• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vanlig bil behöver inte vara kul alls, tycker jag. Bekväm och relativt hållbar räcker långt. Inte skitful är också bra.
Sedan -unpopular opinon- så kan inget med 2.0 turbodiesel vara en upplevelse att köra. I alla fall inget du kan köpa i butik.

Ps. Pickisen min blev extremt mycket bättre med renoverad låda. Helt annan känsla att köra, och drar markant mindre soppa. Lite trist att den inte höll längre, men 40K mil hårt liv med mycket vikt är väl rätt ok, egentligen.
Vardags bilar kan vara både fräna och bekväma, exempelvis Cadillac CTS-V som jag var nära på att byta till mig mot min Viper.
Men när det kommer till vanliga Svensson bilar så nej… det ska vara mjukt, skönt, någorlunda tyst och bara fungera.
Förstår mig inte på diverse sportpaket på en 2.0 diesel, helt obegripligt i min värld faktiskt.
Lika obegripligt som M-sport på en BMW 7-serie.


Skönt att du fick ordning på gammeltrucken!
Antagligen kan din låda haft problem med lockup tidigare då också om det är stor skillnad på förbrukningen? Vart det ny turbin också?
 
Min Lexus har genomgående mycket god kvalitet på inredningen.
Mjukt överallt istället för hård plast som tyskarna ha - materialvalet är mycket bra.
Mycket bra stolar.
Ljudnivån är lite hög enligt mig men fortfarande låg. De flesta undrar varför jag ens klagar på det för den är så tyst enligt dom.
”infotainmentsystemet” är gammalt även för en 2012. Dålig muspekare som dubbats till ”världens sämsta” vilket jag inte kan hålla med om. Den är verkligen inte bra men så kasst är det inte…

Men fördelen med japs: det fungerar.
Ska man köpa något för otroligt mycket pengar så ska det bannemig fungera.
Vilket det inte alltid gör på tyskar…
Lexus har alltid hållit fanan högt avseende driftsäkerhet osv och ska såklart vara nått steg ovanför Toyota avseende kvalité.. Det som stör mig är väl hur de sett ut genom åren invändigt med silverlackad instrumentering där lacken släpper osv.. Men med det sagt, jag skulle absolut kunna tänka mig en Lexus, Acura eller liknande men då blir det något roligare än "standard" bilarna...
 
Lexus har alltid hållit fanan högt avseende driftsäkerhet osv och ska såklart vara nått steg ovanför Toyota avseende kvalité.. Det som stör mig är väl hur de sett ut genom åren invändigt med silverlackad instrumentering där lacken släpper osv.. Men med det sagt, jag skulle absolut kunna tänka mig en Lexus, Acura eller liknande men då blir det något roligare än "standard" bilarna...

Lack som lossnar på instrumentering är okänt för mig men existerar säkert.

Jag är vansinnigt nöjd med min Lexus och tänker fortsätta köra det framöver.
Med det sagt så säger jag inte att den är perfekt för det är den verkligen inte. Största problemet är den otroligt tråkiga och trötta v6an. Men samtidigt så är det inget som förvånar heller.
Men lilla v6an låter sjukt bra på höga varv iochmed att dom gjort ett insug som ska ”framhäva” insugsljud så den låter snabb men det är den verkligen inte.
 
Lexus har alltid hållit fanan högt avseende driftsäkerhet osv och ska såklart vara nått steg ovanför Toyota avseende kvalité.. Det som stör mig är väl hur de sett ut genom åren invändigt med silverlackad instrumentering där lacken släpper osv.. Men med det sagt, jag skulle absolut kunna tänka mig en Lexus, Acura eller liknande men då blir det något roligare än "standard" bilarna...
Jag tar hellre det än den svarta blanka plasten som många märken har nån fetisch på invändigt. De som tyckte det var en bra idé borde byta jobb för det är katastrofalt. Bilar som är nåt år ser helt sunkiga ut för alla repor överallt.
 
