Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håll ut !!
En tvåa (spindelled). Ungefär tolv färre än vad jag smått panikslaget räknat med.
Besiktningsmannen tyckte jag var idiot (även om hans exakta ordval var ”modig”) som köpte en gammal Range Rover två veckor innan besiktningsperioden löper ut.
All-in-all tyckte han dock att den var förvånansvärt fin.
Vid minus sexton och slarvigt underhållna tätningslister så blev dock morgonens ganska ovärdiga entré genom bilens bagageutrymme.
Morgonens tankning blev istället med hjälp av failsafe i nämnda bagageutrymme. Även låssprinten till luckan hade svårigheter i temperaturerna som råder.
Jag vill ha en Gurgel!Håll ut !!
Det vänder ! Som alltid med människor som spänner bågen mot drömmar..
Man måste liksom ”stilla dom”, och kanske gå vidare till nästa.. kärleken till våra udda fyrfota fordon delas aldrig med det allmänna sättet att äga ett fordon…
Och det är jag personligen otroligt Glad för !!
Kan berätta hur det fungerar på en Mustang Mach-E (eftersom den SUGER och jag får göra det KONSTANT. Aldrig aldrig aldrig mer en skitfordhelvetefan) och där kollar den att 12v batteriet är tomt för att det ska funka att poppa frunken. Ingen nyckelkoll där vad jag märkt, men man kommer ju inte in i resten av bilen ändå så det är väl rimligt.Nej det är "frunken" som man kan öppna. Där under ligger 12v batteriet. Vet faktiskt inte om bilen kontrollerar att nyckeln finns tillgänglig först, det skulle den kunna göra. Har inte testat själv. Poängen med 12v kopplingen där fram är att man kan tvinga bilen att "vakna" utifrån i alla fall.
Love it
En tvåa (spindelled). Ungefär tolv färre än vad jag smått panikslaget räknat med.
Besiktningsmannen tyckte jag var idiot (även om hans exakta ordval var ”modig”) som köpte en gammal Range Rover två veckor innan besiktningsperioden löper ut.
All-in-all tyckte han dock att den var förvånansvärt fin.
Vid minus sexton och slarvigt underhållna tätningslister så blev dock morgonens ganska ovärdiga entré genom bilens bagageutrymme.
Morgonens tankning blev istället med hjälp av failsafe i nämnda bagageutrymme. Även låssprinten till luckan hade svårigheter i temperaturerna som råder.
Trevlig bil som jag åkt i många gånger, men inte ägt. Tyvärr har ägarna till dessa fått stora kostnader för reparationer. Reservdelar kunde tidigare beställas billigt från England men efter deras utträde från EU så är det moms på delarna.
En tvåa (spindelled). Ungefär tolv färre än vad jag smått panikslaget räknat med.
Besiktningsmannen tyckte jag var idiot (även om hans exakta ordval var ”modig”) som köpte en gammal Range Rover två veckor innan besiktningsperioden löper ut.
All-in-all tyckte han dock att den var förvånansvärt fin.
Vid minus sexton och slarvigt underhållna tätningslister så blev dock morgonens ganska ovärdiga entré genom bilens bagageutrymme.
Morgonens tankning blev istället med hjälp av failsafe i nämnda bagageutrymme. Även låssprinten till luckan hade svårigheter i temperaturerna som råder.
Trevlig bil som jag åkt i många gånger, men inte ägt. Tyvärr har ägarna till dessa fått stora kostnader för reparationer. Reservdelar kunde tidigare beställas billigt från England men efter deras utträde från EU så är det moms på delarna.
Hoppas du får en bil som är felfri en lång tid
Tycker dom är bra ja. Men även artic cleans pass har jag kört med gott resultat.Gav mig på att polera en svartmetallic Golf idag som hade väldigt mycket tvättrepor.
Körde med min DA 21mm från Classe och orange hexlogic pad tillsammans med Sonax Ultimate Cut men behöver förmodligen köra med ull eller mikrofiber för den klippte inte allt. Man läser ju ofta om Lake Country är deras pad något att ha?
Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?
Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?
