• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

IMG_7090.jpeg

På ämnet automatlåda har jag en ”traditionell” automat och den växlar snabbt som blixten och slirar aldrig trots att jag vässat bilen lite så den lämnar i runda slängar 500 häst. För övrigt en fantastisk bil som inte är bäst på något egentligen, men har man inte plats eller plånbok för både en fin familjebil och en kul sportbil är det här en rätt bra väg att gå. Snittar dryga litern, får plats med ungar och packning. Går förvånansvärt komfortabelt trots 21” vinterdäck, poppar och smäller lite om avgassystemet vid hårda gaspådrag och gör 0-100 på runt 4 sekunder. Relativt billig i försäkring, skatt och service om man jämför med bilar som levererar motsvarande prestanda och driftsäker trots bytt downpipe, soppapump och mappning(det var rentav BMW-handlaren själv som tipsade om att låda och motor står pall för ett ökat effektuttag när jag köpte den). Har alltid älskat BMW:s M-modeller och M40i:n är ju inte en ”äkta” M men den har tillräckligt mycket av DNA:t för att kännas riktigt sportig(för att vara en SUV), men utan att bli för rå och dyr i drift att använda som bruksbil.
 
974485FE-8E60-4A70-9E86-742B9CF1C629.jpeg


En dryg månad in i L322-livet så funkar det fortsatt förvånansvärt smidigt.
Visst, jag hade fullständig panik när den läckte olja som ett såll, men efter lite lugnande ord från folk i Land Rover-klubben i linje med ”äh, de gör så ibland” så verkar den ha självreparerat.

Vevhusventilationen ska hur som helst ses över inom kort, men den sitter ju lite dumt till på Rangen jämfört med hur det ser ut på t.ex. 540i med samma motor. Behöver hitta en helg som inte är vigt till en massa annat.

Annars har bränsleförbrukningen rört sig lite över där jag trodde jag skulle kunna ha den.
Gick ju från 1,48l/mil till 1,46l/mil under färd hem efter köp.
Men trots att jag kör ren gubbkörning och nästan bara 70-väg så verkar den nu vara på väg uppåt igen.

Oklart också hur bra färddatorns mätare lirar, för efter knappa 20 mil så ser 105-literstanken ut att vara ganska nära hälften.
 
974485FE-8E60-4A70-9E86-742B9CF1C629.jpeg


En dryg månad in i L322-livet så funkar det fortsatt förvånansvärt smidigt.
Visst, jag hade fullständig panik när den läckte olja som ett såll, men efter lite lugnande ord från folk i Land Rover-klubben i linje med ”äh, de gör så ibland” så verkar den ha självreparerat.

Vevhusventilationen ska hur som helst ses över inom kort, men den sitter ju lite dumt till på Rangen jämfört med hur det ser ut på t.ex. 540i med samma motor. Behöver hitta en helg som inte är vigt till en massa annat.

Annars har bränsleförbrukningen rört sig lite över där jag trodde jag skulle kunna ha den.
Gick ju från 1,48l/mil till 1,46l/mil under färd hem efter köp.
Men trots att jag kör ren gubbkörning och nästan bara 70-väg så verkar den nu vara på väg uppåt igen.

Oklart också hur bra färddatorns mätare lirar, för efter knappa 20 mil så ser 105-literstanken ut att vara ganska nära hälften.
Är det en bensinare så är det ju fullt rimligt med den förbrukningen, särskilt vintertid. Det är en trög drivlina och tung bil.
 
Är det en bensinare så är det ju fullt rimligt med den förbrukningen, särskilt vintertid. Det är en trög drivlina och tung bil.

Visst är det så.
Att Jaggan jag hade tidigare snittade 1,3 l/mil kändes egentligen nånstans lite värre än att denna gör samma körning på 1,5 l/mil.
Men ska försöka stämma av vid pumpen nästa gång jag tankar. För antingen känns färddatorn optimistiskt eller tankmätaren pessimistisk.
 
