• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

De flesta ICE- och elbilar har väl fortfarande en mekanisk nyckel som kan användas för nödöppning av förardörren, och en vanlig spak för att öppna huven, där det finns åtkomst till att ladda tolvvoltsbatteriet utan att behöva demontera något. Våra elbilar har det så i alla fall.

Har bl a en Porsche Boxster 986 -04 och den kan man låsa upp föraredörren med fysisk nyckel, men man kan varken öppna bagageluckan fram och bak om batteriet är urladdat och bilen strömlös.

Man kan öppna genom att koppla på ett ett externt batteri och det finns dolda vajrar för nödfall som inte är okomplicerat att komma till.

Någon plastdetalj som ska släppa låset i bakluckan gick sönder här om året. Som tur var hade jag inget viktigt där då. Men det var väl så irriterande att få åtgärdat.

Vidare vad gäller de nymodigheterna många tillverkare har med dörrhandtagen.

En annan aspekt med dessa elektroniska lås är säkerheten. Om det händer en olycka. Kan man lita på att det fysiskt går att öppna dörrarna?

Sätter inte in länken för att slå ner på Tesla specifikt här. Det är många biltillverkare som har valt samma eller likartade lösningar.

 
Nu när du säger det så minns jag en video jag såg med James May som var en av programledarna i TopGear. Hittar inte den på Youtube, men den borde finnas där.

Top Gear, eller rättare sagt Drivetribe numeras, tittare är nog de som skrockar gott åt att "James May måste montera isär halva bilen för att ladda batteriet" men det är ju väldigt överdrivet, han får ta bort lite plastkåpor? Visst, ingen toppenlösning men knappast jordens undergång. Model S är en gammal konstruktion, man har lärt sig mycket, på de nyare sitter 12v laddningsmöjligheten utanför bilen:
 
Nybilen L322 ägare här med efter ett par år av surfande på FFRR mm :) Blev en 2009 4.2 med kompressor. Den 19:e Dec plockade jag upp bilen som familjen skulle åka i över julen så hann inte riktigt köra med den så mycket innan avfärd. Kontrollerade nivån på olja + kylarvätska endast. Blev totalt 120 mil utan några problem. Något ljud dök upp som var kopplat med backsensorn vid två tillfällen som inte kommit tillbaka sedan dess. Får ursäkta att bilen är smutsig på bilden, nya bilder kommer!


IMG_7074.jpg

Skôj!
Två dagar efter att jag plockade upp min.

Fick förra veckan en mindre rolig ”Air suspension inactive”, men provade höja/sänka manuellt och sen funkade även automatiken.

Spänning i vardagen, som sagt.
 
Top Gear, eller rättare sagt Drivetribe numeras, tittare är nog de som skrockar gott åt att "James May måste montera isär halva bilen för att ladda batteriet" men det är ju väldigt överdrivet, han får ta bort lite plastkåpor? Visst, ingen toppenlösning men knappast jordens undergång. Model S är en gammal konstruktion, man har lärt sig mycket, på de nyare sitter 12v laddningsmöjligheten utanför bilen:

James May som många andra försöker hålla sig relevanta via ”nya” medierna. De kan ha en poäng som de vill framföra.

Det är ju bra om man har gjort förbättringar.

Samtidigt. Är det som man ser i videon? Bagageluckan till bilen öppnas utifrån med starthjälpen. Det upplevs inte riktigt säkert om man ser det ur ett inbrottsperspektiv.
 
Samtidigt. Är det som man ser i videon? Bagageluckan till bilen öppnas utifrån med starthjälpen. Det upplevs inte riktigt säkert om man ser det ur ett inbrottsperspektiv.
Nej det är "frunken" som man kan öppna. Där under ligger 12v batteriet. Vet faktiskt inte om bilen kontrollerar att nyckeln finns tillgänglig först, det skulle den kunna göra. Har inte testat själv. Poängen med 12v kopplingen där fram är att man kan tvinga bilen att "vakna" utifrån i alla fall.
 
Det är jag helt övertygad om. Det förekommer redan gnäll från vissa ÅF "det finns inga bra begagnade bilar, vi har bara elbilar att sälja och det vill inte begagnatkunderna ha" SÅ JÄKLA SMART ATT NI EXPORTERADE VARENDA DIESELBIL DÅ!
Väldigt många handlare lånar till sina begköp. Det kostar att ha bilar stående. De flesta vill sälja till Sverige och ge en bra köpsupplevelse/service för att det ofta betyder att de får returnerande kunder. Men de kan inte hålla på bilar i detta ränteläget. Vill bara exporetmarkanden köpa då blir det så. Du har kanske missat att en hel del stora beghandlare redan har konkat?
 
