• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Alltså, vilken prisutveckling!

Om man extrapolerar detta till andra fina bilar som eventuellt kan få status som klassiker, så skulle ju min gamla fina och fullutrustade Lexus IS kunna bli värd ett par miljoner om 25 år. Tyvärr sålde jag den 2017, vilket jag ibland ångrar. Jag borde ha behållt den som ett samlarobjekt.
Är ju extremt få bilar som blir samlarobjekt, speciellt Japanska… och i princip inga massproducerade mellanklassbilar… så en IS - i all ära en fin bil - låter i min värld inte som en tippad framtida samlarbil 🙃
 
Är ju extremt få bilar som blir samlarobjekt, speciellt Japanska… och i princip inga massproducerade mellanklassbilar… så en IS - i all ära en fin bil - låter i min värld inte som en tippad framtida samlarbil 🙃
Det är ju skillnad på en valfri Ferrari och massproducerad bil. Men tids nog vänder ändå gamla massproducerade bilars priskurva i samband med att de blir allt med ovanliga. Så jag tycker nog att många bilar blir samlarbilar. Men sen om de blir samlarbilar i den bemärkelsen att de blir värda ohemult mycket är inte samma sak.

Valfri 911 och BMW M-bil har ju haft en prisutveckling utan dess like senaste åren.
 
Experter!

Jag och sambon funderar på att köpa en billig, begagnad bil. Den kommer inte användas till vardags utan fokus kommer ligga på längre helgresor till fjällen etc. Vi åker mycket skidor och skulle därför vilja ha fyrhjulsdrift.

Vi vill kunna packa en del så en kombi eller SUV ligger närmast till hands. Den måste vara driftsäker och relativt billig i drift. Jag kan inte mecka själv (saknar kunskap, tålamod och kompetens) och vi bor i Stockholm.

Efter att ha läst på olika forum och kollat youtube-klipp har vi landat i att en Subaru Forester eller Outback från 2011 och framåt med runt 20 k mil borde passa våra behov och budget bra.

Är det rimligt eller är det bara ett ekonomiskt självmord?
 
Experter!

Jag och sambon funderar på att köpa en billig, begagnad bil. Den kommer inte användas till vardags utan fokus kommer ligga på längre helgresor till fjällen etc. Vi åker mycket skidor och skulle därför vilja ha fyrhjulsdrift.

Vi vill kunna packa en del så en kombi eller SUV ligger närmast till hands. Den måste vara driftsäker och relativt billig i drift. Jag kan inte mecka själv (saknar kunskap, tålamod och kompetens) och vi bor i Stockholm.

Efter att ha läst på olika forum och kollat youtube-klipp har vi landat i att en Subaru Forester eller Outback från 2011 och framåt med runt 20 k mil borde passa våra behov och budget bra.

Är det rimligt eller är det bara ett ekonomiskt självmord?

Givet att ni bor i Sthlm, har ni tillgång till parkering? Med facit i hand (var i exakt samma situation som du plus nytillskott i familjen men vi bor i stan) så skulle inte vi skaffat bil utan kört på Kiinto eller Volvos motsvarighet när vi behövde bil. Vi kör alldeles för sällan så bilen står mest, tidigare hade vi bara gatuparkering vilket var väldigt irriterande.

Bil som gått 20k kommer innebära reparationer (nästan oavsett vad det är för fabrikat).
 
Någon som använder/använt/vet någon som använder Pelas saxlyftar tänker den som är specad för 3000kg.

Intressant att det står att man ej skall jobba under bilen med den lyften...
 
Underbar färg!

Din bil?

20231202_145736.jpg
20231202_145722.jpg
Screenshot_20231225_134340_Blocket.jpg



Såg den här idag i mitt flöde, också i US, Rubystar men ingen Neo

Screenshot_20231225_154131_Facebook.jpg
 
Senast ändrad:
Givet att ni bor i Sthlm, har ni tillgång till parkering? Med facit i hand (var i exakt samma situation som du plus nytillskott i familjen men vi bor i stan) så skulle inte vi skaffat bil utan kört på Kiinto eller Volvos motsvarighet när vi behövde bil. Vi kör alldeles för sällan så bilen står mest, tidigare hade vi bara gatuparkering vilket var väldigt irriterande.

Bil som gått 20k kommer innebära reparationer (nästan oavsett vad det är för fabrikat).
Hur ofta körde ni?
Nej, skulle bli gatuparkering i så fall.
Ja, att hyra är ju alternativet. Tycker dock att slippa hyra kan vara värt lite grann även om det rent ekonomiskt nog skulle vara mer fördelaktigt.
 
