Nu köpte jag inte E38:an för ha som brukis, utan snarare som ett trevligt komplement till vår gamla cabbe. Då den bara kommer rulla sommarmil var det solklart att gå på en äldre generation, inte minst för att jag föredrar gammalt framför nytt (kör en E91 330i till vardags). Just F01/F02 som du nämner, är nog ett bättre alternativ om du ska köra bilen året runt och då tänker jag främst ur rostsynpunkt. Däremot innehåller de betydligt mer teknik och dyra lösningar som riskerar att krångla, detsamma gäller för E65/E66. E38 är vad jag skulle kalla den sista lite mer ”analoga” 7-serien, men det finns så klart massvis av grejer som kan gå sönder även på dem. Just min bil har varit entusiastägd större delen av sitt liv och många modelltypiska svagheter har blivit åtgärdade i förebyggande syfte.
Läste ett test för några år sedan där man ställde ett gäng äldre lyxkryssare mot varandra och det förnuftigaste valet blev i slutänden andra generationens Jaguar XJ om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg exakt vad den vann på, men jag kan tänka mig att det kan vara en schysst daily till vettiga pengar, byggd i aluminium så rost i kaross, skärmkanter, dörrar etc slipper du.
Hade jag i dagsläget gått i tankarna på att köra en 7:a till vardags hade jag med största sannolikhet ökat budgeten och satsat på en G11 med gällande maskinskadegaranti. Ägandekostnaderna blir garanterat högre än för en vanlig bil (det gäller även för den 330 jag kör i dag) men jag ser det som att jag investerar lite extra i mig själv. För mig är det värt mycket att t.ex. alltid se fram emot resan till och från jobbet.
Det finns hur mycket som helst att diskutera kring dessa bilar och hur man ska tänka inför ett köp. Vi får nog köra en GTG och dra igenom det hela ordentligt