• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Enkel eller quad?

Rattade en sådan som pendlingsbil mellan Kiruna och Östersund under nästan ett år mot slutet på 2000 talet.. Inte det smartaste men fasen så kul det var.. svettpärlorna infann sig dock ofta vintertid när bakänden kastades ut i mer eller mindre varenda kurva :)

Grattis till en kul bil :)
Det blev en quad. Vi är fyra i familjen, så det blir mer praktiskt.

Jag ser verkligen fram emot våren!
 
Efter en månad ståendes utomhus i temperaturer ner till -38° startade den direkt i -20°, pluspoäng till Saab!

1000011887.jpg
 
Har inte kört en Toyota på evigheter så kan en uttala mig.

CVT lådorna är nog rena döden att köra.
Jag har vanlig Aisin 6 växlad låda i min GS, CVT sitter det i hybriderna och sådant kör ju bara miljöpartister! Så de kan gott få lida med CVT då.

De är driftsäkra för att de är tråkiga.
Min lilla 2.5L v6 är ok. Men värdelös att köra med husvagn men det gör man så lite ändå.
Hur rolig behöver en vanlig bil vara? Folk tycker deras BMW 520d är racerbilar för de har M paket 😅 och andra måste köra manuell växellåda och R-design på deras V60 D3 för det är tydligen fränt.
Alla tycker väl olika men jag förstår inte tjusningen att sitta och studsa runt i en Svensson-kälke. Vill jag studsa runt åker jag Vipern och vill jag åka bekvämt och mjukt då tar jag vardagsbilen, en mjuk och bekväm bil.

Ja, mer teknik skapar bara problem.
Japanskt är tråkigt, men som problemfri vardagsbil så uppfyller dessa syftet.
Det tragiska är att allt för många japanska bilar verkar gå över till CVT och det är beklagligt.
Det är ont om all-in-one bilar. RS6, Panamera, M5, M3 och några till finns, men det känns lite overkill för vardagligt bruk.
 
Efter en månad ståendes utomhus i temperaturer ner till -38° startade den direkt i -20°, pluspoäng till Saab!

1000011887.jpg

Saabar är underbara. När vi flyttade till Sverige 2010 var det en riktig vargavinter. Hade en 9-3 SE utan motorvärmare och det var en vecka när det var -26C varje morgon. Startade glatt utan problem, men det var först när jag var halvvägs till jobbet man började känna nån värme.
 
Ja, mer teknik skapar bara problem.
Japanskt är tråkigt, men som problemfri vardagsbil så uppfyller dessa syftet.
Det tragiska är att allt för många japanska bilar verkar gå över till CVT och det är beklagligt.
Det är ont om all-in-one bilar. RS6, Panamera, M5, M3 och några till finns, men det känns lite overkill för vardagligt bruk

Japanerna brukar inte tänja på toleranserna när det gäller drivlinorna. Det är så de har fått sitt rykte om bra driftsäkert och billigt bilägande. Sedan har man varit sämre på rostskyddet. Idag har jag ingen personlig erfarenhet av nyare japanska bilar, men deras traditioner sitter nog i kulturen.

Européerna har tänjt mer på toleranserna på drivlinorna. Man har en annan ingenjörskultur att luta sig tillbaka till. Man har inte varit trygghetsnarkomaner på samma sätt.

Sedan har biltillverkarna närmat sig allt mer. Man har tittat på klassledaren i respektive segment och kopierat dem. På många sätt och vis var det blivit tråkigt.

Tekniken har gått framåt. Växellådan en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio är ingen dubbelkopplingslåda utan en traditionell automatlåda, men det spelar ingen större roll. Man har fått den att växla nästan lika bra som en DSG/PDK/DKG låda från de tyska premiumtillverkarna. I en vardagsbil är nog en traditionell växellåda eller manuel låda tryggaste valet över tid skulle jag tro sett till underhålls och reparationskostnaderna.

Det kan nog bli väldigt kostsamt att byta kopplingar på en dubbel kopplingslåda eller renovera en sådan om man ger sig på sånt. En utbytesenhet är riktigt dyrt. Men man får ta sina chanser i livet ibland. Det finns ju många som kör problemfritt även med bilar som har dåligt rykte på tillförlitlighetsfronten.

Många biltillverkare delar komponenter från underleverantörer. Det finns ett fåtal tillverkare de köper in från som tillverkar airbags, bromssystem, elekroniken etc.

Besökte Maserati fabriken för en del år sedan. Alla komponenterna kom från underleverantörer. Man skulle nästan kunna säga att Maserati är en designstudio som slutmonterar bilen på fabriken.
 
