• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har inte testat själv, men läst att det inte ska vara så bra. Elmotorn på bakaxeln hos NX är väldigt klen och hjälper inte till så mycket. RX kanske är bättre. LS som i grunden är bakhjulsdriven är säkert också bättre.
Nu spekulerar jag då jag inte kört just AWD Lexus på vintern men generellt med Lexus så är det inte det bästa i form av funktion/teknik.
De har inte det bästa infotainmentsystem, bästa motorn, bästa växellådan osv.
Men vad de har är något som faktiskt fungerar driftsäkert.

Så antagligen, nu antar jag, så är det inte alls lika vasst som tyska dito.
Men medans tyska dito har alla möjliga problem vid 20k mil så traskar Lexusen bara vidare som en tröska.

Det är två helt olika mindset.
Tyskarna exempelvis VW låter konsumenter som köper bilar för över halvmiljonen vara Beta-testare (ex. ID bilarna) så skulle Lexus aldrig släppa något halvfärdigt och halvtrasigt till konsumenten.
Men tyska diton kommer alltid vara mer ”hajp” och mer ”wow” faktor än tråkiga, men funktionella, Lexusen.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Nu spekulerar jag då jag inte kört just AWD Lexus på vintern men generellt med Lexus så är det inte det bästa i form av funktion/teknik.
De har inte det bästa infotainmentsystem, bästa motorn, bästa växellådan osv.
Men vad de har är något som faktiskt fungerar driftsäkert.

Så antagligen, nu antar jag, så är det inte alls lika vasst som tyska dito.
Men medans tyska dito har alla möjliga problem vid 20k mil så traskar Lexusen bara vidare som en tröska.

Det är två helt olika mindset.
Tyskarna exempelvis VW låter konsumenter som köper bilar för över halvmiljonen vara Beta-testare (ex. ID bilarna) så skulle Lexus aldrig släppa något halvfärdigt och halvtrasigt till konsumenten.
Men tyska diton kommer alltid vara mer ”hajp” och mer ”wow” faktor än tråkiga, men funktionella, Lexusen.
Jag håller med om det mesta i ditt inlägg, men jag tycker faktiskt att Lexus har den bästa motorn i vissa avseenden, beroende på vilka egenskaper man värderar.

Några exempel:
  • V6, 2,5 liter som funnits i IS och GS. Den går helt otroligt mjukt och fint. Sexor hos BMW och Mercedes från samma tid är mer råbarkade.
  • Hybriddrivlinorna, om man värderar förbrukning och (återigen) mjuk gång, och inte hakar upp sig på hur de varvar (låter) när man gasar hårt.
Överlag tycker jag att Lexus är väldigt bra på att skapa en harmonisk känsla i sina bilar. De kanske inte är roligast att köra, eller har mest extrema prestanda, men det är något med finjusteringen av detaljer som skapar en harmoni i helheten. Jag tycker att min BMW i4, även om den är en elbil och därmed så klart går att köra hur mjukt som helst, och med sitt chassi inriktat på långfärdskomfort, ändå är betydligt "stökigare" än mina tidigare Lexusar.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Jag håller med om det mesta i ditt inlägg, men jag tycker faktiskt att Lexus har den bästa motorn i vissa avseenden, beroende på vilka egenskaper man värderar.

Några exempel:
  • V6, 2,5 liter som funnits i IS och GS. Den går helt otroligt mjukt och fint. Sexor hos BMW och Mercedes från samma tid är mer råbarkade.
  • Hybriddrivlinorna, om man värderar förbrukning och (återigen) mjuk gång, och inte hakar upp sig på hur de varvar (låter) när man gasar hårt.
Överlag tycker jag att Lexus är väldigt bra på att skapa en harmonisk känsla i sina bilar. De kanske inte är roligast att köra, eller har mest extrema prestanda, men det är något med finjusteringen av detaljer som skapar en harmoni i helheten. Jag tycker att min BMW i4, även om den är en elbil och därmed så klart går att köra hur mjukt som helst, och med sitt chassi inriktat på långfärdskomfort, ändå är betydligt "stökigare" än mina tidigare Lexusar.

Fast atkinson och cvt är en bedrövlig kombo om man saknar kraft i motorn.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Fast atkinson och cvt är en bedrövlig kombo om man saknar kraft i motorn.
Hur menar du?

Om vi tar fallet IS 300h, givet att den har en förbränningsmotor på 180 hästar och stöttas av två elmotorer, på vilket sätt hade det varit bättre utan Atkinson och CVT?

VIsst, Atkinson-cykeln innebär att 2,5 liter ger lägre effekt och vridmoment än en vanlig Otto-motor med samma volym, men om vi tänker att specen är just 180 hästar, hur hade en annan motor med den effekten varit bättre?

