• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var och tittade på alternativ till nuvarande familjebil och då främst på Tiguan och X3, de jag kollat på är kring 2017-2018 men slås av att bmw känns lite ”gammal” vid jämförelsen 🤔 framförallt beror det nog på att skärmen känns betydligt mindre och allmänt mer ”plottrig”. Vad är storheten med BMW i detta fall (de känns ju populära) förutom eventuellt körglädje som jag inte värderar så högt i en familjesuv eller är det rent av så att man får mer bil för pengarna med en Tiguan om än kanske inte samma status?
 

St Maxime

KS Explorers Club
Blev världens snabbaste och ytligaste tvätt innan besiktning. Behovet var stort efter 500-600 mil i Frankrike och Tyskland senaste månaden.

Måste bara stämma in i kören av de som hyllar V70. Flög igenom besiktningen även denna gång. Aldrig haft en mer pålitlig bil. (Sen får jag väl erkänna att jag haft sexigare fordon, men rackarns vad nöjd jag är med denna pansarvagn från 2006).
IMG_2186.jpeg
 

joca

Patek
2-Faktor
Var och tittade på alternativ till nuvarande familjebil och då främst på Tiguan och X3, de jag kollat på är kring 2017-2018 men slås av att bmw känns lite ”gammal” vid jämförelsen 🤔 framförallt beror det nog på att skärmen känns betydligt mindre och allmänt mer ”plottrig”. Vad är storheten med BMW i detta fall (de känns ju populära) förutom eventuellt körglädje som jag inte värderar så högt i en familjesuv eller är det rent av så att man får mer bil för pengarna med en Tiguan om än kanske inte samma status?
Inte svar på din fråga men tiguan/x3 känns inte allt för stora som ”familje-suv”? :)

Håller helt med om att x3 känns omodern och väldigt gamla (17/18). Hade en tiguan 2019 (en 2018) som kändes relativt modern med undantag för nyckeln som behövde stoppas in och vridas om :)
 
Inte svar på din fråga men tiguan/x3 känns inte allt för stora som ”familje-suv”? :)

Håller helt med om att x3 känns omodern och väldigt gamla (17/18). Hade en tiguan 2019 (en 2018) som kändes relativt modern med undantag för nyckeln som behövde stoppas in och vridas om :)
Sant, vi är dock ganska liten familj med ett barn 🙂 själv vill jag dock titta på Touareg men sambon är skeptisk till storleken och de problem som kan dyka upp vid parkering osv 😂
 

joca

Patek
2-Faktor
Sant, vi är dock ganska liten familj med ett barn 🙂 själv vill jag dock titta på Touareg men sambon är skeptisk till storleken och de problem som kan dyka upp vid parkering osv 😂
Hade tiguan med ett barn och det kändes lite på gränsen med bugabo barnvagn.
Visst funkade det men enligt mig extremt skönt att ha ”lite extra plats” :)

Kämpa Touareg :D
 

Opinioncarb

Cartier
2-Faktor
Ser ut
Var och tittade på alternativ till nuvarande familjebil och då främst på Tiguan och X3, de jag kollat på är kring 2017-2018 men slås av att bmw känns lite ”gammal” vid jämförelsen 🤔 framförallt beror det nog på att skärmen känns betydligt mindre och allmänt mer ”plottrig”. Vad är storheten med BMW i detta fall (de känns ju populära) förutom eventuellt körglädje som jag inte värderar så högt i en familjesuv eller är det rent av så att man får mer bil för pengarna med en Tiguan om än kanske inte samma status?
Dålig erfarenhet av dieselmotorer i tiguan från 2015-2019, i det avseendet är nog bmw betydligt driftsäkrare från samma generation. Håller med om att inredningen i x3 är lite efter där dock.
Tycker inte man ska glömma bort grandcoupe när det kommer till bmw. Både 4 och 5an är mycket rymliga och betydligt billigare än sina motsvarigheter i X serien.

