• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hittar inte texten att man inte ska arbeta under den? Den jag tänkte på är denna, där skrev de i alla fall förr att uttryckligen att man inte får jobba under den: https://verktygsboden.se/garage-ver...yrpelarlyftar/parkeringslyft-4-pelare-2-kolli Varför vet jag inte? Ser ju massor med folk ha den typen av lyft.

Däremot så är det ju knöligt att arbeta under saxlyft ändå, man kommer ju inte åt så mycket i mitten av bilen på grund av dess konstruktion ändå.
Mina Quickjacks är bra men lyfter för lågt och jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem! Borde kört med nedsänkt saxlyft när jag byggde garaget!
Följande är ifrån manualen. Sen varför dem inte rekommenderar det är oklart. Litar dem inte på att den håller, bilen välter.... eller är det pga arbetshöjden eller att det går rör tvärs över... De två sistnämnda kan jag leva med

1703666437058.png



Edit: pingade dem

"Den är inte CE godkänd för att ligga under enbart godkänd för att jobba runt" "Vet att en del använder servicelyften och jobbar under den. Men inget vi rekommenderar."

Har även kolla på Twin-busch TWS3-10E, "problemet" är att de inte verkar vilja skicka direkt till kund i Sverige då det finns en distributör här. Men det blir bra mycket dyrare att köpa via dem. Kommer sluta med att jag köper en Nussbaum ...
 
Senast ändrad:
Experter!

Jag och sambon funderar på att köpa en billig, begagnad bil. Den kommer inte användas till vardags utan fokus kommer ligga på längre helgresor till fjällen etc. Vi åker mycket skidor och skulle därför vilja ha fyrhjulsdrift.

Vi vill kunna packa en del så en kombi eller SUV ligger närmast till hands. Den måste vara driftsäker och relativt billig i drift. Jag kan inte mecka själv (saknar kunskap, tålamod och kompetens) och vi bor i Stockholm.

Efter att ha läst på olika forum och kollat youtube-klipp har vi landat i att en Subaru Forester eller Outback från 2011 och framåt med runt 20 k mil borde passa våra behov och budget bra.

Är det rimligt eller är det bara ett ekonomiskt självmord?
Precis som många har skrivit så är begagnade bilar dyra just nu men då ni generellt inte kommer använda bilen särskilt mycket och främst kommer köra längre resor då och då så hade jag kollat på lite mer motorstarka bensindrivna bilar.
De är inte lika eftertraktade och därmed billigare än många snåla diesel eller bensinmotorer.

Dessutom så är moderna dieselmotorer mycket mer komplicerade med partikelfilter, EGR-system och spridare som ofta behöver bytas ut när motorn rullat långt. En bensinmotor är oftast enklare och mindre benägen att strula. Men det beror såklart på vilken motor. Du ska exempelvis undvika Audis TFSI motorrer från tidigt 2010-tal.

Nu vet jag inte vad ni har för budget men jag hade förmodligen satsat på något sådant här: https://www.blocket.se/annons/kalmar/honda_cr_v_2_0_i_vtec_4wd_panorama_150hk/109648714

Det är en stor och rymlig bil, ingen automatlåda som kan strula, ingen avancerad motor som kan strula och som alla vet så tillverkar Honda bra och driftsäkra bilar. Deras motorer är i princip alltid skottsäkra.
Det här var en av de första som dök upp på blocket när jag letade, det går säkert att hitta någon bättre bil om man letar lite mer.

Toyota Rav4 med en liknande bensinmotor är också ett bra val.

Kort sagt så hade jag satsat på japanskt, undvikit diesel (speciellt Mazdas från tidigt 2010-tal) och automatlådor.
Subaru gör bra bilar men de är inte lika driftsäkra som Toyota eller Honda och de har lite speciella lösningar som kanske inte alltid håller.
 
Bor i Stockholms innerstad så kan bli ett problem att bilen inte är euro5 tänker jag.

Varför är ovan bilar bättre alternativ än Subaru?

