• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag skjuter ner eltrasselburken med att familjen kan åka pålitlig vip-limousin för samma pengar😎
En Toyota Century är naturligtvis superhäftig, eftersom den är så ovanlig.

Men om man tänker efter lite är nog en Lexus LS generation 4 minst lika bra och mer prisvärd.

Här i tråden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

…skämt åsido - både Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt några fel på någon av dem.
Inser så klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande är i mitt ägande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den när jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstår ju egentligen inte vad det innebär att gå ifrån 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den är stor.

Så idén är alltså att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshästar blir en… wait for it… Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har läst på väldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det låter.
Det kan omöjligen finnas någon familjekonstellation i landet som har en tjugo år gammal Range och en tjugo år gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways… Nån som haft en och vet mer än jag?
Om du inte gjort det kolla in Youtubern M539 Restorations avsnitt om renoveringen av Masearti Quattroporte. Förvisso en BMW-kille egentligen men mkt duktig mekaniker. Kort sagt verkar Maserati vara bedrövligt att äga för det finns ingen fungerande reservdelsförsörjning. Allt är slut eller har helt galna leveranstider. Även tämligen vanliga delar är för svåra att få tag på. Så det handlar inte bara om att delarna är dyra utan att de inte går att få tag på så bilen blir stillastående hela tiden. Verkar trist. Synd för bilarna verkar väldigt karaktärsfulla när de rullar. Men som bruksbil tror jag inte du hittar ett sämre val ;)

Senast ändrad:
Kan även vara värt att säga att det gick inte helt bra för M539 med första motorn i hans Maserati (vilket det itne heller gjorde med hans ALpina B7).. Men han ger då banne mig inte upp!!

IMG_4560.jpeg
IMG_4587.jpeg
Två veckor på en ö i Östersjön med en svart bil innebär två timmar i en tvätthall när man kommer hem. Kan konstatera att 9/10 bilar i hallen var svarta, ej taxi, och att alla förare, tvättare var män. En hade med sig sin son(7år?) för att lära upp honom i tidig ålder!
Vilket föredöme 😀

Två veckor på en ö i Östersjön med en svart bil innebär två timmar i en tvätthall när man kommer hem. Kan konstatera att 9/10 bilar i hallen var svarta, ej taxi, och att alla förare, tvättare var män. En hade med sig sin son(7år?) för att lära upp honom i tidig ålder!
Vilket föredöme 😀

OK, här kommer en nästan helt orelaterad historia.

Jag körde rätt många år omkring i en svart Mercedes SLK av första generationen som nu tyvärr är såld av praktiska skäl. För några år sen stod jag en försommardag i tvätta själv-hallen på en mack nära mig och gjorde bilen ren och fin. Den enda andra personen i hallen var en gubbe med en halvgammal Opel Astra och tvättade också. Han tittade på min bil och berömde den och vi småpratade lite. Sen vände han sig med kärlek i blicken mot sin Opel, klappade den på huven och sade

"De är fina, de tyska vagnarna!".

:)

Jag körde rätt många år omkring i en svart Mercedes SLK av första generationen som nu tyvärr är såld av praktiska skäl. För några år sen stod jag en försommardag i tvätta själv-hallen på en mack nära mig och gjorde bilen ren och fin. Den enda andra personen i hallen var en gubbe med en halvgammal Opel Astra och tvättade också. Han tittade på min bil och berömde den och vi småpratade lite. Sen vände han sig med kärlek i blicken mot sin Opel, klappade den på huven och sade

Min mamma handtvättade alltid sina bilar (Audi) tills hon passerade 75. Automattvättar var för amatörer och så repade dem lacken - "det visste ju alla"
Var bra puts på hennes bilar.
Hennes generation var nog den sista som verkligen tog hand om sina bilar. Behöll dem länge också. Inga lån.
Annat än tre års leasing numera.

Min mamma handtvättade alltid sina bilar (Audi) tills hon passerade 75. Automattvättar var för amatörer och så repade dem lacken - "det visste ju alla"
Hennes generation var nog den sista som verkligen tog hand om sina bilar. Behöll dem länge också. Inga lån.

Jag tillhör tydligen samma generation som din mor vid fyllda 70 i våras. Av dom 20 bilar jag har haft har jag alltid handtvättat dom 17 ägda medans dom 3 tjänstebilar jag haft fick gå i maskin. Aldrig köpt bil på avbetalning eller lånat till dom. Mina tre senaste bilar har jag haft i 6, 5 och 7,5 år.

