• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Angående motor så är det väl framförallt amerikanare som snöar in sig på T6 och jag vet inte hur mycket man ska bry sig om det egentligen. Det är främst min fru som kommer köra och den kommer ersätta en tråkig (men väldigt vettig) nyare Mazda SUV (så lite mer själ hoppas jag på). Hur står sig T5 annars? Eller 3.2 kanske dom kallar det? Kommer inte mecka själv uppenbarligen :)
3.2 motorn är bland det mest driftsäkra som Volvo gjort. Dock är den lika törstig som T6 trots att den är mkt långsammare. Men det kanske inte spelar så stor roll för frun om hon inte är bilintresserad?
 
Kliade i fingrarna så fick bli en ny bil

Golf GTI clubsport ✌🏼😊

IMG_2573.jpeg
 
Några Porsche proffs här? Far min är inne på att köpa sin tredje pozze .. svårt för mig att förstå men givetvis får han göra som han vill. Har har en 718 boxster samt en panamera. Nu ska ha han en 911 och kikar på senast versionen av gts som verkar komma som en hybrid till våren.
Hur håller sig gts i värde gällande 911, finns det något annan av alla varianter som är bättre / lämpligare? Han tycker om att glida / resa runt och åka på bana ett par ggr per år
 
Går i tankarna på att byta ut vår v60 till en 212 och i sådant fall en 2016 med 9G-lådan. Vilken årsmodell och motor har du?

Utöver tråkiga reparationer, är du nöjd med den i övrigt?
Lite sent svar men ja - trots allt. Otroligt bekväm långfärdsbil som rymmer familjen och all packning bra. Min är dock en manuell snikmodell med 200 dieseln på 136 hk som jag köpte mycket billigt som rimlig slitochsläng under småbarnsåren. Ser ok ut på gården samtidigt som man inte behöver vara så pedantisk med den : )

I familjen och bland kompisarna finns flera 220-ägare med 9g lådan. Alla mycket nöjda och ingen har haft några allvarliga problem. Bälgarna får man dock ta in i kalkylen från 12-18 000 mil. 2016 är ju sista 212 och en fin 220 eller 250 med 9g låda kan vara bra bil många år till. Själv hade jag nog försökt hitta en 213, inte så enorm prisskillnad mellan en sen 212 och en tidig 213.
 
Några Porsche proffs här? Far min är inne på att köpa sin tredje pozze .. svårt för mig att förstå men givetvis får han göra som han vill. Har har en 718 boxster samt en panamera. Nu ska ha han en 911 och kikar på senast versionen av gts som verkar komma som en hybrid till våren.
Hur håller sig gts i värde gällande 911, finns det något annan av alla varianter som är bättre / lämpligare? Han tycker om att glida / resa runt och åka på bana ett par ggr per år

Omöjligt att sia om hur hybrid 911:eek:r kommer stå sig värdemässigt långsiktigt. Extra vikt och mer komplicerade drivlinor. Men man har antagligen inget val. Nästa Boxster ska bli en elbil och Macan kommer väl också bli det.

GTS versionerna brukar vara populära. Det är en exklusivare variant av standardmodellen som Porsche har lagt lite extra finlir på. Låter som det kan vara ett utmärkt val av din pappa.

911 är en annan körupplevelse än både Panamera och Boxster. GT bilarna är inget man glider runt i och en Turbo S är mer än någon någonsin behöver på allmänna vägar. Även en standard Carrera har bättre prestanda än en 20 år gammal 996 turbo som redan på den tiden var mer än tillräckligt.

Ska man säga något om Porsche sedan man introducerade 992 generationen av 911 har man producerat mer av högmarginal modellerna än tidigare. Efterfrågan har varit hög på GT3, Touring, GTS och Turbo S. Det kan slå negativt när nu konjunkturen har vänt och finansiering har blivit dyrare. Men det kan också vara ett tillfälle att köpa en bil begagnat för ett bättre pris. Det ska bli intressant att se hur Porsche kommer hantera det här. Många köpare har utgått från att man har kunnat äga bilarna i princip utan värdeminskning och låga månadskostnader.

Svenska kronan är svag så det kanske inte märks så mycket på priserna än. Man kan exportera bilarna till kontinenten och få bra betalt än. Men tillslut sinar den källan. Kvar finns då nya bilar som Porsche ska sälja till priser som köparna kanske inte accepterar. En Turbo S kostar närmare 3 miljoner ny. Onekligen intressanta tider.
 