Visst är det så.
Att Jaggan jag hade tidigare snittade 1,3 l/mil kändes egentligen nånstans lite värre än att denna gör samma körning på 1,5 l/mil.
Men ska försöka stämma av vid pumpen nästa gång jag tankar. För antingen känns färddatorn optimistiskt eller tankmätaren pessimistisk.
Jag har en Land Cruiser bensinare som tar 2 liter milen i stan och ner mot 1,1-1,2 på motorväg. Färddatorn är väldigt optimistisk.
 
Visst är det så.
Att Jaggan jag hade tidigare snittade 1,3 l/mil kändes egentligen nånstans lite värre än att denna gör samma körning på 1,5 l/mil.
Men ska försöka stämma av vid pumpen nästa gång jag tankar. För antingen känns färddatorn optimistiskt eller tankmätaren pessimistisk.

Jag har en Land Cruiser bensinare som tar 2 liter milen i stan och ner mot 1,1-1,2 på motorväg. Färddatorn är väldigt optimistisk.
Skulle vilja ha det till att sen dom blaskade i mer etanol i bensinen så drar nog dom flesta bensinare mer än innan..
Har märkt skillnad på mina bruksbilar att förbrukningen ökat med 0,1-0,2 liter/milen.. 🤷‍♂️
 
974485FE-8E60-4A70-9E86-742B9CF1C629.jpeg


En dryg månad in i L322-livet så funkar det fortsatt förvånansvärt smidigt.
Visst, jag hade fullständig panik när den läckte olja som ett såll, men efter lite lugnande ord från folk i Land Rover-klubben i linje med ”äh, de gör så ibland” så verkar den ha självreparerat.

Vevhusventilationen ska hur som helst ses över inom kort, men den sitter ju lite dumt till på Rangen jämfört med hur det ser ut på t.ex. 540i med samma motor. Behöver hitta en helg som inte är vigt till en massa annat.

Annars har bränsleförbrukningen rört sig lite över där jag trodde jag skulle kunna ha den.
Gick ju från 1,48l/mil till 1,46l/mil under färd hem efter köp.
Men trots att jag kör ren gubbkörning och nästan bara 70-väg så verkar den nu vara på väg uppåt igen.

Oklart också hur bra färddatorns mätare lirar, för efter knappa 20 mil så ser 105-literstanken ut att vara ganska nära hälften.

Kul med rapport! Min är försenad en vecka från service (görs innan köp) pga en “cam shaft sensor” som måste bytas ut samtidigt som hela Oregon haft risigt väder med strömavbrott. Men är väl bättre att det händer nu… 😅
 
IMG_8153.jpeg


Fuck. Det är i och med detta jag inser att jag officiellt är gammal.

Är det verkligen särskilt snyggt med dessa idiotdimensioner på en E-klass?
Tycker själv att det ser helknasigt ut.
Ser bedrövligt ut tycker jag själv.
Men gemene man verkar älska det. Sitta och hoppa runt på lågprofilsdäck som en böttad V70…
Jag kanske också är gammal trots bara precis över 30…
 
Kul med rapport! Min är försenad en vecka från service (görs innan köp) pga en “cam shaft sensor” som måste bytas ut samtidigt som hela Oregon haft risigt väder med strömavbrott. Men är väl bättre att det händer nu… 😅

Fortsatt rapport innebär verkstadsbesök för att byta spindelled.
Eftersom jag behövde någon som släckte tvåor på någorlunda smidigt avstånd, och inte orkade googla mer än två sekunder så blev det Mekonomen.
Det var ju ett stag som skulle bytas, liksom.
Ett blev hur som helst två, men det är ju inga konstigheter.

Eftersom jag också fått 2X på att batteriet ej satts fast ordentligt av tidigare ägare (klantigt av mig - hållarna fanns) var de tvungna att göra detta också för att nolla besiktningens påpekanden.
Fint så. När jag kommer för att hämta bilen så går den som en hel påse nötter. Har nog aldrig suttit i nån bil som gått riktigt lika dåligt. Ungefär som att den valde att gå på max fem av sina åtta - ”Engine fail safe mode”.
Går in och dinglar med nyckeln, som han tar emot och går ut till bilen.
Efter ett tag kommer han tillbaka in som ett frågetecken. ”Har aldrig varit med om nåt liknande och vet inte vad det är” i kombination med ett ”i värsta fall kan det nog bli dyrt, detta”.
Felkoden visade i alla fall något knas med spjällhus.

