• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

har sneglat lite på dem med. Men min OCD kan inte komma över att en bensinare(och diesel) kommer köras i 5 minuter för att sedan stängas av i de allra flesta fall :(
Men riktigt bra allround-bil. Grattis!

Dock blev det lite mer diskret färg denna gång.
69045450311__9D872E95-AE72-49EE-80FC-43A0975AFD49.jpeg
 
Senast ändrad:
Har pratat med Kias kundtjänst och de svara såhär:
"Det gör inte något om du servar bilen innan tid/mil har uppnåtts, men det finns inte en tolerans för överskridande av serviceintervallet."
"Du måste alltså räkna. Det får gå maximalt 1 år eller 15 000 km till första service, alltid det som först inträffar. Sedan räknar du på samma sätt mellan varje service. Vid övertramp på mil eller tid så är nybilsgarantin begränsad och det är inte möjligt att åberopa garanti för fel relaterade till service eftersom fabriken inte accepterar det. "

Har även fått bild på serviceboken som återförsäljaren hänvisar till, denna har jag skrivit under vid köpet.
Skärmavbild 2024-01-30 kl. 15.07.35.png


Vet inte om jag har något case här? Jag tycker såklart att det är orimligt när det rör sig om en så liten avvikelse men om Kia själva har nolltolerans och jag skrivit under ovan bör jag väl "skylla mig själv"

Jag tycker att det är öppet för tolkning enligt denna som det är debitering de hänvisar till, moraliskt förjälvligt men juridiskt vet jag inte.
Skärmavbild 2024-01-30 kl. 15.10.50.png
 
Har pratat med Kias kundtjänst och de svara såhär:
"Det gör inte något om du servar bilen innan tid/mil har uppnåtts, men det finns inte en tolerans för överskridande av serviceintervallet."
"Du måste alltså räkna. Det får gå maximalt 1 år eller 15 000 km till första service, alltid det som först inträffar. Sedan räknar du på samma sätt mellan varje service. Vid övertramp på mil eller tid så är nybilsgarantin begränsad och det är inte möjligt att åberopa garanti för fel relaterade till service eftersom fabriken inte accepterar det. "

Har även fått bild på serviceboken som återförsäljaren hänvisar till, denna har jag skrivit under vid köpet.
Skärmavbild 2024-01-30 kl. 15.07.35.png


Vet inte om jag har något case här? Jag tycker såklart att det är orimligt när det rör sig om en så liten avvikelse men om Kia själva har nolltolerans och jag skrivit under ovan bör jag väl "skylla mig själv"

Jag tycker att det är öppet för tolkning enligt denna som det är debitering de hänvisar till, moraliskt förjälvligt men juridiskt vet jag inte.
Skärmavbild 2024-01-30 kl. 15.10.50.png
De kan ju ha bollat det med jurist redan hur rimligt det är och att de skulle klara en stämning. Praxis i branschen är verkligen inte så hårda villkor utan det brukar finnas en viss tolerans på några mil.

Du kan ju tvärvägra i alla fall och pressa mot en förlikning. Du har väldigt lite att förlora på det (det blir bara 20tkr i värsta fall) men ganska mycket att vinna.
 
Har förmånsbil idag men börjar bli mer o mer fundersam på om jag inte borde lämna in den och skaffa en egen, eller leasa. Förmånsvärdena skjuter i höjden, inget avdrag kvar för hybrid / el osv. På plussidan givetvis bekvämlighet, okrångligt med service däck, tvätt etc, ny bil var 36 mån osv.

Samtidigt har bilpriserna skjutit i höjden, en ny familjehybrid går på 600k :-(

Övertygad om att fler funderar, hur resonerar ni?
 
Har förmånsbil idag men börjar bli mer o mer fundersam på om jag inte borde lämna in den och skaffa en egen, eller leasa. Förmånsvärdena skjuter i höjden, inget avdrag kvar för hybrid / el osv. På plussidan givetvis bekvämlighet, okrångligt med service däck, tvätt etc, ny bil var 36 mån osv.

