• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bra påminnelse även för de som bor söderut 👍

Hur bra fungerar de moderna bilarna (ink elbilar) i den köldknäpp som råder nu och framåt helgen norröver?

Något bussbolag gick ut och sa att dieseln är specificerad upp till -35 grader. Så de skulle ställa in bussarna om det översteg dessa temperaturer. Men det kanske är med en säkerhetsfråga om något havererar och bussen blir ståendes.
Det finns några olika blandningar med vinterdiesel beroende på var i Sverige man tankar.
Den blir först trögflytande som gele och då blir det problem med att få fram dieseln i ledningarna i bilen.


 
Bra påminnelse även för de som bor söderut 👍

Hur bra fungerar de moderna bilarna (ink elbilar) i den köldknäpp som råder nu och framåt helgen norröver?

Något bussbolag gick ut och sa att dieseln är specificerad upp till -35 grader. Så de skulle ställa in bussarna om det översteg dessa temperaturer. Men det kanske är med en säkerhetsfråga om något havererar och bussen blir ståendes.
Körde nyss en sträcka på 35 mil med min XC60 hybrid, temperaturen varierade mellan -28 och -33. Körde i hybridläge och de sträckorna bilen gick på el sjönk tempen drastiskt i kupén, den klarade alltså inte av att hålla inställd temp (22 grader). Så fort bensinmotorn gick igång blev kupén varm igen. Kan säga att jag var väldigt glad att inte köra elbil i denna del av landet i dessa temperaturer. I övrigt inga problem.
 
Körde nyss en sträcka på 35 mil med min XC60 hybrid, temperaturen varierade mellan -28 och -33. Körde i hybridläge och de sträckorna bilen gick på el sjönk tempen drastiskt i kupén, den klarade alltså inte av att hålla inställd temp (22 grader). Så fort bensinmotorn gick igång blev kupén varm igen. Kan säga att jag var väldigt glad att inte köra elbil i denna del av landet i dessa temperaturer. I övrigt inga problem.

När det är så kallt så tvingar jag bilen att köra på förbränningsmotorn.
Jag hade en BMW 335Ah för längesedan. Körde jag blandat med hybrid och bensin så fick motorn aldrig upp temperaturen och den slukade soppa som satan.
 
Körde nyss en sträcka på 35 mil med min XC60 hybrid, temperaturen varierade mellan -28 och -33. Körde i hybridläge och de sträckorna bilen gick på el sjönk tempen drastiskt i kupén, den klarade alltså inte av att hålla inställd temp (22 grader). Så fort bensinmotorn gick igång blev kupén varm igen. Kan säga att jag var väldigt glad att inte köra elbil i denna del av landet i dessa temperaturer. I övrigt inga problem.
Hur drar du den slutsatsen? Värmeproblemet är ett Volvoproblem, inte ett elbilsproblem. Jag har inga problem med värmen men iofs inte testat under -22 så rena sommarvärmen kanske i jämförelse ;)
 
Hur drar du den slutsatsen? Värmeproblemet är ett Volvoproblem, inte ett elbilsproblem. Jag har inga problem med värmen men iofs inte testat under -22 så rena sommarvärmen kanske i jämförelse ;)
Jag killgissar mest. Känns tryggast med traditionell teknik som man vet funkar i rejäl kyla. Dessutom finns knappt några laddplatser där jag rör mig så begränsas av infrastrukturen också.
 
Jag killgissar mest. Känns tryggast med traditionell teknik som man vet funkar i rejäl kyla. Dessutom finns knappt några laddplatser där jag rör mig så begränsas av infrastrukturen också.
Inte min bild men bekanta åker Tesla i svinkyla utan problem
415222724_10160027976076864_4536955222889032985_n.jpg
 
Inte min bild men bekanta åker Tesla i svinkyla utan problem
415222724_10160027976076864_4536955222889032985_n.jpg
Har kört Tesla i 9 år i alla väder och temperaturer utan problem. Aldrig haft en fossilbil som fungerar så bra i stark kyla. Eller hetta för den delen iom att man kan lämna AC på när man går från bilen. Det drar givetvis mer batteri på vintern när kupén ska hållas varm (i en fossilbil är ju det gratis visavi räckvidd eftersom en del av energin alltid vaskas i form av värme), men kör man korta sträckor på vintern sitter man oftast med jacka på ändå och är det längre turer förvärmer man bilen med "land-el" iaf och sätter sig i en isfri och uppvärmd bil redan från start.
 
