• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja, luftmassa är viktigare än luftvolym.
Annars kan man ju lika gärna köra någon gammal roots som blir ordentligt uppvärmd om det är det man önskar.
Jag är helt enig.
Och köra vatten/methanol insprut som ska fyllas på och skit känns bara kasst.
Nej det ska vara IC annars får det vara. Därför jag gick på Procharger istället för Vortech då de flesta Vortech applikationer för denna plattform är utan IC.
 
Nytvättad. Nu tar jag inte ut den från garaget innan det blir sommar igen ... ;)
BMW 420 GC 2024-01-10 (garage).jpg
 
Haha!
En smula osannolikt, ändå.
Grattis!

Om alla stjärnor linjerar och samtliga bilar, av någon anledning, är körbara samtidigt och vi dessutom lyckas crowdfunda bränslekostnader så borde vi styra upp nån slags KS-L322-GTG. ;)

Ha! Lugnt om vi kör den på USAs västkust då? För en sak är jag säker på, denna överlever inte en "trip across the pond" 😂
 
Lexusen slog nyss över till 17k mil.
Har fått första felet på den.
Förardörren gnisslar i gångjärnen.

Kan man reklamera tro? Dålig kvalitet :D
En av mina Lexusar fick ett väldigt svagt skrammel i förardörren när den fortfarande var under garanti. Verkstaden tog detta på största allvar och undersökte och åtgärdade detta. Jag hade bilen i åtta år och körde 12000 mil. Inga andra missljud uppstod. Tre andra Lexusar har varit helt fria från missljud under hela tiden vi ägde dem. Ingen rullade dock så långt som 17000 mil.
 
Att det är japanskt som gäller verkar inte bara vara dösnack, min Subaru jag köpte i våras har gått dryga 30000 med bromsskivor och ett hjullager som enda dokumenterade arbete utöver planerad service.
IMG_9668.jpeg
IMG_9670.jpeg
Om bedömningen är driftsäkerhet så absolut, i övrigt har tiden stått stilla i 20år och komfortmässigt med stolar, ljudvolym, materialval i kupé osv så är japanskt inte ett alternativ om det finns något som helst intresse för bilar. Instrumenteringen i en Toyota eller Subaru från 2020 ser ut att vara hämtad från en 740.. sorry men det är bilar som inte berör eller skänker en uns av glädje bakom ratten :rolleyes::sorry:
 
Om bedömningen är driftsäkerhet så absolut, i övrigt har tiden stått stilla i 20år och komfortmässigt med stolar, ljudvolym, materialval i kupé osv så är japanskt inte ett alternativ om det finns något som helst intresse för bilar. Instrumenteringen i en Toyota eller Subaru från 2020 ser ut att vara hämtad från en 740.. sorry men det är bilar som inte berör eller skänker en uns av glädje bakom ratten :rolleyes::sorry:
Håller inte helt med men är också part i målet. Har en Mazda 6 från 2017 som både håller hög standard i materialval och känns modern i instrumentering. Bland annat med HUD som är sjukt bekvämt. Kanske inte den piggaste att köra men så är jag inte heller nån som kör speciellt fort. Längsta vi kört var Luleå-Stockholm och komforten var väldigt bra för en familj på två vuxna och två barn i barnstolar.
 
Om bedömningen är driftsäkerhet så absolut, i övrigt har tiden stått stilla i 20år och komfortmässigt med stolar, ljudvolym, materialval i kupé osv så är japanskt inte ett alternativ om det finns något som helst intresse för bilar. Instrumenteringen i en Toyota eller Subaru från 2020 ser ut att vara hämtad från en 740.. sorry men det är bilar som inte berör eller skänker en uns av glädje bakom ratten :rolleyes::sorry:
Nu är den där inte från 2020 men jag håller med om design och materialval i Subaru Forester. Dock är inte ljudnivån så dålig längre, hade en Outback -11 jag var rätt nöjd med komfortmässigt. Den såg dock riktigt daterad ut invändigt.

Forester 2020 inredning:
depositphotos_426336574-stock-photo-russia-izhevsk-august-2020-subaru.jpg
 
Nu är den där inte från 2020 men jag håller med om design och materialval i Subaru Forester. Dock är inte ljudnivån så dålig längre, hade en Outback -11 jag var rätt nöjd med komfortmässigt. Den såg dock riktigt daterad ut invändigt.

Forester 2020 inredning:
depositphotos_426336574-stock-photo-russia-izhevsk-august-2020-subaru.jpg
Sen har man infotainment systemen som laggar och ser ut att komma från Nintendo 8-bitars ;)
 
Håller inte helt med men är också part i målet. Har en Mazda 6 från 2017 som både håller hög standard i materialval och känns modern i instrumentering. Bland annat med HUD som är sjukt bekvämt. Kanske inte den piggaste att köra men så är jag inte heller nån som kör speciellt fort. Längsta vi kört var Luleå-Stockholm och komforten var väldigt bra för en familj på två vuxna och två barn i barnstolar.
Ska såklart inte ta ifrån dig din upplevelse :) Tur att smaken är delad osv.. och sen är det såklart betydande med vad man jämför med..

