• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Den startade inte, hostade ett halv varv men gick inte igång. Startade efter två timmar m laddaren på, körde en sväng och nu startar den.

Kan lägga till att den startade på morgonen, men sen stod den med dieselvärmaren på 40 minuter i kylan för jag skulle köra ungarna till skidbacken, allt drog ut på tiden så den blev stående länge igång. När alla väl va inpackade med skidor å matsäck så startade inte bilen.
När du använder en sk intelligent laddare måste du ha den påkopplad i flera dygn i sträck för att den ska kunna ladda upp ett batteri någorlunda. Kanske en vecka till och med. Har batteriet laddat ur och du bara laddat över natten skulle jag inte ta några "risker" i kylan. 45 minuters körning laddar inte upp batteriet jättemycket.
Vill du ha mer koll på batteriet så köp en multimeter på biltema.
 
När du använder en sk intelligent laddare måste du ha den påkopplad i flera dygn i sträck för att den ska kunna ladda upp ett batteri någorlunda. Kanske en vecka till och med. Har batteriet laddat ur och du bara laddat över natten skulle jag inte ta några "risker" i kylan. 45 minuters körning laddar inte upp batteriet jättemycket.
Vill du ha mer koll på batteriet så köp en multimeter på biltema.
Ok, håller tummarna att den startar strax då 🙂 Laddaren är som sagt för klen dessutom, biltemas minsta jag köpte till MC, så den lär behöva stå en bra stund då. Bara 14 minus idag i alla fall.
 
Så verkar det ju onekligen vara.
Behövde bara "veta för mig själv".

Har beställt hem lite delar hittills och upplever dem inte som ohemult dyra jämte det jag tar hem till mina båda tyskar. Får väl se om jag behöver revidera det när det är något lite mer avancerat som behöver plockas hem eller ej.
Märkesklubben är dessutom otroligt bra - med många som är benägna att hjälpa till i minsta lilla. Antar det är ett case av "vi sitter alla i samma båt".

Förstår att man måste vara ganska om sig och kring sig om man ska tycka att detta är värt kompromisserna.
Men jag har lite kunnande i att skruva själv och tillgång till bra garage - oklart dock om jag kommer att känna att jag faktiskt har tid till det eller ej - så jag är fortsatt försiktigt optimistisk! ;)

Vet inte om jag skriver detta för att, på något sätt, späka mig själv eller för att kanske slänga mina (eller åtminstone begagnade Land Rovers) belackare ett ben, meeeen...
Körde till jobb i morse och kände lite bränd oljelukt när den stod på tomgång innan jag skulle till och backa in bilen i grannlokalen.
När jag tittade till den en liten stund senare så var där dels lite väta från smält snö och is - men även en någorlunda stor fläck av olja.
Har inte grävt vidare ännu, men en kvalificerad gissning säger ju att det är vevhusventilationen som frusit och sprungit läck. Det är ju en BMW-motor, trots allt.

Nåja. Jag hade ju ändå tänkt byta olja i närtid.
Det enda som tillkommer är ju ett gäng timmars pilligt skruvande med M62:ans vevhusventilation. :rolleyes:
Givet att jag har rätt, alltså. Men där var inga missljud och ingen oljetryckslampa som lyste så det böööör inte vara något alltför allvarligt.

Hade ljugit om jag inte sagt att tajmningen är ganska kass. Hade varit mer passande till helgen.
 
Har ni något tips på en vettig bil för max ca 130k?
Jag har en V50 med D2 motor i dagsläget och den fungerar klockrent men är rätt så tråkig. Köpte den främst då jag behövde en billig kombi med drag pga husrenovering.

Är sugen på något lite roligare och kanske lite mer udda och ovanligt.
Jag kör ca 1000 mil om året, främst till jobb och ärenden inom stan. Sällan längre resor.

Kraven är väl egentligen:

  • Kombi eller suv
  • Dragkrok
  • Relativt billig i drift
  • Gärna automat

Jag har kikat litegrann på en BMW 318/320 (F31). Jag hade tidigare en 320 F30 och älskade den bilen så jag hade gärna gått tillbaka till något sånt.

Någon som har något roligt förslag?
 
Jag har kikat litegrann på en BMW 318/320 (F31). Jag hade tidigare en 320 F30 och älskade den bilen så jag hade gärna gått tillbaka till något sånt.