Senast ändrad:
Har kört Tesla i 9 år i alla väder och temperaturer utan problem. Aldrig haft en fossilbil som fungerar så bra i stark kyla. Eller hetta för den delen iom att man kan lämna AC på när man går från bilen. Det drar givetvis mer batteri på vintern när kupén ska hållas varm (i en fossilbil är ju det gratis visavi räckvidd eftersom en del av energin alltid vaskas i form av värme), men kör man korta sträckor på vintern sitter man oftast med jacka på ändå och är det längre turer förvärmer man bilen med "land-el" ändå och sätter sig i en isfri och uppvärmd bil redan från start.
Jag har inte heller några problem alls men jag kanske inte är rätt person att uttala mig om Teslaproblem på vintern då jag har bilen parkerad i varmgarage. Men som sagt, andra utsätter dem för mer än jag utan att bli kalla.
 
Jag har inte heller några problem alls men jag kanske inte är rätt person att uttala mig om Teslaproblem på vintern då jag har bilen parkerad i varmgarage. Men som sagt, andra utsätter dem för mer än jag utan att bli kalla.
Min står ute i ur och skur. Jobbigast är det när det växlar runt nollan och dörrar och handtag fryser fast. Som på alla bilar, men lite värre med Teslas infällda dörrhandtag och ramlösa sidorutor.
 
Det finns några olika blandningar med vinterdiesel beroende på var i Sverige man tankar.
Den blir först trögflytande som gele och då blir det problem med att få fram dieseln i ledningarna i bilen.



Då stämmer det kanske med vad bussbolaget i fråga uppgav norrut. Det är kanske en övre gräns där man anser att det är tryggt att köra med diesel som finns tillgänglig. Ofta kör man på biodiesel, men jag har precis läst mig till att det är sämre i kyla. Så man kanske kör på vanlig diesel norrut vintertid.


Körde nyss en sträcka på 35 mil med min XC60 hybrid, temperaturen varierade mellan -28 och -33. Körde i hybridläge och de sträckorna bilen gick på el sjönk tempen drastiskt i kupén, den klarade alltså inte av att hålla inställd temp (22 grader). Så fort bensinmotorn gick igång blev kupén varm igen. Kan säga att jag var väldigt glad att inte köra elbil i denna del av landet i dessa temperaturer. I övrigt inga problem.

Intressant med värmen när bilen kör på batteri om det nu inte är specifikt din bilmodell.

Angående elbilar. Satt och tittade på några videos från nordamerikaner och kanadensare på youtube igår som berättade och visade sina erfarenheter av Tesla modeller i sträng kyla med kommentarer från norrmän och finländare som också har erfarenheter av sträng kyla. Det fanns både ris och ros.

Någon påstod att räckvidden halveras jämför med sommaren när det är riktigt kallt. Alltså drygt 20 mil i verkligheten. Vidare när man laddar elbilen - Tesla i det här fallet med värmeförbrukare på förlänger det laddningstiden avsevärt. Vet inte hur folk gör om det är kallt ute och de ska ladda sina elbilar där det kanske inte finns möjlighet att gå in i värme under tiden.

Det kanske inte är jämförbart på något sätt men jag har fått min iPhone dränerad på väldigt kort tid under utförsåkning och telefonen enbart skyddad av ett GoreTex lager där jag förstört battericellerna i den. Bilarna har batteri varmare. Tänker mig att batterierna i hybrid och elbilar borde få samma problem om man inte håller dem laddade. Vet många som aldrig har laddat sina plug-in hybrider de fått som tjänstebilar. Men det är kanske inte deras bekymmer vad som händer när de lämnat tillbaka tjänstebilen mot en nyare.

Sträng kyla är tufft för alla fordons oavsett. Många bilar har problem med ramlösa rutor, dörrlås och lister och diverse tekniska lösningar som inte alltid är så genomtänkta.
 
