• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
Farsan kvaddade bilen i en olycka igår. För honom gick det bra. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att köpa en ny bil. Han gillade verkligen sin Mitsubishi Pajero -00 så det kanske blir en till sådan.

Vad finns det för alternativ?

Budget: ca 70K

Krav:

- Stor och hög bil som är lätt att klättra i och ur (gammal stel höftopererad gubbe).

- 4 WD

- Automat

- Kvalitet i både känsla och hållbarhet. Behöver dock inte vara fancy. Behöver tåla att man skickar in en röjsåg i den, typ.

Jag tänker Land Cruiser, någon sorts truck, stor SUV typ XC 90.
Skönt att det gick bra!

Begagnade bilar har ju tyvärr blivit så dyra senaste åren att det knappt finns några alternativ i den prisklassen…

En del udda alternativ finns ju, Kia, Subaru osv då de ligger lågt i pris, men man får knappt en Rav4 för de pengarna. Pajero är nog omöjligt om man inte kan acceptera att bilen gått typ 30.000 mil.

Jag hade nog försökt hitta en Rav4 under 20.000 mil, eller en välskött XC70.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skönt att det gick bra!

Begagnade bilar har ju tyvärr blivit så dyra senaste åren att det knappt finns några alternativ i den prisklassen…

En del udda alternativ finns ju, Kia, Subaru osv då de ligger lågt i pris, men man får knappt en Rav4 för de pengarna. Pajero är nog omöjligt om man inte kan acceptera att bilen gått typ 30.000 mil.

Jag hade nog försökt hitta en Rav4 under 20.000 mil, eller en välskött XC70.

Tack för input! Jag märkte det nu när jag skannade marknaden. Fan vad dyrt med bilar som gått mycket.
 

Sjobedan

Rolex
IMG_7250.jpeg

Bytte njurar häromdagen. Mycket bättre helhetsintryck nu! 😃
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Farsan kvaddade bilen i en olycka igår. För honom gick det bra. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att köpa en ny bil. Han gillade verkligen sin Mitsubishi Pajero -00 så det kanske blir en till sådan.

Vad finns det för alternativ?

Budget: ca 70K

Krav:

- Stor och hög bil som är lätt att klättra i och ur (gammal stel höftopererad gubbe).

- 4 WD

- Automat

- Kvalitet i både känsla och hållbarhet. Behöver dock inte vara fancy. Behöver tåla att man skickar in en röjsåg i den, typ.

Jag tänker Land Cruiser, någon sorts truck, stor SUV typ XC 90.
Det här kanske kan vara något om ni kan prutandets konst och känner någon bilmek:
 

Woland

Omega
Jag vet inte om kunderna var så smarta om de brydde sig mer om 0-100 😅
Men visst det är det som ofta anges i broschyrer och biltester, o det säljer säljer (hur smart eller osmsart det än må vara)…

Håller helt med, saknar märket. De gjorde på sitt eget vis. O de gjorde det ganska bra o jäkligt trevligt 😊

Det där med 0-100 är ju pojkrumsonani. Varje bilist som kör mycket bil vet ju att accsiffrorna 80-140 på högsta växel är vad som eftersträvas.
I Sverige ska kanske tilläggas.
Där ska vridmomentskurvan ligga platt som skånska slätten.

Bilar är ju till för att vara effektiva.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har nån koll på KCR boxen? Är det värt det? Mest intresserad av bränsleekonomin.
Funtar på att köpa en A6Q från 2017/18. Alla garantier har ju ändå löpt ut. Vad har man att förlora utöver inköpspriset på boxen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har nån koll på KCR boxen? Är det värt det? Mest intresserad av bränsleekonomin.
Funtar på att köpa en A6Q från 2017/18. Alla garantier har ju ändå löpt ut. Vad har man att förlora utöver inköpspriset på boxen?
Tänk inte ens tanken.

Vad du förlorar? Exempelvis att ditt partikelfilter sätts igen, din automatlåda börjar växla sämre (boxer lurar bilen att det kommer in mindre bränsle än det gör), turboskador och annat mysigt. Dessutom kommer inte ditt antispinn och antisladd att fungera som tänkt eftersom bilen inte vet hur mycket gaspådrag som egentligen görs.

Det går alldeles utmärkt att optimera dieslar men inte via KCR. Hör av dig till Stertman istället exempevis.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tänk inte ens tanken.

