• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Svenskreggad v12 vid atlantkusten. I sanslöst skick, 1700 mil på klockan. Inte min.
1d76e4dc-754c-41d3-91ad-387be184da9d.jpeg
 
Någon som har en nyare Porsche Cayenne och kan ge lite feedback och upplevelse av bilen? Har varit och provkört Cayenne E-hybrid av senaste årsmodell och tyckte det var en intressant bil på pappret med den nya batteri som ger ”betydligt” bättre räckvidd än tidigare, också intresserad av XC90. Är van sedan tidigare med Mercedes GLE 350de hybrid. Upplevde Porschen som stötig inne i stan men den hade också 22tums fälgar.
IMG_7157.jpeg
 
Senast ändrad:
Någon som har en nyare Porsche Cayenne och kan ge lite feedback och upplevelse av bilen? Har varit och provkört Cayenne E-hybrid av senaste årsmodell och tyckte det var en intressant bil på pappret med den nya batteri som ger ”betydligt” bättre räckvidd än tidigare, också intresserad av XC90. Är van sedan tidigare med Mercedes GLE 350de hybrid. Upplevde Porschen som stötig inne i stan men den hade också 22tums fälgar.
IMG_7157.jpeg
Har haft cayenne innan, en 18. Även kört gle suv innan, kör nu xc90 t8. Måste säga att xc90 är en toppenbil om än inte lika stadig som dom tyska vagnarna, gle är nog den i mitt tycke bästa bilen i denna trio där jag håller porschen som 3a. Men jag hade också en del strul med min cayenne vilket säkert kan ha varit ett måndags ex.
 
Någon som har en nyare Porsche Cayenne och kan ge lite feedback och upplevelse av bilen? Har varit och provkört Cayenne E-hybrid av senaste årsmodell och tyckte det var en intressant bil på pappret med den nya batteri som ger ”betydligt” bättre räckvidd än tidigare, också intresserad av XC90. Är van sedan tidigare med Mercedes GLE 350de hybrid. Upplevde Porschen som stötig inne i stan men den hade också 22tums fälgar.
IMG_7157.jpeg

Hämtade ut den nya modellen för 2 veckor sedan. Luftfjädring är att föredra. Har haft den på 22” förut men numera köper jag 21”.

Den är för spårig enligt mig med 22. Alldeles oavsett en kanonbil. Har haft ny X5, GLE 350de och xc90 T8 senaste 2 åren också.

Cayenne bäst.

Har du några frågor så kör på!
 
Har haft cayenne innan, en 18. Även kört gle suv innan, kör nu xc90 t8. Måste säga att xc90 är en toppenbil om än inte lika stadig som dom tyska vagnarna, gle är nog den i mitt tycke bästa bilen i denna trio där jag håller porschen som 3a. Men jag hade också en del strul med min cayenne vilket säkert kan ha varit ett måndags ex.
XC90 tycker jag är diskret och fin, samt den blir 400 000kr billigare i pris än Cayennen. Något tråkig i infotainment som känns lite utdaterad. Tråkigt att du hade otur med Cayenne, aldrig roligt med måndags ex och speciellt inte i den prisklassen. Något tillval som du tyckte var värt priset?

Hämtade ut den nya modellen för 2 veckor sedan. Luftfjädring är att föredra. Har haft den på 22” förut men numera köper jag 21”.

Den är för spårig enligt mig med 22. Alldeles oavsett en kanonbil. Har haft ny X5, GLE 350de och xc90 T8 senaste 2 åren också.

Cayenne bäst.

Har du några frågor så kör på!

Fantastiskt ju! Är du nöjd? Vilken modell blev det? Vilka intressanta utrustningsval gjorde du och vad tycker du är ett måste? Förstår att luftfjädring är att föredra och power steering som reglerade hur mycket man behöver ge i ratutslag. Något att undvika?
 
Testar elbilsgrejen.
Merca EQB 300 4x4

Har bara haft den i en vecka men den är nice.
Tillbaka till merca efter sejour med Audi A6 och det mesta i en Mercedes slår Audi i min värld. A6 var givetvis större och hade sina fördelar med det. Men finish och kvalitetsintrycket känns högre. Smidig bil och går billigt som attan, mer pengar till klockor!

FE6CD403-8084-4D2A-BFBD-B7F9052965A2.jpeg
 
XC90 tycker jag är diskret och fin, samt den blir 400 000kr billigare i pris än Cayennen. Något tråkig i infotainment som känns lite utdaterad. Tråkigt att du hade otur med Cayenne, aldrig roligt med måndags ex och speciellt inte i den prisklassen. Något tillval som du tyckte var värt priset?



Fantastiskt ju! Är du nöjd? Vilken modell blev det? Vilka intressanta utrustningsval gjorde du och vad tycker du är ett måste? Förstår att luftfjädring är att föredra och power steering som reglerade hur mycket man behöver ge i ratutslag. Något att undvika?
Den utrustning utöver standard som jag tycker man "måste" ha är pasm, 3d kamera ( säkert standard nu) större stereo, full keyless (kanske standard nu med?) , panorama. Sen i mitt fall 21" fälgar, svärtade detaljer utsidan mm. Jag brukar köpa full-lastade bilar eller näst intill iallafall.
 
Vi hade en v60 b3 -23 i tio dagar när vår s90 t5 -16(17) var på reparation. Trevlig bil men föredrar faktiskt vår äldre. Drive mode framförallt och gamla infotainmentsystemet 👀
 
Vi hade en v60 b3 -23 i tio dagar när vår s90 t5 -16(17) var på reparation. Trevlig bil men föredrar faktiskt vår äldre. Drive mode framförallt och gamla infotainmentsystemet 👀
Ja, det där är lite synd. Vi hade en ny XC60 T8 är ”nya” modellen lanserades och nu när jag haft samma modell som hyrbil några gånger slås jag av att man lyckats göra modellen sämre med åren…
 
Nå man har ju hört mycket negativt men hur är det egentligen, ”vågar” man köpa en sån här Range Rover eller får man räkna med motsvarande inköpskostnaden i reparationer per år?


Den du länkar benämns ju som rep.objekt. Säkerligen ett svart hål att kasta pengar i.
 
Nå man har ju hört mycket negativt men hur är det egentligen, ”vågar” man köpa en sån här Range Rover eller får man räkna med motsvarande inköpskostnaden i reparationer per år?

Köp, ingen kommer ihåg en fegis!.
Du kanske är den lyckligt utvalda som mot alla odds får tag på en Range Rover som inte krånglar :)
Har du kunskap, tid och intresse av att skruva själv? Eller ska en verkstad lösa eventuella problem? Klart att det går hålla liv i vilken gammal bil som helst men om en verkstad måste kopplas in varje gång så blir det förmodligen billigare att leasa en ny med garanti.

Här en video med intressanta eftertexter:Dhttps://youtu.be/61X7rt4Qa5w?si=08FZo3YDW8QItigu

Screenshot_20231129-225607.png
 
Nå man har ju hört mycket negativt men hur är det egentligen, ”vågar” man köpa en sån här Range Rover eller får man räkna med motsvarande inköpskostnaden i reparationer per år?

Som sagt
“Bilen säljes som repbojekt/ Utan garantier (ring för mer info)”
Säger väl en del 🙃 Så även reg-skylten 😅
Men en förbaskat fin bil när den rullar. Och mycket roligare att äga än en ”Svensson kärra”.
Dock håller jag med om att om man inte har lite gör det självresurser eller känner någon som har det så kan det bli dyrt o hålla den igång.
Men oavsett lär det vara ett köp du inte kommer ångra när du sitter på ålderdomshemmet 😊
 
Som sagt
“Bilen säljes som repbojekt/ Utan garantier (ring för mer info)”
Säger väl en del 🙃 Så även reg-skylten 😅
Men en förbaskat fin bil när den rullar. Och mycket roligare att äga än en ”Svensson kärra”.
Dock håller jag med om att om man inte har lite gör det självresurser eller känner någon som har det så kan det bli dyrt o hålla den igång.
Men oavsett lär det vara ett köp du inte kommer ångra när du sitter på ålderdomshemmet 😊
Den du länkar benämns ju som rep.objekt. Säkerligen ett svart hål att kasta pengar i.