Har ingen personlig erfarenhet av Subaru. När jag var ung fanns Subaru Impreza GT som man köpte ny för 218’ och de höll ett högt andrahandsvärde länge. På den tiden fanns det en modell som hette Forester och Outback. Väldigt populära bland hästfolk. Modernare Subaru har jag ingen koll på, men det är ett litet märke. Vet inte hur utbrett det är med verkstäder som kan dem. Det är en sån sak som jag hade tittat på.

Hade nog letat reda på en begagnad Volvo. T ex en V70 eller XC70 från generationen runt 2013 eller kanske en något nyare XC60. Byggd med det svenska klimatet i åtanke. Man sitter bekvämt i dem. Volvo håller världsklass på ergonomin på förarestolarna. Finns många verkstäder som kan hantera Volvo i vårt avlånga land. En välskött Volvo är attraktiv på andrahandsmarknaden.

Sedan kan man förstås köpa något tryggt från Japan som Toyota RAV4. Få en modernare bil som är är kända att vara driftsäkra. Betydligt plastigare interiör, sämre komfort i stolar och ljusnivå i coupen. Helt enkelt en billigare bil i botten än de europeiska premium märkena. Det är lite vad man prioriterar för egenskaper som avgör. Det finns många driftsäkra billiga små bilar som är billiga att äga. Men det är kanske inget man vill köra längre sträckor med.

Kör man extremt lite är det säkert bättre att bara hyra en bil vid de tillfällena. Även en billig bil ska parkeras, betalas skatt, få en viss skötsel etc. Är bilarna äldre får man vara mer proaktiv i sitt bilägande om man vill att bilen ska vara driftsäker oavsett vad det står för märke på huven. Vissa bilar är enklare än andra att äga bara.

Man kan ha Euro klassningen i åtanke inte bara Stockholm utan även om man ska köra in i Köpenhamn numera samt nere i Europa om man ska köra in i städerna. De verkar ha videoövervakning så man kommer inte undan det om man kör äldre dieselbilar t ex.
 
Mina Quickjacks är bra men lyfter för lågt och jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem! Borde kört med nedsänkt saxlyft när jag byggde garaget!
Följande är ifrån manualen. Sen varför dem inte rekommenderar det är oklart. Litar dem inte på att den håller, bilen välter.... eller är det pga arbetshöjden eller att det går rör tvärs över... De två sistnämnda kan jag leva med
Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.
Med det sagt, jag har samma funderingar som du ungefär men jag kan inte riktigt lösa hur jag ska kunna ta emot en saxlyft. Det står hos typ alla säljare att de kräver att kunden har lossningshjälp, dvs gaffeltruck eller motsvarande. Lyften kommer bara i vanlig lastbil och den är för tung för att hantera på bakgavellyften. Känns som de nästan helt diskvalificerar privatkunder genom detta?
 
Subaru är rätt stora här uppe i Norrbotten, inte så konstigt med bra 4WD. Vi har en XV och den är en traktor men fungerar utmärkt om det inte hunnits skotta (bor nära vattnet och lite off).
 
Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.
Med det sagt, jag har samma funderingar som du ungefär men jag kan inte riktigt lösa hur jag ska kunna ta emot en saxlyft. Det står hos typ alla säljare att de kräver att kunden har lossningshjälp, dvs gaffeltruck eller motsvarande. Lyften kommer bara i vanlig lastbil och den är för tung för att hantera på bakgavellyften. Känns som de nästan helt diskvalificerar privatkunder genom detta?
Du får ringa till lämplig maskincentral och beställa en gaffeltruck eller motsvarande, med förare, synkat med leveransen av lyften.

När jag skulle lägga 180 kvadratmeter sten på vår tomt ringde lastbilschauffören som körde transporten från Skanska med någon timmes varsel och meddelade att han var på väg med 30 pallar och att jag måste ha en maskin på plats. Det var bara att kasta sig på luren och ringa efter en hjullastare med gaffel, och det gick bra.
 
Vad ska man tänka på kring XC70? Vilka generationer är bäst? Något man bör undvika eller vara vaksam på? Diesel är inte aktuellt då det knappt används här borta.
 