Samtidigt har bilpriserna skjutit i höjden, en ny familjehybrid går på 600k :-(

Övertygad om att fler funderar, hur resonerar ni?
Har haft de här diskussionerna med ett par vänner som har förmånsbil. Räknar man på samma bil och utrustning så landar man ytterst sällan på att det blir billigare att ha en egen bil?
Kan man tänka sig att gå ner komfort osv så kan man såklart komma ner i pris, men det innebär ju också att man måste ta sin egna bil till jobbet och tappar bekvämlighet. Men jag har ingen förmånsbil själv så jag har absolut inte full koll :D
 
Har förmånsbil idag men börjar bli mer o mer fundersam på om jag inte borde lämna in den och skaffa en egen, eller leasa. Förmånsvärdena skjuter i höjden, inget avdrag kvar för hybrid / el osv. På plussidan givetvis bekvämlighet, okrångligt med service däck, tvätt etc, ny bil var 36 mån osv.

Samtidigt har bilpriserna skjutit i höjden, en ny familjehybrid går på 600k :-(

Övertygad om att fler funderar, hur resonerar ni?
Elbilar har fortfarande reducerat förmånsvärde, motsvarande halva bilens pris, upp till ett tak på 350 000 i reduktion.

Det är ett tag sedan jag räknade detaljerat på detta, men för cirka ett år sedan drog jag följande slutsatser:

1. Det är alltid billigare att ha en elbil som förmånsbil, än att ha samma bil privat. (Detta gäller "normala" bilar. En maxad Taycan med ett förmånsvärde på 25-30k har inte så stor fördel av elbilens reducerade förmånsvärde).
2. Det är inte billigare att ha en ICE-bil som förmånsbil än att ha samma bil privat. (Men man kan såklart välja förmånsbil ändå, av bekvämlighet).
3. Det är ofta billigare att ha en elbil som förmånsbil, än att ha en motsvarande bil (som kan vara en billigare ICE-bil) privat.

Givetvis finns det nyanser i detta. Jag äger företaget, så om jag inte har någon förmånsbil så gör företaget en basparing som jag har nytta av. Om man är anställd i någon annans företag och slipper löneavdrag om man har förmånsbil, borde förmånsbilen vinna nästan alltid.
 
Senast ändrad:
Finns ju mycket kunskap här i tråden så jag bollar upp för en fråga och kanske lite bra vägledning.
Behöver byta upp mig till en större bil pga vovve och barn. Inget större fan av SUV/crossover så den gruppen kan vi stryka.
kollar en del på passat, V90 klassisk kombi alltså.
Bor och kör i stan så kommer inte upp i några jättesträckor, har bensinkostnad på typ 1000-1500kr per månad. Har möjlighet till laddstolpe via föreningen men blir ju dyrare kwh jämfört med att ladda via egen bostad.
Vad är era tankar kring bensin kontra diesel och laddhybrid?
Hittills har jag varit inne på typ 2020 års modell max 5000mil och bensin men som sagt tänker jag fel eller missar jag något här tar jag gärna emot andra insikter :)
 
Har förmånsbil idag men börjar bli mer o mer fundersam på om jag inte borde lämna in den och skaffa en egen, eller leasa. Förmånsvärdena skjuter i höjden, inget avdrag kvar för hybrid / el osv. På plussidan givetvis bekvämlighet, okrångligt med service däck, tvätt etc, ny bil var 36 mån osv.

Samtidigt har bilpriserna skjutit i höjden, en ny familjehybrid går på 600k :-(

Övertygad om att fler funderar, hur resonerar ni?
Har tidigare haft det i många år, 3 bilar. Det man betalar för är ju enkelheten för att få tillgång till rimlig bil. Ekonomiskt är det kanske inte det billigaste, men att slippa bry sig är värt varenda kr. Slipps nojja om värdeminskning, repor, bucklor mm. Bara lämna in nyckeln när det är klart, sen är det någon annans problem. Lätt värt det. Är man bilnörd…..då är det klart att annat lockar…….men som vanlig brukare…..dollars👍
 
Elbilar har fortfarande reducerat förmånsvärde, motsvarande halva bilens pris, upp till ett tak på 350 000 i reduktion.

Det är ett tag sedan jag räknade detaljerat på detta, men för cirka ett år sedan drog jag följande slutsatser:

1. Det är alltid billigare att ha en elbil som förmånsbil, än att ha samma bil privat. (Detta gäller "normala" bilar. En maxad Taycan med ett förmånsvärde på 25-30k har inte så stor fördel av elbilens reducerade förmånsvärde).
2. Det är inte billigare att ha en ICE-bil som förmånsbil än att ha samma bil privat. (Men man kan såklart välja förmånsbil ändå, av bekvämlighet).
3. Det är ofta billigare att ha en elbil som förmånsbil, än att ha en motsvarande bil (som kan vara en billigare ICE-bil) privat.