Då stämmer det kanske med vad bussbolaget i fråga uppgav norrut. Det är kanske en övre gräns där man anser att det är tryggt att köra med diesel som finns tillgänglig. Ofta kör man på biodiesel, men jag har precis läst mig till att det är sämre i kyla. Så man kanske kör på vanlig diesel norrut vintertid.




Intressant med värmen när bilen kör på batteri om det nu inte är specifikt din bilmodell.

Angående elbilar. Satt och tittade på några videos från nordamerikaner och kanadensare på youtube igår som berättade och visade sina erfarenheter av Tesla modeller i sträng kyla med kommentarer från norrmän och finländare som också har erfarenheter av sträng kyla. Det fanns både ris och ros.

Någon påstod att räckvidden halveras jämför med sommaren när det är riktigt kallt. Alltså drygt 20 mil i verkligheten. Vidare när man laddar elbilen - Tesla i det här fallet med värmeförbrukare på förlänger det laddningstiden avsevärt. Vet inte hur folk gör om det är kallt ute och de ska ladda sina elbilar där det kanske inte finns möjlighet att gå in i värme under tiden.

Det kanske inte är jämförbart på något sätt men jag har fått min iPhone dränerad på väldigt kort tid under utförsåkning och telefonen enbart skyddad av ett GoreTex lager där jag förstört battericellerna i den. Bilarna har batteri varmare. Tänker mig att batterierna i hybrid och elbilar borde få samma problem om man inte håller dem laddade. Vet många som aldrig har laddat sina plug-in hybrider de fått som tjänstebilar. Men det är kanske inte deras bekymmer vad som händer när de lämnat tillbaka tjänstebilen mot en nyare.

Sträng kyla är tufft för alla fordons oavsett. Många bilar har problem med ramlösa rutor, dörrlås och lister och diverse tekniska lösningar som inte alltid är så genomtänkta.
Ja, det kan mycket väl vara ett Volvoproblem. Sitter en bränsledriven värmare i min för att värma kupén men det verkar inte som effekten räcker till när det är -20 och kallare, den behöver hjälp av motorn. Eldrivna värmare funkar annorlunda men kan tänka mig att det går enorma mängder el för att värma kupén i dessa temperaturer.

Halveras räckvidden till typ 20mil på elbil i mycket kalla temperaturer så funkar det inte här uppe i Västerbotten. Där det är som glesast är det ca 10mil mellan laddare och strular det på en laddplats så tar man sig kanske inte till nästa. Inget du vill vara med om i -30.

Har du länk till youtubeklippen?
 
Ja, det kan mycket väl vara ett Volvoproblem. Sitter en bränsledriven värmare i min för att värma kupén men det verkar inte som effekten räcker till när det är -20 och kallare, den behöver hjälp av motorn. Eldrivna värmare funkar annorlunda men kan tänka mig att det går enorma mängder el för att värma kupén i dessa temperaturer.

Halveras räckvidden till typ 20mil på elbil i mycket kalla temperaturer så funkar det inte här uppe i Västerbotten. Där det är som glesast är det ca 10mil mellan laddare och strular det på en laddplats så tar man sig kanske inte till nästa. Inget du vill vara med om i -30.

Har du länk till youtubeklippen?

Jag tittade på ett gäng klipp. Hittade två snabbt. Det är vanliga användare för att se vad de säger. Det fanns som sagt både positiva nöjda ägare, men också sådana som har stött på problem ocb påpekar dem. Diverse egna experiment där de ställt ut bilarna i kyla utan att ha dem inpluggade för att se hur mycket de tappar. Ca 10% över ett dygn. Hörde samma uppgift från en som var i fjällen över jul.


Den understa var rätt intressant. Angående räckvidden pratar han om det runt 8.5- 9 minuter sträcket.


Redigering. Sista länken var fel.
 
Senast ändrad:
Haha, har det blivit SM i elbilsfördomar nu? ;) Den här tråden ska ju egentligen inte handla om det men jag måste ändå bemöta några grejer. Vi kan fortsätta i elbilstråden sen.