För övrigt go för Touareg eller X5 om suv köp!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Blev världens snabbaste och ytligaste tvätt innan besiktning. Behovet var stort efter 500-600 mil i Frankrike och Tyskland senaste månaden.

Måste bara stämma in i kören av de som hyllar V70. Flög igenom besiktningen även denna gång. Aldrig haft en mer pålitlig bil. (Sen får jag väl erkänna att jag haft sexigare fordon, men rackarns vad nöjd jag är med denna pansarvagn från 2006).
IMG_2186.jpeg
Bottsänk den, skriv stora könsord över bakrutan och spela Smurf hits på öronbedövande volym så ska du nog fan se på hur honorna flockas runt dig!
 
Ser ut

Dålig erfarenhet av dieselmotorer i tiguan från 2015-2019, i det avseendet är nog bmw betydligt driftsäkrare från samma generation. Håller med om att inredningen i x3 är lite efter där dock.
Tycker inte man ska glömma bort grandcoupe när det kommer till bmw. Både 4 och 5an är mycket rymliga och betydligt billigare än sina motsvarigheter i X serien.

För övrigt go för Touareg eller X5 om suv köp!
Sant, tror det lutar åt bensin i det fallet faktiskt 👍
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Var och tittade på alternativ till nuvarande familjebil och då främst på Tiguan och X3, de jag kollat på är kring 2017-2018 men slås av att bmw känns lite ”gammal” vid jämförelsen 🤔 framförallt beror det nog på att skärmen känns betydligt mindre och allmänt mer ”plottrig”. Vad är storheten med BMW i detta fall (de känns ju populära) förutom eventuellt körglädje som jag inte värderar så högt i en familjesuv eller är det rent av så att man får mer bil för pengarna med en Tiguan om än kanske inte samma status?
Det går relativt enkelt att byta ut skärmen på X3, det finns gott utbud av Androidskärmar med högre upplösning. Låt inte det stoppa dig. Fördel X3 om du ska köra mkt släp då automatlådan är robustare än DSG lådan i Tiguan. Tiguan är något liten, den är inte jättemycket större än en Golf. Svårt att hitta en lösning på det på andrahandsmarknaden så att säga ;) Allspace är för dyr i mina ögon. 2,0 TDI motorn är extremt driftsäker dock, den skulle jag inte vara det minsta orolig för. Man måste haft mycket otur om man ska ha drabbats av problem med den.
Sant, vi är dock ganska liten familj med ett barn 🙂 själv vill jag dock titta på Touareg men sambon är skeptisk till storleken och de problem som kan dyka upp vid parkering osv 😂
Touareg har fler felkällor (luftfjädringen och en känsligare motor) men bättre komfort och lägre ljudnivå. Utrymmena är inte enormt mycket större än en Tiguan men Toareg har kanske storleken man egentligen vill ha. Många Touaregs har använts av hästmänniskor eftersom den har så hög dragvikt. Inte bara bra...

Touareg får du nog köpa med hjärtat och lämna förnuftet hemma jämfört med Tiguan. X3 bra kompromiss kanske storleksmässigt. Som sagt, skärmen går att byta ut ganska enkelt.
 
Det går relativt enkelt att byta ut skärmen på X3, det finns gott utbud av Androidskärmar med högre upplösning. Låt inte det stoppa dig. Fördel X3 om du ska köra mkt släp då automatlådan är robustare än DSG lådan i Tiguan. Tiguan är något liten, den är inte jättemycket större än en Golf. Svårt att hitta en lösning på det på andrahandsmarknaden så att säga ;) Allspace är för dyr i mina ögon. 2,0 TDI motorn är extremt driftsäker dock, den skulle jag inte vara det minsta orolig för. Man måste haft mycket otur om man ska ha drabbats av problem med den.

