• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hejdå, lyxbilen!

Tyvärr, tyvärr så har jag för första gången fått stora, oöverstigliga, problem med en av mina gamla lyxbilar. Den köptes i vintras för små pengar och var en trogen kamrat ungefär halva sommaren, men sen hände något och nu... ja nu är det jag som inte är så trogen.

Inför en långresa tog jag en sista provtur och då blev det haveri, långresan fick göras i hyrbil och Jaguaren fick stå hemma på gården och skämmas. Det var dråpligt och när det hände satt jag och riktigt myste bakom ratten funderandes över hur bra bilen var... men så helt plötsligt dog den och sedan dess har den inte velat hoppa igång.

Relativt mycket tid har investerats i att få den körduglig men ingenting tycks hjälpa, den har gnista, bränsle och kompression men det finns ingen tillstymmelse till att starta. Inget puff och inget poff. Det enda jag kan tänka mig är att gnistan antingen är för svag för att skapa förbränning eller så försöker den tända på helt fel ställe... oaktat det så har jag gett upp, nästa vecka kommer skrotnisse och hämtar den för en sista resa.

Det känns genuint tråkigt, och inte så mycket för att jag tappar lite pengar men jag gillar verkligen bilen och den har massor av liv kvar i sig. Den har gått hur bra som helst och har mycket nya delar så det känns sorgligt att den ska pressas efter att skrotnisse tagit katalysatorn, men vad gör man?

Hade någon kunnat gå i god för att felet som nu uppstått magiskt lagades bara jag kastade 10 eller 15.000kr på den hade jag gjort det utan att tänka två gånger men som det är nu har jag bara ett evighetsprojekt framför mig utan några som helst utsikter.


haveri.jpg
Vet hur det känns…
Men det finns magiker som kan få liv i den igen för (ibland) mindre än man anat…
Jaggor lever sitt eget liv, på gott o ont…

Edit. Hade en med 6a som stannade, och problemet vet ett (av två) bränslefilter som var igensatt. 30 kr på CO o den spann igen… men felsökningen dit kan ta hur långt som helst 🙈
 
Vet hur det känns…
Men det finns magiker som kan få liv i den igen för (ibland) mindre än man anat…
Jaggor lever sitt eget liv, på gott o ont…
Ja, det som stör mig mest är att det antagligen är ett litet löjligt fel, motorn uppvisar alla tecken på att vara kärnfrisk och allt annat är ju bra på den. Eller tja, nu ljuger jag, men allt annat är ganska bra. Det finns ju lite rost och slitage men den har verkligen gått fint rent tekniskt och färgkombinationen är i mina ögon den bästa. Det är någon sensor, jordpunkt eller liten dator som gett upp. Det hade känts bättre om vevaxeln tittade ut genom blocket men så är det ju inte, den är vid god hälsa, men också helt trasig.
 
Hejdå, lyxbilen!

Tyvärr, tyvärr så har jag för första gången fått stora, oöverstigliga, problem med en av mina gamla lyxbilar. Den köptes i vintras för små pengar och var en trogen kamrat ungefär halva sommaren, men sen hände något och nu... ja nu är det jag som inte är så trogen.

Inför en långresa tog jag en sista provtur och då blev det haveri, långresan fick göras i hyrbil och Jaguaren fick stå hemma på gården och skämmas. Det var dråpligt och när det hände satt jag och riktigt myste bakom ratten funderandes över hur bra bilen var... men så helt plötsligt dog den och sedan dess har den inte velat hoppa igång.

Relativt mycket tid har investerats i att få den körduglig men ingenting tycks hjälpa, den har gnista, bränsle och kompression men det finns ingen tillstymmelse till att starta. Inget puff och inget poff. Det enda jag kan tänka mig är att gnistan antingen är för svag för att skapa förbränning eller så försöker den tända på helt fel ställe... oaktat det så har jag gett upp, nästa vecka kommer skrotnisse och hämtar den för en sista resa.

Det känns genuint tråkigt, och inte så mycket för att jag tappar lite pengar men jag gillar verkligen bilen och den har massor av liv kvar i sig. Den har gått hur bra som helst och har mycket nya delar så det känns sorgligt att den ska pressas efter att skrotnisse tagit katalysatorn, men vad gör man?

Hade någon kunnat gå i god för att felet som nu uppstått magiskt lagades bara jag kastade 10 eller 15.000kr på den hade jag gjort det utan att tänka två gånger men som det är nu har jag bara ett evighetsprojekt framför mig utan några som helst utsikter.


haveri.jpg
Usch måste du verkligen pressa den? Den kan inte stå tills du har mer ork på våren att ta tag i det? Känns som nåt slags kulturgärning att behålla den där rullande.
 
Ja, det som stör mig mest är att det antagligen är ett litet löjligt fel, motorn uppvisar alla tecken på att vara kärnfrisk och allt annat är ju bra på den. Eller tja, nu ljuger jag, men allt annat är ganska bra. Det finns ju lite rost och slitage men den har verkligen gått fint rent tekniskt och färgkombinationen är i mina ögon den bästa. Det är någon sensor, jordpunkt eller liten dator som gett upp. Det hade känts bättre om vevaxeln tittade ut genom blocket men så är det ju inte, den är vid god hälsa, men också helt trasig.
Har du provat att ta hjälp av någon Jaguar-expert?