Och cvt innebär att drivlinan kan jobba optimalt. Vid konstant hastighet ligger förbränningsmotorns varvtal där det är mest effektivt. Vid fullgas håller sig varvtalet där motorn ger högst effekt, konstant under hela accelerationen, utan fasta växlingssteg där varvtalet varierar runtomkring effekttoppen.

Bilar med konventionell drivlina accelererar inte lika jämnt, och kan därför upplevas som att de är starkare en kort stund när de är vid sin effekttopp, men de kanske inte genomför hela accelerationen (0-100, 70-130, eller vad det nu handlar om) på kortare tid för det.

Men du kanske inte syftar på objektiva prestanda, utan på hur det känns när man gasar, och att hybriddrivlinan kan upplevas tråkig?
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag håller med om det mesta i ditt inlägg, men jag tycker faktiskt att Lexus har den bästa motorn i vissa avseenden, beroende på vilka egenskaper man värderar.

Några exempel:
  • V6, 2,5 liter som funnits i IS och GS. Den går helt otroligt mjukt och fint. Sexor hos BMW och Mercedes från samma tid är mer råbarkade.
  • Hybriddrivlinorna, om man värderar förbrukning och (återigen) mjuk gång, och inte hakar upp sig på hur de varvar (låter) när man gasar hårt.
Överlag tycker jag att Lexus är väldigt bra på att skapa en harmonisk känsla i sina bilar. De kanske inte är roligast att köra, eller har mest extrema prestanda, men det är något med finjusteringen av detaljer som skapar en harmoni i helheten. Jag tycker att min BMW i4, även om den är en elbil och därmed så klart går att köra hur mjukt som helst, och med sitt chassi inriktat på långfärdskomfort, ändå är betydligt "stökigare" än mina tidigare Lexusar.
Jag har 4GR-FSE i min GS250 och är väl inte lika såld som du.
Men mina klagomål är få och därför även fåfänga.
1. HP pumpen låter mycket. Tickar som en diesel på vintern! Man tro man var vevlagerknack ibland… men som varm är den tyst och fin.
2. Den är slö. Alltså inte bara slö utan totalt dödstrött.
3. Man kan inte byta tändstiften utan att ta bort övre insuget.
Ja, jag vet att det är fåfängt men kom igen…
Positivt är att det tar 10 minuter att ta bort övre insuget och det är exakt NOLL vakuum slangar kopplat till det.

Positivt:
1. Den håller i evigheter.
2. Den låter snabb (men den är inte det). Men vrålar bra.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag har 4GR-FSE i min GS250 och är väl inte lika såld som du.
Men mina klagomål är få och därför även fåfänga.
1. HP pumpen låter mycket. Tickar som en diesel på vintern! Man tro man var vevlagerknack ibland… men som varm är den tyst och fin.
2. Den är slö. Alltså inte bara slö utan totalt dödstrött.
3. Man kan inte byta tändstiften utan att ta bort övre insuget.
Ja, jag vet att det är fåfängt men kom igen…
Positivt är att det tar 10 minuter att ta bort övre insuget och det är exakt NOLL vakuum slangar kopplat till det.

Positivt:
1. Den håller i evigheter.
2. Den låter snabb (men den är inte det). Men vrålar bra.
OK, jag får erkänna att det är länge sedan jag sålde min IS med den motorn. Man den var åtminstone bra jämfört med sina samtida konkurrenter. Jag körde 11 000 mil med min och störde mig aldrig på något tickande. Definitivt inget dieselliknande ljud, vilket däremot BMW 3-serien hade (F30 med N20-motor). Har din GS tickat sedan den var ny?

Och den var aldrig jättesnabb. Men IS var ju faktiskt ljudtrimmad från fabrik. Det kom mysiga bastoner från de bakre regionerna vid fullgasacceleration.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vi fricampar lite vid extremt välkänd bro!

IMG_7098.jpeg

IMG_7070.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Sålde pendlar-Priusen för någon vecka sedan och igår slog vi till på en Camry.
IMG_3133.jpeg


Vi släppte tanken på Lexus då vi vill ha en så ny bil som möjligt till ett bra pris.

Det här är en -21:a som gått 6k och har motorvärmare och vinterdäck. Frun har blivit bortskämd med rattvärme och from 21 så är det standard på executive.
Jag är mycket nöjd med komforten i denna.

Detta ska bli ”main car” på resor och annat. C-hr:en får bli jobbil hädanefter.

IMG_3136.jpeg


Hatar problembilar och att vara beta-testare åt bilföretagen. Då passar det här bra. 🙂
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Sålde pendlar-Priusen för någon vecka sedan och igår slog vi till på en Camry.
IMG_3133.jpeg


Vi släppte tanken på Lexus då vi vill ha en så ny bil som möjligt till ett bra pris.

