• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
En e93 335 är aldrig fel det heller!
Har en e92 325 -08 (n53) med 330 chip i en lada ute på landet den har för vissa dragkrok men ack så inkompetent stuvmädsigt mot en v70! 325an ska dock lämna sen får vi se hur länge v70 stannar. Gav 10k för den och har kostar på en hel uppsättning glödlampor utvändigt, nya bak- bromsok, belägg, skivor, handbromsbackar, bromssköldar, hjulnav, handbromsvajrar, en dragkrok och en Volvo orginalbaslåda (kostade mig 50:). Så för totalt 15k har jag en (vad det verkar som) pålitlig arbetshäst i någon gubbaktig silver/guldakrig färg. Extremt stor skillnad dock på v70 mot 325. Man flyger/gungar närmast fram i Volvon medans bmwn med helt ny m3 framvagn, bilstein b6 chassi och nya bussningar bak ligger likt ett stykjärn på vägen
Håller med dig det här med arbetshästar är underskattat.....


20240518_095120.jpg









irony mode off
 
Senast ändrad:

Marli

Cartier
Stämmer. Jag hade en 335a cab DCT -11 tidigare, sålde den förra sommaren och skaffade en "förnuftig" 320xd. Nu är ordningen återställd med en annan 335a (2010 och manuell den här gången). Så nu har jag ingenting att lasta med eller dra släp med :rolleyes:
N54 och manuell låda är absolut en bra och förhållandevis ovanlig kombo, har N55 och dct i min 135 cab men hade gärna bytt till en manuell!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
N54 och manuell låda är absolut en bra och förhållandevis ovanlig kombo, har N55 och dct i min 135 cab men hade gärna bytt till en manuell!
DCTn är utmärkt men det kändes som en kul omväxling med gammal spak. Det här är också en bil som sällan kommer behöva se några långa trafikköer. Noterar dock att man kör hårdare med manuell än automaten :angel:
 
Senast ändrad:

Woland

Omega
Det bör vara större slitage på motorn, då det rimligtvis sliter mer i startögonblicket (lågt oljetryck etc).
Startmotorn är dimensionerad för just funktionen så den bör ju hålla för ändamålet. Så säkert inget man kommer märka på kort sikt. Kanske först efter 10-20 år.

Tror inte det finns några ingenjörer som tycker detta är ett bra system. Det är som sagt en funktion som är ”påhittad” för att få bättre resultat i körcykler och inget annat.

Helt korrekt, större slitage på drev, startmotor och rejält minskad livslängd på batteri.
Det finns ingen ingenjör vid sina sinnens fulla bruk som vill detta. Allra minst biltillverkarna själva.
Detta är framtvingat av klimatmaffian.
En konstruktion uppfunnen av Belsebub.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Lite bra nyheter för dom som var oroliga:

Beslutet att stänga ned 2G- och 3G-mobilnäten har väckt stor uppmärksamhet bland svenska bilägare. Det innebär nämligen att många bilar blir av med sina uppkopplade funktioner.

Förutom bekvämlighetsfinesser som att värma upp kupén i förväg på vintern riskerar även säkerhetsfunktioner som eCall att försvinna. Då larmar bilen och kan eventuellt få körförbud på besiktningen.

Nu har Telia beslutat att skjuta upp nedstängningen av 2G-nätet till 2027 i stället för 2025. Men nedstängningen av 3G-nätet skjuts inte upp – det ska vara genomfört 2025.

Beskedet välkomnas av branschorganisationen Mobility Sweden.

– Det är mycket glädjande att vi får ett år till att förbereda den här omställningen, både för våra fordonstillverkare och våra kunder, säger organisationens vd Mattias Bergman till Ekot.
 

[Bobo]

Rolex
Är det inte nästan mest problem med 997.1?

Jag har fått intrycket av att tidiga 996:eek:r är relativt förskonade?

Dålig koll. Vet att jag inte sett så mycket bore scoring på 996 men det kanske är en slump.
Sen på bollen, men ändå...

Bore scoring är ett problem även på 996, men dom tidiga (till -01) verkar ha klarat sig bättre av någon anledning.
Bilar som gått i kallare klimat är värre drabbade än övriga.
Och läser man manualen så blir det tydligt varför, och det blir även tydligt hur få som läser manualen med tanke på hur många bilar som rullar med utbytesmotor...

Det står klart och tydligt att man ALDRIG ska varmköra motorn på tomgång. Om man gör det värms cylindrarna upp ojämnt och cylinderväggarna spricker.
Bilar som bara startats och körts direkt (i lugnt tempo tills dom kommit upp i temp) lider inte av problemet oavsett årsmodell.

Kort sagt kan man säga att folk som försökt vara så snälla som möjligt mot sin Porsche har dödat den utan att inse det.
Det hade tagit en halvtimme att läsa manualen, men väldigt få tar sig tiden verkar det som.

Och det jävligaste är att man inte märker något förrän man börjar bygga upp avgastryck i kylsystemet eller ser den förbjudna milkshaken på mätstickan och då är det redan försent.
Och chansen att man tittar på stickan är i sig liten då man får en digital oljenivåmätning visad i instrumentklustret vid varje uppstart.

Så om vi förutsätter att dom flesta byter olja årligen så kan det ju i teorin ta ett år innan ägaren inser att något är fel om cylinderväggarna råkar spricka dagen efter det senaste oljebytet.