4112EE83-3F70-48F4-B58F-684F925204DA.jpeg

6AFC0244-93E6-4F40-BB67-11441C99FEF4.jpeg


Sorry för att jag bombar tråden, men detta är verkligen det bästa sämsta köpet jag gjort.

Nu med vintersulor som jag egentligen tror hör en Disco 4:a till.

Snygg exteriör färg mot skånska vintervädret.

Tycker det är underbart att vissa följer hjärtat och köper vad de vill ha och tar konsekvenserna av det som det kommer. Det känns enklare att ta en dyr reparation på ett sånt val än en bil man inte uppskattar på något vis.
 
Hur ofta körde ni?
Nej, skulle bli gatuparkering i så fall.
Ja, att hyra är ju alternativet. Tycker dock att slippa hyra kan vara värt lite grann även om det rent ekonomiskt nog skulle vara mer fördelaktigt.

Vi har bilen kvar! Skulle tippa på att bilen används max en gång i veckan (á en timme). Sommar och övriga ledigheter lite mer - blir nog maximalt 500mil/år. Skulle jag göra det igen så skulle jag hyra bil de ggr jag behöver den. Du får rätt mycket hyrbil för den kostnaden som du måste lägga fast i månaden när du äger bilen.

När du har gatuparkering är det dessutom huvudvärk avseende städdagar. Somsagt, tror du kommer tycka det är kul med ”egen” bil som du inte använder dagligen i ungefär 2 dagar.
 
Experter!

Jag och sambon funderar på att köpa en billig, begagnad bil. Den kommer inte användas till vardags utan fokus kommer ligga på längre helgresor till fjällen etc. Vi åker mycket skidor och skulle därför vilja ha fyrhjulsdrift.

Vi vill kunna packa en del så en kombi eller SUV ligger närmast till hands. Den måste vara driftsäker och relativt billig i drift. Jag kan inte mecka själv (saknar kunskap, tålamod och kompetens) och vi bor i Stockholm.

Efter att ha läst på olika forum och kollat youtube-klipp har vi landat i att en Subaru Forester eller Outback från 2011 och framåt med runt 20 k mil borde passa våra behov och budget bra.

Är det rimligt eller är det bara ett ekonomiskt självmord?
Vad har ni för budget, ungefär?

Den svaga kronan, corona och eventuellt ytterligare orsaker har medfört att begagnade bilar har rusat i pris och något förenklat vill jag påstå att nästan alla bilar har stått mer eller mindre still i värde de senaste 5-10 åren... Så man får helt enkelt inte speciellt mycket bil för pengarna längre.

Sen är det otroligt svårt att köpa bil numera, vi har en hel yrkeskår som lever på att köpa/sälja bilar på Blocket och riktigt så minns jag inte att det var för 5-10 år sedan. Är det något "bra" som dyker upp på de traditionella annonssajterna kan du ge dig på att det säljs inom loppet av en timme för att sen dyka upp till ett högre pris dagen efter, och dessa handlare verkar ha tröttat ut normala människor så de flesta bilar byts in eller säljs direkt till handlare istället för Blocket eller vad det nu är.

Och hur bra en bil än är så får man räkna med en del problem när de blir äldre, rostiga bromsrör, slitna bromsar... men med det sagt så har jag bara positiva erfarenheter av "enklare" bilar liksom att äldre bilar generellt är billigare att laga än nya, jag har inga erfarenheter av Subaru men jag vill påstå att en femton år gammal Toyota eller Volvo kan vara minst lika pålitlig som valfri ny bil där garantin just har gått ut. Men, det är förknippat med lite högre risk.
 
Vad har ni för budget, ungefär?

Den svaga kronan, corona och eventuellt ytterligare orsaker har medfört att begagnade bilar har rusat i pris och något förenklat vill jag påstå att nästan alla bilar har stått mer eller mindre still i värde de senaste 5-10 åren... Så man får helt enkelt inte speciellt mycket bil för pengarna längre.

Sen är det otroligt svårt att köpa bil numera, vi har en hel yrkeskår som lever på att köpa/sälja bilar på Blocket och riktigt så minns jag inte att det var för 5-10 år sedan. Är det något "bra" som dyker upp på de traditionella annonssajterna kan du ge dig på att det säljs inom loppet av en timme för att sen dyka upp till ett högre pris dagen efter, och dessa handlare verkar ha tröttat ut normala människor så de flesta bilar byts in eller säljs direkt till handlare istället för Blocket eller vad det nu är.