Nej det är "frunken" som man kan öppna. Där under ligger 12v batteriet. Vet faktiskt inte om bilen kontrollerar att nyckeln finns tillgänglig först, det skulle den kunna göra. Har inte testat själv. Poängen med 12v kopplingen där fram är att man kan tvinga bilen att "vakna" utifrån i alla fall.

Läste kommentarerna och det verkar som om personen som gjorde videon testade att stänga av sin telefon vid ytterligare ett försök med samma resultat att den öppnades. Är ”frunken” främste bagageutrymmet där folk verkar förvara laddningskablar? Räknas det inte som ett bagageutrymme också där man kan stuva in bagage?
 
Kolla noga efter el/vattenrör och förstärkningar, sedan kör på!
Undrar lite hur det blir med hållfastheten om när man sågar upp ett hål i golvet, lär ju stöttas upp runtom på något vis?
Får nog ta hit en byggare som får göra en bedömning.

Sen har vi rejäla källarspindlar i våningen nedanför, vore önskvärt om de inte tog sig upp till mina bilar. Vill inte hitta en 1dm argsint husspindel i klädseln på mina gamla skruttbilar.
 
Tror äntligen jag hittat en L322. Några tankar från proffsen här inne? En ägare enligt Carfax och den är på service just nu och får kamkedjan fixad/utbytt så det är fint.

Men fasen vad många som ska köra L322 nu helt plötsligt bara för att jag vill ha en! hur många ska jag behöva vara avis på :D :D Vet inget egentligen men såg i varje fall mkt fin ut.
 
Fick ett bra erbjudande från Sensor försäkring.
Hade aldrig hört om dem, google verkar inte helt övertygad om deras förträfflighet.
Erfarenheter hos övriga?
 
Fick ett bra erbjudande från Sensor försäkring.
Hade aldrig hört om dem, google verkar inte helt övertygad om deras förträfflighet.
Erfarenheter hos övriga?
Jag har haft dem. De klantade till sig duktigt och misslyckades med att avsluta försäkringen när jag sålde bilen. Så jag fick fakturor om förnyelse 6 månader senare, flera brev från Transportstyrelsen om att jag hade trafikförsäkring på bil jag inte äger osv. Aldrig varit med om maken. Vågar inte tänka på hur de skulle hantera ett skadeärende...
 
Tror äntligen jag hittat en L322. Några tankar från proffsen här inne? En ägare enligt Carfax och den är på service just nu och får kamkedjan fixad/utbytt så det är fint.


Den ser fräsch ut! Är det en 5.0 med eller utan Supercharger?
Jag hade försökt hitta fullständig servicehistorik på en site likt osh.landrover.com för US, kanske går att kontakta LR. Testade med VIN från annonsen men dök inte upp något. Hade även kollat upp utrustningslistan och se om det är någon specifik utrustning som du saknar, men i stora hela ser den bra ut på bilderna, kanske saknar bild på bagageutrymmet och närbild på fälg för att se fabrikat på däcken. :)
 
Den ser fräsch ut! Är det en 5.0 med eller utan Supercharger?
Jag hade försökt hitta fullständig servicehistorik på en site likt osh.landrover.com för US, kanske går att kontakta LR. Testade med VIN från annonsen men dök inte upp något. Hade även kollat upp utrustningslistan och se om det är någon specifik utrustning som du saknar, men i stora hela ser den bra ut på bilderna, kanske saknar bild på bagageutrymmet och närbild på fälg för att se fabrikat på däcken. :)

Ingen SC (vilket jag inte vill ha heller). Yes, lite bristfällig servicehistorik via Carfax men blev lite lugnad efter att ha pratat med säljaren igår. Den är som sagt på service just nu och får "timing chain" fixad vilket, som jag förstår det, är det största/värsta problemet med dessa bilar. Tänkte ringa verkstaden (tredjepart) när dom är klara med detta och kommer även ringa till LR i West Hollywood där jag ser att den servats tidigare. Dom brukar vara schyssta med att ge ut information/tankar.

Smart, jag kommer köra en FaceTime med säljaren innan eventuellt köp – kollar baggage och fälg då! Verkar ha LUX-paketet inklusive Vision Assist (blind spot monitoring) vilket är nice. Ser inget som jag saknar.
 
Skottade av Volvon som stått sen annandagen. Gick igång utan krångel.
Älskar min pansarvagn från 2002.

IMG_4171.jpeg
IMG_4172.jpeg
Har du haft ”pansarvagnen” länge?
Funderar på en själv att ha som andra bil/byggbil med drag för att spara på vår V60cc. Den går kalas att köra till tippen och byggaffären men vill framförallt spara på inredningen. Skitiga byggkläder med knivar och mejslar gör lätt märken på både lack, ratt och inredning.
 