Vad har den för räckvidd i -33?
Vid det tillfället drog bilen 2,4kwh i snitt vilket på ett 75kwh batteri då innebär 31 mil.
Någon påstod att räckvidden halveras jämför med sommaren när det är riktigt kallt.
Vissa bilar sjunker mer än andra (de med PTC-värmare är mer känsliga än de med värmepump) men någon halvering av räckvidd har jag aldrig märkt. Min gamla bil ökade i förbrukning ungefär 30%, den nya är bättre. Dock, jag bor inte där det är 25 minusgrader på vintern riktigt.
Vet inte hur folk gör om det är kallt ute och de ska ladda sina elbilar där det kanske inte finns möjlighet att gå in i värme under tiden.
Man sitter givetvis i den perfekt uppvärmda bilen under tiden
Vet många som aldrig har laddat sina plug-in hybrider de fått som tjänstebilar.
Det är förstås fel sätt att använda en hybrid på men deras bilar laddas ändå varje gång de bromsar så batteriet används och ligger aldrig på 0% kapacitet. Men som sagt, bortkastat sätt att använda en hybrid. Nu är inte förmånsreglerna sådana för hybrider längre att det är värt att ha hybrid om man inte laddar den så problemet är lite löst.
Halveras räckvidden till typ 20mil på elbil i mycket kalla temperaturer så funkar det inte här uppe i Västerbotten.
Halveras är för mycket att räkna med. Dock ökar förbrukningen absolut en hel del, framförallt på de elbilar som saknar värmepump. Bor man i den perfekta glesbygden så är kanske inte elbil förstahandsalternativet men alla laddar ju bilen hemma. Man åker inte och tankar en elbil särskilt ofta på stan liksom, framförallt inte som villaägare i glesbygd. Så åker du alltid mer än 20 mil och kan inte ladda hemma eller på din destination - köp inte en elbil. Men det är vääääldigt många som kör elbil i Norrland och är nöjda.
Ca 10% över ett dygn.
Jo, fast inte varje dygn. Det som händer är när man parkerar en bil med varmt batteri som sedan bli kallt - då försvinner räckvidd temporärt. Det försvinner inte 10% per dag om du tänkte så? Den räckvidden kommer dessutom till stor del tillbaka sen när batteriet är vamt igen (med avdrag för förbrukningen att värma upp batteriet).
 
Det är förstås fel sätt att använda en hybrid på men deras bilar laddas ändå varje gång de bromsar så batteriet används och ligger aldrig på 0% kapacitet. Men som sagt, bortkastat sätt att använda en hybrid. Nu är inte förmånsreglerna sådana för hybrider längre att det är värt att ha hybrid om man inte laddar den så problemet är lite löst.

Jo, fast inte varje dygn. Det som händer är när man parkerar en bil med varmt batteri som sedan bli kallt - då försvinner räckvidd temporärt. Det försvinner inte 10% per dag om du tänkte så? Den räckvidden kommer dessutom till stor del tillbaka sen när batteriet är vamt igen (med avdrag för förbrukningen att värma upp batteriet).

Klart att det är fel sätt att använda en hybrid. Att folk köpt hybrider utan att använda hybridbatteriet visar hur man har resonerat både från företagens sida, men även användarna. Det är ju bra om man har täppt till regelverket.

Tänkte inte så mycket att batteriet tappar 10% per dygn utan att det tappade 10% över det dygnet där man hade ställt ut bilen i kylan som experiment eller fick erfara det under fjällresan där bilen var fullt laddad men inte inkopplad inför hemresan dagen efter.

Sedan kan jag tänka mig att batteriet nog fortsätter tappa om bilen står utan att vara inkopplad över tid. Den har väl om inte annat förbrukningskällor som alla andra bilar som ligger och förbrukar.

Ni som äger och använder en elbil har säkert koll på hur det fungerar i verkligheten. Vi andra får lyssna på er eller kolla på youtube videos där andra lägger upp saker.

Kallstartar man en fossilbil under vinterhalvåret drar de ju mer bränsle. Är batteriet i dåligt skick eller att det är andra brister på bilen startar inte motorn. Alla bilar har samma bekymmer med att lister, lås etc fryser. Vissa moderna bilar har sina handtag som går ut när man låser upp som säkert är ett bekymmer i sträng kyla. Många gånger verkar det som man väljer design före funktion på dagens moderna bilar. Ändå är de bättre än det som fanns tidigare många gånger på det stora hela så utvecklingen har inte stått still.
 
