• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dt250

Rolex
Paneristi
Tack alla för bra svar! låter väl inte klockrent får jag tyvärr medge. Man kan såklart räkna in högre servicekostnad och kan nog ändå kännas värt, men har inte lust att åka fram och tillbaka till verkstaden, och kan definitivt inte meka själv….
exakt det var det trista man hade sett fram mot en långtur till skåne , och så pajar bilen. Även om man som du säger, är beredd att betala så är verkstadsbesöken irriterande. Mecka själv visst en del går ju att fixa, men det är ju rätt komplexa bilar med massa el och funktioner som kan strula.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
absolut, det håller jag med om, är man kunnig och har ett ställe att skruva på minskar ju kostnaden radikalt, nu var det ett av många fel. Totalkostnaden kan som påpekas bli lägre än vid köp av nyare dyrare bil, men man behöver vara förberedd på en del servicekostnader som ibland kommer som på ett löpande band. Dock åker jag hellre S-klass än en nyare tråkbil.
Är det inte S-klass också som har lambdasonder som kostar typ 12.000kr? Bara som illustration om att även "enkla" delar kostar vansinnigt mycket pengar. Kan ju varit ett rykte men har läst det nånstans.
 

skyseeker

Rolex
Är det inte S-klass också som har lambdasonder som kostar typ 12.000kr? Bara som illustration om att även "enkla" delar kostar vansinnigt mycket pengar. Kan ju varit ett rykte men har läst det nånstans.
Kan mycket väl stämma, har väl fyra katalysatorer med, om jag inte minns fel, som inte är helt gratis osv osv 🙃

En duktig specialist-verkstad (oberoende) som vet hur man fixar o hittar bra något prisvänligare delar o lösningar är guld värd.
Blir inte billigt ändå, men mindre tokdyrt.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tack!
Jag är rätt sugen på att byta vår rätt tråkiga A4 kombi från 18 mot en äldre lyxbil.

Vad ska man tänka på? Vid första anblick känns det som ett rån att plocka upp en 740Li från 2011 som gått lika långt som vår men kostar kanske 60k mindre…

Jag har lovat frun att köpa carbon removals för att kompensera mellanskillnaden i koldioxidutsläpp, som annars hade varit en utmaning… :)
Nu köpte jag inte E38:an för ha som brukis, utan snarare som ett trevligt komplement till vår gamla cabbe. Då den bara kommer rulla sommarmil var det solklart att gå på en äldre generation, inte minst för att jag föredrar gammalt framför nytt (kör en E91 330i till vardags). Just F01/F02 som du nämner, är nog ett bättre alternativ om du ska köra bilen året runt och då tänker jag främst ur rostsynpunkt. Däremot innehåller de betydligt mer teknik och dyra lösningar som riskerar att krångla, detsamma gäller för E65/E66. E38 är vad jag skulle kalla den sista lite mer ”analoga” 7-serien, men det finns så klart massvis av grejer som kan gå sönder även på dem. Just min bil har varit entusiastägd större delen av sitt liv och många modelltypiska svagheter har blivit åtgärdade i förebyggande syfte.

Läste ett test för några år sedan där man ställde ett gäng äldre lyxkryssare mot varandra och det förnuftigaste valet blev i slutänden andra generationens Jaguar XJ om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg exakt vad den vann på, men jag kan tänka mig att det kan vara en schysst daily till vettiga pengar, byggd i aluminium så rost i kaross, skärmkanter, dörrar etc slipper du.

Hade jag i dagsläget gått i tankarna på att köra en 7:a till vardags hade jag med största sannolikhet ökat budgeten och satsat på en G11 med gällande maskinskadegaranti. Ägandekostnaderna blir garanterat högre än för en vanlig bil (det gäller även för den 330 jag kör i dag) men jag ser det som att jag investerar lite extra i mig själv. För mig är det värt mycket att t.ex. alltid se fram emot resan till och från jobbet.

