7. Laddningsfel igen, fick bärga.6. Trasigt passagerarsäte, värme
8. Motorlampan lyser, verkar vara något utsläppsrenar-problem
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
7. Laddningsfel igen, fick bärga.6. Trasigt passagerarsäte, värme
Mina Quickjacks är bra men lyfter för lågt och jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem! Borde kört med nedsänkt saxlyft när jag byggde garaget!Hittar inte texten att man inte ska arbeta under den? Den jag tänkte på är denna, där skrev de i alla fall förr att uttryckligen att man inte får jobba under den: https://verktygsboden.se/garage-ver...yrpelarlyftar/parkeringslyft-4-pelare-2-kolli Varför vet jag inte? Ser ju massor med folk ha den typen av lyft.
Däremot så är det ju knöligt att arbeta under saxlyft ändå, man kommer ju inte åt så mycket i mitten av bilen på grund av dess konstruktion ändå.
Gud vad tråkigt.. Vad är det för modell/motor?7. Laddningsfel igen, fick bärga.
8. Motorlampan lyser, verkar vara något utsläppsrenar-problem
Precis som många har skrivit så är begagnade bilar dyra just nu men då ni generellt inte kommer använda bilen särskilt mycket och främst kommer köra längre resor då och då så hade jag kollat på lite mer motorstarka bensindrivna bilar.Experter!
Jag och sambon funderar på att köpa en billig, begagnad bil. Den kommer inte användas till vardags utan fokus kommer ligga på längre helgresor till fjällen etc. Vi åker mycket skidor och skulle därför vilja ha fyrhjulsdrift.
Vi vill kunna packa en del så en kombi eller SUV ligger närmast till hands. Den måste vara driftsäker och relativt billig i drift. Jag kan inte mecka själv (saknar kunskap, tålamod och kompetens) och vi bor i Stockholm.
Efter att ha läst på olika forum och kollat youtube-klipp har vi landat i att en Subaru Forester eller Outback från 2011 och framåt med runt 20 k mil borde passa våra behov och budget bra.
Är det rimligt eller är det bara ett ekonomiskt självmord?
B4, xc60Gud vad tråkigt.. Vad är det för modell/motor?
Bor i Stockholms innerstad så kan bli ett problem att bilen inte är euro5 tänker jag.
Varför är ovan bilar bättre alternativ än Subaru?
Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.Mina Quickjacks är bra men lyfter för lågt och jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem! Borde kört med nedsänkt saxlyft när jag byggde garaget!
Följande är ifrån manualen. Sen varför dem inte rekommenderar det är oklart. Litar dem inte på att den håller, bilen välter.... eller är det pga arbetshöjden eller att det går rör tvärs över... De två sistnämnda kan jag leva med
Du får ringa till lämplig maskincentral och beställa en gaffeltruck eller motsvarande, med förare, synkat med leveransen av lyften.Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.
Med det sagt, jag har samma funderingar som du ungefär men jag kan inte riktigt lösa hur jag ska kunna ta emot en saxlyft. Det står hos typ alla säljare att de kräver att kunden har lossningshjälp, dvs gaffeltruck eller motsvarande. Lyften kommer bara i vanlig lastbil och den är för tung för att hantera på bakgavellyften. Känns som de nästan helt diskvalificerar privatkunder genom detta?
Jag bor i Stockholm tyvärr. Den typen av tjänster 1) går knappt att få fram för de vill inte jobba åt privatpersoner 2) blir alltid svindyrtDu får ringa till lämplig maskincentral och beställa en gaffeltruck eller motsvarande, med förare, synkat med leveransen av lyften.
Ibland känns det som att jag är glad att bo uppe i norr.Jag bor i Stockholm tyvärr. Den typen av tjänster 1) går knappt att få fram för de vill inte jobba åt privatpersoner 2) blir alltid svindyrt![]()
Det beror väl lite på vad du har för budget, man kan ju hitta en ok bil för 20.000kr men också lätt bränna 250.000kr om man så vill.Vad ska man tänka på kring XC70? Vilka generationer är bäst? Något man bör undvika eller vara vaksam på? Diesel är inte aktuellt då det knappt används här borta.