Nu vågar jag inte ge mig på att snacka om elbilar och hur de presterar i kyla då jag främst kört elbilar på sommarhalvåret. Men det jag kan säga är att man ska ta elbilägares åsikter med en nypa salt.
Majoriteten är helt "frälsta" och anser att deras elbil är det absolut finaste och bästa som finns i hela världen. Inget kan gå fel eller snett och om det nu råkar vara något som är negativt så bagatelliseras det och man är snabba på att påpeka brister som finns med vanliga bilar.

Är det -20 så vet jag iaf vad för slags bil jag hade velat köra.
 
Tänkte inte så mycket att batteriet tappar 10% per dygn utan att det tappade 10% över det dygnet där man hade ställt ut bilen i kylan som experiment eller fick erfara det under fjällresan där bilen var fullt laddad men inte inkopplad inför hemresan dagen efter.
Precis. Så man kan hamna i problem exempelvis om man åker långt och kommer fram med 10% batteri och parkerar över natten utan att ladda. Då finns risk att kapaciteten sjunkit av kylan till den nivå att bilen inte startar igen. Sånt får man passa sig för om man ska åka elbil i riktigt stark kyla. Nästan alla problem löser sig så länge man kan parkera bilen med laddaren i så det bör vara normalfallet. Då kan man förvärma bilen innan man åker så man behöver inte använda lika mycket batteri till värmen osv. För egen del avråder jag starkt från att ha elbil om man inte kan ha egen laddare. Vet att vissa håller på och "åker och tankar" sin elbil men man går ju miste om så mycket av fördelarna då och med priset på extern laddning så tjänar man nästan inga pengar på det heller mot att åka bensin eller diesel.
 
Nu vågar jag inte ge mig på att snacka om elbilar och hur de presterar i kyla då jag främst kört elbilar på sommarhalvåret. Men det jag kan säga är att man ska ta elbilägares åsikter med en nypa salt.
Majoriteten är helt "frälsta" och anser att deras elbil är det absolut finaste och bästa som finns i hela världen. Inget kan gå fel eller snett och om det nu råkar vara något som är negativt så bagatelliseras det och man är snabba på att påpeka brister som finns med vanliga bilar.

Är det -20 så vet jag iaf vad för slags bil jag hade velat köra.
Håller med. Särskilt Teslanissar tenderar att vara fanatiska.
Elbilar är som de flesta prylar, bra på vissa grejer, sämre på andra
/Mvh elbilsägaren
 
Precis. Så man kan hamna i problem exempelvis om man åker långt och kommer fram med 10% batteri och parkerar över natten utan att ladda. Då finns risk att kapaciteten sjunkit av kylan till den nivå att bilen inte startar igen. Sånt får man passa sig för om man ska åka elbil i riktigt stark kyla. Nästan alla problem löser sig så länge man kan parkera bilen med laddaren i så det bör vara normalfallet. Då kan man förvärma bilen innan man åker så man behöver inte använda lika mycket batteri till värmen osv. För egen del avråder jag starkt från att ha elbil om man inte kan ha egen laddare. Vet att vissa håller på och "åker och tankar" sin elbil men man går ju miste om så mycket av fördelarna då och med priset på extern laddning så tjänar man nästan inga pengar på det heller mot att åka bensin eller diesel.

Ja, har man inte egen laddare hemma så ser jag ingen vinst alls med elbil. Ska man åka och hälsa på någon polare som bor en bit ifrån och han bor i lägenhet så kan det vara svårt att bara hitta en parkering. Laddning är ju helt uteslutet om man inte ser laddning av bil som en helgsysselsättning.
 
Ja, har man inte egen laddare hemma så ser jag ingen vinst alls med elbil. Ska man åka och hälsa på någon polare som bor en bit ifrån och han bor i lägenhet så kan det vara svårt att bara hitta en parkering. Laddning är ju helt uteslutet om man inte ser laddning av bil som en helgsysselsättning.
Både ja och nej. Det är ju ett problem främst om man ligger på gränsen räckviddsmässigt till polaren. Då får man snabbladda istället. Snabbladda är besvärligt på storhelger och semestern. Då är jag glad att jag har en bil till som jag kan använda istället.
Men de övriga 350 dagarna om året är det faktiskt inte särskilt svårt att hitta snabbladdning även på mindre orter. Men som sagt, utan egen laddare skulle jag inte haft en elbil.
 