Har -19.4 på termometern nu så det är lugnt Men prognosen säger att det ska vara några grader varmare imorgon. Men jag testar, har inte möjlighet att få in bilen i garaget då det är knökfullt med annat tyvärr, så den får stå ute.Har en Biltema också som funkar utmärkt. Kollade just i instruktionerna och där står det "Omgivningstemperatur -20 - +45", så möjligen ett gränsfall. Jag skulle i alla fall köra då ett sönderfruset batteri kan bli dyrt. Slarvade för ett par år sedan vilket kostade mig 4.200:- ...
Beroende på vad lite trött innebär hade jag helt klart laddat. Var batteriet helt urladdat är det redan skadat. Vid låga volt kan även batterier frysa… Ännu sämre.Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?
Den startade inte, hostade ett halv varv men gick inte igång. Startade efter två timmar m laddaren på, körde en sväng och nu startar den.Beroende på vad lite trött innebär hade jag helt klart laddat. Var batteriet helt urladdat är det redan skadat. Vid låga volt kan även batterier frysa… Inte bra.
Vet inte hur många volt som krävs för att dra runt startmotorn. Men laddas bör den i vilket fall.Den startade inte, hostade ett halv varv men gick inte igång. Startade efter två timmar m laddaren på, körde en sväng och nu startar den.
Ladda på. Det temperaturangivelsen egentligen syftar på är att laddaren riskerar att inte "orka" när det är för kallt. Vissa laddare har ett snöflingeläge som ska användas vid kallare väder som du höjer laddströmmen några tiondelar. Om du har sån knapp, tryck på den.Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?
Ladda på. Det temperaturangivelsen egentligen syftar på är att laddaren riskerar att inte "orka" när det är för kallt. Vissa laddare har ett snöflingeläge som ska användas vid kallare väder som du höjer laddströmmen några tiondelar. Om du har sån knapp, tryck på den.
Det är faktiskt så. Men snöflingans laddström är också anpassad för AGM batterier (som vill ha högre laddström) så om du haft sådana batterier i bilarna så är det ingen skada skedd, tvärtom.Haha! Är det så?
Tur att jag verkligen läst på om mina CTEK... Tänkte i min enfald (inser ju att det är otroligt dumt nu när jag tänker efter) att snöflinga = snällare laddning för längre perioder (t.ex. vinterdvala). Har alltid haft snöflinga när sommarbilarna stått efter säsong. De står inte i några direkta köldgrader (även om garaget inte håller jättemånga plus nu när det varit så här pass kallt).
Nåja. Deras batterier verkar ju inte heller ha tagit någon skada. Men framåt blir det alltså bil/mc-symbol som gäller.
Haha jag har precis som andra trott att snöflingan är till för underhållsladdning (rätt dumt egentligen då många ställen inte har någon vinter).Det är faktiskt så. Men snöflingans laddström är också anpassad för AGM batterier (som vill ha högre laddström) så om du haft sådana batterier i bilarna så är det ingen skada skedd, tvärtom.
Samma tankar här, sedan är man velig över om man ska satsa på nyare med längre räckvidden om man nu ska ha hybrid samt hur det påverkar värdet på de äldre?Är sugen på att köpa en XC60 runt modellår 21-22 men får inte grepp om man ska köra på twinengine eller ren bensin? Skiljer väldigt lite i pris mellan de känns de som? Med twinengine får man ju alltid AWD och 360kr i skatt. Är ju inte farligt hög skatt på ren bensinare heller, men jag tänker att twinengine borde hålla värdet bättre men det kanske är fel uppfattning jag har?
Jag skulle säga att det styrs av hur dina resor ser ut. Åker du väldigt mycket korta sträckor i och runt stan så kommer hybriden till sin rätt. Åker du få men långa sträckor, eller inte kan ladda, blir hybrid rätt meningslöst, välj T5 då istället.Är sugen på att köpa en XC60 runt modellår 21-22 men får inte grepp om man ska köra på twinengine eller ren bensin? Skiljer väldigt lite i pris mellan de känns de som? Med twinengine får man ju alltid AWD och 360kr i skatt. Är ju inte farligt hög skatt på ren bensinare heller, men jag tänker att twinengine borde hålla värdet bättre men det kanske är fel uppfattning jag har?
Är det korkat att köpa en ren elbil cash? Känns som folk endast vill ha de om man leasar de?
En lågmilad 4.2? De där växer inte på träd…Blev en vända på ca 15 mil med min L322 idag. Var lite rädd att batteriet skulle strula med tanke på minusgraderna men det gick bra. Är 500 mil från den psykologiska 10,000 mils gränsen.