Många köpare har utgått från att man har kunnat äga bilarna i princip utan värdeminskning och låga månadskostnader.
This. Det är en jäkla skillnad att ligga ute med 2 miljoner och bara betala låg ränta men med dubblad ränta och sen behöva amortera från 2 miljoner till 1.2 - det är kräver en helt annan typ av ekonomi som rätt få faktiskt har.
 
Rostskyddsmassa har jag också funder på på min gamla pickup.
Men hur gör man om bilen redan är gammal? Och lite rostig? Har fixat allt dåligt under nu i vinter, och det vore så gött att släppa tanken på ny rost.
En seriös firma behöver tre dagar upp till en vecka för att behandla. Först ordentlig tvätt av underredet. Sedan får allt torka i ett par dagar alternativt om firman har en stor tork. Sedan utvärderas roststatus, i vissa fall behöver man gå på med nålhammare eller till och med svets. Men om det bara är ytrost så räcker en borstning och sedan läggs krypande vax på som får torka. Detta vax appliceras i både hålrum och exponerade ytor. Sedan får det torka och därefter lägger man på ett slitskydd. Problemet är att det är få firmor som är så här seriösa. Du har Rostskyddsmetoder i Sthlm exempelvis.

Vill du gå riktigt bananas så kan du lämna till Rostskyddsspecialisten i Uppsala. De tar bort all rost, blästrar och lägger ett enormt arbete och du får också betala 30-40k för en behandling. Oklart dock om det verkligen gör någon skillnad mot en korrekt applicering av Dinitrol TKD...
 
This. Det är en jäkla skillnad att ligga ute med 2 miljoner och bara betala låg ränta men med dubblad ränta och sen behöva amortera från 2 miljoner till 1.2 - det är kräver en helt annan typ av ekonomi som rätt få faktiskt har.

Så är det. Efter sommaren var det många som sålde sina bilar.

Brukar titta på vad som skrivs på ett engelskt motorforum och där är det rena slakten just nu. Helt annat än det vi läst här i Sverige hittills. Många där kommer få ställa in sig på att äga sina bilar fler år och slå ut värdeminskningen över tid om de inte kan ta en hård smäll i form av inbyte eller försäljning.
 
Så är det. Efter sommaren var det många som sålde sina bilar.

Brukar titta på vad som skrivs på ett engelskt motorforum och där är det rena slakten just nu. Helt annat än det vi läst här i Sverige hittills. Många där kommer få ställa in sig på att äga sina bilar fler år och slå ut värdeminskningen över tid om de inte kan ta en hård smäll i form av inbyte eller försäljning.
I UK så har bilpriserna gått ner ganska mycket relativt sett på "sportbilar"

Även om 911 etc är dyra så är priserna ner en hel del mot ath
 
Fan också nu har jag snöat in mig på saxlyft.... Once the mind is set there is no return

Får se när våren närmar sig. Vill inte hålla på med det nu i detta väder
Appropå lyftar så trillade det upp en sån här i garaget för nån månad sen🙂
En Hawk 4T från Duab.
IMG_20231112_191618.jpg

Första provlyftet..
IMG_20231123_202810_edit_563076272638557.jpg

Såå mycket skönare att kunna stå rak under bilen när man skruvar :)
IMG_20231126_141839.jpg
 
Yes så har det varit

Det jag tänkte på var priserna i UK mot priserna i UK mot ATH. I Sverige verkar det inte ha hänt något förutom på elbilar 🤣😱🫣
Sverige är också billigt, därav dräneringen av bilar på export de senaste åren. Inte många stekare som har kvar sina hårt belånade sportbilar. Antingen har man inte haft råd att behålla eller livrädd för att förlora pengar.
 
Sverige är också billigt, därav dräneringen av bilar på export de senaste åren. Inte många stekare som har kvar sina hårt belånade sportbilar. Antingen har man inte haft råd att behålla eller livrädd för att förlora pengar.
Billigt som i med folk som har EUR?
De bilar jag kollar på har inte ändrats något i pris i princip.
 
Sverige är också billigt, därav dräneringen av bilar på export de senaste åren. Inte många stekare som har kvar sina hårt belånade sportbilar. Antingen har man inte haft råd att behålla eller livrädd för att förlora pengar.

Gjort samma analys.

I södra Sverige har man sett biltransporter med exklusiva bilar på väg över Öresundsbron under en längre tid.