Har du haft ”pansarvagnen” länge?
Funderar på en själv att ha som andra bil/byggbil med drag för att spara på vår V60cc. Den går kalas att köra till tippen och byggaffären men vill framförallt spara på inredningen. Skitiga byggkläder med knivar och mejslar gör lätt märken på både lack, ratt och inredning.
Tyvärr är V70N väldigt dyr idag. De hoppade upp från att kosta 15-30 tusen till 50-80 tusen* för snart 20 år gamla exemplar vilket åtminstone jag tycker är alldeles för mycket. De har dock ett sanslöst bra rostskydd så även gamla ex. ser fräscha ut och onekligen säljs de.

* ingen statistiskt säker värderingsmodell men det "känns så"
 
Tyvärr är V70N väldigt dyr idag. De hoppade upp från att kosta 15-30 tusen till 50-80 tusen* för snart 20 år gamla exemplar vilket åtminstone jag tycker är alldeles för mycket. De har dock ett sanslöst bra rostskydd så även gamla ex. ser fräscha ut och onekligen säljs de.

* ingen statistiskt säker värderingsmodell men det "känns så"

Sett det med men sen är det ju lika med i stort sett allt begagnat. Känns dock som att det går att hitta vettiga för runt 30 men då med vissa kosmetiska skador. Sprängd mekaniken är klockren gör det mig inget om den har en buckla modell större i en flygel eller liknande som enkelt kan fixas.
 
Sett det med men sen är det ju lika med i stort sett allt begagnat. Känns dock som att det går att hitta vettiga för runt 30 men då med vissa kosmetiska skador. Sprängd mekaniken är klockren gör det mig inget om den har en buckla modell större i en flygel eller liknande som enkelt kan fixas.
Jag hade en helt felfri -03a som extrabil som jag sålde för två år sen för 25. Den skulle man förstås behållt.
 
Har du haft ”pansarvagnen” länge?
Funderar på en själv att ha som andra bil/byggbil med drag för att spara på vår V60cc. Den går kalas att köra till tippen och byggaffären men vill framförallt spara på inredningen. Skitiga byggkläder med knivar och mejslar gör lätt märken på både lack, ratt och inredning.
Sedan maj 2021. Jag har aldrig haft bil tidigare och kan således ingenting. Frågade om hjälp här i tråden och @FlipSwede ställde upp och letade fram pansarvagnen i form av en gubbägd Volvo V70 från 2002. 15.000 kronor senare var bilen och en uppsättning vinterdäck min.

Det här är så sjukt, men den har rullat utan strul sedan dess fram tills ikväll. Jag måste ha förargat volvoguden när jag skröt om bilen innan jag åkte iväg eller något. Jag körde en halvtimme för att hämta upp en sak från markerplace. Småsnackade med säljaren i tre minuter och sen när jag satte mig för att åka hem så startade den inte. Lampor och allt sådant går igång men motorn startar inte. Fick till slut ringa en vän, knuffa in bilen på en parkeringsficka och bli skjutsad hem med gråten i halsen. Imorgon får jag ringa bärgare och sen får jag se om jag lyckas lösa problemet själv på något sätt. 🥲
 
Sedan maj 2021. Jag har aldrig haft bil tidigare och kan således ingenting. Frågade om hjälp här i tråden och @FlipSwede ställde upp och letade fram pansarvagnen i form av en gubbägd Volvo V70 från 2002. 15.000 kronor senare var bilen och en uppsättning vinterdäck min.

Det här är så sjukt, men den har rullat utan strul sedan dess fram tills ikväll. Jag måste ha förargat volvoguden när jag skröt om bilen innan jag åkte iväg eller något. Jag körde en halvtimme för att hämta upp en sak från markerplace. Småsnackade med säljaren i tre minuter och sen när jag satte mig för att åka hem så startade den inte. Lampor och allt sådant går igång men motorn startar inte. Fick till slut ringa en vän, knuffa in bilen på en parkeringsficka och bli skjutsad hem med gråten i halsen. Imorgon får jag ringa bärgare och sen får jag se om jag lyckas lösa problemet själv på något sätt. 🥲
Kolla relä/säkring till bensinpump.
Jag undrar om den kan ha två.
En lyftpump I tanken och en matarpump,men det får du svar på av någon mer kunnig.

Hursom har jag svårt att tro felet är stort eller svårt att hitta.
Dyrt(iallafall en liten näve tusenlappar) kan det tyvärr bli om du lämnar på verkstad och tankpumpen måste bytas.

