Harmon Rabb
Basic
De flesta ICE- och elbilar har väl fortfarande en mekanisk nyckel som kan användas för nödöppning av förardörren, och en vanlig spak för att öppna huven, där det finns åtkomst till att ladda tolvvoltsbatteriet utan att behöva demontera något. Våra elbilar har det så i alla fall.
Har bl a en Porsche Boxster 986 -04 och den kan man låsa upp föraredörren med fysisk nyckel, men man kan varken öppna bagageluckan fram och bak om batteriet är urladdat och bilen strömlös.
Man kan öppna genom att koppla på ett ett externt batteri och det finns dolda vajrar för nödfall som inte är okomplicerat att komma till.
Någon plastdetalj som ska släppa låset i bakluckan gick sönder här om året. Som tur var hade jag inget viktigt där då. Men det var väl så irriterande att få åtgärdat.
Vidare vad gäller de nymodigheterna många tillverkare har med dörrhandtagen.
En annan aspekt med dessa elektroniska lås är säkerheten. Om det händer en olycka. Kan man lita på att det fysiskt går att öppna dörrarna?
Sätter inte in länken för att slå ner på Tesla specifikt här. Det är många biltillverkare som har valt samma eller likartade lösningar.

Tesla Driver Killed After Being Trapped in Burning Model S That Collided With a Tree
A Tesla driver was killed after becoming trapped in a burning Model S