Det här är en -21:a som gått 6k och har motorvärmare och vinterdäck. Frun har blivit bortskämd med rattvärme och from 21 så är det standard på executive.
Jag är mycket nöjd med komforten i denna.

Detta ska bli ”main car” på resor och annat. C-hr:en får bli jobbil hädanefter.

IMG_3136.jpeg


Hatar problembilar och att vara beta-testare åt bilföretagen. Då passar det här bra. 🙂
Grattis, säkert ett smart köp. Sedan är en underskattad kupéform.
Alla ska köra omkring i SUV:ar känns väl säkrare på något sätt.
Är det en hybrid eller?
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Hur menar du?

Om vi tar fallet IS 300h, givet att den har en förbränningsmotor på 180 hästar och stöttas av två elmotorer, på vilket sätt hade det varit bättre utan Atkinson och CVT?

VIsst, Atkinson-cykeln innebär att 2,5 liter ger lägre effekt och vridmoment än en vanlig Otto-motor med samma volym, men om vi tänker att specen är just 180 hästar, hur hade en annan motor med den effekten varit bättre?

Och cvt innebär att drivlinan kan jobba optimalt. Vid konstant hastighet ligger förbränningsmotorns varvtal där det är mest effektivt. Vid fullgas håller sig varvtalet där motorn ger högst effekt, konstant under hela accelerationen, utan fasta växlingssteg där varvtalet varierar runtomkring effekttoppen.

Bilar med konventionell drivlina accelererar inte lika jämnt, och kan därför upplevas som att de är starkare en kort stund när de är vid sin effekttopp, men de kanske inte genomför hela accelerationen (0-100, 70-130, eller vad det nu handlar om) på kortare tid för det.

Men du kanske inte syftar på objektiva prestanda, utan på hur det känns när man gasar, och att hybriddrivlinan kan upplevas tråkig?

Nu vet jag inte hur många prestandabilar som kör med CVT, men jag gissar att det är få.
Atkinsonmotorers ovanlighet har också sin förklaring.
Att eldriften kliver in och stöttar där den behövs är väl iofs en bra kompromiss.

Äh, över till bilens karaktär vi acceleration.

Motorn sticker upp till fullt varvtal, sedan sitter man och väntar på att hastigheten ska komma ikapp.
Det känns ungefär som när traktens byäldste Är ute på sin söndagsutflykt. Full gas på femmans växel. Hastigheten justeras med kopplingen.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Nu vet jag inte hur många prestandabilar som kör med CVT, men jag gissar att det är få.
Atkinsonmotorers ovanlighet har också sin förklaring.
Att eldriften kliver in och stöttar där den behövs är väl iofs en bra kompromiss.

Äh, över till bilens karaktär vi acceleration.

Motorn sticker upp till fullt varvtal, sedan sitter man och väntar på att hastigheten ska komma ikapp.
Det känns ungefär som när traktens byäldste Är ute på sin söndagsutflykt. Full gas på femmans växel. Hastigheten justeras med kopplingen.
Jag kan absolut förstå kritiken mot hur det känns och låter vid fullgas acceleration, när varvtalet ligger stilla. Men jag brukar jämföra med en snabb motorbåt eller ett jetplan. De använder kraftkällan till att generera thrust, och det har aldrig funnits någon koppling mellen ljudet och hastigheten. På liknande sätt är det med CVT i en bil, där varvtalet är kopplat till effekten som matas ut, inte till hastigheten. Så för egen del har jag släppt det där sedan länge, att det skulle vara någon issue.

Men de svagare drivlinorna, speciellt i CT 200h, är ju inte så roliga. Den är dessutom dåligt ljudisolerad. Hos exempelvis GS 450h med högre effekt och mycket bättre ljudisolering märks ju inte karaktären lika mycket.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Jag kan absolut förstå kritiken mot hur det känns och låter vid fullgas acceleration, när varvtalet ligger stilla. Men jag brukar jämföra med en snabb motorbåt eller ett jetplan. De använder kraftkällan till att generera thrust, och det har aldrig funnits någon koppling mellen ljudet och hastigheten. På liknande sätt är det med CVT i en bil, där varvtalet är kopplat till effekten som matas ut, inte till hastigheten. Så för egen del har jag släppt det där sedan länge, att det skulle vara någon issue.

Men de svagare drivlinorna, speciellt i CT 200h, är ju inte så roliga. Den är dessutom dåligt ljudisolerad. Hos exempelvis GS 450h med högre effekt och mycket bättre ljudisolering märks ju inte karaktären lika mycket.