Senast ändrad:
Jag tar hellre det än den svarta blanka plasten som många märken har nån fetisch på invändigt. De som tyckte det var en bra idé borde byta jobb för det är katastrofalt. Bilar som är nåt år ser helt sunkiga ut för alla repor överallt.
Va menar du, pianolackad plast är ju det fräschaste ;)
 
Jag tar hellre det än den svarta blanka plasten som många märken har nån fetisch på invändigt. De som tyckte det var en bra idé borde byta jobb för det är katastrofalt. Bilar som är nåt år ser helt sunkiga ut för alla repor överallt.
Volvos hemska knappt på ex V90 är bra exempel på detta.
Hur rent det än är känns knapparna lika flottigt som ett matbord hos en flerbarns familj.
Hemskt.
 
Har inte kört en Toyota på evigheter så kan en uttala mig.

CVT lådorna är nog rena döden att köra.
Jag har vanlig Aisin 6 växlad låda i min GS, CVT sitter det i hybriderna och sådant kör ju bara miljöpartister! Så de kan gott få lida med CVT då.

De är driftsäkra för att de är tråkiga.
Min lilla 2.5L v6 är ok. Men värdelös att köra med husvagn men det gör man så lite ändå.
Hur rolig behöver en vanlig bil vara? Folk tycker deras BMW 520d är racerbilar för de har M paket 😅 och andra måste köra manuell växellåda och R-design på deras V60 D3 för det är tydligen fränt.
Alla tycker väl olika men jag förstår inte tjusningen att sitta och studsa runt i en Svensson-kälke. Vill jag studsa runt åker jag Vipern och vill jag åka bekvämt och mjukt då tar jag vardagsbilen, en mjuk och bekväm bil.
Jag körde Lexus med V6 och sexväxlad Aisin-låda i många år, och bytte sedan till fyrcylindrig hybrid.

Personligen så har jag inga problem med hybridernas drivlinor. Visst, de svagaste erbjuder ju inga vidare prestanda, men jag har aldrig stört mig på hur de beter sig eller låter när de varvar högt vid gaspådrag. Jag tänker att det är lite som ett flygplan eller en båt, alltså att motorns varvtal inte är direkt relaterat till hur fort det går, utan att motorn levererar thrust force på effektivast möjliga sätt. Högre varvtal = mera thrust. Hur många tycker att ett flygplan är töntigt för att motorn varvar max trots att inte hastigheten ökar lika snabbt som varvtalet?

Hybriderna har ju fördelen att de går fantastiskt mjukt, ungefär som en elbil.

Det jag saknade när jag bytte från V6 var själva tonen från motorn. Fyrcylindrigt låter ju mycket tråkigare. Men hade jag bytt till en sexcylindrig hybrid så hade jag nog varit lika nöjd med motorljudet som hos min tidigare V6, icke-hybrid.

Hursomhelst. Det där är historia för mig. Nu har vi två elbilar och det känns osannolikt att vi ska skaffa någon mer bil med förbränningsmotor.
 
Senast ändrad:
Jag körde Lexus med V6 och sexväxlad Aisin-låda i många år, och bytte sedan till fyrcylindrig hybrid.

Personligen så har jag inga problem med hybridernas drivlinor. Visst, de svagaste erbjuder ju inga vidare prestanda, men jag har aldrig stört mig på hur de beter sig eller låter när de varvar högt vid gaspådrag. Jag tänker att det är lite som ett flygplan eller en båt, alltså att motorns varvtal inte är direkt relaterat till hur fort det går, utan att motorn levererar thrust force på effektivast möjliga sätt. Högre varvtal = mera thrust. Hur många tycker att ett flygplan är töntigt för att motorn varvar max trots att inte hastigheten ökar lika snabbt som varvtalet?

Hybriderna har ju fördelen att de går fantastiskt mjukt, ungefär som en elbil.

Det jag saknade när jag bytte från V6 var själva tonen från motorn. Fyrcylindrigt låter ju mycket tråkigare. Men hade jag bytt till en sexcylindrig hybrid så hade jag nog varit lika nöjd med motorljudet som hos min tidigare V6, icke-hybrid.

Hursomhelst. Det där är historia för mig. Nu har vi två elbilar och det känns osannolikt att vi ska skaffa någon mer bil med förbränningsmotor.
Har man tagit steget (och pengarna) till elbil så är det ju som att gå tillbaka till gamla fullsize jänkare om man skulle gå till bensin bil igen.
Det förstår till och med jag som lär vara bland den sista procenten i Sverige som går till el bil.
 