Det finns hur mycket som helst att diskutera kring dessa bilar och hur man ska tänka inför ett köp. Vi får nog köra en GTG och dra igenom det hela ordentligt :)
 

givetvis

Omega
Stort tack allihopa för input kring min kanske något naiva idé kring en Alfa som ni alla poängterade. Är inte feg för att lära mig men rent spontant så är det nog kanske lite att ta vatten över huvudet att börja med en Alfa så den för vänta för stunden (men på sikt så!). Hursomhelst kvarstår tanken om en sommarbil och efter både blivit tipsad och läst i tråden tittar jag nu lite på en Mazda MX5 vilket rent spontant känns kanske som mindre huvudvärk (?), alternativt en Fiat Barchetta (mer huvudvärk kanske?). Kikade på Blocket och såg följande annonser:



Vad säger panelen om dessa alternativ istället utifrån körglädje, prsbild, skick, underhåll etc? Känns inte som lika mycket fix och prisbilden överlag för vad man får känns okej för min del. Tanken är kanske att göra någon utflykt, köra till glasskiosken och golfklubben i princip, så inget större mao.

Citerar mig själv från förra sommaren då jag var i tankarna av att köpa en sommarbil. Blev dessvärre inte av då pga praktiska skäl, men lovade mig själv att till nästkommande sommar införskaffa mig en. Sagt och gjort så har man rattat runt i en sån här sen Juni. Visst, man är inte snabbast på vägarna, men satan vad kul det är att köra den. Så stort till KS för ni styrde mig i rätt riktning!😁

IMG_0465.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nu köpte jag inte E38:an för ha som brukis, utan snarare som ett trevligt komplement till vår gamla cabbe. Då den bara kommer rulla sommarmil var det solklart att gå på en äldre generation, inte minst för att jag föredrar gammalt framför nytt (kör en E91 330i till vardags). Just F01/F02 som du nämner, är nog ett bättre alternativ om du ska köra bilen året runt och då tänker jag främst ur rostsynpunkt. Däremot innehåller de betydligt mer teknik och dyra lösningar som riskerar att krångla, detsamma gäller för E65/E66. E38 är vad jag skulle kalla den sista lite mer ”analoga” 7-serien, men det finns så klart massvis av grejer som kan gå sönder även på dem. Just min bil har varit entusiastägd större delen av sitt liv och många modelltypiska svagheter har blivit åtgärdade i förebyggande syfte.

Läste ett test för några år sedan där man ställde ett gäng äldre lyxkryssare mot varandra och det förnuftigaste valet blev i slutänden andra generationens Jaguar XJ om jag inte missminner mig. Kommer inte ihåg exakt vad den vann på, men jag kan tänka mig att det kan vara en schysst daily till vettiga pengar, byggd i aluminium så rost i kaross, skärmkanter, dörrar etc slipper du.

Hade jag i dagsläget gått i tankarna på att köra en 7:a till vardags hade jag med största sannolikhet ökat budgeten och satsat på en G11 med gällande maskinskadegaranti. Ägandekostnaderna blir garanterat högre än för en vanlig bil (det gäller även för den 330 jag kör i dag) men jag ser det som att jag investerar lite extra i mig själv. För mig är det värt mycket att t.ex. alltid se fram emot resan till och från jobbet.

Det finns hur mycket som helst att diskutera kring dessa bilar och hur man ska tänka inför ett köp. Vi får nog köra en GTG och dra igenom det hela ordentligt :)
Tack!
Går gärna upp i budget när barnen är större men nu skitar de ner så jävligt så vill inte ha en dyr bil 😜
 
  • Like
Reactions: S.N

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack!
Jag är rätt sugen på att byta vår rätt tråkiga A4 kombi från 18 mot en äldre lyxbil.

Vad ska man tänka på? Vid första anblick känns det som ett rån att plocka upp en 740Li från 2011 som gått lika långt som vår men kostar kanske 60k mindre…

Jag har lovat frun att köpa carbon removals för att kompensera mellanskillnaden i koldioxidutsläpp, som annars hade varit en utmaning… :)
Du köper en Lexus LS460 eller 600h ;)

S-klass går ju inte att äga om du passerat 18k mil.
 

Tapiren

Cartier
Tack!
Jag är rätt sugen på att byta vår rätt tråkiga A4 kombi från 18 mot en äldre lyxbil.

Vad ska man tänka på? Vid första anblick känns det som ett rån att plocka upp en 740Li från 2011 som gått lika långt som vår men kostar kanske 60k mindre…

Jag har lovat frun att köpa carbon removals för att kompensera mellanskillnaden i koldioxidutsläpp, som annars hade varit en utmaning… :)

Jag gillar gamla lyxbilar och körde fram till för fyra-fem år sedan undantagslöst alltid någon gammal S-klass eller Jaguar som bruksbil och…tja… det har gått mycket bättre än vad man kanske kan tro.