Det beror väl lite på vad du har för budget, man kan ju hitta en ok bil för 20.000kr men också lätt bränna 250.000kr om man så vill.
Jag gissar att du bor i... usa?
Ok, då får jag erkänna att jag faktiskt inte har någon direkt koll, det gjordes ju några stora uppdateringar 2004-2005 men de är ju inte relevanta för dig. "Nya" karossen uppdaterades runt 2014-15 och fick bland annat digitalt instrumenthus som tillval (kanske standard på vissa marknader?) så det hade väl varit mitt fokus, men i övrigt hände inte speciellt mycket genom åren. T6 såldes knappt alls i Sverige så på svenska forum finns nog ganska begränsad kunskap om dem tyvärr.Yes! Budget ligger väl närmare det sistnämnda men känns som man kan hitta något bra för $15-20K? 2015 med T6 verkar vara populär?
Jag har länge varit skeptisk till QuickJack.Mina Quickjacks är bra men lyfter för lågt och jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem! Borde kört med nedsänkt saxlyft när jag byggde garaget!
Följande är ifrån manualen. Sen varför dem inte rekommenderar det är oklart. Litar dem inte på att den håller, bilen välter.... eller är det pga arbetshöjden eller att det går rör tvärs över... De två sistnämnda kan jag leva med
![]()
Edit: pingade dem
"Den är inte CE godkänd för att ligga under enbart godkänd för att jobba runt" "Vet att en del använder servicelyften och jobbar under den. Men inget vi rekommenderar."
Har även kolla på Twin-busch TWS3-10E, "problemet" är att de inte verkar vilja skicka direkt till kund i Sverige då det finns en distributör här. Men det blir bra mycket dyrare att köpa via dem. Kommer sluta med att jag köper en Nussbaum ...
Ja det är nästa problem kring hur man skall få av skiten fran lastbilen och sen in i garaget.Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.
Med det sagt, jag har samma funderingar som du ungefär men jag kan inte riktigt lösa hur jag ska kunna ta emot en saxlyft. Det står hos typ alla säljare att de kräver att kunden har lossningshjälp, dvs gaffeltruck eller motsvarande. Lyften kommer bara i vanlig lastbil och den är för tung för att hantera på bakgavellyften. Känns som de nästan helt diskvalificerar privatkunder genom detta?
Den funkar bra, vädligt bra t om. Men när man tittar på konstruktionen så är det inte lika kralligt som en saxlyft. Har måttat och har några referenspunkter på bilen och QJ så jag får upp bilen fort jämfört med pallbockar och domkraft. Har bara bytt oljor och avgas när jag varit under bilen. Men vet många som bytt lådor etc under QJ.Jag har länge varit skeptisk till QuickJack.
Och detta blir ju lite vatten på kvarn om att jag tycker de är pissiga.
Jag har länge velat köpa en saxlyft då de är bra till allt (förutom när man ska ned med växellåda).
Märkligt att så många spenderar ändå så mycket pengar på quickjacks när man istället kan lägga pengarna mot en ”riktig” saxlyft.
Skulle man inte kunna köra med några slags "pallbockar" under QJ när den är upphissad så att det blir extra säkert?Den funkar bra, vädligt bra t om. Men när man tittar på konstruktionen så är det inte lika kralligt som en saxlyft. Har måttat och har några referenspunkter på bilen och QJ så jag får upp bilen fort jämfört med pallbockar och domkraft. Har bara bytt oljor och avgas när jag varit under bilen. Men vet många som bytt lådor etc under QJ.
Har kommit en modell efter min som lyfter aningens högre men lyfter ändå inte jättehögt.
Du har ju stort garage så du kan köra med andra varianter. Då vårat garage är litet så blir det bökigt även med en saxlyft. Jag har mina QJ under bilen så jag kan fritt rulla bilen framåt och bakåt vid behov och har heller inte manöverpanel som tar plats. Som sagt det bästa hade varit om jag hade sänkt ner saxlyft när vi byggde. Vet inte om jag orkar/vill skära upp golvet nu och göra om då vi även har brunn...
Jag sätter pallbockar under men vettefasiken hur det eventuellt håller sig på plats om det brakar för saker och ting lär röra på sig :SSkulle man inte kunna köra med några slags "pallbockar" under QJ när den är upphissad så att det blir extra säkert?