Någon som har något roligt förslag?
Jag har precis köpt en BMW f31 320d x-drive som låg ungefär i det priset. Finns både billigare och dyrare, utbudet är stort. Kunde inte hitta något vettigare, som ändå var lite halvkul, för de pengarna. VW och Audi i den prisklassen går bort på grund av rostproblem och DSG osäkerheten. Volvo - V70 för trist, V60 för liten. Japaner, inte min grej. Mercedes C220 CDI var en kandidat, även GLK men de faller också på rost tyvärr. Hittade inga fina.
 
Jag har precis köpt en BMW f31 320d x-drive som låg ungefär i det priset. Finns både billigare och dyrare, utbudet är stort. Kunde inte hitta något vettigare, som ändå var lite halvkul, för de pengarna. VW och Audi i den prisklassen går bort på grund av rostproblem och DSG osäkerheten. Volvo - V70 för trist, V60 för liten. Japaner, inte min grej. Mercedes C220 CDI var en kandidat, även GLK men de faller också på rost tyvärr. Hittade inga fina.
Har GLK rostproblem? Alltid varit sugen på en sådan men kanske man får börja släppa då :)
 
Har GLK rostproblem? Alltid varit sugen på en sådan men kanske man får börja släppa då :)
Med Mercedes mått - ganska små. Med Volvomått - jättestora ;) Jag har inte sett en äldre GLK som inte haft rost i hjulhusen fram exempelvis. Sen faller de ju inte i bitar än men jag tycker det ser så otroligt trist ut med rostiga bilar. Synd, för mekaniskt är exempelvis 220d extremt pålitlig.
 
Mycket kan man säga om Mercedes (min är tex. på verkstad nu igen) men from. c klass w 204 (-07) och e klass w212 (-09) är rost inte ett problem. Sena w211 brukar också ha klarat sig bra.
 
Jag har precis köpt en BMW f31 320d x-drive som låg ungefär i det priset. Finns både billigare och dyrare, utbudet är stort. Kunde inte hitta något vettigare, som ändå var lite halvkul, för de pengarna. VW och Audi i den prisklassen går bort på grund av rostproblem och DSG osäkerheten. Volvo - V70 för trist, V60 för liten. Japaner, inte min grej. Mercedes C220 CDI var en kandidat, även GLK men de faller också på rost tyvärr. Hittade inga fina.
Jaha vad roligt!! Inte bara jag som tänker i de banorna då :) Hur långt har din rullat?
Jag känner nästan likadant som du, MB C220 är en kandidat men den känns inte lika rolig.
Volvo V60 känns som ett annar "bra" val men det blir lite för likt min nuvarande tänker jag även om V60 är en bättre bil på alla sätt.
 
Jaha vad roligt!! Inte bara jag som tänker i de banorna då :) Hur långt har din rullat?
Jag känner nästan likadant som du, MB C220 är en kandidat men den känns inte lika rolig.
Volvo V60 känns som ett annar "bra" val men det blir lite för likt min nuvarande tänker jag även om V60 är en bättre bil på alla sätt.
17.000 mil har den rullat. Invändigt ser den helt ny ut trots ljusbeige skinn. Utvändigt finns förstås några stenskott men väldigt lite. Upplever att bilen åldras mycket snyggt.

Eftersom jag under en period hade både BMWn och en GLK så kan jag jämföra och konstatera att växellådan i GLKn inte är i närheten av att växla lika mjukt men att den å andra sidan rullar mjukare och trevligare. Invändigt håller de helt olika design så svårt att jämföra, båda är välgjorda invändigt. Tyvärr har Mercedes problem med sitt konstläder så den jag hade 26k mil hade en förarstol som var helt trasig och det verkar drabba alla nästan.
 
17.000 mil har den rullat. Invändigt ser den helt ny ut trots ljusbeige skinn. Utvändigt finns förstås några stenskott men väldigt lite. Upplever att bilen åldras mycket snyggt.
Det känns ju helt klart rimligt. Vill själv hitta något som gått under 20k.
Får man automat för det priset eller får man nöja sig med manuell?
 
Det känns ju helt klart rimligt. Vill själv hitta något som gått under 20k.
Får man automat för det priset eller får man nöja sig med manuell?
Min är automat men hade lite småfix (service behövde göras, en backspegel var trasig) så den kanske var lite billigare. Men jag ser inga problem att hitta en riktigt fin F31 för under 150k i alla fall. Om du inte känner att du behöver X-drive, undvik det. En felkälla (dock nästan alltid orsakad av att folk använder felaktiga däck) som kan undvikas och då ökar utbudet. För mig var dock X-drive ett krav pga dålig väg hem.
 
