• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Underbar färg!

Din bil?

20231202_145736.jpg
20231202_145722.jpg
Den är cool!!
 
Älsklingen, enda bilen jag ägt i över 1år, nu 2 år och 3 månader tror jag. Lagt på runt 2000mil, upp till 9300.
Ful tkr de flesta, basic som fan, sanslöst törstig v6 till en 4 stegad automat. Men, den har inte tvekat eller strulat det minsta lilla till skillnad från de nyare bilar jag ägt under åren!
Vill köpa något nytt och roligt men kan inte ens övertyga mig själv om att det är en bra idé.
IMG_9043.jpeg
 
En ordentlig muttersvarv och gassvets lossar rostiga bult ganska enkelt också.:)

Skämt åsido, kul att nån bryr sig om sin bil även om den inte är den största/dyraste, värsta modellen. 👍
20231221_132100.JPG
Ja nu rostskyddade jag ju inte specifikt för bultar, var mest som ett exempel :)

Tycker det är värt det om man tänkt behålla bilen länge. Japanska (och många fler) bilar brukar ha rätt kasst rostskydd. Det är en tunt vaxlager som är sprutat under bilen från fabrik, tror inte det håller särskilt länge på saltvägar...
Jimnyn har inga plastkåpor förutom innerskärmar vid hjulen, så ramen blir ganska utsatt.
Har tänkt att hålla liv i kärran i åtminstone 10 år, så då känns det värt det. Farfar kostade på Dinitrol på samma ställe på sin gamla 740 tidigt 90-tal och den har jag kvar än idag.
 
Älsklingen, enda bilen jag ägt i över 1år, nu 2 år och 3 månader tror jag. Lagt på runt 2000mil, upp till 9300.
Ful tkr de flesta, basic som fan, sanslöst törstig v6 till en 4 stegad automat. Men, den har inte tvekat eller strulat det minsta lilla till skillnad från de nyare bilar jag ägt under åren!
Vill köpa något nytt och roligt men kan inte ens övertyga mig själv om att det är en bra idé.
IMG_9043.jpeg
Älskar också känslan i en rejäl "bruksbil". Nyttan överskrider priset med marginal. Underbart.
 
Pga behov av två bilar så har jag kompletterat Teslan med en riktig klassiker. 2l diesel är inte det roligaste som finns men det finns nån slags trygghetskänsla i det ("jag kan åka till Haparanda imorgon om jag vill!") som ändå har något. Dessutom dragkrok och 4wd vilket behövs vintertid (drar släp och Teslan har inget drag).

Färgen benämnde mina grannar kärleksfullt som "kalsongblå" men jag gillar att den inte är silver eller svart med svart inredning som alla andra.
1703266694046.png

1703266768007.png
 
Pga behov av två bilar så har jag kompletterat Teslan med en riktig klassiker. 2l diesel är inte det roligaste som finns men det finns nån slags trygghetskänsla i det ("jag kan åka till Haparanda imorgon om jag vill!") som ändå har något. Dessutom dragkrok och 4wd vilket behövs vintertid (drar släp och Teslan har inget drag).

Färgen benämnde mina grannar kärleksfullt som "kalsongblå" men jag gillar att den inte är silver eller svart med svart inredning som alla andra.
1703266694046.png

1703266768007.png

Då jag är uppvuxen i Haparanda så skulle jag nog uttrycka mig annorlunda.
”Jag kan passera Haparanda och riskerar inte att bli ståendes där.”
 
Rostskyddsmassa släpper lätt med tex varmluftspistol. En rostig bult kan krångla rejält det med ;-)

Tanken är att behålla den länge och jag skruvar själv med mina bilar. Tror inte det blir något bekymmer.

Det är årlig kontroll och där det behövs läggs det på nytt rostskydd.

Jag tänkte samma för min Dodge ram. Det jag funderade över var just att byta till exempel till catback. Låter bilen för mycket så vill jag kunna byta tillbaka.
 