Min -11 har jag kört mer än 3K mil gått ca 13K. Den har inte en rostprick som jag lyckats se iallafall. Den var dock väldigt väl omhändertagen när jag köpte den.

Lämnade den hos Mercedes med en gul motorlampa för en timme sedan. Håller tummarna att det inte blir all för dyrt. Trodde det var en laddtryckssensor men lokala verkstaden lyckades inte lösa det 🤷.

Det var laddtryckssensorn. 4100:- hos Mercedes och 800:- hos lokal verkstad som felsökte och skickade mig till Mercedes (klåpare). Sensorn måste enligt uppgift vara från Mercedes, känsliga grejer. 🤷
 
Det var laddtryckssensorn. 4100:- hos Mercedes och 800:- hos lokal verkstad som felsökte och skickade mig till Mercedes (klåpare). Sensorn måste enligt uppgift vara från Mercedes, känsliga grejer. 🤷
Skönt att det löste sig! Det där är en standardkomponent, inga konstigheter.
 

Bilagor

  • IMG_5373.png
    IMG_5373.png
    227.9 KB · Visningar: 4
Någon som åker v60 av senare modell?
Kollar på 2020-2022 t6 eller t8 då jag vill åt hybrid biten. Har hört att batterierna tappar kapacitet ganska fort redan efter några år.
Har haft en id4 snart 3 år och funkat kanon, frun kör kanske 2mil varje dag inom 60 skyltar.
 
Någon som åker v60 av senare modell?
Kollar på 2020-2022 t6 eller t8 då jag vill åt hybrid biten. Har hört att batterierna tappar kapacitet ganska fort redan efter några år.
Har haft en id4 snart 3 år och funkat kanon, frun kör kanske 2mil varje dag inom 60 skyltar.
Kör nya V60 crosscountry men finns ju inte som hybrid (räknar då inte mildhybrid) så har enbart saker att säga om modellen och inte drivlinan du kikar på. Men modellen som sådan är mycket trevlig.
 
Någon som åker v60 av senare modell?
Kollar på 2020-2022 t6 eller t8 då jag vill åt hybrid biten. Har hört att batterierna tappar kapacitet ganska fort redan efter några år.
Har haft en id4 snart 3 år och funkat kanon, frun kör kanske 2mil varje dag inom 60 skyltar.
Det är väldigt mycket en myt som härstammar från teknikfientliga gubbar. I verkligheten handlar förlusten om kanske 5-10% efter 10.000 mil och dessutom så är det avstannande.
 
Någon som åker v60 av senare modell?
Kollar på 2020-2022 t6 eller t8 då jag vill åt hybrid biten. Har hört att batterierna tappar kapacitet ganska fort redan efter några år.
Har haft en id4 snart 3 år och funkat kanon, frun kör kanske 2mil varje dag inom 60 skyltar.
Jag har haft två XC60 T8, de är ju väldigt lika bortsett från att de är lite högre. Hade inga fel alls och var genomgående väldigt nöjd, enda anmärkningen är väl att fyrhjulsdriften på dem inte är lika bra som på de med fossilmotor.

Sen är de ju lite törstiga, inte för att vara en SUV med 400hk men rent allmänt hade jag nog hellre haft 300hk och 25% lägre förbrukning
 
@alfgren har bestämt mig blir en saxlyft!

Har förhoppningsvis en köpare på mina QJs redan.

Nästa fråga är att kapa upp eller inte. Problemet med att kapa upp är inte bara arbetet utan att betongen behöver brinna klart i upp 30 dagar innan man kan lägga full tyngd. Med andra ord jag måste bygga ramper för bilen att köra över hålen innan jag kan lägga ner en lyft och dessutom kunna köra över .... Vill inte ha bilen stående ute så länge heller.

Blir nog en låglyftande, dels för att jag kan nog återanvända befintlig brunn lättare om jag nu sänker ner den samt att jag inte kan utnyttja full höjd ändå på en som lyfter 1.8m.