Tog mig därifrån utan min bil och åkte hem och läste på.
I verkstadshandboken står (på typ 311 olika ställen) att man inte får koppla bort batteri med nyckeln i tändningen och den måste dessutom varit utdragen i minst 120 sek.

Drar ett mejl med informationen och hur man, steg för steg, gör en reset av spjällhusets läge.
Vid lunch dagen efter så hör de av sig med att bilen kan hämtas. Mycket riktigt hade nyckeln suttit i och fuckat upp en massa.

De bröstade så klart och tog inget betalt för deras miss, men lite stör de mig att de låtsades som att den funkade klockrent då de backade ut den.
Förstår att det var dags för teknikern att dra hem, men det hade ändå varit schystare att bara berätta att nåt hänt istället för att skicka ut mig i tron om att jag skulle kunna köra hem.

Nåväl.
Gillar fortfarande!
 
Senast ändrad:
Fortsatt rapport innebär verkstadsbesök för att byta spindelled.
Eftersom jag behövde någon som släckte tvåor på någorlunda smidigt avstånd, och inte orkade googla mer än två sekunder så blev det Mekonomen.
Det var ju ett stag som skulle bytas, liksom.
Ett blev hur som helst två, men det är ju inga konstigheter.

Eftersom jag också fått 2X på att batteriet ej satts fast ordentligt av tidigare ägare (klantigt av mig - hållarna fanns) var de tvungna att göra detta också för att nolla besiktningens påpekanden.
Fint så. När jag kommer för att hämta bilen så går den som en hel påse nötter. Har nog aldrig suttit i nån bil som gått riktigt lika dåligt. Ungefär som att den valde att gå på max fem av sina åtta - ”Engine fail safe mode”.
Går in och dinglar med nyckeln, som han tar emot och går ut till bilen.
Efter ett tag kommer han tillbaka in som ett frågetecken. ”Har aldrig varit med om nåt liknande och vet inte vad det är” i kombination med ett ”i värsta fall kan det nog bli dyrt, detta”.
Felkoden visade i alla fall något knas med spjällhus.

Tog mig därifrån utan min bil och åkte hem och läste på.
I verkstadshandboken står (på typ 311 olika ställen) att man inte får koppla bort batteri med nyckeln i tändningen och den måste dessutom varit utdragen i minst 120 sek.

Drar ett mejl med informationen och hur man, steg för steg, gör en reset av spjällhusets läge.
Vid lunch dagen efter så hör de av sig med att bilen kan hämtas. Mycket riktigt hade nyckeln suttit i och fuckat upp en massa.

De bröstade så klart och tog inget betalt för deras miss, men lite stör de mig att de låtsades som att den funkade klockrent då de backade ut den.
Förstår att det var dags för teknikern att dra hem, men det hade ändå varit schystare att bara berätta att nåt hänt istället för att skicka ut mig i tron om att jag skulle kunna köra hem.

Nåväl.
Gillar fortfarande!
Kräver ett psyke av stål för att ratta den där bilen 😁 jag roades av att de läcker olja som ett såll ibland men det verkar inte va nåt att bry sig om. Uppfriskande bränsleförbrukning också 😊
 
Självförvållat och slarvigt att inte läsa tillräckligt noga i avtalet men lämnade tillbaka en privatleasad Kia igår och blivit debiterad 20k pga missat en service med 6mil.

Det var 1 månads väntetid hos alla Kia serviceverkstäder i Stockholmsområdet förra sommaren när det var dags för 4500mil servicen, jag ringde då och frågade verkstaden jag bokat på om det gjorde något om jag skulle råka köra över med några mil och fick svaret att det inte är någon fara och att det inte ska påverka serviceavtalet och nybilsgarantin.
Dumt nog litade jag på vad verkstaden sa istället för att läsa i avtalet och tolka det så som Kia själva anser är rätt serviceintervall, första servicen gjordes några mil för tidigt och slarvigt nog tänkte jag att så länge servicarna görs innan 1500, 3000 och 4500mil (eller 1år) följer jag serviceanvisningarna.

