• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Quark

Cartier
2-Faktor
E91 med adaptiv farthållare är inte vanlig!
Sådant fick man betala extra för på den tiden. Jag har inte alls koll på hur BMW prissatte detta, men jag minns att till min Lexus IS generation 2 fick jag betala över 30 000 för ett Pre crash safety-paket för att få adaptiv farthållare. Det var väldigt dyrt, men jag vande mig snabbt och saknade funktionen enormt när jag körde andra bilar.

Den var dock inte lika bra som dagens system. Den tappade bort bilen framför om vägen svängde lite, och reagerade ofta på bilar i körfält bredvid. Sådan händer ju även med dagens system, men inte alls lika ofta. Min nuvarande BMW i4 klarar de flesta situationer väldigt bra, utom rondeller där den vill gasa upp till inställd hastighet. De allra nyaste BMW känner dock igen rondellskylten och tar sig igenom rondeller väldigt lugnt (alltför lugnt, 20-25 km/h).
 
Senast ändrad:

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tips inför imorgon. Cars & coffee, vid Sjöhistorika.

Screenshot_2024-05-25-15-39-20-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sådant fick man betala extra för på den tiden. Jag har inte alls koll på hur BMW prissatte detta, men jag minns att till min Lexus IS generation 2 fick jag betala över 30 000 för ett Pre crash safety-paket för att få adaptiv farthållare. Det var väldigt dyrt, men jag vande mig snabbt och saknade funktionen enormt när jag körde andra bilar.

Den var dock inte lika bra som dagens system. Den tappade bort bilen framför om vägen svängde lite, och reagerade ofta på bilar i körfält bredvid. Sådan händer ju även med dagens system, men inte alls lika ofta. Min nuvarande BMW i4 klarar de flesta situationer väldigt bra, utom rondeller där den vill gasa upp till inställd hastighet. De allra nyaste BMW känner dock igen rondellskylten och tar sig igenom rondeller väldigt lugnt (alltför lugnt, 20-25 km/h).
Ja tveklöst har utvecklingen gått framåt. Hade en V60 2011 med adaptiv farthållare och den reagerade för sent, bromsade för lite, gasade för sent, reagerade för långsamt på filbyten osv så den var mest irriterande. Har sedan haft ett par andra bilar med närmast perfekt fungerande farthållare (passat, a4, e-tron) men nu sista bilen är jag tillbaka på en mest irriterande adaptiv farthållare igen - Tesla 3. All utveckling är inte bra utveckling tyvärr.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
9AA29BC9-59ED-4606-9780-7438092EEFD4.jpeg


Saker som in fru uppskattar att jag gör när jag egentligen skulle se till att fixa igång grillen:
1. Inte det här.

Men det är ju skoj att ha lite bilder på den (inte särskilt) föränderliga lineupen.
För några dagar sedan hade dock Blocket mage att föreslå en tjugo år gammal Quattroporte för mig. När Rangen utrangeras från sin roll som bruksbil så kanske det får bli en sån.
Försök inte tala vett i mig!
 
Senast ändrad:

Bally

Cartier
Sådant fick man betala extra för på den tiden. Jag har inte alls koll på hur BMW prissatte detta, men jag minns att till min Lexus IS generation 2 fick jag betala över 30 000 för ett Pre crash safety-paket för att få adaptiv farthållare. Det var väldigt dyrt, men jag vande mig snabbt och saknade funktionen enormt när jag körde andra bilar.

Den var dock inte lika bra som dagens system. Den tappade bort bilen framför om vägen svängde lite, och reagerade ofta på bilar i körfält bredvid. Sådan händer ju även med dagens system, men inte alls lika ofta. Min nuvarande BMW i4 klarar de flesta situationer väldigt bra, utom rondeller där den vill gasa upp till inställd hastighet. De allra nyaste BMW känner dock igen rondellskylten och tar sig igenom rondeller väldigt lugnt (alltför lugnt, 20-25 km/h).
Jag har det nu på min Golf och det är verkligen guld värt, kommer som standard faktiskt. Vill uppgradera bilen nu och väldigt mycket går för de inte har adaptiv farthållare, har svårt att se mig vara utan det efter att ha vant mig.
 

Jimpa

Panerai
SAABIS ack sådant sätt du för dig på! Tillsammans skapar vi nya kärnminnen en sommar till i taget.. jag blir som bestört var gång en krokig landsväg börjar ta sitt slut.. när vi närmar oss in till staden igen. Hoppas sommaren blir lång!
 