Touareg har fler felkällor (luftfjädringen och en känsligare motor) men bättre komfort och lägre ljudnivå. Utrymmena är inte enormt mycket större än en Tiguan men Toareg har kanske storleken man egentligen vill ha. Många Touaregs har använts av hästmänniskor eftersom den har så hög dragvikt. Inte bara bra...

Touareg får du nog köpa med hjärtat och lämna förnuftet hemma jämfört med Tiguan. X3 bra kompromiss kanske storleksmässigt. Som sagt, skärmen går att byta ut ganska enkelt.
Tack för input, Allspace har också varit ett intressant ”mellanting” men som du säger är det lite premiumpris på den tyvärr. Vad gäller Touareg så är ju luftfjädring något man vill ha men kanske egentligen skulle vara bäst utan för att minimera risken.

Har inte hört så mycket negativt om deras motorer så det var intressant, är det både 204 och 272 hk varianten som är lurig om du vet?

Vad gäller lådan är det väl en annan typ i den än DSG som finns i Tiguanen om jag förstått det rätt men visst mycket dragande på hästar frestar ju så klart!
 

Marli

Cartier
Tack för input, Allspace har också varit ett intressant ”mellanting” men som du säger är det lite premiumpris på den tyvärr. Vad gäller Touareg så är ju luftfjädring något man vill ha men kanske egentligen skulle vara bäst utan för att minimera risken.

Har inte hört så mycket negativt om deras motorer så det var intressant, är det både 204 och 272 hk varianten som är lurig om du vet?

Vad gäller lådan är det väl en annan typ i den än DSG som finns i Tiguanen om jag förstått det rätt men visst mycket dragande på hästar frestar ju så klart!
Kan Hyundai Santa Fe kan vara ett alternativ? Stor som Touareg och fullutrustad från början. Helt ny modell kom 2018. Köpte en sådan ny då och körde til -22, summa 0 fel på 8000 mil. Mycket bra bil, Nuvarande XC60 -22 är inte i närheten med allt strul med Google systemet och alla buggar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för input, Allspace har också varit ett intressant ”mellanting” men som du säger är det lite premiumpris på den tyvärr. Vad gäller Touareg så är ju luftfjädring något man vill ha men kanske egentligen skulle vara bäst utan för att minimera risken.

Har inte hört så mycket negativt om deras motorer så det var intressant, är det både 204 och 272 hk varianten som är lurig om du vet?

Vad gäller lådan är det väl en annan typ i den än DSG som finns i Tiguanen om jag förstått det rätt men visst mycket dragande på hästar frestar ju så klart!
Seat Tarraco är också ett sätt att hitta en lite större Tiguan. Vet inte om den kan kallas prisvärd heller men oftast välutrustade iaf
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tack!
Jag är rätt sugen på att byta vår rätt tråkiga A4 kombi från 18 mot en äldre lyxbil.

Vad ska man tänka på? Vid första anblick känns det som ett rån att plocka upp en 740Li från 2011 som gått lika långt som vår men kostar kanske 60k mindre…

Jag har lovat frun att köpa carbon removals för att kompensera mellanskillnaden i koldioxidutsläpp, som annars hade varit en utmaning… :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack!
Jag är rätt sugen på att byta vår rätt tråkiga A4 kombi från 18 mot en äldre lyxbil.

Vad ska man tänka på? Vid första anblick känns det som ett rån att plocka upp en 740Li från 2011 som gått lika långt som vår men kostar kanske 60k mindre…

Jag har lovat frun att köpa carbon removals för att kompensera mellanskillnaden i koldioxidutsläpp, som annars hade varit en utmaning… :)
du ska se till att inte få hjärtinfarkt när du behöver byta ett keyless dörrhandtag för 11 tusen spänn plus arbete. Typ så. För sönder kommer den gå, det är något som är säkert. (Men inte alltid)
 