Stolarna är som regel korta i sitsen med dåliga justeringsmöjligheter, justerbart lårstöd (finns det ens på en japanare?), motorljud vid acceleration är väldigt påtagligt, generellt tråkiga motorer osv.. Infotainment och skärmar är generellt otroligt kassa vilket är märkligt med tanke på hur långt fram Japsarna är när det kommer till all övrig teknik avseende skärmar osv..
Om det enda jag brydde mig om var att ha en bil som inte kostar nämnvärt i reparationer så skulle jag absolut snegla på en japsare men när det kommer till något annat än det så är en japanare aldrig ett alternativ för min egen del..
 
Ska såklart inte ta ifrån dig din upplevelse :) Tur att smaken är delad osv.. och sen är det såklart betydande med vad man jämför med..

Stolarna är som regel korta i sitsen med dåliga justeringsmöjligheter, justerbart lårstöd (finns det ens på en japanare?), motorljud vid acceleration är väldigt påtagligt, generellt tråkiga motorer osv.. Infotainment och skärmar är generellt otroligt kassa vilket är märkligt med tanke på hur långt fram Japsarna är när det kommer till all övrig teknik avseende skärmar osv..
Om det enda jag brydde mig om var att ha en bil som inte kostar nämnvärt i reparationer så skulle jag absolut snegla på en japsare men när det kommer till något annat än det så är en japanare aldrig ett alternativ för min egen del..
Jo, stolar är obekväma på långresor, går ej att justera lår eller svank. Man får stoppa en jacka under o bakom saken i fråga. Radio är svårt att lyssna på i över 100. Men jag jämför det lite med en toolwatch, 4x4, slitstark, lite fulsnyggcool, en bil och traktor:)
 
Har GLK rostproblem? Alltid varit sugen på en sådan men kanske man får börja släppa då :)

Min -11 har jag kört mer än 3K mil gått ca 13K. Den har inte en rostprick som jag lyckats se iallafall. Den var dock väldigt väl omhändertagen när jag köpte den.

Lämnade den hos Mercedes med en gul motorlampa för en timme sedan. Håller tummarna att det inte blir all för dyrt. Trodde det var en laddtryckssensor men lokala verkstaden lyckades inte lösa det 🤷.
 
Min -11 har jag kört mer än 3K mil gått ca 13K. Den har inte en rostprick som jag lyckats se iallafall. Den var dock väldigt väl omhändertagen när jag köpte den.

Lämnade den hos Mercedes med en gul motorlampa för en timme sedan. Håller tummarna att det inte blir all för dyrt. Trodde det var en laddtryckssensor men lokala verkstaden lyckades inte lösa det 🤷.
Hur mår Forestern då?

(Hoppas innerligt att den inte krånglar, blir pinsamt)
 
Om bedömningen är driftsäkerhet så absolut, i övrigt har tiden stått stilla i 20år och komfortmässigt med stolar, ljudvolym, materialval i kupé osv så är japanskt inte ett alternativ om det finns något som helst intresse för bilar. Instrumenteringen i en Toyota eller Subaru från 2020 ser ut att vara hämtad från en 740.. sorry men det är bilar som inte berör eller skänker en uns av glädje bakom ratten :rolleyes::sorry:
Min Lexus har genomgående mycket god kvalitet på inredningen.
Mjukt överallt istället för hård plast som tyskarna ha - materialvalet är mycket bra.
Mycket bra stolar.
Ljudnivån är lite hög enligt mig men fortfarande låg. De flesta undrar varför jag ens klagar på det för den är så tyst enligt dom.
”infotainmentsystemet” är gammalt även för en 2012. Dålig muspekare som dubbats till ”världens sämsta” vilket jag inte kan hålla med om. Den är verkligen inte bra men så kasst är det inte…

Men fördelen med japs: det fungerar.
Ska man köpa något för otroligt mycket pengar så ska det bannemig fungera.
Vilket det inte alltid gör på tyskar…
 
Min fru kör en Mazda CX-5 (typ den mest driftsäkra bilen just nu, vad jag vet) och vi är båda väldigt imponerade över kvalitetskänslan. Känns nästan mer tyskt än japanskt. Sittkomforten däremot är inte alls bra. Nu gör vi väl vårt största bilmisstag ever och byter den alltså mot en L322 😂 Bekvämare lär det bli i alla fall!
 