Både ja och nej. Det är ju ett problem främst om man ligger på gränsen räckviddsmässigt till polaren. Då får man snabbladda istället. Snabbladda är besvärligt på storhelger och semestern. Då är jag glad att jag har en bil till som jag kan använda istället.
Men de övriga 350 dagarna om året är det faktiskt inte särskilt svårt att hitta snabbladdning även på mindre orter. Men som sagt, utan egen laddare skulle jag inte haft en elbil.
Ja, det kan vara jobbigt för folk som bor i lägenhet, vilket gör att det känns som ett felval för väldigt många människor.
Själv har jag typ 65-70 mil till Stockholm och dit skulle jag inte dra med elbil för att hälsa på vänner som bor i lägenhet.
Nu har jag en hybrid, så det är ganska ok med en sådan resa.
Däremot är åtminstone MB’s hybrider ganska värdelösa på vintern. På sommaren kan man väl klara sig med att pendla till jobbet om det inte är något speciellt stort avstånd. På vintern så tycker jag inte det är vettigt och det blir en del kallstarter om man inte har fulladdat när man drar hemifrån från varmgaraget med fullt batteri och använder batteriet hem.
Ganska värdelöst, så jag funderar på en helt vanlig bensinare igen.
 
Själv har jag typ 65-70 mil till Stockholm och dit skulle jag inte dra med elbil för att hälsa på vänner som bor i lägenhet.
Nu har jag en hybrid, så det är ganska ok med en sådan resa.
Inte för att vara sån men det är inget stort praktiskt problem, det är mer en mental omställning man behöver göra. Att bli bekväm med "osäkerheten" om man kan ladda eller inte. Laddare finns i massor och nu har jag sorterat bort alla långsamma laddare där man kan lämna bilen över natten om man vill.

1704294306451.png
 
Inte för att vara sån men det är inget stort praktiskt problem, det är mer en mental omställning man behöver göra. Att bli bekväm med "osäkerheten" om man kan ladda eller inte. Laddare finns i massor och nu har jag sorterat bort alla långsamma laddare där man kan lämna bilen över natten om man vill.

1704294306451.png
Kolla sträckan mellan Skellefteå och Hemavan t.ex. så ser det lite annorlunda ut 😅
 
Inte för att vara sån men det är inget stort praktiskt problem, det är mer en mental omställning man behöver göra. Att bli bekväm med "osäkerheten" om man kan ladda eller inte. Laddare finns i massor och nu har jag sorterat bort alla långsamma laddare där man kan lämna bilen över natten om man vill.

1704294306451.png

Det kanske är jag som är för stressad. Jag känner helt enkelt inte lust att arrangera en laddning då jag tycker att det är tillräckligt tråkigt och långsamt att bara tanka en bensinbil.
 
Sedan kan jag tänka mig att batteriet nog fortsätter tappa om bilen står utan att vara inkopplad över tid. Den har väl om inte annat förbrukningskällor som alla andra bilar som ligger och förbrukar.
Jag lät nyligen min BMW i4 stå utan användning i fem dagar när temperaturen varierade mellan minus fem och minus tio.

Den var laddad till 80 procent.

Fem dagar senare var den fortfarande på 80 procent.

De förbrukare som alltid är på, och som kan dra ur ett tolvvoltsbatteri i en ICE-bil på några veckor, är inte anslutna till det stora batteripaketet hos elbilen, utan till ett vanligt tolvvoltsbatteri. Det laddas av det stora batteripaketet när man kör. Om bilen står stilla i flera veckor kan detta tolvvoltsbatteri bli urladdat, precis som hos ICE-bilar.

Och för att sätta saker i sina proportioner: Tolvvoltsbatteriet i en ICE-bil har en kapacitet på kanske 0,7 kWh. Elbilen har hundra gånger mer i sitt stora batteripaket. Så om bilen har stått i flera veckor och tolvoltsbatteriet är nästan urladdat, så kommer uppladdningen av det att förbruka max en procent av det stora batteripaketet.
 