Bilagor

  • IMG_8063.jpeg
    IMG_8063.jpeg
    654.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_8062.jpeg
    IMG_8062.jpeg
    611.6 KB · Visningar: 3
  • IMG_8061.jpeg
    IMG_8061.jpeg
    721.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_8064.jpeg
    IMG_8064.jpeg
    814.7 KB · Visningar: 2

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag har en granne en bit bort som levt över sina tillgångar i flera år nu, men idag så kom verkligheten ikapp honom. Betalar man inte leasingavgiften så kommer Kronofogden och tar tillbaka den fina Volvon. Läckert hur bärgaren kunde fälla ut och ner flaket i 90 grader och vinscha upp den låsta bilen. Han lämnade med andra ord inte ifrån sig bilen frivilligt ... ;)
Bärgning 2024-05-29.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Känns inte helt vanligt i Sverige. Var polisen på plats eller någon från kronkalle? Mest nyfiken, därav frågan.
Det allra vanligaste är att leasingbolaget helt enkelt ber ägaren återlämna bilen mot att skulden stryks. Det är ovanligt med ofrivilliga återtag eftersom det innebär en massa krångel, väntetid och kostnader för leasingbolaget (bara nya nycklar är lätt 10k). Inte sällan är bilarna i rätt dåligt skick också då när de väl får hämtas. Kronofogden tar många sköna månader på sig.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Jag har en granne en bit bort som levt över sina tillgångar i flera år nu, men idag så kom verkligheten ikapp honom. Betalar man inte leasingavgiften så kommer Kronofogden och tar tillbaka den fina Volvon. Läckert hur bärgaren kunde fälla ut och ner flaket i 90 grader och vinscha upp den låsta bilen. Han lämnade med andra ord inte ifrån sig bilen frivilligt ... ;)
Bärgning 2024-05-29.jpg
Jävlar va pinsamt 😂 Hur kan det va så viktigt att spela rik? Kör hellre en Opel kadett från 87 än att låter nåt liknande hända.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kör hellre gammal bil än lever över ens tillgångar..
Funkar även kanon till att köra allehanda skit/bråte i utan att bry sig. Så skönt!
IMG_9532.jpeg
V70 är en jäkla arbetshäst. Älskar känslan av att man får mycket mer nytta än man betalar för. Var dum nog att sälja min v70 2,4 -03 för 20k för två år sen, nu kostar de 50% mer typ.

Men det KLIAR JU i bilbytartarmen hela tiden. Så igår bytte jag min "förnuftiga" 320xd mot en lite mindre förnuftig bil :D
 

Bilagor

  • IMG_3936.jpeg
    IMG_3936.jpeg
    978 KB · Visningar: 7

MaziK

Rolex
2-Faktor
V70 är en jäkla arbetshäst. Älskar känslan av att man får mycket mer nytta än man betalar för. Var dum nog att sälja min v70 2,4 -03 för 20k för två år sen, nu kostar de 50% mer typ.

Men det KLIAR JU i bilbytartarmen hela tiden. Så igår bytte jag min "förnuftiga" 320xd mot en lite mindre förnuftig bil :D
hade du inte redan en 335 cab?
Eller menar du att du bytte bil hemma :D
 

Edin

Panerai
V70 är en jäkla arbetshäst. Älskar känslan av att man får mycket mer nytta än man betalar för. Var dum nog att sälja min v70 2,4 -03 för 20k för två år sen, nu kostar de 50% mer typ.

Men det KLIAR JU i bilbytartarmen hela tiden. Så igår bytte jag min "förnuftiga" 320xd mot en lite mindre förnuftig bil :D
En e93 335 är aldrig fel det heller!
Har en e92 325 -08 (n53) med 330 chip i en lada ute på landet den har för vissa dragkrok men ack så inkompetent stuvmädsigt mot en v70! 325an ska dock lämna sen får vi se hur länge v70 stannar. Gav 10k för den och har kostar på en hel uppsättning glödlampor utvändigt, nya bak- bromsok, belägg, skivor, handbromsbackar, bromssköldar, hjulnav, handbromsvajrar, en dragkrok och en Volvo orginalbaslåda (kostade mig 50:). Så för totalt 15k har jag en (vad det verkar som) pålitlig arbetshäst i någon gubbaktig silver/guldakrig färg. Extremt stor skillnad dock på v70 mot 325. Man flyger/gungar närmast fram i Volvon medans bmwn med helt ny m3 framvagn, bilstein b6 chassi och nya bussningar bak ligger likt ett stykjärn på vägen
 
Topp