Det finns sweet-spots, och läser man på och undviker dåliga motorer/årsmodeller tror jag man kan klara sig relativt hyggligt från obehagliga överraskningar.

Ofta är ju mycket av det mekaniska gemensamt med andra (enklare) modeller och det går ju att hitta exemplar med låg utrusningsnivå där färre saker kan gå sönder. Visst kan man argumentera för att en del av det roliga med lyxbilar är utrustningen men även om en lågt utrustad 7-serie har kanske färre knappar än en välutrustad 5-serie är tyngden och känslan i ”fullstora” bilar ändå speciell.

7-serien du tänker på hade (tror jag) i mångt och mycket första generationens dubbelturbo-maskiner från BMW och de är helt enkelt inte speciellt bra, mycket problem med dem så är du spekulant bör du läsa på noga om diesel-spisarna kanske är bättre

Här nedan kommer ett litet axplock på lyxbilar som passerat och som alla varit pålitliga och bra, härliga bilar.
 

Bilagor

  • IMG_5541.jpeg
    IMG_5541.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 1
  • IMG_5104.jpeg
    IMG_5104.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 1
  • IMG_4596.jpeg
    IMG_4596.jpeg
    169 KB · Visningar: 1
  • e66ae72b-ce27-4895-8e7b-1b1370f3eeea.jpeg
    e66ae72b-ce27-4895-8e7b-1b1370f3eeea.jpeg
    436.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_9877.jpeg
    IMG_9877.jpeg
    503.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_6847.jpeg
    IMG_6847.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 1
  • IMG_5535.jpeg
    IMG_5535.jpeg
    452.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_1331.jpeg
    IMG_1331.jpeg
    888.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_5628.jpeg
    IMG_5628.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 1
Jag gillar gamla lyxbilar och körde fram till för fyra-fem år sedan undantagslöst alltid någon gammal S-klass eller Jaguar som bruksbil och…tja… det har gått mycket bättre än vad man kanske kan tro.

Det finns sweet-spots, och läser man på och undviker dåliga motorer/årsmodeller tror jag man kan klara sig relativt hyggligt från obehagliga överraskningar.

Ofta är ju mycket av det mekaniska gemensamt med andra (enklare) modeller och det går ju att hitta exemplar med låg utrusningsnivå där färre saker kan gå sönder. Visst kan man argumentera för att en del av det roliga med lyxbilar är utrustningen men även om en lågt utrustad 7-serie har kanske färre knappar än en välutrustad 5-serie är tyngden och känslan i ”fullstora” bilar ändå speciell.

7-serien du tänker på hade (tror jag) i mångt och mycket första generationens dubbelturbo-maskiner från BMW och de är helt enkelt inte speciellt bra, mycket problem med dem så är du spekulant bör du läsa på noga om diesel-spisarna kanske är bättre

Här nedan kommer ett litet axplock på lyxbilar som passerat och som alla varit pålitliga och bra, härliga bilar.
Jaggorna 😍🙌
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Husvagnssemester avslutad och återigen så fan vad Lexusen är en dålig dragbil.
Stackars lilla motor som saknar all form av bottenvrid. Den kan ligga på 4500 varv i uppförsbackar med våran lilla husvagn bara för att orka med 😂

En jävla tur att bilen är bra på så mycket annat, kan ju inte vara bäst på allt…
IMG_6153.jpeg
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Husvagnssemester avslutad och återigen så fan vad Lexusen är en dålig dragbil.
Stackars lilla motor som saknar all form av bottenvrid. Den kan ligga på 4500 varv i uppförsbackar med våran lilla husvagn bara för att orka med 😂

En jävla tur att bilen är bra på så mycket annat, kan ju inte vara bäst på allt…
IMG_6153.jpeg

Är det en 300h?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Lite underdimensionerat med kraft i den.
Tycker ofta att japanerna har lite tunt med ork innan 4000rpm.
Ja den är långt ifrån kraftfull.
Men duger till vardagskörning och rätt snål på landsväg (ca 0.73 ge och ta lite beroende på hastighet osv).
Samt så fungerar den helt felfritt.
Men allt är en kompromiss och i detta fall så är det som att sparka på en död häst helt enkelt
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Gamla Mercedes, det är kvalitet som inte finns längre, haft denna i över 20 år aldrig varit några problem alls, lätt att byta framlampa tex kostar 50 spänn, på S-klassen kostade bara lampan över 2000 och de fick riva ner halva fronten.