Vad du förlorar? Exempelvis att ditt partikelfilter sätts igen, din automatlåda börjar växla sämre (boxer lurar bilen att det kommer in mindre bränsle än det gör), turboskador och annat mysigt. Dessutom kommer inte ditt antispinn och antisladd att fungera som tänkt eftersom bilen inte vet hur mycket gaspådrag som egentligen görs.

Det går alldeles utmärkt att optimera dieslar men inte via KCR. Hör av dig till Stertman istället exempevis.
Kool, tack för svar! Så det KCR boxen gör är att ”lura” bilens centraldator, inte optimera den?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kool, tack för svar! Så det KCR boxen gör är att ”lura” bilens centraldator, inte optimera den?
Ja, KCR boxen kan inte prata med bilens dator alls. Det enda den gör är att förvränga signaler från olika givare. Exempelvis att lura bilen att det sprutas in mindre diesel än det gör - då kompenserar bilen genom att spruta in mer. Sen lurar man turbotrycksgivaren att trycket är lägre än det ska vara - bilen kompenserar med att höja turbotrycket vid samma gaspådrag.

Det finns dock (många) trimfirmor som ändrar bilens egen dator vilket fungerar mycket bättre. Här exempelvis: https://www.stertman.se/mjukvara/1650-audi-a6-20tdi-c7-190hk-stm-mjukvara.html

(Och gå inte heller på KCRs snack om att det inte syns att bilen varit trimmad. Det loggas massor av parametrar i bilen och mixtrar någon med bränsletryck eller turbotryck så syns det)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja, KCR boxen kan inte prata med bilens dator alls. Det enda den gör är att förvränga signaler från olika givare. Exempelvis att lura bilen att det sprutas in mindre diesel än det gör - då kompenserar bilen genom att spruta in mer. Sen lurar man turbotrycksgivaren att trycket är lägre än det ska vara - bilen kompenserar med att höja turbotrycket vid samma gaspådrag.

Det finns dock (många) trimfirmor som ändrar bilens egen dator vilket fungerar mycket bättre. Här exempelvis: https://www.stertman.se/mjukvara/1650-audi-a6-20tdi-c7-190hk-stm-mjukvara.html

(Och gå inte heller på KCRs snack om att det inte syns att bilen varit trimmad. Det loggas massor av parametrar i bilen och mixtrar någon med bränsletryck eller turbotryck så syns det)
Snyggt, då vet jag. 🙏
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja, KCR boxen kan inte prata med bilens dator alls. Det enda den gör är att förvränga signaler från olika givare. Exempelvis att lura bilen att det sprutas in mindre diesel än det gör - då kompenserar bilen genom att spruta in mer. Sen lurar man turbotrycksgivaren att trycket är lägre än det ska vara - bilen kompenserar med att höja turbotrycket vid samma gaspådrag.

Det finns dock (många) trimfirmor som ändrar bilens egen dator vilket fungerar mycket bättre. Här exempelvis: https://www.stertman.se/mjukvara/1650-audi-a6-20tdi-c7-190hk-stm-mjukvara.html

(Och gå inte heller på KCRs snack om att det inte syns att bilen varit trimmad. Det loggas massor av parametrar i bilen och mixtrar någon med bränsletryck eller turbotryck så syns det)
Hmm vafan då bottnar man ju fuel trim table och sedan har inget spelrum kvar vid pissig soppa, hög höjd osv.
Aldrig tänkt på vad KCR boxar gör och lekt med idén att köpa det till Minin då den helt ärligt fungerar alldeles för bra (den ska inte vara problemfri! Det är orimligt) men nu skiter jag i det fullständigt.
Tumme ned.
Bra inlägg, fick mig att tänka till.
 

Tapiren

Cartier
Sommardäck på båda bilarna. Boka service på båda på tisdag. Kul byta kamrem på Volvon, rullat 8000 mil på 10 år nu den.
90D12B8E-078A-455A-A11D-0FFCC24B1076.jpeg
Min XC60 hade jubileum nu i dagarna, 30.000 mil på 10 år.

April 2026 (bör den…) slå över till 40.000 mil…. jag hoppas verkligen den håller så länge, mest eftersom jag faktiskt inte vet vad jag skulle byta till. Antagligen en likadan med låga mil.

F-n, vad tråkig jag har blivit med åldern.
 

Bilagor

  • IMG_9321.jpeg
    IMG_9321.jpeg
    128.3 KB · Visningar: 4

DHLE

Cartier
2-Faktor
Min XC60 hade jubileum nu i dagarna, 30.000 mil på 10 år.