Ett annat tydligt exempel på det är ju att BMW gått över till traditionell automatlåda igen på M-bilarna. De är tillräckligt snabba numera helt enkelt, billigare och hållbarare.

Det stämmer.

Har inte kört de två senaste generationerna av M3:an. Senaste var både manuell och DKG utrustad M3 (E90&E92). Är ett fan av manuel växellåda, men skulle nog påstå att DKG passade drivlinan bättre.

Körde en Alfa Gulia Quadrigoglio vid ett tillfälle och tyckte att den var tillräckligt bra i en landsvägsbil. Den gav nära samma känsla som en dubbelkopplingslåda och antagligen mer driftsäker över tid. Tänker lite att Lexus valde en traditionell automatlåda i sin IS F som var deras motsvarighet till E90/92 generationen. Då fick de minus på det, men tror de valde det säkrare alternativet medvetet.

Porsche har PDK på sportbilarna, men både PDK och traditionella automatlådor på familjebilarna beroende på drivlina. Tror hybriderna har traditionella automatlådor. Så där kommer nog PDK att fasas ut när man inför hybrid eller el över hela linjen.

Samtidigt har Ferrari dubbelkopplingslåda även på sina hybrider. Sätter Porsche hybriddrivlina i 911:an, vilket är sagt kommer de då att hålla sig till PDK eller ersätta med en konventionell automatlåda. De hade ju Tiptronic förr om åren.
 
Det stämmer.

Har inte kört de två senaste generationerna av M3:an. Senaste var både manuell och DKG utrustad M3 (E90&E92). Är ett fan av manuel växellåda, men skulle nog påstå att DKG passade drivlinan bättre.

Körde en Alfa Gulia Quadrigoglio vid ett tillfälle och tyckte att den var tillräckligt bra i en landsvägsbil. Den gav nära samma känsla som en dubbelkopplingslåda och antagligen mer driftsäker över tid. Tänker lite att Lexus valde en traditionell automatlåda i sin IS F som var deras motsvarighet till E90/92 generationen. Då fick de minus på det, men tror de valde det säkrare alternativet medvetet.

Porsche har PDK på sportbilarna, men både PDK och traditionella automatlådor på familjebilarna beroende på drivlina. Tror hybriderna har traditionella automatlådor. Så där kommer nog PDK att fasas ut när man inför hybrid eller el över hela linjen.

Samtidigt har Ferrari dubbelkopplingslåda även på sina hybrider. Sätter Porsche hybriddrivlina i 911:an, vilket är sagt kommer de då att hålla sig till PDK eller ersätta med en konventionell automatlåda. De hade ju Tiptronic förr om åren.
Jag tror dubbelkopplingslådorna har spelat ut sin roll. De kom till för att traditionella automatlådor slirade och växlade långsamt, nu är det problemet (i stort sett) borta. En modern automatlåda drar inte mer än motsvarande dubbelkopplingslåda längre och växlar i princip lika snabbt. Dubbelkopplingslådorna väger mer, är mer komplicerade, kräver mer underhåll och har sämre tillförlitlighet. Nä, dess roll är mer eller mindre förbi vill jag påstå. Ingen saknar robotiserade manuella lådor som Ferraris F1, DuoSelect, E-gear och allt de hette. Tror samma kommer gälla för dubbelkopplingslådorna snart.
 
Det stämmer.

Har inte kört de två senaste generationerna av M3:an. Senaste var både manuell och DKG utrustad M3 (E90&E92). Är ett fan av manuel växellåda, men skulle nog påstå att DKG passade drivlinan bättre.
har kört G80 m3 comp på bana och skulle vilja säga att automaten är rätt grym :)
Finns CS programvara att ladda in i den för att få det lite bättre men då ryker garantin ...

Nya GR Yaris kommer också med en automatare samma drivlina kommer även användas i Lexus vad den nu kommer heta samt GR Corolla i staterna
 
Senast ändrad:
Japanerna brukar inte tänja på toleranserna när det gäller drivlinorna. Det är så de har fått sitt rykte om bra driftsäkert och billigt bilägande. Sedan har man varit sämre på rostskyddet. Idag har jag ingen personlig erfarenhet av nyare japanska bilar, men deras traditioner sitter nog i kulturen.

Européerna har tänjt mer på toleranserna på drivlinorna. Man har en annan ingenjörskultur att luta sig tillbaka till. Man har inte varit trygghetsnarkomaner på samma sätt.

Sedan har biltillverkarna närmat sig allt mer. Man har tittat på klassledaren i respektive segment och kopierat dem. På många sätt och vis var det blivit tråkigt.

