• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

8E6C02BC-EE8C-4981-9CDA-879F5BB66B31.jpeg


En tvåa (spindelled). Ungefär tolv färre än vad jag smått panikslaget räknat med.

Besiktningsmannen tyckte jag var idiot (även om hans exakta ordval var ”modig”) som köpte en gammal Range Rover två veckor innan besiktningsperioden löper ut.
All-in-all tyckte han dock att den var förvånansvärt fin.

Vid minus sexton och slarvigt underhållna tätningslister så blev dock morgonens ganska ovärdiga entré genom bilens bagageutrymme.
Morgonens tankning blev istället med hjälp av failsafe i nämnda bagageutrymme. Även låssprinten till luckan hade svårigheter i temperaturerna som råder.
 
8E6C02BC-EE8C-4981-9CDA-879F5BB66B31.jpeg


En tvåa (spindelled). Ungefär tolv färre än vad jag smått panikslaget räknat med.

Besiktningsmannen tyckte jag var idiot (även om hans exakta ordval var ”modig”) som köpte en gammal Range Rover två veckor innan besiktningsperioden löper ut.
All-in-all tyckte han dock att den var förvånansvärt fin.

Vid minus sexton och slarvigt underhållna tätningslister så blev dock morgonens ganska ovärdiga entré genom bilens bagageutrymme.
Morgonens tankning blev istället med hjälp av failsafe i nämnda bagageutrymme. Även låssprinten till luckan hade svårigheter i temperaturerna som råder.
Håll ut !!
Det vänder ! Som alltid med människor som spänner bågen mot drömmar..
Man måste liksom ”stilla dom”, och kanske gå vidare till nästa.. kärleken till våra udda fyrfota fordon delas aldrig med det allmänna sättet att äga ett fordon…
Och det är jag personligen otroligt Glad för !!
 
Nej det är "frunken" som man kan öppna. Där under ligger 12v batteriet. Vet faktiskt inte om bilen kontrollerar att nyckeln finns tillgänglig först, det skulle den kunna göra. Har inte testat själv. Poängen med 12v kopplingen där fram är att man kan tvinga bilen att "vakna" utifrån i alla fall.
Kan berätta hur det fungerar på en Mustang Mach-E (eftersom den SUGER och jag får göra det KONSTANT. Aldrig aldrig aldrig mer en skitfordhelvetefan) och där kollar den att 12v batteriet är tomt för att det ska funka att poppa frunken. Ingen nyckelkoll där vad jag märkt, men man kommer ju inte in i resten av bilen ändå så det är väl rimligt.
 
Tagit ett sabbatsår men började jobba igen nu i januari. Blev erbjuden en tjänstebil, men då företaget har som policy att enbart erbjuda rena elbilar så fortsätter jag köra min tråkbil, Toyota Auris från 2015. Servar på verkstad men bytte beläggen själv i somras. Som sagt en tråkig bil men samtidigt är det fascinerande att ha en bil som bara går och går och där allt bara fortsätter att fungera. Främsta anledningen att avstå elbil är att jag saknar fast laddplats där jag bor.
Idag en rysare med runt 30 grader kallt och 23 mil. Manuell låda och det kändes lite segt att koppla ur men i övrigt inga som helst problem. Har dock en Miata som ett lite roligare alternativ när nu värmen kommer. Känner mig som en gubbe vilket jag nog är🥸
 
Senast ändrad:
8E6C02BC-EE8C-4981-9CDA-879F5BB66B31.jpeg


En tvåa (spindelled). Ungefär tolv färre än vad jag smått panikslaget räknat med.

Besiktningsmannen tyckte jag var idiot (även om hans exakta ordval var ”modig”) som köpte en gammal Range Rover två veckor innan besiktningsperioden löper ut.
All-in-all tyckte han dock att den var förvånansvärt fin.

Vid minus sexton och slarvigt underhållna tätningslister så blev dock morgonens ganska ovärdiga entré genom bilens bagageutrymme.
Morgonens tankning blev istället med hjälp av failsafe i nämnda bagageutrymme. Även låssprinten till luckan hade svårigheter i temperaturerna som råder.
Love it 😅🤩
 
Ja tack vare kylan går inte förardörren och höger bakdörr att öppna, vänster bakdörr går inte att stänga/låsa men höger framdörr funkar som den ska. Var verkligen vad jag ville när släpet var påkopplat och tippen stängde inom 30 minuter.
Imorgon åker byggfläkten in i bilen och sen blir det till att hetta upp stämningen lite så man kommer in- och kan stänga dörrarna på bilen.

Batteriet är i vart fall fulladdat och på laddning för natten…
 
8E6C02BC-EE8C-4981-9CDA-879F5BB66B31.jpeg


En tvåa (spindelled). Ungefär tolv färre än vad jag smått panikslaget räknat med.