April 2026 (bör den…) slå över till 40.000 mil…. jag hoppas verkligen den håller så länge, mest eftersom jag faktiskt inte vet vad jag skulle byta till. Antagligen en likadan med låga mil.

F-n, vad tråkig jag har blivit med åldern.
Samma här vi har disskuterat att byta till elbil, men denna är betald. Rullar typ 600-1000mil per år. Tror inte vi köper någon nyare bil på många år, enda sura är väl service nu som troligen kommer kosta ca 20000kr
 
Samma här vi har disskuterat att byta till elbil, men denna är betald. Rullar typ 600-1000mil per år. Tror inte vi köper någon nyare bil på många år, enda sura är väl service nu som troligen kommer kosta ca 20000kr
Verkligen svårt att motivera sig att köpa ny då. Särskilt när en motsvarande med låga mil kostar norr om 200k idag väl.

Sitter med en Tiguan och skulle jag byta till samma modell (2015-2016) med halva milen så ligger de också kring 200k helt sinnessjukt egentligen. Känns väl dyrt men samtidigt ska man uppgradera och få nya karossen tex en 2018 får man lägga på 100 till! 😢
 

Tapiren

Cartier
Samma här vi har disskuterat att byta till elbil, men denna är betald. Rullar typ 600-1000mil per år. Tror inte vi köper någon nyare bil på många år, enda sura är väl service nu som troligen kommer kosta ca 20000kr
Vi kör ju mer, runt 4000 mil per år så för oss skulle nog elbil gå att räkna hem med bred marginal men det lockar faktiskt inte. Skulle vara ”nya” XC60 diesel som är aktuell vid byte men då är det väl 200’ extra som ska ut för en bil som i praktiken gör samma jobb.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Farsan kvaddade bilen i en olycka igår. För honom gick det bra. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att köpa en ny bil. Han gillade verkligen sin Mitsubishi Pajero -00 så det kanske blir en till sådan.

Vad finns det för alternativ?

Budget: ca 70K

Krav:

- Stor och hög bil som är lätt att klättra i och ur (gammal stel höftopererad gubbe).

- 4 WD

- Automat

- Kvalitet i både känsla och hållbarhet. Behöver dock inte vara fancy. Behöver tåla att man skickar in en röjsåg i den, typ.

Jag tänker Land Cruiser, någon sorts truck, stor SUV typ XC 90.
Kom upp en Pajero från 99 för 80kSEK i Stockholm igår på marketplace.

Länk till annonsen
 

Florre

Omega
2-Faktor
Då var det dags för mig också. Efter att ha ägt Macan och Cayenne senaste 10 åren med undantag för ett år med en XC90, utan minsta strul eller verkstadsbesök så känns det fantastiskt att joina L322-klubben.

Hittade ett fint ex på blocket med fin servicehistorik. Första stresstestet blir en resa till Sälen med familjen. 🤞🏻
 

Bilagor

  • 9CCC0321-1907-4E02-9AF4-5B214083050A.jpeg
    9CCC0321-1907-4E02-9AF4-5B214083050A.jpeg
    634.3 KB · Visningar: 3
  • DB9AFA73-3568-4D27-B07B-E0CBC6AC4EB2.jpeg
    DB9AFA73-3568-4D27-B07B-E0CBC6AC4EB2.jpeg
    801.9 KB · Visningar: 4
  • CF34067D-0864-4BBC-B77D-7BABBB72EA31.jpeg
    CF34067D-0864-4BBC-B77D-7BABBB72EA31.jpeg
    536.4 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Bilbygget fortgår.
Man ser ljuset i tunneln.
Jag har byggt om och byggt till elen nu i några veckor, tar sådan jävla lång tid och speciellt med Fords bedrövliga och felaktiga kretsscheman, knappt något rätt i det alls. Så allt man gör är att klippa upp kabelstam efter kabelstam och luska reda på vad allt är/gör.
Men det tar sig! En bit kvar till uppstart men ändå otroligt nära.
Ursäkta röran, fokus just nu är enbart bilbygge och ingenting annat.
IMG_5510.jpeg

IMG_5509.jpeg
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Let me tell you what Melba Toast is packing here, all right. We got 4:11 Positrac outback, 750 double pumper, Edelbrock intake, bored over 30, 11 to 1 pop-up pistons, turbo jet 690 horsepower. We're talkin' some fu*kin' muscle.
 
Topp