Den funkar bra, vädligt bra t om. Men när man tittar på konstruktionen så är det inte lika kralligt som en saxlyft. Har måttat och har några referenspunkter på bilen och QJ så jag får upp bilen fort jämfört med pallbockar och domkraft. Har bara bytt oljor och avgas när jag varit under bilen. Men vet många som bytt lådor etc under QJ.
Har kommit en modell efter min som lyfter aningens högre men lyfter ändå inte jättehögt.
Du har ju stort garage så du kan köra med andra varianter. Då vårat garage är litet så blir det bökigt även med en saxlyft. Jag har mina QJ under bilen så jag kan fritt rulla bilen framåt och bakåt vid behov och har heller inte manöverpanel som tar plats. Som sagt det bästa hade varit om jag hade sänkt ner saxlyft när vi byggde. Vet inte om jag orkar/vill skära upp golvet nu och göra om då vi även har brunn...
Pelas saxlyft väger 535kg, jag drar tyngre pallar dagligen med vanlig pallyft utan problem. Bakgavellyften fixar 1500kg utan problem. Sen att dra den genom snö, grus m.m är en annan sak.Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.
Med det sagt, jag har samma funderingar som du ungefär men jag kan inte riktigt lösa hur jag ska kunna ta emot en saxlyft. Det står hos typ alla säljare att de kräver att kunden har lossningshjälp, dvs gaffeltruck eller motsvarande. Lyften kommer bara i vanlig lastbil och den är för tung för att hantera på bakgavellyften. Känns som de nästan helt diskvalificerar privatkunder genom detta?
Jag är lite sugen på såna här. Verkar stabila och tillräckligt för mig. Har ett relativt trångt garage för 2 bilar så en saxlyft skulle kanske funka men bli trångt. En sån här känns ganska prisvärd också.Jag sätter pallbockar under men vettefasiken hur det eventuellt håller sig på plats om det brakar för saker och ting lär röra på sig :S
Ställer bockarna enligt (gammal) bild nedan
![]()
Jag citerar bara vad Verktygsboden själva säger, de kräver uttryckligen lossningshjälp med truck. I mitt fall har jag 20m från stora vägen till garaget som består av rejäl uppförsbacke så det är 0 chans att dra det för hand tyvärr.Pelas saxlyft väger 535kg, jag drar tyngre pallar dagligen med vanlig pallyft utan problem. Bakgavellyften fixar 1500kg utan problem. Sen att dra den genom snö, grus m.m är en annan sak.
Det där är förstås proffslösningen. Men om man "glömde" det när man gjöt golven är det lite komplicerat att göra i efterhand.Vi kapade upp golvet och sänkte ner en liknande lyft för några år sen, kan verkligen rekommendera en saxlyft, trodde det va mycket jobb man inte kunde komma åt men har tagit ner växellådor och allt möjligt så har nog aldrig använt domkraft och pallbockar sen vi fick den![]()
![]()
![]()
Funderar på om vi skall planera så att det går att sänka ner en saxlyft. Vad tror ni om det?
Citerar mig själv från 2018Det där är förstås proffslösningen. Men om man "glömde" det när man gjöt golven är det lite komplicerat att göra i efterhand.
Ok, då får jag erkänna att jag faktiskt inte har någon direkt koll, det gjordes ju några stora uppdateringar 2004-2005 men de är ju inte relevanta för dig. "Nya" karossen uppdaterades runt 2014-15 och fick bland annat digitalt instrumenthus som tillval (kanske standard på vissa marknader?) så det hade väl varit mitt fokus, men i övrigt hände inte speciellt mycket genom åren. T6 såldes knappt alls i Sverige så på svenska forum finns nog ganska begränsad kunskap om dem tyvärr.
Men det är trevliga bilar, i den prisklassen är det den bil jag hade valt, både i praktiken när hjärnan och plånbok får styra men även om jag låter hjärtat bestämma. Inte för att jag är speciellt förtjust i Volvo men jag tycker de är så förbannat... hemtrevliga? Knappast en bil man har en eldig romans med, utan snarare bilen för ett långt och lyckligt äktenskap.