Givetvis finns det nyanser i detta. Jag äger företaget, så om jag inte har någon förmånsbil så gör företaget en basparing som jag har nytta av. Om man är anställd i någon annans företag och slipper löneavdrag om man har förmånsbil, borde förmånsbilen vinna nästan alltid.
Det är väl som regel mer fördelaktigt att köra förmånsbil än en likvärdig bil privat oavsett drivmedel.

Dels har du ramavtal som ofta/alltid överstiger vad du kan få för rabatter privat.
Exempelvis, den V90 hybriden jag ska plocka ut, 703k kostar den listpris och efter ramavtal osv är vi nere på 620k.

Den kostar mig 4100kr netto som förmånsbil.. den bilen kan i princip aldrig bli billigare att äga privat? Bara värdeminskningen på den nya kärran är mer än vad nettopengen blir för mig privat efter tre år.

Andrahandsvärdet på de lite dyrare elbilarna är för övrigt katastrof om man ser till vad en tre år gammal Q8 E-tron kostar idag... Tappat 400k på tre år.. ingen lek det..
 
Det är väl som regel mer fördelaktigt att köra förmånsbil än en likvärdig bil privat oavsett drivmedel.

Dels har du ramavtal som ofta/alltid överstiger vad du kan få för rabatter privat.
Exempelvis, den V90 hybriden jag ska plocka ut, 703k kostar den listpris och efter ramavtal osv är vi nere på 620k.

Den kostar mig 4100kr netto som förmånsbil.. den bilen kan i princip aldrig bli billigare att äga privat? Bara värdeminskningen på den nya kärran är mer än vad nettopengen blir för mig privat efter tre år.

Andrahandsvärdet på de lite dyrare elbilarna är för övrigt katastrof om man ser till vad en tre år gammal Q8 E-tron kostar idag... Tappat 400k på tre år.. ingen lek det..
Jag lever drömmen 😍
IMG_4989.jpeg
 
Senast ändrad:
Har förmånsbil idag men börjar bli mer o mer fundersam på om jag inte borde lämna in den och skaffa en egen, eller leasa. Förmånsvärdena skjuter i höjden, inget avdrag kvar för hybrid / el osv. På plussidan givetvis bekvämlighet, okrångligt med service däck, tvätt etc, ny bil var 36 mån osv.

Samtidigt har bilpriserna skjutit i höjden, en ny familjehybrid går på 600k :-(

Övertygad om att fler funderar, hur resonerar ni?
Är det med eget AB?

Med eget AB är det numer väldigt dyrt med elbil eller inte. Allt är relativt har man 5 mille i överskott varje så kanske inte det inte spelar så stor roll att leasingen på bilen kostar 15k/månad och ett förmånsvärde på 15k + arbetsgivaravgifter.

Men om du är anställd av någon annan så att säga så är det svårt att komma undan billigare än en förmånsbil, speciellt elbil. Om du ligger över skiktgränsen och har vanligt upplägg för förmånsbil så kostar väl exv en Tesla Model Y long range dig 2700kr netto eller liknande! Men har du den via eget AB så har du kostnaden för leasing, försäkring, förbrukningsmaterial osv som är just nu på 7000-8000k/månad, plus förmånsvärde som är på 5400 + arbetsgivaravgift på 1695 (plus kostnaden privat med).... Företagets pengar är inte dina men ändå någonstans indirekt dina så det blir grymt dyrt med bil på företaget som det är numer. Med eget AB så är det mer förmånligt att ha ett upplägg som är nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet. Kostnaden för bolaget blir den som samma som att du skull haft ett upplägg som är som vanlig förmån men den viktiga skillnaden är att det SGI, mao skattegrundanden inkomst. Så du kan räkna in det som lönekostnad vid utdelning, försäkringskassan, pension etc

Samtidigt så gick en sådan bil att få med privatleasing för 6700/månad för ett tag sedan. Så om man kör eget AB så hade det blivit billigare att betala ut lite mer i lön i princip och ta den via privatleasing
 