Här finns en:
 
Hejdå, lyxbilen!

Tyvärr, tyvärr så har jag för första gången fått stora, oöverstigliga, problem med en av mina gamla lyxbilar. Den köptes i vintras för små pengar och var en trogen kamrat ungefär halva sommaren, men sen hände något och nu... ja nu är det jag som inte är så trogen.

Inför en långresa tog jag en sista provtur och då blev det haveri, långresan fick göras i hyrbil och Jaguaren fick stå hemma på gården och skämmas. Det var dråpligt och när det hände satt jag och riktigt myste bakom ratten funderandes över hur bra bilen var... men så helt plötsligt dog den och sedan dess har den inte velat hoppa igång.

Relativt mycket tid har investerats i att få den körduglig men ingenting tycks hjälpa, den har gnista, bränsle och kompression men det finns ingen tillstymmelse till att starta. Inget puff och inget poff. Det enda jag kan tänka mig är att gnistan antingen är för svag för att skapa förbränning eller så försöker den tända på helt fel ställe... oaktat det så har jag gett upp, nästa vecka kommer skrotnisse och hämtar den för en sista resa.

Det känns genuint tråkigt, och inte så mycket för att jag tappar lite pengar men jag gillar verkligen bilen och den har massor av liv kvar i sig. Den har gått hur bra som helst och har mycket nya delar så det känns sorgligt att den ska pressas efter att skrotnisse tagit katalysatorn, men vad gör man?

Hade någon kunnat gå i god för att felet som nu uppstått magiskt lagades bara jag kastade 10 eller 15.000kr på den hade jag gjort det utan att tänka två gånger men som det är nu har jag bara ett evighetsprojekt framför mig utan några som helst utsikter.


haveri.jpg
Trist för sig. Kontrar med en solskenshistoria som började som för dig. Har en granne med en extremt fin BMW 520, E39. Igår morse ringde hon och sa att bilen inte startade. Kollade det mesta jag kunde komma på men avslutade med att koppla loss batteriet så den fick stå över natten. Ingen skillnad. Bilen startar inte.
Var sen på bio på eftermiddagen idag och grannen kom efter det över och sken som en sol. En annan granne som jobbat med BMW lossade på tanklocket och efter det startade bilen. Ett gammalt knep enligt honom. Aldrig hört om nåt liknande tidigare.
Kanske inte samma för din jagga men ibland kan man ha tur vilket jag önskar dig och din klassiker till bil.
 
Senast ändrad:
Trist för sig. Kontrar med en solskenshistoria som började som för dig. Har en granne med en extremt fin BMW 520, E39. Igår morse ringde hon och sa att bilen inte startade. Kollade det mesta jag kunde komma på men avslutade med att koppla loss batteriet så den fick stå över natten. Ingen skillnad. Bilen startar inte.
Var sen på bio på eftermiddagen idag och grannen kom efter det över och sken som en sol. En annan granne som jobbat med BMW lossade på tanklocket och efter det startade bilen. Ett gammalt knep enligt honom. Aldrig hört om nåt liknande tidigare.
Kanske inte samma för din jagga men ibland kan man ha tur vilk ett jag önskar dig och din klassiker till bil.

Otätt tanklock kan skapa problem, men hur det fungerade på BMW’n har jag ingen aning om.
 
Jag sitter i en knepig sits. Jag köpte en Dodge ram som jag nyligen berättat. Bilförmedlaren har ännu inte ställt över bilen på mig. Anledningen är att säljaren inte ger honom ägarbeviset, för att han vill ha betalt av bilfirman först. Det har blivit lite moment 22 mellan dem.

Hur fungerar det här egentligen?
 
Jag sitter i en knepig sits. Jag köpte en Dodge ram som jag nyligen berättat. Bilförmedlaren har ännu inte ställt över bilen på mig. Anledningen är att säljaren inte ger honom ägarbeviset, för att han vill ha betalt av bilfirman först. Det har blivit lite moment 22 mellan dem.

Hur fungerar det här egentligen?
Vem har du gett pengar till? Har du något kvitto?
 
Vem har du köpt bilen av egentligen? Vad står det på ditt köpeavtal? Ägande avgörs genom avtal, bilregistret är bara en tjänst. Dvs har du papper där du gjort upp en affär med bilens riktiga ägare så kommer du kunna göra ett ägarbyte ändå till slut.
 
Vem har du gett pengar till? Har du något kvitto?
Vem har du köpt bilen av egentligen? Vad står det på ditt köpeavtal? Ägande avgörs genom avtal, bilregistret är bara en tjänst. Dvs har du papper där du gjort upp en affär med bilens riktiga ägare så kommer du kunna göra ett ägarbyte ändå till slut.