Quark

Cartier
2-Faktor
du ska se till att inte få hjärtinfarkt när du behöver byta ett keyless dörrhandtag för 11 tusen spänn plus arbete. Typ så. För sönder kommer den gå, det är något som är säkert. (Men inte alltid)
Precis. Det är är lätt att lura sig själv att 7-serien "håller mycket högre kvalitet" än exempelvis den billigare 1-serien. I verkligheten är det väl så att 7-serien både krånglar mer, eftersom den innehåller mycket mer teknik, och har dyrare reservdelar. Dessutom tillverkas lyxbilarna i mycket mindre volymer, så det blir inte samma återkoppling till tillverkaren när det dyker upp typfel, och det blir inte heller lika dyrt för tillverkaren att hantera garantiärenden. Man kan rent av säga att tillverkarna inte har råd med typfel hos billigare bilar med små marginaler, medan hos lyxbilarna så blir det hanterbart att fixa på garanti.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Precis. Det är är lätt att lura sig själv att 7-serien "håller mycket högre kvalitet" än exempelvis den billigare 1-serien. I verkligheten är det väl så att 7-serien både krånglar mer, eftersom den innehåller mycket mer teknik, och har dyrare reservdelar. Dessutom tillverkas lyxbilarna i mycket mindre volymer, så det blir inte samma återkoppling till tillverkaren när det dyker upp typfel, och det blir inte heller lika dyrt för tillverkaren att hantera garantiärenden. Man kan rent av säga att tillverkarna inte har råd med typfel hos billigare bilar med små marginaler, medan hos lyxbilarna så blir det hanterbart att fixa på garanti.
Just Keyless-exemplet är något jag själv såg med egna ögon. Var inne hos en av BMW specialisterna i Sthlm när de kom en färgstark herre i mjukisbyxor och skulle hämta ut sin 7-serie (f01) för reparation av just sådant handtag. Men det var framförallt hans reaktion som fäste hos mig: "-Det ska vara dyrt. Annars skulle alla åka dem." Sen betalade han och såg glad ut. Den attityden tror jag är nyckeln när man åker äldre lyxbil.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Just Keyless-exemplet är något jag själv såg med egna ögon. Var inne hos en av BMW specialisterna i Sthlm när de kom en färgstark herre i mjukisbyxor och skulle hämta ut sin 7-serie (f01) för reparation av just sådant handtag. Men det var framförallt hans reaktion som fäste hos mig: "-Det ska vara dyrt. Annars skulle alla åka dem." Sen betalade han och såg glad ut. Den attityden tror jag är nyckeln när man åker äldre lyxbil.
Haha 😂😍
 

Marli

Cartier
Varför kostar tex denna bara 115k?
Det är nog få E65 möjligen undantaget alpina och individualversioner som det är någon större efterfrågan efter. Dock LCI’n som på länken är mycket snyggare än den ursprungliga.
 

skyseeker

Rolex
Varför kostar tex denna bara 115k?
För att folk generellt är ”rädda” för lyxbilar med stora motorer.
E65 har inte heller någon stor fan-skara…
Så öppet mål o fynda.
Haft en E38, förmodligen den bil jag varit mest nöjd med, o minns med störst välbehag. Men problemfri var den inte. Kommer ihåg en gång jag var tvungen att åka till BMW för o byta bränslepump (efteråt fått klart för mig att man smidigt kan göra det själv). Kan garantera att en professor flög helikopter från München med bränslepump i guld. Iaf kunde jag det när jag såg fakturan…
Själva köpet av gamla lyxbilar är det billiga, äga dem en helt annan sak. Är man bara medveten om det, så kan det vara alldeles underbart. Och totalekonomiskt behöver det inte vara katastrof. Åker säkert billigare i den 740in än om du köper en ny V60/V90. Sett ur den synvinkeln är valet väldigt lätt enligt mig 😊
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Tack!
Jag är rätt sugen på att byta vår rätt tråkiga A4 kombi från 18 mot en äldre lyxbil.