Har pratat med återförsäljaren och de tänker inte ändra sig eller på något sätt ge någon goodwill (för en annars felfri bil och 800mil för lite mil tex).
Finns det någon chans att ha ett case här och ta det vidare? Eller är det bara att acceptera och betala 20k?
 
Självförvållat och slarvigt att inte läsa tillräckligt noga i avtalet men lämnade tillbaka en privatleasad Kia igår och blivit debiterad 20k pga missat en service med 6mil.

Det var 1 månads väntetid hos alla Kia serviceverkstäder i Stockholmsområdet förra sommaren när det var dags för 4500mil servicen, jag ringde då och frågade verkstaden jag bokat på om det gjorde något om jag skulle råka köra över med några mil och fick svaret att det inte är någon fara och att det inte ska påverka serviceavtalet och nybilsgarantin.
Dumt nog litade jag på vad verkstaden sa istället för att läsa i avtalet och tolka det så som Kia själva anser är rätt serviceintervall, första servicen gjordes några mil för tidigt och slarvigt nog tänkte jag att så länge servicarna görs innan 1500, 3000 och 4500mil (eller 1år) följer jag serviceanvisningarna.

Har pratat med återförsäljaren och de tänker inte ändra sig eller på något sätt ge någon goodwill (för en annars felfri bil och 800mil för lite mil tex).
Finns det någon chans att ha ett case här och ta det vidare? Eller är det bara att acceptera och betala 20k?
Fyfan vad svinigt. 6 mil!?
 
Självförvållat och slarvigt att inte läsa tillräckligt noga i avtalet men lämnade tillbaka en privatleasad Kia igår och blivit debiterad 20k pga missat en service med 6mil.

Det var 1 månads väntetid hos alla Kia serviceverkstäder i Stockholmsområdet förra sommaren när det var dags för 4500mil servicen, jag ringde då och frågade verkstaden jag bokat på om det gjorde något om jag skulle råka köra över med några mil och fick svaret att det inte är någon fara och att det inte ska påverka serviceavtalet och nybilsgarantin.
Dumt nog litade jag på vad verkstaden sa istället för att läsa i avtalet och tolka det så som Kia själva anser är rätt serviceintervall, första servicen gjordes några mil för tidigt och slarvigt nog tänkte jag att så länge servicarna görs innan 1500, 3000 och 4500mil (eller 1år) följer jag serviceanvisningarna.

Har pratat med återförsäljaren och de tänker inte ändra sig eller på något sätt ge någon goodwill (för en annars felfri bil och 800mil för lite mil tex).
Finns det någon chans att ha ett case här och ta det vidare? Eller är det bara att acceptera och betala 20k?

Tror, men inte säker, att det finns ett prejudicerande fall i EU som säger upp till 10% mil/tid avvikelse är acceptabelt för garantin ska gälla.
Så borde väl vara applicerbart här med!
 
Fyfan vad svinigt. 6 mil!?
Ja 6mil för långt, riktigt surt att det ska avgöra nybilsgarantin. Speciellt i det här fallet när det inte fanns några lediga tider på 1 månad (semestertider), då måste man tydligen ställa bilen.
Tror, men inte säker, att det finns ett prejudicerande fall i EU som säger upp till 10% mil/tid avvikelse är acceptabelt för garantin ska gälla.
Så borde väl vara applicerbart här med!
Vet du vart jag kan leta för att hitta ett sådant? (har ingen juridisk kunskap direkt)
Och vem ska jag vända mig till för att eventuellt driva det vidare, återförsäljaren? Kia? Verkstaden? ARN?
 
Ja 6mil för långt, riktigt surt att det ska avgöra nybilsgarantin. Speciellt i det här fallet när det inte fanns några lediga tider på 1 månad (semestertider), då måste man tydligen ställa bilen.

Vet du vart jag kan leta för att hitta ett sådant? (har ingen juridisk kunskap direkt)
Och vem ska jag vända mig till för att eventuellt driva det vidare, återförsäljaren? Kia? Verkstaden? ARN?
Rådfråga ARN kan väl inte vara fel. Måste ju finnas nån rimlighetsbedömning i det hela kan man tycka.
 
Självförvållat och slarvigt att inte läsa tillräckligt noga i avtalet men lämnade tillbaka en privatleasad Kia igår och blivit debiterad 20k pga missat en service med 6mil.