Jag tillhör tydligen samma generation som din mor vid fyllda 70 i våras. Av dom 20 bilar jag har haft har jag alltid handtvättat dom 17 ägda medans dom 3 tjänstebilar jag haft fick gå i maskin. Aldrig köpt bil på avbetalning eller lånat till dom. Mina tre senaste bilar har jag haft i 6, 5 och 7,5 år.
Jag har nog det i generna - senast bilen hade jag i 10 år, den jag har nu får ungarna när jag fyller 75 - då blir det taxi :)
(och inga billån här heller)

Det har ju hänt en hel del på materialfronten så funderar på att våga mig på nyheter som

Är det någon som har erfarenhet av "lerduk"? Troligen bättre för miljön än massa kemikalier.

Det har ju hänt en hel del på materialfronten så funderar på att våga mig på nyheter som

Är det någon som har erfarenhet av "lerduk"? Troligen bättre för miljön än massa kemikalier.
Det är för olika saker. Du kan inte använda lerduk utan att polera bilen efteråt exempelvis. Min åsikt är att vanlig klassisk claybar är effektivare än duken men den senare är enklare att hantera.

Jag verkar också tillhöra den generationen trots född på 80-talet 😂😂

Fattar inte folk som byter bil för jämnan för de sjuka summor som begärs 😆🤔

Det är för olika saker. Du kan inte använda lerduk utan att polera bilen efteråt exempelvis. Min åsikt är att vanlig klassisk claybar är effektivare än duken men den senare är enklare att hantera.
Jag beställde just den lerduken, bör komma idag. Tänkte testa lite olika behandling efter ”lerkladdandet”. Jag tror att för den finish jag är nöjd med så kan en enkel handpolering räcka långt. Men visar det sig att det inte räcker så nöter jag vidare. Ska testa bakom framhjulen på Saaben, tänkte jag.
Återkommer med resultatet!

Jag beställde just den lerduken, bör komma idag. Tänkte testa lite olika behandling efter ”lerkladdandet”. Jag tror att för den finish jag är nöjd med så kan en enkel handpolering räcka långt. Men visar det sig att det inte räcker så nöter jag vidare. Ska testa bakom framhjulen på Saaben, tänkte jag.
Återkommer med resultatet!
jag kör duk och lera sedan länge!

Oavsett duk eller lera så behöver du gå över lacken efter det är gjort. Med stor sannolikhet så behöver du i alla fall göra en enstegspolering. Se till att du har bra med glidmedel och det skall i princip vara vikten av din hand mao inget högt tryck

Senast ändrad:
I min Dodge ram srt 10 har jag (tyvärr) automatlåda. Den låter otroligt fint på höga varv, men bilen är inte så sugen på att vänta tills varvstopp innan den växlar.

Den har ju handväxel. Kan man välja ettans växel, maxa varvtalet, och sen slänga i tvåan? Eller är detta att be för ett haveri.

@BadkarsPiraten kanske har en idé?

"Köp en Opel, bli belåten – se naturen genom plåten" var ett mantra i mitt barndomshem. Nog är det lite skillnad på tyskt och tyskt ibland 😂

Tycker de gjort ganska fräna grejer – Speedster är en sådan, liksom OPC och Lotus modellerna. Det är nog mest gamla idéer om att Opel är dåligt som lever kvar i bakhuvudet.

I praktiken tror jag de flesta klassiska bilmärken närmat sig varann rejält och tyvärr inte i en högre nivå av kvalitet.

Man har närmat sig genom att de bättre har blivit sämre.

Tycker de gjort ganska fräna grejer – Speedster är en sådan, liksom OPC och Lotus modellerna. Det är nog mest gamla idéer om att Opel är dåligt som lever kvar i bakhuvudet.
Det är mest gammal skåpmat. Visst rostade Opel Kadett men det är 40 år sen nu och alla andra bilar rostade också typ. Utomlands har Opel ett helt annat rykte, Corsa är till exempel europas mest sålda bil i sin klass.

Riktigt kul bil! Men vad i hela friden är det du har på huven?
Haha, tackar! 👍🏻
Det är en behå för bilar! 👙

Ett vanligt tillbehör på 50- och 60-talet som fått ett uppsving i bilsstyling de senaste 10-15 åren.
Tanken från början var att skydda huven från stenskott och insekter, vilket den gör även idag, men nu är det även ett attribut!
….och det är alltid någon som undrar!

Har haft det på alla mina Audisar sedan 2010.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp