På ämnet automatlåda har jag en ”traditionell” automat och den växlar snabbt som blixten och slirar aldrig trots att jag vässat bilen lite så den lämnar i runda slängar 500 häst. För övrigt en fantastisk bil som inte är bäst på något egentligen, men har man inte plats eller plånbok för både en fin familjebil och en kul sportbil är det här en rätt bra väg att gå. Snittar dryga litern, får plats med ungar och packning. Går förvånansvärt komfortabelt trots 21” vinterdäck, poppar och smäller lite om avgassystemet vid hårda gaspådrag och gör 0-100 på runt 4 sekunder. Relativt billig i försäkring, skatt och service om man jämför med bilar som levererar motsvarande prestanda och driftsäker trots bytt downpipe, soppapump och mappning(det var rentav BMW-handlaren själv som tipsade om att låda och motor står pall för ett ökat effektuttag när jag köpte den). Har alltid älskat BMW:s M-modeller och M40i:n är ju inte en ”äkta” M men den har tillräckligt mycket av DNA:t för att kännas riktigt sportig(för att vara en SUV), men utan att bli för rå och dyr i drift att använda som bruksbil.