Senast ändrad:
Finns ju mycket kunskap här i tråden så jag bollar upp för en fråga och kanske lite bra vägledning.
Behöver byta upp mig till en större bil pga vovve och barn. Inget större fan av SUV/crossover så den gruppen kan vi stryka.
kollar en del på passat, V90 klassisk kombi alltså.
Bor och kör i stan så kommer inte upp i några jättesträckor, har bensinkostnad på typ 1000-1500kr per månad. Har möjlighet till laddstolpe via föreningen men blir ju dyrare kwh jämfört med att ladda via egen bostad.
Vad är era tankar kring bensin kontra diesel och laddhybrid?
Hittills har jag varit inne på typ 2020 års modell max 5000mil och bensin men som sagt tänker jag fel eller missar jag något här tar jag gärna emot andra insikter :)

Är i samma sits (minus hund), kör E-klass kombi. Diesel iof och det är kanske inte optimalt.

Utrymmet är outstanding, likaså komforten. Kommer nog byta till hybrid (300e) inom kort om det löser sig med parkering.
 
Är det med eget AB?

Med eget AB är det numer väldigt dyrt med elbil eller inte. Allt är relativt har man 5 mille i överskott varje så kanske inte det inte spelar så stor roll att leasingen på bilen kostar 15k/månad och ett förmånsvärde på 15k + arbetsgivaravgifter.

Men om du är anställd av någon annan så att säga så är det svårt att komma undan billigare än en förmånsbil, speciellt elbil. Om du ligger över skiktgränsen och har vanligt upplägg för förmånsbil så kostar väl exv en Tesla Model Y long range dig 2700kr netto eller liknande! Men har du den via eget AB så har du kostnaden för leasing, försäkring, förbrukningsmaterial osv som är just nu på 7000-8000k/månad, plus förmånsvärde som är på 5400 + arbetsgivaravgift på 1695 (plus kostnaden privat med).... Företagets pengar är inte dina men ändå någonstans indirekt dina så det blir grymt dyrt med bil på företaget som det är numer. Med eget AB så är det mer förmånligt att ha ett upplägg som är nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet. Kostnaden för bolaget blir den som samma som att du skull haft ett upplägg som är som vanlig förmån men den viktiga skillnaden är att det SGI, mao skattegrundanden inkomst. Så du kan räkna in det som lönekostnad vid utdelning, försäkringskassan etc

Samtidigt så gick en sådan bil att få med privatleasing för 6700/månad för ett tag sedan. Så om man kör eget AB så hade det blivit billigare att betala ut lite mer i lön i princip och ta den via privatleasing
Som egen är såklart ekvationen annorlunda vilket jag inte behöver ta hänsyn till i detta avseende.

TCOn på Model Y LR AWD har jag en färsk på btw.. Räknat på 2500mil per år.

1706869173142.png


1706869204646.png



6700/mån lät iofs rätt "billigt" men ser man till att pengarna ska skattas fram först så blir det ju inte super intressant ändå.. särskilt med tanke på att det ska adderas lite extra utr. i dessa 6700/mån + vhjul och ev. dragkrok samt försäkring.. och nöjer man sig inte med 1000mil per år så är vi nog uppe och snuddar på 9k relativt snabbt här..
 
Ett alternativt sätt att se på det hela. Är man inte så brydd om att ha en tre år gammal bil eller nyare och inte kör särskilt mycket i tjänst eller privat kan man köpa en bil privat som redan har tagit en del av värdeminskningen. Där kan man köra några år utan större värdeminskning och underhållskostnader. Är bilen bra kan man sedan ta beslut om man ska strunta i värdet och se nyttovärdet som större. Slår man sedan ut kostnaden över många år kan man skriva ner den till noll vilket såklart inte är sant. Är bilens nyttovärde högt kommer man alltid få en bra summa för den om den avyttras.

Det som talar emot ovan resonemang är att man kanske inte kan se sig vilja äga moderna fossil, hybrid eller elbilar efter att garantier eller försäkringsbolagens skydd inte längre gäller för t ex maskinskada. Samtidigt har man nog tänkt så redan för 25- 30 år sedan när det blev allt mer elektronik i bilarna. Det har uppkommit en eftermarknad som har hanterat många av farhågorna.
 
