... men så helt plötsligt dog den och sedan dess har den inte velat hoppa igång.

Relativt mycket tid har investerats i att få den körduglig men ingenting tycks hjälpa, den har gnista, bränsle och kompression men det finns ingen tillstymmelse till att starta. Inget puff och inget poff. Det enda jag kan tänka mig är att gnistan antingen är för svag för att skapa förbränning eller så försöker den tända på helt fel ställe... oaktat det så har jag gett upp, nästa vecka kommer skrotnisse och hämtar den för en sista resa.

Det känns genuint tråkigt, och inte så mycket för att jag tappar lite pengar men jag gillar verkligen bilen och den har massor av liv kvar i sig. Den har gått hur bra som helst och har mycket nya delar så det känns sorgligt att den ska pressas efter att skrotnisse tagit katalysatorn, men vad gör man?

Hade någon kunnat gå i god för att felet som nu uppstått magiskt lagades bara jag kastade 10 eller 15.000kr på den hade jag gjort det utan att tänka två gånger men som det är nu har jag bara ett evighetsprojekt framför mig utan några som helst utsikter.


haveri.jpg
 
Tillbaka
Topp