Och hur bra en bil än är så får man räkna med en del problem när de blir äldre, rostiga bromsrör, slitna bromsar... men med det sagt så har jag bara positiva erfarenheter av "enklare" bilar liksom att äldre bilar generellt är billigare att laga än nya, jag har inga erfarenheter av Subaru men jag vill påstå att en femton år gammal Toyota eller Volvo kan vara minst lika pålitlig som valfri ny bil där garantin just har gått ut. Men, det är förknippat med lite högre risk.
Verkar dyka upp en del för runt 70 tkr som på pappret verkar duga för oss.

Till exempel denna: IMG_2697.png
 
Senast ändrad:
Och hur bra en bil än är så får man räkna med en del problem när de blir äldre, rostiga bromsrör, slitna bromsar... men med det sagt så har jag bara positiva erfarenheter av "enklare" bilar liksom att äldre bilar generellt är billigare att laga än nya, jag har inga erfarenheter av Subaru men jag vill påstå att en femton år gammal Toyota eller Volvo kan vara minst lika pålitlig som valfri ny bil där garantin just har gått ut. Men, det är förknippat med lite högre risk.
Precis den reflektionen har jag gjort också. Det finns knappt några "normala" människor att göra affärer med längre privat på Blocket. Ingen är intresserad av att faktiskt köpa bilen utan bara göra en bra affär för att kränga vidare veckan efter. Tröttsamt.

Experter!

Jag och sambon funderar på att köpa en billig, begagnad bil. Den kommer inte användas till vardags utan fokus kommer ligga på längre helgresor till fjällen etc. Vi åker mycket skidor och skulle därför vilja ha fyrhjulsdrift.

Vi vill kunna packa en del så en kombi eller SUV ligger närmast till hands. Den måste vara driftsäker och relativt billig i drift. Jag kan inte mecka själv (saknar kunskap, tålamod och kompetens) och vi bor i Stockholm.

Efter att ha läst på olika forum och kollat youtube-klipp har vi landat i att en Subaru Forester eller Outback från 2011 och framåt med runt 20 k mil borde passa våra behov och budget bra.

Är det rimligt eller är det bara ett ekonomiskt självmord?
Subaru har bra rykte för tillförlitlighet men ändå märkligt många dyra fel. Tror en av förklaringarna är att de haft generös syn på garantier så inte så mycket har kommit fram. Jag har ägt en Outback 2.0d 2011 och under det ägandet kom det fram en del saker: Svag koppling, xenonljus som bränner sönder sig själva inifrån, automatlådor som inte håller mm mm. Om du nu ska köpa en Outback köp en manuell bensinare om du kan. Den har minst antal typfel. Dieseln har en del märkliga fel för sig (svaga kopplingar bland annat) och Lineartronic (steglös automatlåda) håller helt enkelt inte. Rost finns också en del, kolla dörrarnas nederkanter och bakluckan.

Med det sagt - ALLA 10-15 år gamla bilar med 20k på mätaren har olika typer av fel, det finns bra och dåliga exemplar. Vissa håller ihop, andra rasar hela tiden. Ofta kommer fel stötvis, dvs man kan ha tur att få "bra" år eller otur att få "dåliga" år.
 
Precis den reflektionen har jag gjort också. Det finns knappt några "normala" människor att göra affärer med längre privat på Blocket. Ingen är intresserad av att faktiskt köpa bilen utan bara göra en bra affär för att kränga vidare veckan efter. Tröttsamt.


Subaru har bra rykte för tillförlitlighet men ändå märkligt många dyra fel. Tror en av förklaringarna är att de haft generös syn på garantier så inte så mycket har kommit fram. Jag har ägt en Outback 2.0d 2011 och under det ägandet kom det fram en del saker: Svag koppling, xenonljus som bränner sönder sig själva inifrån, automatlådor som inte håller mm mm. Om du nu ska köpa en Outback köp en manuell bensinare om du kan. Den har minst antal typfel. Dieseln har en del märkliga fel för sig (svaga kopplingar bland annat) och Lineartronic (steglös automatlåda) håller helt enkelt inte. Rost finns också en del, kolla dörrarnas nederkanter och bakluckan.

Med det sagt - ALLA 10-15 år gamla bilar med 20k på mätaren har olika typer av fel, det finns bra och dåliga exemplar. Vissa håller ihop, andra rasar hela tiden. Ofta kommer fel stötvis, dvs man kan ha tur att få "bra" år eller otur att få "dåliga" år.

Jag hade inte tänkt skriva något, men…. mitt intryck är också att Subaru är en bil som potentiellt kan vara ganska dyr i drift och att deras på vissa sätt lite udda konstruktion medför en del risker.

Med budgeten på runt 60-80’ hade jag hellre köpt;


Eller

 
Jag hade inte tänkt skriva något, men…. mitt intryck är också att Subaru är en bil som potentiellt kan vara ganska dyr i drift och att deras på vissa sätt lite udda konstruktion medför en del risker.