Sedan ca 1.5 år tillbaka ser man inte lika mycket nyare exklusiva bilar ute i trafik i Sverige. Sista våren och sommaren var det en påtaglig skillnad och under sensommaren fick nog de som finansierat panik. Deras livsstilskostnader ökade nog på alla fronter snabbt. Men de räddades av att bilarna kunde gå på export eftersom kronkursen är billig.

Icke auktoriserade handlare har skickat bilarna söderut. Kanske även auktoriserade handlare, men de bör tänka sig för mer på marknaden framåt. Det kan straffa sig framledes om man har dränerat marknaden på begagnade bilar som kommer efterfrågas.
 
Gjort samma analys.

I södra Sverige har man sett biltransporter med exklusiva bilar på väg över Öresundsbron under en längre tid.

Sedan ca 1.5 år tillbaka ser man inte lika mycket nyare exklusiva bilar ute i trafik i Sverige. Sista våren och sommaren var det en påtaglig skillnad och under sensommaren fick nog de som finansierat panik. Deras livsstilskostnader ökade nog på alla fronter snabbt. Men de räddades av att bilarna kunde gå på export eftersom kronkursen är billig.

Icke auktoriserade handlare har skickat bilarna söderut. Kanske även auktoriserade handlare, men de bör tänka sig för mer på marknaden framåt. Det kan straffa sig framledes om man har dränerat marknaden på begagnade bilar som kommer efterfrågas.
Entusiastbilar har varit billiga i Sverige ett tag nu. Det dammsugs alla möjliga bilar och även bruksbilar i massor. Minns att någon nämnde att uppåt 40% av Ferraribeståndet gått på export.
 
Jula hade hyfsat pris på arbetsbord, så det blev 2st.

Hade tänkt byta ut all belysning i taket i garaget. Någon som har bra tips om ledbelysning?

1000002450.jpg
Jag satte 18st av Julas 22w LED i mitt garage.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016232/
Men kör på två av 44w-arna så får du bra klipp i lyset🙂
 
Jag satte 18st av Julas 22w LED i mitt garage.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016232/
Men kör på två av 44w-arna så får du bra klipp i lyset🙂
Tittade på dem också (har ett par ovanför arbetsbänken och de lyser bra) men blev lite rädd att sätta i taket eftersom det inte går att byta ut ljuskällorna i Julas variant.
 
Jag satte 18st av Julas 22w LED i mitt garage.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-016232/
Men kör på två av 44w-arna så får du bra klipp i lyset🙂
Bra tips. Bra pris också.
Behöver nog 4st till i taket, har ett par led och ett par gamla lysrör som ska bytas ut.
 
Entusiastbilar har varit billiga i Sverige ett tag nu. Det dammsugs alla möjliga bilar och även bruksbilar i massor. Minns att någon nämnde att uppåt 40% av Ferraribeståndet gått på export.

Du har rätt i det du skriver.

Entusiastbilar och exklusiva bilar som Porsche, Ferraris har en internationell publik. Tittar man på begagnade Ferraris är det inte ovanligt att de har levt i flera olika länder. Detsamma gäller även äldre Porsche.

Svenska marknaden är inte så stor så jag tror även att man som du säger exporterar vanliga bruksbilar till EU och säkert andra kontinenter också med billigare enklare bilar.

I slutändan kommer man få betala mer för bilar i Sverige. De billigaste och enklaste bilarna är antingen skrotade eller exporterar till Afrika och de äldre bilarna som leasats under senare år har gått på export eftersom många svenskar har valt att leasa en ny bil istället för att köpa en begagnad bil.
 
Usch måste du verkligen pressa den? Den kan inte stå tills du har mer ork på våren att ta tag i det? Känns som nåt slags kulturgärning att behålla den där rullande.
Goda nyheter!

Nu lever bilen igen, i händerna på nye ägaren, det visade sig vara tändförstärkaren som var boven i dramat. Jag var inne på detta spår tidigt i felsökningen och köpte faktiskt en ny som jag bytte till, men symtomen fanns kvar, tyvärr måste det ha varit så att den reservdel jag köpte helt enkelt var defekt från fabrik.

Det borde jag förstås ha tänkt på, men det kändes logiskt att rikta blickarna åt annat håll när jag är faktiskt bytt till en helt ny reservdel.

Nu är jag dock bara genuint glad över att bilen lever och går bra, och att det inte var något allvarligt fel!
 
Tillbaka
Topp