Det var 1 månads väntetid hos alla Kia serviceverkstäder i Stockholmsområdet förra sommaren när det var dags för 4500mil servicen, jag ringde då och frågade verkstaden jag bokat på om det gjorde något om jag skulle råka köra över med några mil och fick svaret att det inte är någon fara och att det inte ska påverka serviceavtalet och nybilsgarantin.
Dumt nog litade jag på vad verkstaden sa istället för att läsa i avtalet och tolka det så som Kia själva anser är rätt serviceintervall, första servicen gjordes några mil för tidigt och slarvigt nog tänkte jag att så länge servicarna görs innan 1500, 3000 och 4500mil (eller 1år) följer jag serviceanvisningarna.

Har pratat med återförsäljaren och de tänker inte ändra sig eller på något sätt ge någon goodwill (för en annars felfri bil och 800mil för lite mil tex).
Finns det någon chans att ha ett case här och ta det vidare? Eller är det bara att acceptera och betala 20k?
Bestrid kravet så får de driva det till tingsrätt. Då måste de bevisa skäligheten i de 20 tusen de kräver. Spontant har du god chans.
 
Ja 6mil för långt, riktigt surt att det ska avgöra nybilsgarantin. Speciellt i det här fallet när det inte fanns några lediga tider på 1 månad (semestertider), då måste man tydligen ställa bilen.

Vet du vart jag kan leta för att hitta ett sådant? (har ingen juridisk kunskap direkt)
Och vem ska jag vända mig till för att eventuellt driva det vidare, återförsäljaren? Kia? Verkstaden? ARN?

Ja rådfråga ARN, de har säkert kunskap om detta.
Jag fick den informationen från min bilverkstad för ett par år sedan då jag va i en liknande situation (semester och svårt att få tid o resa planerad etc).
 
Självförvållat och slarvigt att inte läsa tillräckligt noga i avtalet men lämnade tillbaka en privatleasad Kia igår och blivit debiterad 20k pga missat en service med 6mil.

Det var 1 månads väntetid hos alla Kia serviceverkstäder i Stockholmsområdet förra sommaren när det var dags för 4500mil servicen, jag ringde då och frågade verkstaden jag bokat på om det gjorde något om jag skulle råka köra över med några mil och fick svaret att det inte är någon fara och att det inte ska påverka serviceavtalet och nybilsgarantin.
Dumt nog litade jag på vad verkstaden sa istället för att läsa i avtalet och tolka det så som Kia själva anser är rätt serviceintervall, första servicen gjordes några mil för tidigt och slarvigt nog tänkte jag att så länge servicarna görs innan 1500, 3000 och 4500mil (eller 1år) följer jag serviceanvisningarna.

Har pratat med återförsäljaren och de tänker inte ändra sig eller på något sätt ge någon goodwill (för en annars felfri bil och 800mil för lite mil tex).
Finns det någon chans att ha ett case här och ta det vidare? Eller är det bara att acceptera och betala 20k?
Bizzart surt ju, småaktigt!

Blev lite nervös då jag själv drog över servicetiden på min Golf Alltrack med några dagar. De går ju på tid, dvs anger service om x dagar. Precis som du kollade jag med verkstad om det var ok att dra över 5 dagar, och fick till svar att det inte skulle vara något strul med min leasing.

Läste nu mitt avtal. Känns som VW ändå är lite mer liberala….

1706393534683.png
 
Bestrid kravet så får de driva det till tingsrätt. Då måste de bevisa skäligheten i de 20 tusen de kräver. Spontant har du god chans.

@hejsam Som alfgren skriver, bestrid och låt dem ta det till Tinget.

Det blir dessutom ett småmål då det är under ett halvt prisbasbelopp. Dvs Inge risk att åka på feta advokatkostnader.
Tack för hjälpen, hur går det till rent praktiskt när jag bestrider fakturan. Vad är min motivering här? Att det är oskäligt att en sån liten avvikelse ska innebära en debitering på 20k eller att det är oskäligt att en sån liten avvikelse ska göra att nybilsgarantin inte längre gäller? Att jag fått en information från KIA verkstaden och en annan från ÅF?