Det är väl som regel mer fördelaktigt att köra förmånsbil än en likvärdig bil privat oavsett drivmedel.

Dels har du ramavtal som ofta/alltid överstiger vad du kan få för rabatter privat.
Exempelvis, den V90 hybriden jag ska plocka ut, 703k kostar den listpris och efter ramavtal osv är vi nere på 620k.

Den kostar mig 4100kr netto som förmånsbil.. den bilen kan i princip aldrig bli billigare att äga privat? Bara värdeminskningen på den nya kärran är mer än vad nettopengen blir för mig privat efter tre år.

Andrahandsvärdet på de lite dyrare elbilarna är för övrigt katastrof om man ser till vad en tre år gammal Q8 E-tron kostar idag... Tappat 400k på tre år.. ingen lek det..
Siffran 4100 kr förmodar jag är den förmånsskatt som du betalar? Jag gissar då att du inte har något löneavdrag för att du har en förmånsbil, alternativt att löneavdragets storlek inte motsvarar arbetsgivarens TCO för bilen?

Elbilarnas höga pris med tillhörande värdeminskning innebär att de är billigare som förmånsbil, även om arbetsgivaren tar ut hela TCO som löneavdrag.
 
Siffran 4100 kr förmodar jag är den förmånsskatt som du betalar? Jag gissar då att du inte har något löneavdrag för att du har en förmånsbil, alternativt att löneavdragets storlek inte motsvarar arbetsgivarens TCO för bilen?

Elbilarnas höga pris med tillhörande värdeminskning innebär att de är billigare som förmånsbil, även om arbetsgivaren tar ut hela TCO som löneavdrag.
8258kr är förmånsvärdet och det är vad som läggs som tillägg på min lön.. Lite förenklat så räknar jag på 50% skatt... så 4100kr cirka.. men det drabbar ju tjänstepensionen också..
 
Senast ändrad:
Ett alternativt sätt att se på det hela. Är man inte så brydd om att ha en tre år gammal bil eller nyare och inte kör särskilt mycket i tjänst eller privat kan man köpa en bil privat som redan har tagit en del av värdeminskningen. Där kan man köra några år utan större värdeminskning och underhållskostnader. Är bilen bra kan man sedan ta beslut om man ska strunta i värdet och se nyttovärdet som större. Slår man sedan ut kostnaden över många år kan man skriva ner den till noll vilket såklart inte är sant. Är bilens nyttovärde högt kommer man alltid få en bra summa för den om den avyttras.

Det som talar emot ovan resonemang är att man kanske inte kan se sig vilja äga moderna fossil, hybrid eller elbilar efter att garantier eller försäkringsbolagens skydd inte längre gäller för t ex maskinskada. Samtidigt har man nog tänkt så redan för 25- 30 år sedan när det blev allt mer elektronik i bilarna. Det har uppkommit en eftermarknad som har hanterat många av farhågorna.

Instämmer, i valet av ny bruksbil för ca ett halvår sedan blev det en 3 år gammal bil som gått strax över 5000 mil.

Helförsäkring via banken ger skydd för maskinskada och elektronik till 15 000 mil eller tolv år, säljer man innan något av dessa så är man relativt safe för tråkiga händelser.

Dock ingen ny bil, men känns som det är svårt att komma undan billigare om man ska prata ekonomi.
 
Min fru kör en Mazda CX-5 (typ den mest driftsäkra bilen just nu, vad jag vet) och vi är båda väldigt imponerade över kvalitetskänslan. Känns nästan mer tyskt än japanskt. Sittkomforten däremot är inte alls bra. Nu gör vi väl vårt största bilmisstag ever och byter den alltså mot en L322 😂 Bekvämare lär det bli i alla fall!
Helt rätt !
Ingen minns en fegis.
Och livet är för kort för att inte njuta
 
Tack för alla svar i tjänstebilsfrågan, lite som jag själv kommit fram till kan vi väl summera:

Är kravställningen fabriksny bil i familjestorlek med modern drivlina hybrid / el är det svårt att klå förmånsbil. Kan man tänka sig en äldre bil är det en annan fråga.

Om/när räntorna sjunker skulle privatleasing kanske kunna vara ett kostnadseffektivt alt men inte i dagsläget.

Återstår att ta ställning till ovan, under tiden rullar jag vidare med XC60 hybrid.
 
Tillbaka
Topp