Det sista stycket var väl egentligen det jag skrev.
Klen motor och CVT är bedrövligt.
Känns som att det är gummiband som driver fram bilen.
GS 450h inte lika irriterande som de klenare alternativen, men för min del så gick jag till BMW, när det begav sig, och köpte en Active Hybrid.
Jag kommer helt enkelt inte överens med klen motor och CVT
 

BadkarsPiraten

Vacheron
OK, jag får erkänna att det är länge sedan jag sålde min IS med den motorn. Man den var åtminstone bra jämfört med sina samtida konkurrenter. Jag körde 11 000 mil med min och störde mig aldrig på något tickande. Definitivt inget dieselliknande ljud, vilket däremot BMW 3-serien hade (F30 med N20-motor). Har din GS tickat sedan den var ny?

Och den var aldrig jättesnabb. Men IS var ju faktiskt ljudtrimmad från fabrik. Det kom mysiga bastoner från de bakre regionerna vid fullgasacceleration.
Alltså jag har inget emot motorn.
Den gör ju sitt jobb.
Haft min bil sedan den gått 8k mil, 18k nu.
Har väl bara följt service och det är allt. Inget strul än så länge :)
Har faktiskt inte haft ett endaste fel på bilen på dessa mil. Utöver sådant som är service och slitage typ bromsar. Inte ens stötdämpare än. Ingen varningslampa har hittills någonsin ens lyst upp.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sålde pendlar-Priusen för någon vecka sedan och igår slog vi till på en Camry.
IMG_3133.jpeg


Vi släppte tanken på Lexus då vi vill ha en så ny bil som möjligt till ett bra pris.

Det här är en -21:a som gått 6k och har motorvärmare och vinterdäck. Frun har blivit bortskämd med rattvärme och from 21 så är det standard på executive.
Jag är mycket nöjd med komforten i denna.

Detta ska bli ”main car” på resor och annat. C-hr:en får bli jobbil hädanefter.

IMG_3136.jpeg


Hatar problembilar och att vara beta-testare åt bilföretagen. Då passar det här bra. 🙂
Grattis!
Nya Camry ser trevliga ut.
Skulle själv vilja ha en Lexus ES300h men går tyvärr inte att ha dragkrok så det är trist. Iallafall av vad jag fått fram…
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Grattis, säkert ett smart köp. Sedan är en underskattad kupéform.
Alla ska köra omkring i SUV:ar känns väl säkrare på något sätt.
Är det en hybrid eller?
Tack! Camry i Sverige säljs bara med hybrid. Till skillnad från Ç-hr så är inte denna särskilt surrig. Kanske för att det är större motor i Camry?

Grattis!
Nya Camry ser trevliga ut.
Skulle själv vilja ha en Lexus ES300h men går tyvärr inte att ha dragkrok så det är trist. Iallafall av vad jag fått fram…
Tack! ES300 är ju jättetrevliga men vi upplevde att även lite äldre bilar blev högt prissatta.
 

omp

Omega
2-Faktor
Har kollat en hel del på nåt roligt inför sommaren. Kommer ej köras till vardags och har garageplats. Budget på 250k men får gärna vara billigare.

Var helt inställd på Porsche 944 Turbo men har börjat snegla på annat också. Behöver inte ens vara en sportbil, vore kul med en Defender eller kort G-klass för att sätta taktält på. Ni hör ju vad spretigt!

Gillar europeiskt 80/90-tal, så Porschen passar ju bra. Men skulle gärna haft fler cylindrar.

Andra bilar som känns lite intressanta:
Mx5 (säkert kort)
Mb SL500
BMW 635i
BMW e36
Alfa GTV/spider Busso
Boxster
Honda s2000
S3
Golf gti
M135i
Corvette?

Vad finns det mer kul i denna prisklass? Känns som att det mesta har stuckit iväg rejält i pris, vilket gör att det tar emot litegrann.

Bild från internet för att få lite känsla:
1000000684.jpg
En sen uppdatering:

Någon vecka efter min inlägg hittade jag en 944 turbo som jag gillade. Var ju trots allt helst en sån jag ville prova. Så det blev ett köp!

3 månader senare och jag är fortfarande nöjd!

1000001777.jpg
 
En sen uppdatering:

Någon vecka efter min inlägg hittade jag en 944 turbo som jag gillade. Var ju trots allt helst en sån jag ville prova. Så det blev ett köp!

3 månader senare och jag är fortfarande nöjd!

1000001777.jpg
Snygg! Hade förr en S2 som jag gillade väldigt mycket. Ångrar ofta att jag sålde den! Chassiet var fixat hos Sanden och låg som ett strykjärn på bankörningarna ☺️

Stort grattis!
 
Topp