Senast ändrad:
Precis. Så man kan hamna i problem exempelvis om man åker långt och kommer fram med 10% batteri och parkerar över natten utan att ladda. Då finns risk att kapaciteten sjunkit av kylan till den nivå att bilen inte startar igen. Sånt får man passa sig för om man ska åka elbil i riktigt stark kyla. Nästan alla problem löser sig så länge man kan parkera bilen med laddaren i så det bör vara normalfallet. Då kan man förvärma bilen innan man åker så man behöver inte använda lika mycket batteri till värmen osv. För egen del avråder jag starkt från att ha elbil om man inte kan ha egen laddare. Vet att vissa håller på och "åker och tankar" sin elbil men man går ju miste om så mycket av fördelarna då och med priset på extern laddning så tjänar man nästan inga pengar på det heller mot att åka bensin eller diesel.

Låter vettigt.

Man ser många elbilar som används av stadsbor som inte har någon möjlighet att ladda hemma, men de har sannolikt fått dessa som tjänstebilar många gånger och har inte haft något att säga till om vad gäller val av bil. På plussidan har de fått förmånligare förmånsvärden än motsvarande traditionell bil hade kostat och kan leva med kompromissen.

Hyresvärden jag hyr en garageplats i ett centralgarage av har ställt ordning ett par platser där man kan ladda sin elbil men de kostar mer att hyra. 1/3 ytterligare och där ingår inte elen. En extern part har laddningsstationerna och debiteringen för elförbrukningen. Har inte koll på detaljerna, men man har en full tank bensin eller diesel bara på mellanskillnaden i hyran i sig varje månad. Många människor kör inte ens en tank i månaden. Tål att tänkas på.

Det är lite en utopi att man ska ha laddningsmöjligheter ”hemma” om man bor i städer. Det är en enorm kostnad att bygga den infrastrukturen. De som gör det vill få igen sin investering. Så de flesta kommer vara hänvisade till platser där man har satt upp laddningsstationer.

Eon Musk och Tesla var smarta som äger hela kedjan och lyckats få med så pass många människor att köpa elbilar. De har visat att det går, men inte utan kompromisser.
 
Vissa moderna bilar har sina handtag som går ut när man låser upp som säkert är ett bekymmer i sträng kyla. Många gånger verkar det som man väljer design före funktion på dagens moderna bilar. Ändå är de bättre än det som fanns tidigare många gånger på det stora hela så utvecklingen har inte stått still.
De där handtagen är verkligen något av det mest onödiga som har hittats på. Jag har själv aldrig haft en bil med sådana och har inga egna upplevelelser av problem, men jag ser heller inga fördelar (förutom minskat luftmotstånd, vilket borde vara väldigt marginellt).
 
Jag lät nyligen min BMW i4 stå utan användning i fem dagar när temperaturen varierade mellan minus fem och minus tio.

Den var laddad till 80 procent.

Fem dagar senare var den fortfarande på 80 procent.

De förbrukare som alltid är på, och som kan dra ur ett tolvvoltsbatteri i en ICE-bil på några veckor, är inte anslutna till det stora batteripaketet hos elbilen, utan till ett vanligt tolvvoltsbatteri. Det laddas av det stora batteripaketet när man kör. Om bilen står stilla i flera veckor kan detta tolvvoltsbatteri bli urladdat, precis som hos ICE-bilar.

Och för att sätta saker i sina proportioner: Tolvvoltsbatteriet i en ICE-bil har en kapacitet på kanske 0,7 kWh. Elbilen har hundra gånger mer i sitt stora batteripaket. Så om bilen har stått i flera veckor och tolvoltsbatteriet är nästan urladdat, så kommer uppladdningen av det att förbruka max en procent av det stora batteripaketet.

Nu när du säger det så minns jag en video jag såg med James May som var en av programledarna i TopGear. Hittar inte den på Youtube, men den borde finnas där.

 
Nu när du säger det så minns jag en video jag såg med James May som var en av programledarna i TopGear. Hittar inte den på Youtube, men den borde finnas där.

Jag skulle också vara förbannad om det hände mig. Tesla förtjänar kritik för detta.

De flesta ICE- och elbilar har väl fortfarande en mekanisk nyckel som kan användas för nödöppning av förardörren, och en vanlig spak för att öppna huven, där det finns åtkomst till att ladda tolvvoltsbatteriet utan att behöva demontera något. Våra elbilar har det så i alla fall.
 
Tillbaka
Topp