Nån här som kan ge en long term review på BMWs eller MBs ”komfortstol” ala 5serie/Eklass? Dvs stora stolspaketet.

Nästa fråga, har Audi A6 nån liknande lösning?

Alles guuuuuut
 
Nån här som kan ge en long term review på BMWs eller MBs ”komfortstol” ala 5serie/Eklass? Dvs stora stolspaketet.

Nästa fråga, har Audi A6 nån liknande lösning?

Alles guuuuuut
Har inte suttit inen stol som är bekvämare än 5-serie komfort!
E-klass/cls av 2012-2016 modell är ok men inte lika sköna i mitt tycke. Då har jag iof inte åkt lika många mil i e/cls som 5-serie.

A6 ska ha någon form av komfortabel men aldrig suttit i dom. Men som Aldegren säger är sportstolen skön. Inte contur/comfort skön som 5/7serie dock i min mening. Jag är dock 197 lång så det kan ju ha viss betydelse med.
 
Rostskyddsmassa har jag också funder på på min gamla pickup.
Men hur gör man om bilen redan är gammal? Och lite rostig? Har fixat allt dåligt under nu i vinter, och det vore så gött att släppa tanken på ny rost.
 
Hur ska man tänka om man vill sälja en motoroptimerad bil och inte vill sälja privat? Köper handlare typ Kamux eller Riddermark in sådana, eller kan man använda KVD? Det är inget monstertrim utan bara steg 2 mjukvara från Tuningchip på en MB E400 Coupe. Alternativet att återställa finns ju, men känns ändå mer fair att sälja i befintligt skick när den nu ändå rullat drygt 1000 mil på knappt två år sedan det gjordes. Någon med erfarenhet?
 
Har inte suttit inen stol som är bekvämare än 5-serie komfort!
E-klass/cls av 2012-2016 modell är ok men inte lika sköna i mitt tycke. Då har jag iof inte åkt lika många mil i e/cls som 5-serie.

A6 ska ha någon form av komfortabel men aldrig suttit i dom. Men som Aldegren säger är sportstolen skön. Inte contur/comfort skön som 5/7serie dock i min mening. Jag är dock 197 lång så det kan ju ha viss betydelse med.
Tack!
Rostskyddsmassa har jag också funder på på min gamla pickup.
Men hur gör man om bilen redan är gammal? Och lite rostig? Har fixat allt dåligt under nu i vinter, och det vore så gött att släppa tanken på ny rost.
+1
 
Hur ska man tänka om man vill sälja en motoroptimerad bil och inte vill sälja privat? Köper handlare typ Kamux eller Riddermark in sådana, eller kan man använda KVD? Det är inget monstertrim utan bara steg 2 mjukvara från Tuningchip på en MB E400 Coupe. Alternativet att återställa finns ju, men känns ändå mer fair att sälja i befintligt skick när den nu ändå rullat drygt 1000 mil på knappt två år sedan det gjordes. Någon med erfarenhet?
Det bästa är alltid att återställa till original, annars kan du ju bara strunta i att säga något. För det är ingen som ser det som positivt eller värdehöjande med trim idag.
 
Älsklingen, enda bilen jag ägt i över 1år, nu 2 år och 3 månader tror jag. Lagt på runt 2000mil, upp till 9300.
Ful tkr de flesta, basic som fan, sanslöst törstig v6 till en 4 stegad automat. Men, den har inte tvekat eller strulat det minsta lilla till skillnad från de nyare bilar jag ägt under åren!
Vill köpa något nytt och roligt men kan inte ens övertyga mig själv om att det är en bra idé.
IMG_9043.jpeg
Kompisbil till din här i stan😁
IMG_20231223_131045_edit_1710790234622801.jpg
 