Återförsäljarens motivering är ju att iom att servicen gjorts för sent (oavsett med hur lite för sent) så gäller inte längre nybilsgarantin som är 7år eller 15.000mil, detta innebär då att det blir svårare att sälja bilen vidare = restvärdet är lägre.
 
Senast ändrad:
Bizzart surt ju, småaktigt!

Blev lite nervös då jag själv drog över servicetiden på min Golf Alltrack med några dagar. De går ju på tid, dvs anger service om x dagar. Precis som du kollade jag med verkstad om det var ok att dra över 5 dagar, och fick till svar att det inte skulle vara något strul med min leasing.

Läste nu mitt avtal. Känns som VW ändå är lite mer liberala….

1706393534683.png
Ja +-100mil eller 1månad låter mycket mer rimligt och något alla borde tillämpa.

Tyvärr står det i underhållsguiden av Kia som man skrev på:
"Det är viktigt att samtliga servicar har utförts på fordonet enligt service och garantiboken. Om servicen inte är gjord i enlighet med detta kommer en värdeminskningskostnad debiteras vid återlämnandet på 20.000 SEK inkl. moms."

Och i serviceboken står det att serviceintervallet är 1500mil eller 1år, ingen +- avvikelse varken på mil eller tid.
Skärmavbild 2024-01-27 kl. 23.19.43.png
 
Ja +-100mil eller 1månad låter mycket mer rimligt och något alla borde tillämpa.

Tyvärr står det i underhållsguiden av Kia som man skrev på:
"Det är viktigt att samtliga servicar har utförts på fordonet enligt service och garantiboken. Om servicen inte är gjord i enlighet med detta kommer en värdeminskningskostnad debiteras vid återlämnandet på 20.000 SEK inkl. moms."

Och i serviceboken står det att serviceintervallet är 1500mil eller 1år, ingen +- avvikelse varken på mil eller tid.
Skärmavbild 2024-01-27 kl. 23.19.43.png
Då borde du åka på boten om du lämnar in den på service vid 1499 mil också….med den logiken? Är det skäligt att garantin upphör bara för du inte prickat servicen på milen?
 
Ja, jag stämmer in i kören.
Detta låter ju hur orimligt som helst.
Kan inte tänka mig att Kias generösa garanti hanteras så här överlag, för folk kör så klart över serviceintervallet ofta. Man hade hört mycket mer om det om sår var fallet. Jag har ändå jobbat på en firma som sålde ett varumärke som ämnade konkurrera med Kia.
Det känns spontant mer som något hårdraget skit som de kör enbart i sina privatleasingupplägg - men egentligen än mer som om den aktuella återförsäljaren kört en chansning av rang.
Det måste väl ändå finnas en ÅF som kommunicerat med Kia Finans som sen fakturerat - eller hur funkar det med återlämning hos Kia?
 
Ja, jag stämmer in i kören.
Detta låter ju hur orimligt som helst.
Kan inte tänka mig att Kias generösa garanti hanteras så här överlag, för folk kör så klart över serviceintervallet ofta. Man hade hört mycket mer om det om sår var fallet. Jag har ändå jobbat på en firma som sålde ett varumärke som ämnade konkurrera med Kia.
Det känns spontant mer som något hårdraget skit som de kör enbart i sina privatleasingupplägg - men egentligen än mer som om den aktuella återförsäljaren kört en chansning av rang.
Det måste väl ändå finnas en ÅF som kommunicerat med Kia Finans som sen fakturerat - eller hur funkar det med återlämning hos Kia?
Kia skriver själva på sin hemsida:
"För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. "
Men det finns ingen utvecklande text någonstans som specificerar vad "enligt Kias serviceprogram" innebär.

Jag har inte fått själva fakturan ännu utan lämnade bilen i fredags och fick då svar på plats från återförsäljaren att de kommer debitera mig 20.000kr.
Deras utlåtande:
"Nu har vi tittat igenom bilen och konstaterat att ni tyvärr brustit i det serviceåtagandet som framgår i både privatleasingen och serviceboken.
Intervallen på er bil är 1år eller 1500mil det som inträffar först, man får inte under några omständigheter köra längre än nästa angivna mil eller datum för nästa servicetillfälle.
För oss så innebär detta att vi inte kommer kunna sälja den här bilen som Kia godkänd vilket innebär att det finns förbehåll i garantin mot servicerelaterade fel.
Det menas alltså att skulle nästa kund som köper denna bil får ett servicerelaterat problem stort som litet så gäller inte garantin.