Vad ska man tänka på kring XC70? Vilka generationer är bäst? Något man bör undvika eller vara vaksam på? Diesel är inte aktuellt då det knappt används här borta.
Det beror väl lite på vad du har för budget, man kan ju hitta en ok bil för 20.000kr men också lätt bränna 250.000kr om man så vill.

Jag gissar att du bor i... usa?
 
Yes! Budget ligger väl närmare det sistnämnda men känns som man kan hitta något bra för $15-20K? 2015 med T6 verkar vara populär?
Ok, då får jag erkänna att jag faktiskt inte har någon direkt koll, det gjordes ju några stora uppdateringar 2004-2005 men de är ju inte relevanta för dig. "Nya" karossen uppdaterades runt 2014-15 och fick bland annat digitalt instrumenthus som tillval (kanske standard på vissa marknader?) så det hade väl varit mitt fokus, men i övrigt hände inte speciellt mycket genom åren. T6 såldes knappt alls i Sverige så på svenska forum finns nog ganska begränsad kunskap om dem tyvärr.

Men det är trevliga bilar, i den prisklassen är det den bil jag hade valt, både i praktiken när hjärnan och plånbok får styra men även om jag låter hjärtat bestämma. Inte för att jag är speciellt förtjust i Volvo men jag tycker de är så förbannat... hemtrevliga? Knappast en bil man har en eldig romans med, utan snarare bilen för ett långt och lyckligt äktenskap.
 
Mina Quickjacks är bra men lyfter för lågt och jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem! Borde kört med nedsänkt saxlyft när jag byggde garaget!
Följande är ifrån manualen. Sen varför dem inte rekommenderar det är oklart. Litar dem inte på att den håller, bilen välter.... eller är det pga arbetshöjden eller att det går rör tvärs över... De två sistnämnda kan jag leva med

1703666437058.png



Edit: pingade dem

"Den är inte CE godkänd för att ligga under enbart godkänd för att jobba runt" "Vet att en del använder servicelyften och jobbar under den. Men inget vi rekommenderar."

Har även kolla på Twin-busch TWS3-10E, "problemet" är att de inte verkar vilja skicka direkt till kund i Sverige då det finns en distributör här. Men det blir bra mycket dyrare att köpa via dem. Kommer sluta med att jag köper en Nussbaum ...
Jag har länge varit skeptisk till QuickJack.
Och detta blir ju lite vatten på kvarn om att jag tycker de är pissiga.
Jag har länge velat köpa en saxlyft då de är bra till allt (förutom när man ska ned med växellåda).

Märkligt att så många spenderar ändå så mycket pengar på quickjacks när man istället kan lägga pengarna mot en ”riktig” saxlyft.
 
Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.
Med det sagt, jag har samma funderingar som du ungefär men jag kan inte riktigt lösa hur jag ska kunna ta emot en saxlyft. Det står hos typ alla säljare att de kräver att kunden har lossningshjälp, dvs gaffeltruck eller motsvarande. Lyften kommer bara i vanlig lastbil och den är för tung för att hantera på bakgavellyften. Känns som de nästan helt diskvalificerar privatkunder genom detta?
Ja det är nästa problem kring hur man skall få av skiten fran lastbilen och sen in i garaget.

Av någon anledning så kan ingen lastbil backa in på vår skaftväg längre heller. Vi har ju bara byggt huset med mera med samma väg.....

Mao om de förväntar sig att vi ska ombesörja transport från tomtgräns så har jag 65 meter väg att transporta åbäket....
 
Jag har länge varit skeptisk till QuickJack.
Och detta blir ju lite vatten på kvarn om att jag tycker de är pissiga.
Jag har länge velat köpa en saxlyft då de är bra till allt (förutom när man ska ned med växellåda).