Har du tur så startar den när den stått I varmgarage över natten.
Fukt snö och slask är inget roligt
 
Sedan maj 2021. Jag har aldrig haft bil tidigare och kan således ingenting. Frågade om hjälp här i tråden och @FlipSwede ställde upp och letade fram pansarvagnen i form av en gubbägd Volvo V70 från 2002. 15.000 kronor senare var bilen och en uppsättning vinterdäck min.

Det här är så sjukt, men den har rullat utan strul sedan dess fram tills ikväll. Jag måste ha förargat volvoguden när jag skröt om bilen innan jag åkte iväg eller något. Jag körde en halvtimme för att hämta upp en sak från markerplace. Småsnackade med säljaren i tre minuter och sen när jag satte mig för att åka hem så startade den inte. Lampor och allt sådant går igång men motorn startar inte. Fick till slut ringa en vän, knuffa in bilen på en parkeringsficka och bli skjutsad hem med gråten i halsen. Imorgon får jag ringa bärgare och sen får jag se om jag lyckas lösa problemet själv på något sätt. 🥲
Jävla skit med andra ord!
Tror dock jag med på att det bör vara något enkelt. Lyssna om det börjar surra/låta från tanken när du låser upp eller öppnar förardörren då pumpen til tanken bör gå igång då och bygga upp ett bränsletryck.

Kika om nån bekant har en felkodsläsare med. Det kan ge en fingervisning om vad som är fel med.
 
Sedan maj 2021. Jag har aldrig haft bil tidigare och kan således ingenting. Frågade om hjälp här i tråden och @FlipSwede ställde upp och letade fram pansarvagnen i form av en gubbägd Volvo V70 från 2002. 15.000 kronor senare var bilen och en uppsättning vinterdäck min.

Det här är så sjukt, men den har rullat utan strul sedan dess fram tills ikväll. Jag måste ha förargat volvoguden när jag skröt om bilen innan jag åkte iväg eller något. Jag körde en halvtimme för att hämta upp en sak från markerplace. Småsnackade med säljaren i tre minuter och sen när jag satte mig för att åka hem så startade den inte. Lampor och allt sådant går igång men motorn startar inte. Fick till slut ringa en vän, knuffa in bilen på en parkeringsficka och bli skjutsad hem med gråten i halsen. Imorgon får jag ringa bärgare och sen får jag se om jag lyckas lösa problemet själv på något sätt. 🥲
Testa lite saker innan du ringer bärgare.
Går motorn runt? Om inte, så börja med att mäta upp batteriet. Är det för låg spänning brukar lampor osv lysa, men inte tillräckligt för att startmotorn ska dra runt.
 
Testa lite saker innan du ringer bärgare.
Går motorn runt? Om inte, så börja med att mäta upp batteriet. Är det för låg spänning brukar lampor osv lysa, men inte tillräckligt för att startmotorn ska dra runt.
Tack allihopa för tipsen. Vi prövade få liv i motorn med kompisens starthjälp(?) men det hände ingenting. Jag kollade samtliga säkringar och ingen var bränd heller. Vad relä är för något har jag ingen aning om men får kolla upp det också 😁
Eftersom bilen står åt tjotahejti och det är svinkallt ute får jag bita i det sura äpplet och låta bärgaren ta den till vår parkering så kan jag skriva på den när temperaturen kryper upp mot noll.
 
Tack allihopa för tipsen. Vi prövade få liv i motorn med kompisens starthjälp(?) men det hände ingenting. Jag kollade samtliga säkringar och ingen var bränd heller. Vad relä är för något har jag ingen aning om men får kolla upp det också 😁
Eftersom bilen står åt tjotahejti och det är svinkallt ute får jag bita i det sura äpplet och låta bärgaren ta den till vår parkering så kan jag skriva på den när temperaturen kryper upp mot noll.

Om Tjotahejti är Nynäshamn med närområde är det bara hojta om du vill ha hjälp. ;)
 
Om Tjotahejti är Nynäshamn med närområde är det bara hojta om du vill ha hjälp. ;)
Fan vad sjysst, det uppskattas verkligen. Tjotahejti ligger tyvärr inte supernära Nynäs så jag har ordnat bärgning och byte av startmotor klart senast idag 15:00 för 4000 spänn. Stället ligger inte långt ifrån mig så det går att bogsera bilen själv om det inte skulle vara startmotorn som gett upp. Sett till symptomen och kändes det här som bästa lösningen, även om det är en rätt stor chansning eftersom jag inte felsökt..
 
Låter rimligt om det inte hände ett jota när du bred om förutsatt all el lös upp. Om bensinpumpen gått skulle startmotorn tugga på ändå.
 
Tillbaka
Topp