Låter rimligt, om man skulle tänka sig ett exemplar som inte säljs som rep. objekt då :) Ungefär samma resonemang då också gissar jag :D
 
Låter rimligt, om man skulle tänka sig ett exemplar som inte säljs som rep. objekt då :) Ungefär samma resonemang då också gissar jag :D
Generellt så är alla gamla eller ordentligt använda bilar repobjekt på ett eller annat sätt.
Delar slits. Gummi och plast åldras. Fukt tar sig in i kontaktstycke, kabelmattor och elboxar och ställer till med alla möjliga och omöjliga problem. Rost ställer till en hel del efter år i svenskt saltslask.

Allt går att laga(nästan) gränsen drar man själv vid hur mycket tid och pengar man vill lägga samt hur viktig bilen är i ens liv. Entusiastbil eller enda bilen som måste ta sig till skola,jobb,affär varje dag.


Ibland kan det vara bättre att köpa ett objekt där man vet att något är trasigt, istället för att få något som är fuskat ihop med silvertejp och ståltråd för att klara sig nån månad efter köp.

Som vanligt så får man köpa säljaren.
 
Låter rimligt, om man skulle tänka sig ett exemplar som inte säljs som rep. objekt då :) Ungefär samma resonemang då också gissar jag :D
Personligen hade jag köpt ett välskött o fint exemplar och inte den billigaste jag kunde hitta. (Som alltid när det gäller beg bilar).
Och när det gäller den typen av bil köper jag helst av privatperson som vet vad han har för bil och chansen att få lite historik på vad som gjorts med den.
 
Nå man har ju hört mycket negativt men hur är det egentligen, ”vågar” man köpa en sån här Range Rover eller får man räkna med motsvarande inköpskostnaden i reparationer per år?

Hmmm... jag är tveksam, nu är det förvisso bara anekdoter men min erfarenhet av dessa bilar är att de är helt otroligt dyra i drift jämfört med allt annat. Jag har haft ett antal och är fortfarande med i (den otroligt trevliga) märkesklubben men bilarna är extremt ojämna i kvalitet, vissa (väldigt få) fungerar bra medan ganska många har dyra och komplicerade fel mest hela tiden.

De är jättetrevliga och det går inte att provköra en utan att köpa men just Range Rover fordrar att man har otroligt djupa fickor eller ser meckande och felsökning som ett roligt och spännande inslag i ägandet.

Jag är absolut ingen guru men jag gillar bilar och har haft många av "de där man ska akta sig för", Porsche, Bentley, Jaguar v12, S-klass, Alfa Romeo, 7-serie... Range Rovern är den enda där det verkligen har varit sant, i alla andra fall har det gått att leva med men just de 6-7st RR som stått på min uppfart har varit helt otroligt duktiga på att aldrig någonsin fungera. Detsamma gäller de (ganska många) kompisar som också kärat ned sig i känslan och designen, bilarna äter dem ut huset.

Ska man köpa en gammal lyxbil ska man ha halva bilens värde i reparationsfond men köper man en Range Rover ska man ha fem gånger bilens värde i handskfacket samt nycklarna till en reservbil.

Men, många ägare älskar ju sina RR och det finns många goda skäl till det, och bara av att skriva denna text... ja jag blir f_n sugen på att köpa en jag också.
 
För den som vill ha en tankeställare angående LR-ägande kan ni titta i senaste säsongen av Wheeler Dealers. Land Rovern där är så rostig (trots att det är en lågmilare som ser fin ut utvändigt) att karossfästena åker med karossen upp från ramen (trots lossade bultar) när de tar av karossen. Skön överraskning att få....

(Det är en Discovery som är äldre än den som länkas här så ta det mer som en festlig anekdot än ett facit på hur denna bil är)
 
Hmmm... jag är tveksam, nu är det förvisso bara anekdoter men min erfarenhet av dessa bilar är att de är helt otroligt dyra i drift jämfört med allt annat. Jag har haft ett antal och är fortfarande med i (den otroligt trevliga) märkesklubben men bilarna är extremt ojämna i kvalitet, vissa (väldigt få) fungerar bra medan ganska många har dyra och komplicerade fel mest hela tiden.

De är jättetrevliga och det går inte att provköra en utan att köpa men just Range Rover fordrar att man har otroligt djupa fickor eller ser meckande och felsökning som ett roligt och spännande inslag i ägandet.