Vad ska man tänka på? Vid första anblick känns det som ett rån att plocka upp en 740Li från 2011 som gått lika långt som vår men kostar kanske 60k mindre…

Jag har lovat frun att köpa carbon removals för att kompensera mellanskillnaden i koldioxidutsläpp, som annars hade varit en utmaning… :)
Det kan absolut vara en bra ide, men som några säger var beredd på en del oväntade höga utgifter, Körde en 2006 Mercedes S-klass i 8 år, fantastisk bil, men det är inte Mercedeskvalite som den var förr. Det som gjorde att jag gav upp tillslut var läckande luftfjädring som de inte fick till, trots byten av massa komponenter, 24.000 för framdämparna när allt var fixat började det läcka i bakfjädringen, då gav jag upp och slumpade iväg den på KWD. Motorlampan tändes regelbundet många kostsamma besök men inte heller det lyckades man få helt bukt med. Stirra dig inte blind på miltalen ibland kan det vara bättre att köpa en med lite mer mil, men riktigt servad, sen ska man komma ihåg det är sällan det som de servar som går sönder utan allt annat, lycka till
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Det kan absolut vara en bra ide, men som några säger var beredd på en del oväntade höga utgifter, Körde en 2006 Mercedes S-klass i 8 år, fantastisk bil, men det är inte Mercedeskvalite som den var förr. Det som gjorde att jag gav upp tillslut var läckande luftfjädring som de inte fick till, trots byten av massa komponenter, 24.000 för framdämparna när allt var fixat började det läcka i bakfjädringen, då gav jag upp och slumpade iväg den på KWD. Motorlampan tändes regelbundet många kostsamma besök men inte heller det lyckades man få helt bukt med. Stirra dig inte blind på miltalen ibland kan det vara bättre att köpa en med lite mer mil, men riktigt servad, sen ska man komma ihåg det är sällan det som de servar som går sönder utan allt annat, lycka till
Har man möjlighet att skruva själv är luftfjädringen relativt billig och enkel att fixa.
Bytte kompressor och alla fyra dämpare på chefens GL och delarna gick på ca 11000 för rubbet.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
För att folk generellt är ”rädda” för lyxbilar med stora motorer.
E65 har inte heller någon stor fan-skara…
Så öppet mål o fynda.
Haft en E38, förmodligen den bil jag varit mest nöjd med, o minns med störst välbehag. Men problemfri var den inte. Kommer ihåg en gång jag var tvungen att åka till BMW för o byta bränslepump (efteråt fått klart för mig att man smidigt kan göra det själv). Kan garantera att en professor flög helikopter från München med bränslepump i guld. Iaf kunde jag det när jag såg fakturan…
Själva köpet av gamla lyxbilar är det billiga, äga dem en helt annan sak. Är man bara medveten om det, så kan det vara alldeles underbart. Och totalekonomiskt behöver det inte vara katastrof. Åker säkert billigare i den 740in än om du köper en ny V60/V90. Sett ur den synvinkeln är valet väldigt lätt enligt mig 😊

Har man möjlighet att skruva själv är luftfjädringen relativt billig och enkel att fixa.
Bytte kompressor och alla fyra dämpare på chefens GL och delarna gick på ca 11000 för rubbet.
absolut, det håller jag med om, är man kunnig och har ett ställe att skruva på minskar ju kostnaden radikalt, nu var det ett av många fel. Totalkostnaden kan som påpekas bli lägre än vid köp av nyare dyrare bil, men man behöver vara förberedd på en del servicekostnader som ibland kommer som på ett löpande band. Dock åker jag hellre S-klass än en nyare tråkbil.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tack alla för bra svar! låter väl inte klockrent får jag tyvärr medge. Man kan såklart räkna in högre servicekostnad och kan nog ändå kännas värt, men har inte lust att åka fram och tillbaka till verkstaden, och kan definitivt inte meka själv….
 
Topp