Med budgeten på runt 60-80’ hade jag hellre köpt;


Eller

Denna kanske skulle kunna vara ngt

 
Jag hade inte tänkt skriva något, men…. mitt intryck är också att Subaru är en bil som potentiellt kan vara ganska dyr i drift och att deras på vissa sätt lite udda konstruktion medför en del risker.

Med budgeten på runt 60-80’ hade jag hellre köpt;


Eller

Tack för svar!
Bor i Stockholms innerstad så kan bli ett problem att bilen inte är euro5 tänker jag.

Varför är ovan bilar bättre alternativ än Subaru?
 
IMG_2810.png

10 000 mil/3 år ihop med E klassen nu (gått drygt 18 000 mil totalt). Gillar MB och den här är inte så dum men den går sönder för mycket. Nu snart in för nya luftbälgar inkl arbete på runt 13-14 000 kr, det är nåt tjall med torkarna fram, verkar trilskas i länkaget för torkarmotorn tycks gå bra sen larmar den för alla möjliga felkoder när det är kallt. Men lugnar ner sig när den kommer upp i temp. Tidigare fått byta luftmassemätare och så var det något elfel som gjorde att motorfläkten gick konstant. Ska köra bilen tills 30 000 mil så kanske man får hyfsad totalekonomi i den iaf (bilen är betald nu - alltid nåt)
har en W213 2018, otroligt nöjd. Kört den 8k mil på 4år. Är det 5 kanske rent av?
Enda felet hittills är bluetech-larm som MB fixade på garantin med gratis hyrbil.
 
Tack för svar!
Bor i Stockholms innerstad så kan bli ett problem att bilen inte är euro5 tänker jag.

Varför är ovan bilar bättre alternativ än Subaru?
Gillar du att köra och sitta lägre = Subaru är ett bra val om du ska ha 4wd. Håller bra och är trevliga på vägen.
SUV'aktig = Toyota är ett bra val, men tråkiga att ratta
Ska du åka långt hade jag kollat NOGA på komforten, dvs inte bara ljudnivå utan även sittkomfort, stolsvärme och ACC
 
Gillar du att köra och sitta lägre = Subaru är ett bra val om du ska ha 4wd. Håller bra och är trevliga på vägen.
SUV'aktig = Toyota är ett bra val, men tråkiga att ratta
Ska du åka långt hade jag kollat NOGA på komforten, dvs inte bara ljudnivå utan även sittkomfort, stolsvärme och ACC
Behöver man stolsvärme för att åka långt? Skulle säga tvärtom.
 
Tack för svar!
Bor i Stockholms innerstad så kan bli ett problem att bilen inte är euro5 tänker jag.

Varför är ovan bilar bättre alternativ än Subaru?
Ok, utsläppsreglerna har jag inte ägnat en tanke får jag erkänna.

Min bild är att de två kandidaterna håller bättre än Subaru, även om de också är väldigt bra bilar.

Kör ni mycket långresor är kanske Volvo ett alternativ, men det kan vara svårt att hitta en sådan som inte gått 30.000 mil givet er budget.
 
Hittar inte texten att man inte ska arbeta under den? Den jag tänkte på är denna, där skrev de i alla fall förr att uttryckligen att man inte får jobba under den: https://verktygsboden.se/garage-ver...yrpelarlyftar/parkeringslyft-4-pelare-2-kolli Varför vet jag inte? Ser ju massor med folk ha den typen av lyft.

Däremot så är det ju knöligt att arbeta under saxlyft ändå, man kommer ju inte åt så mycket i mitten av bilen på grund av dess konstruktion ändå.
 
IMG_2810.png

10 000 mil/3 år ihop med E klassen nu (gått drygt 18 000 mil totalt). Gillar MB och den här är inte så dum men den går sönder för mycket. Nu snart in för nya luftbälgar inkl arbete på runt 13-14 000 kr, det är nåt tjall med torkarna fram, verkar trilskas i länkaget för torkarmotorn tycks gå bra sen larmar den för alla möjliga felkoder när det är kallt. Men lugnar ner sig när den kommer upp i temp. Tidigare fått byta luftmassemätare och så var det något elfel som gjorde att motorfläkten gick konstant. Ska köra bilen tills 30 000 mil så kanske man får hyfsad totalekonomi i den iaf (bilen är betald nu - alltid nåt)
Går i tankarna på att byta ut vår v60 till en 212 och i sådant fall en 2016 med 9G-lådan. Vilken årsmodell och motor har du?

Utöver tråkiga reparationer, är du nöjd med den i övrigt?
 
Tillbaka
Topp