Pga av detta så kommer vi behöva ta ut en avgift om 20 000kr, detta kommer faktureras er."
 
Kia skriver själva på sin hemsida:
"För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. "
Men det finns ingen utvecklande text någonstans som specificerar vad "enligt Kias serviceprogram" innebär.

Jag har inte fått själva fakturan ännu utan lämnade bilen i fredags och fick då svar på plats från återförsäljaren att de kommer debitera mig 20.000kr.
Deras utlåtande:
"Nu har vi tittat igenom bilen och konstaterat att ni tyvärr brustit i det serviceåtagandet som framgår i både privatleasingen och serviceboken.
Intervallen på er bil är 1år eller 1500mil det som inträffar först, man får inte under några omständigheter köra längre än nästa angivna mil eller datum för nästa servicetillfälle.
För oss så innebär detta att vi inte kommer kunna sälja den här bilen som Kia godkänd vilket innebär att det finns förbehåll i garantin mot servicerelaterade fel.
Det menas alltså att skulle nästa kund som köper denna bil får ett servicerelaterat problem stort som litet så gäller inte garantin.

Pga av detta så kommer vi behöva ta ut en avgift om 20 000kr, detta kommer faktureras er."
Spontant ska det ju mycket till innan de ändrar sig om det står i avtalet som du skrev på. Du kan ju se om ARN kan hjälpa dig men kolla med Konsumentverket först. De har en telefonlinje där deras jurister kan vägleda dig. Tror inte ARN har en sådan. Jag drev nyss ett ärende mot Toyota i Uppsala som totalt blåste mig vid begagnatköp.

Fick väldigt bra hjälp av den här byrån: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/biljuridik/

De har 15 min gratis rådgivning och har drivit flera prejudicerande ärenden inom fordonsbranschen.
 
Kia skriver själva på sin hemsida:
"För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. "
Men det finns ingen utvecklande text någonstans som specificerar vad "enligt Kias serviceprogram" innebär.

Jag har inte fått själva fakturan ännu utan lämnade bilen i fredags och fick då svar på plats från återförsäljaren att de kommer debitera mig 20.000kr.
Deras utlåtande:
"Nu har vi tittat igenom bilen och konstaterat att ni tyvärr brustit i det serviceåtagandet som framgår i både privatleasingen och serviceboken.
Intervallen på er bil är 1år eller 1500mil det som inträffar först, man får inte under några omständigheter köra längre än nästa angivna mil eller datum för nästa servicetillfälle.
För oss så innebär detta att vi inte kommer kunna sälja den här bilen som Kia godkänd vilket innebär att det finns förbehåll i garantin mot servicerelaterade fel.
Det menas alltså att skulle nästa kund som köper denna bil får ett servicerelaterat problem stort som litet så gäller inte garantin.

Pga av detta så kommer vi behöva ta ut en avgift om 20 000kr, detta kommer faktureras er."

Det är ju så fruktansvärt orimligt.
Med den skrivningen bör man ju också, som någon skrev tidigare, annullera eventuella garantier om man servar vid 1498 mil eller 364/366:e dagen.

Kommer du vilja köpa/leasa nån ny Kia? Om ja - är det viktigt att göra det från samma ÅF?
Om inte så hade jag främst sparkat och skrikit lite hos dem. Oaktat om kunden verkligen hade rätt i sak eller ej så var det vad som funkade hos min tidigare arbetsgivare.
De lär ju inse det fullkomligt orimliga i att bilen rullat 60 km över och att det då innebär att man får betala 333 kr för var och en av dessa kilometrar.
De har ju så klart tät kontakt med generalagenten, som rimligtvis kan rucka på reglerna och godkänna att bilen säljs med Kias garantier om de vill.
Är det obekvämt att gå helt bananas själv så hade jag absolut pratat med ARN för rådgivning.

Klart orimligaste cash grab jag varit med om.
 
Tillbaka
Topp