Märkligt att så många spenderar ändå så mycket pengar på quickjacks när man istället kan lägga pengarna mot en ”riktig” saxlyft.
Den funkar bra, vädligt bra t om. Men när man tittar på konstruktionen så är det inte lika kralligt som en saxlyft. Har måttat och har några referenspunkter på bilen och QJ så jag får upp bilen fort jämfört med pallbockar och domkraft. Har bara bytt oljor och avgas när jag varit under bilen. Men vet många som bytt lådor etc under QJ.

Har kommit en modell efter min som lyfter aningens högre men lyfter ändå inte jättehögt.

Du har ju stort garage så du kan köra med andra varianter. Då vårat garage är litet så blir det bökigt även med en saxlyft. Jag har mina QJ under bilen så jag kan fritt rulla bilen framåt och bakåt vid behov och har heller inte manöverpanel som tar plats. Som sagt det bästa hade varit om jag hade sänkt ner saxlyft när vi byggde. Vet inte om jag orkar/vill skära upp golvet nu och göra om då vi även har brunn...
 
Den funkar bra, vädligt bra t om. Men när man tittar på konstruktionen så är det inte lika kralligt som en saxlyft. Har måttat och har några referenspunkter på bilen och QJ så jag får upp bilen fort jämfört med pallbockar och domkraft. Har bara bytt oljor och avgas när jag varit under bilen. Men vet många som bytt lådor etc under QJ.

Har kommit en modell efter min som lyfter aningens högre men lyfter ändå inte jättehögt.

Du har ju stort garage så du kan köra med andra varianter. Då vårat garage är litet så blir det bökigt även med en saxlyft. Jag har mina QJ under bilen så jag kan fritt rulla bilen framåt och bakåt vid behov och har heller inte manöverpanel som tar plats. Som sagt det bästa hade varit om jag hade sänkt ner saxlyft när vi byggde. Vet inte om jag orkar/vill skära upp golvet nu och göra om då vi även har brunn...
Skulle man inte kunna köra med några slags "pallbockar" under QJ när den är upphissad så att det blir extra säkert?
 
Skulle man inte kunna köra med några slags "pallbockar" under QJ när den är upphissad så att det blir extra säkert?
Jag sätter pallbockar under men vettefasiken hur det eventuellt håller sig på plats om det brakar för saker och ting lär röra på sig :S

Ställer bockarna enligt (gammal) bild nedan
20230126_125100_IMG_2626.JPG
 
Senast ändrad:
Den funkar bra, vädligt bra t om. Men när man tittar på konstruktionen så är det inte lika kralligt som en saxlyft. Har måttat och har några referenspunkter på bilen och QJ så jag får upp bilen fort jämfört med pallbockar och domkraft. Har bara bytt oljor och avgas när jag varit under bilen. Men vet många som bytt lådor etc under QJ.

Har kommit en modell efter min som lyfter aningens högre men lyfter ändå inte jättehögt.

Du har ju stort garage så du kan köra med andra varianter. Då vårat garage är litet så blir det bökigt även med en saxlyft. Jag har mina QJ under bilen så jag kan fritt rulla bilen framåt och bakåt vid behov och har heller inte manöverpanel som tar plats. Som sagt det bästa hade varit om jag hade sänkt ner saxlyft när vi byggde. Vet inte om jag orkar/vill skära upp golvet nu och göra om då vi även har brunn...

Ja ditt garage är väldigt litet och då förstår jag ändå behöver.
Visst att slippa manöverpanelen är ett stort plus.
Men jag kör fortfarande en domkraft och pallbockar. Det fungerar, enbart drygt när man ska upp med hela bilen på pallbockar men det gör man inte ofta och när man gör det så står bilen där ett bra tag.
 
Jag skulle inte vara rädd för att jobba under den. Den ser identisk ut med saxlyftar som jag vet verkstäder jobbar under hela dagarna.
Med det sagt, jag har samma funderingar som du ungefär men jag kan inte riktigt lösa hur jag ska kunna ta emot en saxlyft. Det står hos typ alla säljare att de kräver att kunden har lossningshjälp, dvs gaffeltruck eller motsvarande. Lyften kommer bara i vanlig lastbil och den är för tung för att hantera på bakgavellyften. Känns som de nästan helt diskvalificerar privatkunder genom detta?
Pelas saxlyft väger 535kg, jag drar tyngre pallar dagligen med vanlig pallyft utan problem. Bakgavellyften fixar 1500kg utan problem. Sen att dra den genom snö, grus m.m är en annan sak.
 