En sak är hur man skall hantera ramperna som även kan användas som lyftpunkter på längre bilar. Tror man får ta ev dem helt och bara kapa upp för ramperna. Med mx5 an exempelvis så är hjulbasen för kort för att ha ramperna uppfällda, tänkte annars om man hade behållt ramperna och byggt en klack för dem i uppfällt läge. Det måste gå att lösa att ha dem kvar och sänka ner. Typ alltid ha dem i utfällt läge, lyfta bilen lite och ta bort spärren så de åker ner

Lutar att inte kapa upp något men göra/köpa längre ramper som gör det enklare att köra av och på då jag kommer ha en bil i garaget hela tiden. Man kan ju även köpa till hjulkit för att flytta rampen om man behöver flytta på lyften exv för att göra mer plats framför eller bakom
 
Senast ändrad:
@alfgren har bestämt mig blir en saxlyft!

Har förhoppningsvis en köpare på mina QJs redan.

Nästa fråga är att kapa upp eller inte. Problemet med att kapa upp är inte bara arbetet utan att betongen behöver brinna klart i upp 30 dagar innan man kan lägga full tyngd. Med andra ord jag måste bygga ramper för bilen att köra över hålen innan jag kan lägga ner en lyft och dessutom kunna köra över .... Vill inte ha bilen stående ute så länge heller.

Blir nog en låglyftande, dels för att jag kan nog återanvända befintlig brunn lättare om jag nu sänker ner den samt att jag inte kan utnyttja full höjd ändå på en som lyfter 1.8m.

En sak är hur man skall hantera ramperna som även kan användas som lyftpunkter på längre bilar. Tror man får ta ev dem helt och bara kapa upp för ramperna. Med mx5 an exempelvis så är hjulbasen för kort för att ha ramperna uppfällda, tänkte annars om man hade behållt ramperna och byggt en klack för dem i uppfällt läge. Det måste gå att lösa att ha dem kvar och sänka ner. Typ alltid ha dem i utfällt läge, lyfta bilen lite och ta bort spärren så de åker ner

Lutar att inte kapa upp något men göra/köpa längre ramper som gör det enklare att köra av och på då jag kommer ha en bil i garaget hela tiden. Man kan ju även köpa till hjulkit för att flytta rampen om man behöver flytta på lyften exv för att göra mer plats framför eller bakom

Kul val!
Men vad är det för modell du syftar på? Känns som att du menar man har "armar" man kan fälla ut för längre bilar men att det med dessa är för lång ramp för att lyfta Miatan? eller tolkar jag det fel?
 
Kul val!
Men vad är det för modell du syftar på? Känns som att du menar man har "armar" man kan fälla ut för längre bilar men att det med dessa är för lång ramp för att lyfta Miatan? eller tolkar jag det fel?
Yeah hoppas det blir bra.

Blir någon modell som lyfter 1m
Antingen verktygsbodens variant eller något ifrån Twin-busch. Båda har varsin modell som lyfter 3t, T-B har en modell som lyfter 3.5t och som är även lite bredare.

De ramper som man kör upp för att komma till själva plattformen går att fälla upp för att kunna lyfta bilar där lyftpunkterns är lite vidare isär. Som du säger med dem uppfällda så kommer de ta i däcken med exv mx5an






 
Då är jag med. Det finns ju även dom luftar som är med utdragbar arm istället för de med ramper.


Gjorde bara en snabb googling där men de med ramp är väll mer för ”icke” nedfällning? Är nog 5-10 år bort från att bygga garage så inte så insatt i det…
 
Då är jag med. Det finns ju även dom luftar som är med utdragbar arm istället för de med ramper.


Gjorde bara en snabb googling där men de med ramp är väll mer för ”icke” nedfällning? Är nog 5-10 år bort från att bygga garage så inte så insatt i det…
Jo precis den typ som du länkade till är den typ av modell som lyfter högre som jag som sådant inte har någon nytta av pga låg takhöjd. Å andra sidan så har dem inga stag/momentrör som går emellan, ma o enklare att jobba under.

Anledningen främst varför de säger sänk ej ner dem är ju för den där vick-rampen. Finns liknande som du länkade till som har den typ av ramp men där man får gjuta en klack när man sänker ner dem.
 
Tillbaka
Topp