Min Lexus har genomgående mycket god kvalitet på inredningen.
Mjukt överallt istället för hård plast som tyskarna ha - materialvalet är mycket bra.
Mycket bra stolar.
Ljudnivån är lite hög enligt mig men fortfarande låg. De flesta undrar varför jag ens klagar på det för den är så tyst enligt dom.
”infotainmentsystemet” är gammalt även för en 2012. Dålig muspekare som dubbats till ”världens sämsta” vilket jag inte kan hålla med om. Den är verkligen inte bra men så kasst är det inte…

Men fördelen med japs: det fungerar.
Ska man köpa något för otroligt mycket pengar så ska det bannemig fungera.
Vilket det inte alltid gör på tyskar…

Lexus är åtminstone bättre än Toyota, även om en hel del grejer påminner om farsans Camry från -87. Tänka sig, lite USA upplägg på japanska bilar.
Jag hade tänkt köpa en Lexus en gång i tiden. Lexus skulle ju vara väldigt tysta, men det gällde nog bara LS tydligen.
Jag provkörde både GS och RX. CVT-låda….
Vid acceleration så kändes motorkaraktären ungefär som att man lade i 5:ans växel i en 240, gav full gas och justerade hastigheten med kopplingen. Atkins motor och en massa annat som gjorde att jag drog till BMW och köpte mig en bil därifrån istället.

Driftsäkra är japanerna, men oerhört tråkiga med några få undantag.
Nu är jag så pass gammal så jag skulle kunna tänka mig en Toyota bara för att vara på den säkra sidan.
 
Lexus är åtminstone bättre än Toyota, även om en hel del grejer påminner om farsans Camry från -87. Tänka sig, lite USA upplägg på japanska bilar.
Jag hade tänkt köpa en Lexus en gång i tiden. Lexus skulle ju vara väldigt tysta, men det gällde nog bara LS tydligen.
Jag provkörde både GS och RX. CVT-låda….
Vid acceleration så kändes motorkaraktären ungefär som att man lade i 5:ans växel i en 240, gav full gas och justerade hastigheten med kopplingen. Atkins motor och en massa annat som gjorde att jag drog till BMW och köpte mig en bil därifrån istället.

Driftsäkra är japanerna, men oerhört tråkiga med några få undantag.
Nu är jag så pass gammal så jag skulle kunna tänka mig en Toyota bara för att vara på den säkra sidan.
Har inte kört en Toyota på evigheter så kan en uttala mig.

CVT lådorna är nog rena döden att köra.
Jag har vanlig Aisin 6 växlad låda i min GS, CVT sitter det i hybriderna och sådant kör ju bara miljöpartister! Så de kan gott få lida med CVT då.

De är driftsäkra för att de är tråkiga.
Min lilla 2.5L v6 är ok. Men värdelös att köra med husvagn men det gör man så lite ändå.
Hur rolig behöver en vanlig bil vara? Folk tycker deras BMW 520d är racerbilar för de har M paket 😅 och andra måste köra manuell växellåda och R-design på deras V60 D3 för det är tydligen fränt.
Alla tycker väl olika men jag förstår inte tjusningen att sitta och studsa runt i en Svensson-kälke. Vill jag studsa runt åker jag Vipern och vill jag åka bekvämt och mjukt då tar jag vardagsbilen, en mjuk och bekväm bil.
 
Har inte kört en Toyota på evigheter så kan en uttala mig.

CVT lådorna är nog rena döden att köra.
Jag har vanlig Aisin 6 växlad låda i min GS, CVT sitter det i hybriderna och sådant kör ju bara miljöpartister! Så de kan gott få lida med CVT då.

De är driftsäkra för att de är tråkiga.
Min lilla 2.5L v6 är ok. Men värdelös att köra med husvagn men det gör man så lite ändå.
Hur rolig behöver en vanlig bil vara? Folk tycker deras BMW 520d är racerbilar för de har M paket 😅 och andra måste köra manuell växellåda och R-design på deras V60 D3 för det är tydligen fränt.
Alla tycker väl olika men jag förstår inte tjusningen att sitta och studsa runt i en Svensson-kälke. Vill jag studsa runt åker jag Vipern och vill jag åka bekvämt och mjukt då tar jag vardagsbilen, en mjuk och bekväm bil.
Vanlig bil behöver inte vara kul alls, tycker jag. Bekväm och relativt hållbar räcker långt. Inte skitful är också bra.
Sedan -unpopular opinon- så kan inget med 2.0 turbodiesel vara en upplevelse att köra. I alla fall inget du kan köpa i butik.

Ps. Pickisen min blev extremt mycket bättre med renoverad låda. Helt annan känsla att köra, och drar markant mindre soppa. Lite trist att den inte höll längre, men 40K mil hårt liv med mycket vikt är väl rätt ok, egentligen.
 
Min fru kör en Mazda CX-5 (typ den mest driftsäkra bilen just nu, vad jag vet) och vi är båda väldigt imponerade över kvalitetskänslan. Känns nästan mer tyskt än japanskt. Sittkomforten däremot är inte alls bra. Nu gör vi väl vårt största bilmisstag ever och byter den alltså mot en L322 😂 Bekvämare lär det bli i alla fall!
Låter som att ni vill ha spänning i er vardag, kommer vi fram, kommer den starta, vågar jag stanna här.... ;)
 
Tillbaka
Topp