Då stämmer det kanske med vad bussbolaget i fråga uppgav norrut. Det är kanske en övre gräns där man anser att det är tryggt att köra med diesel som finns tillgänglig. Ofta kör man på biodiesel, men jag har precis läst mig till att det är sämre i kyla. Så man kanske kör på vanlig diesel norrut vintertid.
Biodiesel bidrar till ett lägre utsläpp av växthusgas än standarddiesel eftersom den är producerad från biologiska oljor.
www.circlek.se
Intressant med värmen när bilen kör på batteri om det nu inte är specifikt din bilmodell.
Angående elbilar. Satt och tittade på några videos från nordamerikaner och kanadensare på youtube igår som berättade och visade sina erfarenheter av Tesla modeller i sträng kyla med kommentarer från norrmän och finländare som också har erfarenheter av sträng kyla. Det fanns både ris och ros.
Någon påstod att räckvidden halveras jämför med sommaren när det är riktigt kallt. Alltså drygt 20 mil i verkligheten. Vidare när man laddar elbilen - Tesla i det här fallet med värmeförbrukare på förlänger det laddningstiden avsevärt. Vet inte hur folk gör om det är kallt ute och de ska ladda sina elbilar där det kanske inte finns möjlighet att gå in i värme under tiden.
Det kanske inte är jämförbart på något sätt men jag har fått min iPhone dränerad på väldigt kort tid under utförsåkning och telefonen enbart skyddad av ett GoreTex lager där jag förstört battericellerna i den. Bilarna har batteri varmare. Tänker mig att batterierna i hybrid och elbilar borde få samma problem om man inte håller dem laddade. Vet många som aldrig har laddat sina plug-in hybrider de fått som tjänstebilar. Men det är kanske inte deras bekymmer vad som händer när de lämnat tillbaka tjänstebilen mot en nyare.
Sträng kyla är tufft för alla fordons oavsett. Många bilar har problem med ramlösa rutor, dörrlås och lister och diverse tekniska lösningar som inte alltid är så genomtänkta.