Senast ändrad:
Hur ska man tänka om man vill sälja en motoroptimerad bil och inte vill sälja privat? Köper handlare typ Kamux eller Riddermark in sådana, eller kan man använda KVD? Det är inget monstertrim utan bara steg 2 mjukvara från Tuningchip på en MB E400 Coupe. Alternativet att återställa finns ju, men känns ändå mer fair att sälja i befintligt skick när den nu ändå rullat drygt 1000 mil på knappt två år sedan det gjordes. Någon med erfarenhet?
Ta bort dekaler och allt som kan avslöja att det är gjort. Ingen kommer märka något. Säg inget för det är bara en nackdel värdemässigt och vissa firmor kommer dra öronen åt sig av risk för reklamationer.

KVD kan jag med 100% säkerhet säga inte kollar upp trim för min bil visade sig ha BMW Original Powerkit och det stod ingenting om det i annonsen ;)
 
Nån som äger en ML från 90 talet? Måste varit första riktiga ”stadsjeepen?/Suven!”


Har precis hämtat ner en modellbil från vinden, grabben ska få av nisse imorgon (han får en om året , ovetandes om min gömda ungdoms samling)

Det som slog mig, hur kan plasten i interiören inneha högre kvalitetskänsla ( år 1999 ) vs dagens nya MB? Scary!



IMG_3479.jpeg



IMG_3478.jpeg
 
Nån som äger en ML från 90 talet? Måste varit första riktiga ”stadsjeepen?/Suven!”


Har precis hämtat ner en modellbil från vinden, grabben ska få av nisse imorgon (han får en om året , ovetandes om min gömda ungdoms samling)

Det som slog mig, hur kan plasten i interiören inneha högre kvalitetskänsla ( år 1999 ) vs dagens nya MB? Scary!



IMG_3479.jpeg



IMG_3478.jpeg

Det var bättre förr, så enkelt är det 😇
 
Nån som äger en ML från 90 talet? Måste varit första riktiga ”stadsjeepen?/Suven!”


Har precis hämtat ner en modellbil från vinden, grabben ska få av nisse imorgon (han får en om året , ovetandes om min gömda ungdoms samling)

Det som slog mig, hur kan plasten i interiören inneha högre kvalitetskänsla ( år 1999 ) vs dagens nya MB? Scary!



IMG_3479.jpeg



IMG_3478.jpeg
’Riktiga’ är såklart subjektivt men 1963 är ganska långt innan ML kom sen 90 tal tänker jag.
 

Bilagor

  • IMG_5214.jpeg
    IMG_5214.jpeg
    142.1 KB · Visningar: 7
Nån som äger en ML från 90 talet? Måste varit första riktiga ”stadsjeepen?/Suven!”


Har precis hämtat ner en modellbil från vinden, grabben ska få av nisse imorgon (han får en om året , ovetandes om min gömda ungdoms samling)

Det som slog mig, hur kan plasten i interiören inneha högre kvalitetskänsla ( år 1999 ) vs dagens nya MB? Scary!



IMG_3479.jpeg



IMG_3478.jpeg
Jäklar den hade jag nästan glömt i min sökan efter elegant suv 👍 ska börja leta efter en sådan, kan ju kanske utgöra en litet substitut för en Range Rover som jag inte vågar köpa 😂😂
 
Jäklar den hade jag nästan glömt i min sökan efter elegant suv 👍 ska börja leta efter en sådan, kan ju kanske utgöra en litet substitut för en Range Rover som jag inte vågar köpa 😂😂
Bara att välja. 😁
 
Bara att välja. 😁
Alltså, vilken prisutveckling!

Om man extrapolerar detta till andra fina bilar som eventuellt kan få status som klassiker, så skulle ju min gamla fina och fullutrustade Lexus IS kunna bli värd ett par miljoner om 25 år. Tyvärr sålde jag den 2017, vilket jag ibland ångrar. Jag borde ha behållt den som ett samlarobjekt.
 
Tillbaka
Topp