Jag har inte varit inne och filmat i mina cylindrar. Men oljan är fin och det luktar inga avgaser i expansionskärlet. Så jag känner mig ganska så trygg med min 996 från -99.
Och med 17600mil på mätaren känner jag mig ganska trygg med att IMS-lagret är ok också. Dom flesta som rasat har gjort den inom dom första 10000 milen.

Jag har kört ganska så exakt 400 mil med min sedan jag ställde på den i mitten av mars.
Är så jävla nöjd.
Borde köpt en mycket tidigare. Då hade den dessutom varit billigare. Dom är påväg uppåt igen nu.
Så mitt tips till den som vill ha en och som har råd att köpa en är att göra det. Helst redan idag.

Kolla så oljan är fin och lukta i expansionskärlet och kontrollera att det inte luktar avgaser och ge fan i att varmköra på tomgång så kan du nog känna dig hyfsat säker på att motorn är frisk.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det står klart och tydligt att man ALDRIG ska varmköra motorn på tomgång. Om man gör det värms cylindrarna upp ojämnt och cylinderväggarna spricker.
Bilar som bara startats och körts direkt (i lugnt tempo tills dom kommit upp i temp) lider inte av problemet oavsett årsmodell.
Jag fick lära mig för många år sedan, som ett generellt råd oavsett bilmodell, att det inte är bra att varmköra på tomgång, utan att man ska börja köra ganska omgående efter start, men köra lugnt tills motorn är varm. Dessutom är varm kylarvätska enligt tempmätaren inte detsamma som att oljan och hela motorn är varm, utan detta tar ytterligare något tiotal minuter/kilometer. Men just Porsche kanske har oljetempmätare?

Så det handlar inte bara om att man inte läst manualen, utan man kanske kan kalla det för dåligt allmänbildade bilägare? Eller är jag väl hård då?
 

[Bobo]

Rolex
Jag fick lära mig för många år sedan, som ett generellt råd oavsett bilmodell, att det inte är bra att varmköra på tomgång, utan att man ska börja köra ganska omgående efter start, men köra lugnt tills motorn är varm. Dessutom är varm kylarvätska enligt tempmätaren inte detsamma som att oljan och hela motorn är varm, utan detta tar ytterligare något tiotal minuter/kilometer. Men just Porsche kanske har oljetempmätare?

Så det handlar inte bara om att man inte läst manualen, utan man kanske kan kalla det för dåligt allmänbildade bilägare? Eller är jag väl hård då?
Det är vattentempen som visas på tempmätaren.
Däremot är det ganska så lätt att avgöra om oljan är varm genom att titta på oljetrycket.
Kall motor ger max oljetryck (5bar) och varm motor visar ungefär 2,5-3 bar vid "normal" körning.

Så sålänge oljetrycksmätaren står på max ska man ta det lite piano med gaspedalen.
Har för mig att det står att man ska ha 3,5 bar vid 4500rpm med en varm motor.

Även detta står givetvis i manualen som folk inte läser.

Självklart är det vad folk har lärt sig somr boven i dramat.
Men den myten hade ju lätt kunnat krossas om folk bara läste manualen tänker jag...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Att vända sig om och bara titta på bilen är ju helt otroligt.
Köpte den när jag var 14 och således haft den i 18 år och äntligen börjar jag få den som jag vill ha den.
Ja, bättre sent än aldrig.

Manuell växellåda är väl nästa ”uppgradering” (nedgradering egentligen).
Convertern flashar till 3700rpm så den drar hiskeligt mycket soppa trots att jag ställt bränsle tabellen mager på ”cruising” och har mycket förtändning.

Men på Torsdag blir det riktig mappning och bänkning! Då ska vi se vad skiten går (håller?) för! Men blir ju inget monster dock…
IMG_5768.jpeg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Några av ca 100 Carsandcoffee-bilar från Kalmar i morse🙂 Nya Vit fick hänga med😎
IMG_20240601_232849.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20240601_093558.jpg
    IMG_20240601_093558.jpg
    1.6 MB · Visningar: 2
  • IMG_20240601_093627.jpg
    IMG_20240601_093627.jpg
    954 KB · Visningar: 2
  • IMG_20240601_093649.jpg
    IMG_20240601_093649.jpg
    887.1 KB · Visningar: 2
  • IMG_20240601_094209.jpg
    IMG_20240601_094209.jpg
    1.1 MB · Visningar: 3
  • IMG_20240601_094258.jpg
    IMG_20240601_094258.jpg
    1.4 MB · Visningar: 2
  • IMG_20240601_094339.jpg
    IMG_20240601_094339.jpg
    1.1 MB · Visningar: 2
  • IMG_20240601_104313.jpg
    IMG_20240601_104313.jpg
    1.1 MB · Visningar: 1

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Var på järvaveckan genom jobbet och satt en stund med glass där tydligen polisen åkte in/ut, såg en amg gle 53 och tänkte att den där tillhör väl inte polismyndigheten men det gjorde den allt, och stod på operativ enheten. Visste inte att de körde med sådana bilar, but the more you know!
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Var på järvaveckan genom jobbet och satt en stund med glass där tydligen polisen åkte in/ut, såg en amg gle 53 och tänkte att den där tillhör väl inte polismyndigheten men det gjorde den allt, och stod på operativ enheten. Visste inte att de körde med sådana bilar, but the more you know!
Där ser man! Vet att SÄPO har några Audi S6 av senaste modell.
 
Topp