Jag har ett kontrakt med bilföretaget, så teoretiskt sitter jag nog inte bra till. Nu tror jag ju inte att jag kommer bli lurad men det känns lite olustigt.
 
Jag lägger till att säljaren har ett förmedlingsuppdrag med bilhandlaren, så för mig kanske det är vattentätt ändå.

Jag kan inte tänka mig att det egentligen blir några större bekymmer än lite extra tid och några nya grå hår. Känns som att det kommer lösa sig.
...dock - detta är väl delvis varför bilförmedlare överlag har dåligt rykte (även med bilhandlarstandard-mått mätt).
 
Tvätt och fix av min Morgan Roadster idag inför vintervilan i garaget. Ibland blir jag avundsjuk på de som bor tex i södra Europa som kan köra sina entusiastbilar året runt. Säsongen är ganska kort här hemma för entusiastbilar och fritidsbåtar.

Morgan vid garaget för vintervila 231028.jpg
 
Senast ändrad:
Tvätt och fix av min Morgan Roadster idag inför vintervilan i garaget. Ibland blir jag avundsjuk på de som bor tex i södra Europa som kan köra sina entusiastbilar året runt. Säsongen är ganska kort här hemma för entusiastbilar och fritidsbåtar.

Morgan vid garaget för vintervila 231028.jpg
Grymt snygg! Men är den så kort egentligen, är ju ändå slutet på oktober nu och ett ok år kan man ju ofta ta fram under april 😊 dvs runt 7 månader. Visst inte som i södra Europa men sedan slipper vi ju 45 - 50 graders somrar också 🙂
 
Jag sitter i en knepig sits. Jag köpte en Dodge ram som jag nyligen berättat. Bilförmedlaren har ännu inte ställt över bilen på mig. Anledningen är att säljaren inte ger honom ägarbeviset, för att han vill ha betalt av bilfirman först. Det har blivit lite moment 22 mellan dem.

Hur fungerar det här egentligen?
Förstår att ägaren av bilen vill ha betalt först. Har väl varit en del ärenden där förmedlare blåst säljare på pengar i denna typen av affärer. Verkar också som att det kan bli dispyter mellan säljare och förmedlare om vad det faktiska försäljningspriset varit i vissa fall..
 
Menar snarare lågprofil och tomma hjulhus.
Ja, det blir fel proportioner när tomrummet mellan däck och skärmkant är för stort i förhållande till själva däckets höjd. Ibland ser man högbyggda bilar som ser riktigt löjliga ut med sina lågprofildäck. Dessa dåliga proportioner kan så klart uppstå även på normalbyggda (låga) bilar. Där är lösningen att sänka bilen. Det kanske hjälper även på högbyggda bilar, men personligen tycker jag inte att lågprofildäck hör hemma på en högbyggd bil. Det blir funktionellt fel, vilket spiller över på min uppfattning om det estetiska.

Högbyggd bil -> Offra väghållning och körglädje på släta vägar till förmån för bättre egenskaper på dåliga vägar.
Lågprofildäck -> Offra köregenskaper på dålig väg till förmån för... vadå? Väghållningen är ju redan sabbad tack vare högbygget.
 
Usch måste du verkligen pressa den? Den kan inte stå tills du har mer ork på våren att ta tag i det? Känns som nåt slags kulturgärning att behålla den där rullande.
Ja, jag hade verkligen velat ”rädda” den eftersom det i grunden är en bil jag tycker mycket bra om, och jag har en ledig garageplats…. Men då ska den tas på släp dit, garagehyran skall stå och ticka…. och jag vet ju inte om den någonsin kommer starta igen, hade det varit motorras hade jag övervägt att byta motor eller betala någon för att göra det men som den står nu ser jag liksom inga andra utvägar än att någon måste lägga enormt mycket tid på felsökning, och att den måste flyttas runt mellan olika experter som alla tröttnar eller ger upp.
 
H
Byter till vinterhjul och tramsar.
Så här ser 90% av alla RAM ut. Förutom att de är rena och hela också.
IMG_0008.jpeg

Hoy!

Jag vill verkligen inte vara spetsig men sipeningen på däcket ser ut som att du missat rotationsriktningen. Tycker mig dessutom se texten ROTATION samt de två pilarna som pekar åt fel håll. Jag hoppas att jag har fel.

I vilket fall, kör försiktigt i vinter och ha en fortsatt fin helg.

/B
 
H


Hoy!

Jag vill verkligen inte vara spetsig men sipeningen på däcket ser ut som att du missat rotationsriktningen. Tycker mig dessutom se texten ROTATION samt de två pilarna som pekar åt fel håll. Jag hoppas att jag har fel.

I vilket fall, kör försiktigt i vinter och ha en fortsatt fin helg.

/B
Tjena!
Det är bra med tips, och jag uppskattar det.
Bilden visar dock när jag bara ställt dit ett av mina vinterhjul till min andra bil, och skojar litet om att Dodge pickuper sällan är arbetsfordon. Så ingen fara.

På Chevan min sitter vinterhjul som funkar med min användning av bilen (gammal bild).
IMG_0266.jpeg
 
Tillbaka
Topp