Besiktningsmannen tyckte jag var idiot (även om hans exakta ordval var ”modig”) som köpte en gammal Range Rover två veckor innan besiktningsperioden löper ut.
All-in-all tyckte han dock att den var förvånansvärt fin.

Vid minus sexton och slarvigt underhållna tätningslister så blev dock morgonens ganska ovärdiga entré genom bilens bagageutrymme.
Morgonens tankning blev istället med hjälp av failsafe i nämnda bagageutrymme. Även låssprinten till luckan hade svårigheter i temperaturerna som råder.
Trevlig bil som jag åkt i många gånger, men inte ägt. Tyvärr har ägarna till dessa fått stora kostnader för reparationer. Reservdelar kunde tidigare beställas billigt från England men efter deras utträde från EU så är det moms på delarna.
Hoppas du får en bil som är felfri en lång tid
 
Trevlig bil som jag åkt i många gånger, men inte ägt. Tyvärr har ägarna till dessa fått stora kostnader för reparationer. Reservdelar kunde tidigare beställas billigt från England men efter deras utträde från EU så är det moms på delarna.
Hoppas du får en bil som är felfri en lång tid

Så verkar det ju onekligen vara.
Behövde bara "veta för mig själv".

Har beställt hem lite delar hittills och upplever dem inte som ohemult dyra jämte det jag tar hem till mina båda tyskar. Får väl se om jag behöver revidera det när det är något lite mer avancerat som behöver plockas hem eller ej.
Märkesklubben är dessutom otroligt bra - med många som är benägna att hjälpa till i minsta lilla. Antar det är ett case av "vi sitter alla i samma båt".

Förstår att man måste vara ganska om sig och kring sig om man ska tycka att detta är värt kompromisserna.
Men jag har lite kunnande i att skruva själv och tillgång till bra garage - oklart dock om jag kommer att känna att jag faktiskt har tid till det eller ej - så jag är fortsatt försiktigt optimistisk! ;)
 
Gav mig på att polera en svartmetallic Golf idag som hade väldigt mycket tvättrepor.
Körde med min DA 21mm från Classe och orange hexlogic pad tillsammans med Sonax Ultimate Cut men behöver förmodligen köra med ull eller mikrofiber för den klippte inte allt. Man läser ju ofta om Lake Country är deras pad något att ha?
 
Gav mig på att polera en svartmetallic Golf idag som hade väldigt mycket tvättrepor.
Körde med min DA 21mm från Classe och orange hexlogic pad tillsammans med Sonax Ultimate Cut men behöver förmodligen köra med ull eller mikrofiber för den klippte inte allt. Man läser ju ofta om Lake Country är deras pad något att ha?
Tycker dom är bra ja. Men även artic cleans pass har jag kört med gott resultat.
 
Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?
 
Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?

Körde laddaren på vår bil när det var som kallast. Gick kalas!
Det kunde man dock inte säga om att öppna/stänga dörrarna på sagda bil..
 
Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?

Har en Biltema också som funkar utmärkt. Kollade just i instruktionerna och där står det "Omgivningstemperatur -20 - +45", så möjligen ett gränsfall. Jag skulle i alla fall köra då ett sönderfruset batteri kan bli dyrt. Slarvade för ett par år sedan vilket kostade mig 4.200:- ... ;)
 
Har en Biltema också som funkar utmärkt. Kollade just i instruktionerna och där står det "Omgivningstemperatur -20 - +45", så möjligen ett gränsfall. Jag skulle i alla fall köra då ett sönderfruset batteri kan bli dyrt. Slarvade för ett par år sedan vilket kostade mig 4.200:- ... ;)
Har -19.4 på termometern nu så det är lugnt 🙂 Men prognosen säger att det ska vara några grader varmare imorgon. Men jag testar, har inte möjlighet att få in bilen i garaget då det är knökfullt med annat tyvärr, så den får stå ute.
 
Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?
Beroende på vad lite trött innebär hade jag helt klart laddat. Var batteriet helt urladdat är det redan skadat. Vid låga volt kan även batterier frysa… Ännu sämre.
 
Beroende på vad lite trött innebär hade jag helt klart laddat. Var batteriet helt urladdat är det redan skadat. Vid låga volt kan även batterier frysa… Inte bra.
Den startade inte, hostade ett halv varv men gick inte igång. Startade efter två timmar m laddaren på, körde en sväng och nu startar den.

Kan lägga till att den startade på morgonen, men sen stod den med dieselvärmaren på 40 minuter i kylan för jag skulle köra ungarna till skidbacken, allt drog ut på tiden så den blev stående länge igång. När alla väl va inpackade med skidor å matsäck så startade inte bilen.
 