Jag är absolut ingen guru men jag gillar bilar och har haft många av "de där man ska akta sig för", Porsche, Bentley, Jaguar v12, S-klass, Alfa Romeo, 7-serie... Range Rovern är den enda där det verkligen har varit sant, i alla andra fall har det gått att leva med men just de 6-7st RR som stått på min uppfart har varit helt otroligt duktiga på att aldrig någonsin fungera. Detsamma gäller de (ganska många) kompisar som också kärat ned sig i känslan och designen, bilarna äter dem ut huset.

Ska man köpa en gammal lyxbil ska man ha halva bilens värde i reparationsfond men köper man en Range Rover ska man ha fem gånger bilens värde i handskfacket samt nycklarna till en reservbil.

Men, många ägare älskar ju sina RR och det finns många goda skäl till det, och bara av att skriva denna text... ja jag blir f_n sugen på att köpa en jag också.
Stort tack för utförligt och välgrundat svar. Tyvärr inte vad man vill höra men bättre veta nu än när det är för sent 😂 blir helt enkelt att låta det förbli en dröm. Men klart ska ju kosta att färdas som engelska kungahuset 😆

Finns ju tyvärr få, om någon bil som kan konkurrera med dessa vad gäller älskvärdhet, stil och elegans eller ren skönhet.
 
För den som vill ha en tankeställare angående LR-ägande kan ni titta i senaste säsongen av Wheeler Dealers. Land Rovern där är så rostig (trots att det är en lågmilare som ser fin ut utvändigt) att karossfästena åker med karossen upp från ramen (trots lossade bultar) när de tar av karossen. Skön överraskning att få....

(Det är en Discovery som är äldre än den som länkas här så ta det mer som en festlig anekdot än ett facit på hur denna bil är)

Nu har jag inte sett, men just Discos av den generation jag gissar på att det kanske är brukar anses vara det mest rostkänsliga man kan hitta.
...precis alla Fiat från 60-, 70-, 80- och 90-talen undantagna.

L320/L322 är väl hur som helst ganska hanterbara? Själv är jag ganska långt gången i planerna på en P38:a - där kan man snacka om att leva på gränsen.
Med anledning av mina funderingar så har jag reggat mig på engelskt Landy-forum - men knappt ens där går det att hitta någon som har något gott att säga om modellen.
Så på pappret fattar jag väl ungefär vad jag ger mig in på. Hur det faller ut i praktiken återstår att se.
Men ibland måste man fan också leva*.
Tycker att det är otroligt charmiga bilar som åldrats med någon särskild slags värdighet.

*...på existensminimum, eftersom alla övriga slantar går till den lokala engelsk bil-mekanikern. ;)
 
Köp och få det ur systemet! 😉 personligen tycker jag L322 är mycket mer tilltalande än 320 som inte åldrats med någon större värdighet imho. Dock verkar 320 mycket vanligare, någon som vet varför? Billigare när nya?
Nä L320 hamnade fort i förorten istället för herrgårdarna.
Den var väl trevligare att köra på väg, tror det vad därför den sålde bättre. De flesta har trots allt inte ett lantbruk att åka runt på.

edit. Jag svarar för fel modell, tänkte nya vs gamla. L322 var väl rejält dyrare än 320 tror jag.
 
Köp och få det ur systemet! 😉 personligen tycker jag L322 är mycket mer tilltalande än 320 som inte åldrats med någon större värdighet imho. Dock verkar 320 mycket vanligare, någon som vet varför? Billigare när nya?
Det är nog mycket riktigt så enkelt som att de var billigare när de var nya, sen var de förvånande trendiga ett tag också.

Det är ganska stor skillnad på L320 och 322 när man sitter bakom ratten, jag upplever 322 som betydligt mer maffig och speciell.

L322 är väl överlag en acceptabel bilmodell men de tidiga V8:eek:rna (från BMW) har mycket problem liksom de senare 5.0 (Jaguar). De finns dock med bensin 4.2 som nog är den bästa.

Växellådorna på de tidiga dieselbilarna är dåliga liksom att de stora diesel v8:eek:rna har en del problem. Elfel är vanliga på alla modeller. Luftfjädringen är inte direkt dålig men överlag dyr att hålla liv i när bilarna blir gamla, om man inte skruvar själv.

Sen har de mängder av andra problem, på i princip alla komponenter.

Men, de är också charmiga och roliga att äga bara man vet vad man ger sig in på.
 
Tillbaka
Topp