Tekniken har gått framåt. Växellådan en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio är ingen dubbelkopplingslåda utan en traditionell automatlåda, men det spelar ingen större roll. Man har fått den att växla nästan lika bra som en DSG/PDK/DKG låda från de tyska premiumtillverkarna. I en vardagsbil är nog en traditionell växellåda eller manuel låda tryggaste valet över tid skulle jag tro sett till underhålls och reparationskostnaderna.

Det kan nog bli väldigt kostsamt att byta kopplingar på en dubbel kopplingslåda eller renovera en sådan om man ger sig på sånt. En utbytesenhet är riktigt dyrt. Men man får ta sina chanser i livet ibland. Det finns ju många som kör problemfritt även med bilar som har dåligt rykte på tillförlitlighetsfronten.

Många biltillverkare delar komponenter från underleverantörer. Det finns ett fåtal tillverkare de köper in från som tillverkar airbags, bromssystem, elekroniken etc.

Besökte Maserati fabriken för en del år sedan. Alla komponenterna kom från underleverantörer. Man skulle nästan kunna säga att Maserati är en designstudio som slutmonterar bilen på fabriken.

Nu är det inte kvaliteten på CVT-lådorna jag har problem med. Det är karaktären på att köra en bil med CVT-låda.
 
Ha @Edin

hitta en snubbe som gjort det jag funderat på att göra :D! Fast jag hade tänkt mig samma plattor för övertäckningen i mitten som jag har för övrigt golv (har några lådor kvar)

För nedsänkning(men utmaningen med ramperna kvarstår om jag behåller dem)
Skulle kunna skära upp så att det får plats med ramperna i uppfällt läge. Sen ta bort ramperna och bygga upp något med reglar eller dylikt(med plattor som avslut) så att det blir jämnhöjd med golvet. Sen kan man montera på ramperna vid behov.

 
Senast ändrad:
Riktigt smutt!
Jag tänker även som dig att man ska ha "två hål" för själva ramperna och sen gjutet i mellan med samma golv. Men beror nog på lyften om det går. Den han hade hade ju ett stag mellan ramperna som åkte fram och tillbaka när man höjde/sänkte ramperna. :)

En annan sak är att han kan aldrig ha hållt sig till maxvikten när han lastade släpet med det utskurna golvet. :D
 
Riktigt smutt!
Jag tänker även som dig att man ska ha "två hål" för själva ramperna och sen gjutet i mellan med samma golv. Men beror nog på lyften om det går. Den han hade hade ju ett stag mellan ramperna som åkte fram och tillbaka när man höjde/sänkte ramperna. :)

En annan sak är att han kan aldrig ha hållt sig till maxvikten när han lastade släpet med det utskurna golvet. :D
Med den här typ av låglyftande så brukar dem ha stag som går emellan så blir svårt att gjuta emellan.
"riktiga" saxlyftar som är även mer höglyftande är två separata moduler och för dem räcker det att kapa upp för varje modul så att säga! Hade jag haft mer takhöjd än det jag har så hade jag kört på sådana. De är dyrare och känns lite overkill i garaget som knapp har 2.3m höjd!

Haha nej det kan inte ha varit safe :D
 
Ha @Edin

hitta en snubbe som gjort det jag funderat på att göra :D! Fast jag hade tänkt mig samma plattor för övertäckningen i mitten som jag har för övrigt golv (har några lådor kvar)

För nedsänkning(men utmaningen med ramperna kvarstår om jag behåller dem)
Skulle kunna skära upp så att det får plats med ramperna i uppfällt läge. Sen ta bort ramperna och bygga upp något med reglar eller dylikt(med plattor som avslut) så att det blir jämnhöjd med golvet. Sen kan man montera på ramperna vid behov.

Kul att se att du kommer framåt! När man gör som i länken och bara häller betong på jorden under, inget grus, ingen kompaktering - håller det verkligen? Jag skulle näsan vara lite orolig att jobba under bilen om man gör så.

För egen del har jag värmeslingor i golvet så jag är inte riktigt redo att sätta kapen i golvet. I ärlighetens namn är jag nog inte riktigt framme mentalt heller, jag löser inte att få hem lyften på ett prisvärt sätt. Kanske får jag bara krypa till korset och skaffa ett par quickjacks. Jag hade ju verktygsbodens variant ett tag men fick faktiskt lämna tillbaka dem för de lyfte ojämnt vilket såg väldigt obehagligt ut och knakade hemskt i lyftarna.
 
Kul att se att du kommer framåt! När man gör som i länken och bara häller betong på jorden under, inget grus, ingen kompaktering - håller det verkligen? Jag skulle näsan vara lite orolig att jobba under bilen om man gör så.