Min är automat men hade lite småfix (service behövde göras, en backspegel var trasig) så den kanske var lite billigare. Men jag ser inga problem att hitta en riktigt fin F31 för under 150k i alla fall. Om du inte känner att du behöver X-drive, undvik det. En felkälla (dock nästan alltid orsakad av att folk använder felaktiga däck) som kan undvikas och då ökar utbudet. För mig var dock X-drive ett krav pga dålig väg hem.
Ja men precis, allt skönt att hitta ett sånt objekt och spara in en del där.
x-drive tackar jag inte nej till men det är absolut inget krav. Hade inte det på min gamla 320 och det var aldrig några problem.
Har ju dessutom förstått att det inte alltid är felfritt utan faktiskt orsakar en del problem.
 
boomliquid.png
 
Var fortfarande bar mark under frugans Mini.
Jävla kämpe till skitbil som bara ändlöst fungerar. Trodde aldrig det om denna faktiskt.
IMG_5122.jpeg
Härligt när det bara funkar. Verkar vara sådan mardröm när det bara är massa strul som stackars @vaniljglass råkat ut för. Vet inte om du såg fortsättningen på min historia men bilen tvärdog när jag skulle åka hem så jag fick bärga den till verkstad och byta startmotor.
Körde 17 mil idag utan problem iaf, förhoppningsvis tuggar pansarvagnen vidare som den gjort tidigare. Alla mil är egentligen bara en bonus med tanke på att vi köpte den för en semester 2021 för mindre än vad en hyrbil kostade motsvarande tid med inställningen ”överlever den och vi slipper betala för skrotning är vi nöjda” 😁
 
något måste ha gått snett för det fungerar ju faktiskt!

Härligt när det bara funkar. Verkar vara sådan mardröm när det bara är massa strul som stackars @vaniljglass råkat ut för. Vet inte om du såg fortsättningen på min historia men bilen tvärdog när jag skulle åka hem så jag fick bärga den till verkstad och byta startmotor.
Körde 17 mil idag utan problem iaf, förhoppningsvis tuggar pansarvagnen vidare som den gjort tidigare. Alla mil är egentligen bara en bonus med tanke på att vi köpte den för en semester 2021 för mindre än vad en hyrbil kostade motsvarande tid med inställningen ”överlever den och vi slipper betala för skrotning är vi nöjda” 😁
Haha jodå, har haft min del av det med.
Vet inte om du var med här då när jag hade min BMW… det gick fullständigt åt helvete.
 
Ska väl inte jinxa något men då verkar det som att det anländer en L322 även här nästa vecka. Skräckblandad förtjusning.
Haha!
En smula osannolikt, ändå.
Grattis!

Om alla stjärnor linjerar och samtliga bilar, av någon anledning, är körbara samtidigt och vi dessutom lyckas crowdfunda bränslekostnader så borde vi styra upp nån slags KS-L322-GTG. ;)
 
Brukar folk köra med IC till dessa kompressorer?
Både ja och nej.
Har man TBI eller förgasare så får du kylning av luften genom atomiseringen, då brukar man faktiskt inte köra IC.
Har man insprutning i insugsportarna som jag har tycker jag absolut att man ska köra IC.
Finns dom som kör utan, fungerar bra och ibland får dom köra vatten/methanol insprut - speciellt vid högre ladd.
Men jag tycker det är galenskap att sätta kompressor utan någon form av IC. Riktigt seriösa racerbilar kör oftast vatten/luft IC med mycket is.
På min blir det en 3” tjock luft/luft IC.
 
Både ja och nej.
Har man TBI eller förgasare så får du kylning av luften genom atomiseringen, då brukar man faktiskt inte köra IC.
Har man insprutning i insugsportarna som jag har tycker jag absolut att man ska köra IC.
Finns dom som kör utan, fungerar bra och ibland får dom köra vatten/methanol insprut - speciellt vid högre ladd.
Men jag tycker det är galenskap att sätta kompressor utan någon form av IC. Riktigt seriösa racerbilar kör oftast vatten/luft IC med mycket is.
På min blir det en 3” tjock luft/luft IC.

Ja, luftmassa är viktigare än luftvolym.
Annars kan man ju lika gärna köra någon gammal roots som blir ordentligt uppvärmd om det är det man önskar.
 
Tillbaka
Topp