Mitt batteri var trött idag på vår Seat Tarraco 2019, 2.0 Diesel. Troligen efter att jag kört diesevärmaren lite mkt senaste tiden, i kombination med pisskallt väder och korta körsträckor. Har en Biltemaladdare som påstås vara intelligent, dock lite klen då den införskaffades till min mc, men fick liv i det igen efter ca 2 timmars laddande, och jag körde sen en sväng på ca 45 min för å ladda batteriet lite. Nu startar den, men jag är orolig för måndagsmorgon. Nu till frågan, är det ok att koppla på laddaren och låta stå under natten nu när det är 20 minusgrader ute tror vi?
Ladda på. Det temperaturangivelsen egentligen syftar på är att laddaren riskerar att inte "orka" när det är för kallt. Vissa laddare har ett snöflingeläge som ska användas vid kallare väder som du höjer laddströmmen några tiondelar. Om du har sån knapp, tryck på den.
 
Ladda på. Det temperaturangivelsen egentligen syftar på är att laddaren riskerar att inte "orka" när det är för kallt. Vissa laddare har ett snöflingeläge som ska användas vid kallare väder som du höjer laddströmmen några tiondelar. Om du har sån knapp, tryck på den.

Haha! Är det så?
Tur att jag verkligen läst på om mina CTEK... Tänkte i min enfald (inser ju att det är otroligt dumt nu när jag tänker efter) att snöflinga = snällare laddning för längre perioder (t.ex. vinterdvala). Har alltid haft snöflinga när sommarbilarna stått efter säsong. De står inte i några direkta köldgrader (även om garaget inte håller jättemånga plus nu när det varit så här pass kallt).
Nåja. Deras batterier verkar ju inte heller ha tagit någon skada. Men framåt blir det alltså bil/mc-symbol som gäller. ;)
 
Haha! Är det så?
Tur att jag verkligen läst på om mina CTEK... Tänkte i min enfald (inser ju att det är otroligt dumt nu när jag tänker efter) att snöflinga = snällare laddning för längre perioder (t.ex. vinterdvala). Har alltid haft snöflinga när sommarbilarna stått efter säsong. De står inte i några direkta köldgrader (även om garaget inte håller jättemånga plus nu när det varit så här pass kallt).
Nåja. Deras batterier verkar ju inte heller ha tagit någon skada. Men framåt blir det alltså bil/mc-symbol som gäller. ;)
Det är faktiskt så. Men snöflingans laddström är också anpassad för AGM batterier (som vill ha högre laddström) så om du haft sådana batterier i bilarna så är det ingen skada skedd, tvärtom.
 
Är sugen på att köpa en XC60 runt modellår 21-22 men får inte grepp om man ska köra på twinengine eller ren bensin? Skiljer väldigt lite i pris mellan de känns de som? Med twinengine får man ju alltid AWD och 360kr i skatt. Är ju inte farligt hög skatt på ren bensinare heller, men jag tänker att twinengine borde hålla värdet bättre men det kanske är fel uppfattning jag har?

Är det korkat att köpa en ren elbil cash? Känns som folk endast vill ha de om man leasar de?
 
Senast ändrad:
Det är faktiskt så. Men snöflingans laddström är också anpassad för AGM batterier (som vill ha högre laddström) så om du haft sådana batterier i bilarna så är det ingen skada skedd, tvärtom.
Haha jag har precis som andra trott att snöflingan är till för underhållsladdning (rätt dumt egentligen då många ställen inte har någon vinter).
Läste nu i manualen och där står det faktiskt följande vid snöflingesymbolen:

Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är
kallare än +5°C. Det är också lämpligt för många AGM-batterier.
Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommernderas
läge 14.4/3.6A.

Tack för info!
 
Är sugen på att köpa en XC60 runt modellår 21-22 men får inte grepp om man ska köra på twinengine eller ren bensin? Skiljer väldigt lite i pris mellan de känns de som? Med twinengine får man ju alltid AWD och 360kr i skatt. Är ju inte farligt hög skatt på ren bensinare heller, men jag tänker att twinengine borde hålla värdet bättre men det kanske är fel uppfattning jag har?
Samma tankar här, sedan är man velig över om man ska satsa på nyare med längre räckvidden om man nu ska ha hybrid samt hur det påverkar värdet på de äldre?
 
Är sugen på att köpa en XC60 runt modellår 21-22 men får inte grepp om man ska köra på twinengine eller ren bensin? Skiljer väldigt lite i pris mellan de känns de som? Med twinengine får man ju alltid AWD och 360kr i skatt. Är ju inte farligt hög skatt på ren bensinare heller, men jag tänker att twinengine borde hålla värdet bättre men det kanske är fel uppfattning jag har?

Är det korkat att köpa en ren elbil cash? Känns som folk endast vill ha de om man leasar de?
Jag skulle säga att det styrs av hur dina resor ser ut. Åker du väldigt mycket korta sträckor i och runt stan så kommer hybriden till sin rätt. Åker du få men långa sträckor, eller inte kan ladda, blir hybrid rätt meningslöst, välj T5 då istället.
 
Tillbaka
Topp