Jag sätter pallbockar under men vettefasiken hur det eventuellt håller sig på plats om det brakar för saker och ting lär röra på sig :S

Ställer bockarna enligt (gammal) bild nedan
20230126_125100_IMG_2626.JPG
Jag är lite sugen på såna här. Verkar stabila och tillräckligt för mig. Har ett relativt trångt garage för 2 bilar så en saxlyft skulle kanske funka men bli trångt. En sån här känns ganska prisvärd också.

 
Pelas saxlyft väger 535kg, jag drar tyngre pallar dagligen med vanlig pallyft utan problem. Bakgavellyften fixar 1500kg utan problem. Sen att dra den genom snö, grus m.m är en annan sak.
Jag citerar bara vad Verktygsboden själva säger, de kräver uttryckligen lossningshjälp med truck. I mitt fall har jag 20m från stora vägen till garaget som består av rejäl uppförsbacke så det är 0 chans att dra det för hand tyvärr.

Det som sannolikt skulle behövas i mitt fall är en 3.5t lätt lastbil med kran som kör från vägen upp till garaget. Blir dyra 20 meter 😢

edit: Man kanske kan kolla om verktygsboden kan leverera till någon slags lastbilcentral som sen kör ut den med kranbil? Det kom jag på precis nu.
 
Vi kapade upp golvet och sänkte ner en liknande lyft för några år sen, kan verkligen rekommendera en saxlyft, trodde det va mycket jobb man inte kunde komma åt men har tagit ner växellådor och allt möjligt så har nog aldrig använt domkraft och pallbockar sen vi fick den😃
IMG_20210319_134236442.jpg
IMG_20210319_134321822.jpg
 
Vi kapade upp golvet och sänkte ner en liknande lyft för några år sen, kan verkligen rekommendera en saxlyft, trodde det va mycket jobb man inte kunde komma åt men har tagit ner växellådor och allt möjligt så har nog aldrig använt domkraft och pallbockar sen vi fick den😃
IMG_20210319_134236442.jpg
IMG_20210319_134321822.jpg
Det där är förstås proffslösningen. Men om man "glömde" det när man gjöt golven är det lite komplicerat att göra i efterhand.
 
Ok, då får jag erkänna att jag faktiskt inte har någon direkt koll, det gjordes ju några stora uppdateringar 2004-2005 men de är ju inte relevanta för dig. "Nya" karossen uppdaterades runt 2014-15 och fick bland annat digitalt instrumenthus som tillval (kanske standard på vissa marknader?) så det hade väl varit mitt fokus, men i övrigt hände inte speciellt mycket genom åren. T6 såldes knappt alls i Sverige så på svenska forum finns nog ganska begränsad kunskap om dem tyvärr.

Men det är trevliga bilar, i den prisklassen är det den bil jag hade valt, både i praktiken när hjärnan och plånbok får styra men även om jag låter hjärtat bestämma. Inte för att jag är speciellt förtjust i Volvo men jag tycker de är så förbannat... hemtrevliga? Knappast en bil man har en eldig romans med, utan snarare bilen för ett långt och lyckligt äktenskap.

Uppskattar det! Och håller helt med. Tycker den gör sig ännu bättre här borta av någon anledning också. Lite som gamla SAAB.

Angående motor så är det väl framförallt amerikanare som snöar in sig på T6 och jag vet inte hur mycket man ska bry sig om det egentligen. Det är främst min fru som kommer köra och den kommer ersätta en tråkig (men väldigt vettig) nyare Mazda SUV (så lite mer själ hoppas jag på). Hur står sig T5 annars? Eller 3.2 kanske dom kallar det? Kommer inte mecka själv uppenbarligen :)
 
Tillbaka
Topp