För egen del har jag värmeslingor i golvet så jag är inte riktigt redo att sätta kapen i golvet. I ärlighetens namn är jag nog inte riktigt framme mentalt heller, jag löser inte att få hem lyften på ett prisvärt sätt. Kanske får jag bara krypa till korset och skaffa ett par quickjacks. Jag hade ju verktygsbodens variant ett tag men fick faktiskt lämna tillbaka dem för de lyfte ojämnt vilket såg väldigt obehagligt ut och knakade hemskt i lyftarna.
Nej med värmeslingor så blir det ganska så mycket mer jobb. Jag har "bara" brunnen att fundera över.

jag kommer göra det "ordentlig" med isolerad grund(så som det är nu) under etc om jag beslutar för att skära upp.
Han som gjort mark och grund för hus/garaget kommer ut nästa vecka så skall vi sparka lite däck och kolla vad som är görbart och vad det kan gå på.(han kör M2 på bana förövrigt :D). Tänkte vi gör det tillsammans då
 
Nej med värmeslingor så blir det ganska så mycket mer jobb. Jag har "bara" brunnen att fundera över.

jag kommer göra det "ordentlig" med isolerad grund(så som det är nu) under etc om jag beslutar för att skära upp.
Han som gjort mark och grund för hus/garaget kommer ut nästa vecka så skall vi sparka lite däck och kolla vad som är görbart och vad det kan gå på.(han kör M2 på bana förövrigt :D). Tänkte vi gör det tillsammans då

Jag har som sagt inte kollat av marknaden så noga som du gjort så du har nog helt rätt i detaljerna. Jag är på stadiet "när kök,v-rum är gjort ska fönster på mellanvång renoveras, taket läggas om, en ny tillbyggnad för hall byggas och sen kanske det blir nytt garage som ska ha lyft. Men då kanske jag hittat ett roligare hus att bo i så vi säljer och köper nytt renoveringsobjekt (som isf ska ha ett garage jag får in en bil i).. :D

Bra han är "insatt". Då fattar han nog varför du vill ha en lyft. :D
 
Jag har som sagt inte kollat av marknaden så noga som du gjort så du har nog helt rätt i detaljerna. Jag är på stadiet "när kök,v-rum är gjort ska fönster på mellanvång renoveras, taket läggas om, en ny tillbyggnad för hall byggas och sen kanske det blir nytt garage som ska ha lyft. Men då kanske jag hittat ett roligare hus att bo i så vi säljer och köper nytt renoveringsobjekt (som isf ska ha ett garage jag får in en bil i).. :D

Bra han är "insatt". Då fattar han nog varför du vill ha en lyft. :D
haha! Ja lyft känns inte jätteprio för dig just nu! Jag har egentligen inget jättebehov som sådant heller. Men tänker why not gör det hela lite roligare när man väl gör något.

Ja, tror vi kan få till något bra om vi bara tänker till. Är väl mer att det är sjukt jobbigt och dammigt :D
 
haha! Ja lyft känns inte jätteprio för dig just nu! Jag har egentligen inget jättebehov som sådant heller. Men tänker why not gör det hela lite roligare när man väl gör något.

Ja, tror vi kan få till något bra om vi bara tänker till. Är väl mer att det är sjukt jobbigt och dammigt :D
Du slog huvudet på spiken men du kommer ju "bara" damma ner garaget. Vi ska riva hela mellanvåningen så fort våren/värmen kommer. Alla ytskikt, alla innerväggar (bärande med efter de bärts av), radiatorer och golvet ända ner till golvbjälkar ska rivas. Då snackar vi dam överallt! :D
 
Du slog huvudet på spiken men du kommer ju "bara" damma ner garaget. Vi ska riva hela mellanvåningen så fort våren/värmen kommer. Alla ytskikt, alla innerväggar (bärande med efter de bärts av), radiatorer och golvet ända ner till golvbjälkar ska rivas. Då snackar vi dam överallt! :D
No comment 🤣😭
 
Om jag har en bil med skattemånad Januari och jag har fått e-fakturan med förfallodatum 31:e Januari. Om bilen lämnas in den 23:e Januari till en bilfirma som ställer av bilen samma dag, behöver jag ändå betala in skatten då? Nån som har koll, tycker det står lite luddigt på Transportstyrelsens sida.
 
Om jag har en bil med skattemånad Januari och jag har fått e-fakturan med förfallodatum 31:e Januari. Om bilen lämnas in den 23:e Januari till en bilfirma som ställer av bilen samma dag, behöver jag ändå betala in skatten då? Nån som har koll, tycker det står lite luddigt på Transportstyrelsens sida.
Ja har du fått fakturan utställd på dig måste den betalas. Surt nog kommer skatten tillfalla handlaren när de ställer av.
 
Tillbaka
Topp