03461BB1-76A3-4F50-8A96-334763241FAC.jpeg
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Ja den är långt ifrån kraftfull.
Men duger till vardagskörning och rätt snål på landsväg (ca 0.73 ge och ta lite beroende på hastighet osv).
Samt så fungerar den helt felfritt.
Men allt är en kompromiss och i detta fall så är det som att sparka på en död häst helt enkelt

Ja, det är svårt att hitta något som är bra på allt.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag gillar gamla lyxbilar och körde fram till för fyra-fem år sedan undantagslöst alltid någon gammal S-klass eller Jaguar som bruksbil och…tja… det har gått mycket bättre än vad man kanske kan tro.

Det finns sweet-spots, och läser man på och undviker dåliga motorer/årsmodeller tror jag man kan klara sig relativt hyggligt från obehagliga överraskningar.

Ofta är ju mycket av det mekaniska gemensamt med andra (enklare) modeller och det går ju att hitta exemplar med låg utrusningsnivå där färre saker kan gå sönder. Visst kan man argumentera för att en del av det roliga med lyxbilar är utrustningen men även om en lågt utrustad 7-serie har kanske färre knappar än en välutrustad 5-serie är tyngden och känslan i ”fullstora” bilar ändå speciell.

7-serien du tänker på hade (tror jag) i mångt och mycket första generationens dubbelturbo-maskiner från BMW och de är helt enkelt inte speciellt bra, mycket problem med dem så är du spekulant bör du läsa på noga om diesel-spisarna kanske är bättre

Här nedan kommer ett litet axplock på lyxbilar som passerat och som alla varit pålitliga och bra, härliga bilar.

Jag hade en Lexus LS400 ett tag. Makalös bil egentligen. Köpte den när den gått 27k mil, körde den som andrabil mest med kallstarter osv. utan att det tvätta eller serva på fyra år, utan ett enda bekymmer 😂
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Där står den, min nya kompis.
Lite barnfind nästan. Min faster ska inte köra bil längre -trist såklart- och då fick jag möjlighet att köpa hemnes bil, som jag hintade om redan för 7-8 år sedan att jag var intresserad av, om den skulle säljas.
Sportcombi, 2005. 1 ägare, alltid i garage eller carport, 20K mil, alltid servad på märkesverkstad, alltid rekondad regelbundet.
Nu har den stått ett bra tag, så lite kärlek behövs, men vilket skick. Blir en perfekt klassiker att bruka.
IMG_1559.jpeg
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag gick hela våren och funderade på om jag skulle skaffa något lite mer potent till sommaren än min Miata -01, och började snöa in direkt i blocketutbudet.

I veckan slog jag till på en Boxster S -05 med ynka 8000 mil på mätaren 👍 (Ska söka in på frisörlinjen direkt till hösten... 😁 )

1000017835.jpg


Miatan är dessvärre kvar, om någon till äventyrs skulle vara sugen 😂 Jag har impulskontroll som en 5-åring ungefär...

1000016189.jpg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Ja, kollar man på tyska hemsidan så hamnar priset på ca 546 000:-. Där omkring hade jag väl gissat att det skulle hamna,
Inte 613 000:-.

Tysk moms är ju 19% så runt 575' hade det ju blivit med svensk moms.
Sen är det säkert något nordisk paket på Sverige bilarna typ sätesvärmare och något mer som Tysk bilarna kanske inte har.
Men över 600' för en "småbil" känns ju absurt
 

Minuten

Panerai
Tysk moms är ju 19% så runt 575' hade det ju blivit med svensk moms.
Sen är det säkert något nordisk paket på Sverige bilarna typ sätesvärmare och något mer som Tysk bilarna kanske inte har.
Men över 600' för en "småbil" känns ju absurt
Du har rätt, lätt att tänka att det skulle vara växelkurs rakt av.

Ja det blir ju orimligt. Sen en uppsättning vinterhjul för 50 000:-. De blir nog inte så vanliga, såg den äldre modellen för nån vecka sen, är nog den enda jag sett sedan de släpptes runt -20?
 
Topp