• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Min far har sedan ett år tillbaka en E-Tron (icke sportback) och den är ruggigt trevlig. Enligt hans egna utsago den bästa bil han ägt!

Jag är redan börja att hålla med! 🤗🙏🏻
Vi köpte lös vår efter att leasingen gått ut. Det fanns liksom ingen bättre familjebil att vilja ha.
Ruskigt bra vinterbil, kommer du att märka (för visst bor du norröver?).
IMG_9182.jpeg
 
GT står för Granada Turisimo om jag inte missminner mig.

60AF4500-CDA7-4CFA-8713-FE29A6C144A1.jpeg


När jag hämtade resten av familjen på Arlanda häromdagen började min fru skratta åt Forden men han hämnades genast genom att inte starta.
Grabben tycker att V70 var bättre men den är såld och inte saknad.
 
Lite OT kanske och möjligen svårt att svara på generellt men hur bökigt är det att byta ett bakre hjullager, Behöver man mycket specialverktyg eller går det med klassisk domkraft och stanardverktyg?

Bilen är en Leon från -06 så inga elektroniska handbromsar eller annat som kanske kan stöka till.
 
Lite OT kanske och möjligen svårt att svara på generellt men hur bökigt är det att byta ett bakre hjullager, Behöver man mycket specialverktyg eller går det med klassisk domkraft och stanardverktyg?

Bilen är en Leon från -06 så inga elektroniska handbromsar eller annat som kanske kan stöka till.


Borde ju inte vara något större/krångligt problem om inte SEAT/Vw valt någon egen lösning.

Kan tänkas att det behövs något specialverktyg.
Vet inte om Abs:en kan ställa till det.

Ett tips är att kolla in ett par stycken olika Youtube klipp för att få en uppfattning om hur stort/svårt jobb det är och hur mycket man behöver skruva bort/ner.
 
Lite OT kanske och möjligen svårt att svara på generellt men hur bökigt är det att byta ett bakre hjullager, Behöver man mycket specialverktyg eller går det med klassisk domkraft och stanardverktyg?

Bilen är en Leon från -06 så inga elektroniska handbromsar eller annat som kanske kan stöka till.
Beror på om hjullagret är pressat eller skruvat. Det senare kräver normalt inga konstiga verktyg. Det förstnämnda verkstadspress. Jag vet inte hur Seat gjort men med tanke på att det är en golf under skalet finns säkert mängder med videos att kolla.

edit: Så länge inget rostat fast ser det ut att gå att göra med vanliga handverktyg
 
Senast ändrad:
Drar till med ett långskott i tråden. Har en Yaris från 2009 som andrabil här hemma. På besiktningen blev den underkänd pga rost i fästen för bakaxel. Verkar vara ett vanligt problem. Nu till frågan är det någon från Gävle trakten här som svetsar eller känner till någon bra att vända sig till?
 
Drar till med ett långskott i tråden. Har en Yaris från 2009 som andrabil här hemma. På besiktningen blev den underkänd pga rost i fästen för bakaxel. Verkar vara ett vanligt problem. Nu till frågan är det någon från Gävle trakten här som svetsar eller känner till någon bra att vända sig till?
Synd på att japsarna rostar så jävligt från de åren för i övrigt är de oförstörbara…
 
Jag gick hela våren och funderade på om jag skulle skaffa något lite mer potent till sommaren än min Miata -01, och började snöa in direkt i blocketutbudet.

I veckan slog jag till på en Boxster S -05 med ynka 8000 mil på mätaren 👍 (Ska söka in på frisörlinjen direkt till hösten... 😁 )

1000017835.jpg


Miatan är dessvärre kvar, om någon till äventyrs skulle vara sugen 😂 Jag har impulskontroll som en 5-åring ungefär...

1000016189.jpg

På tal om bristande impulskontroll. Hojta till om du vill byta Porschen mot en z4 e89 ;)
IMG_1568.jpeg
IMG_9563.jpeg
 
Här i tråden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

…skämt åsido - både Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt några fel på någon av dem.
Inser så klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande är i mitt ägande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den när jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstår ju egentligen inte vad det innebär att gå ifrån 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den är stor.

Så idén är alltså att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshästar blir en… wait for it… Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har läst på väldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det låter.
Det kan omöjligen finnas någon familjekonstellation i landet som har en tjugo år gammal Range och en tjugo år gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways… Nån som haft en och vet mer än jag?
 
Här i tråden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

…skämt åsido - både Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt några fel på någon av dem.
Inser så klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande är i mitt ägande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den när jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstår ju egentligen inte vad det innebär att gå ifrån 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den är stor.

Så idén är alltså att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshästar blir en… wait for it… Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har läst på väldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det låter.
Det kan omöjligen finnas någon familjekonstellation i landet som har en tjugo år gammal Range och en tjugo år gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways… Nån som haft en och vet mer än jag?

Living on the edge.

Finns det ingen tråd med titeln ”Vi som har hemmakontor” eller ”Vi som anstränger oss för att slippa åka på jobb”? 😆

En Alfa 164 och Cadillac med Northstar motor kanske även det skulle kunna locka?

Nåja, jag skulle gärna kunna tänka mig en Quattroporte om jag hade ett större garage, mer pengar, mer fritid, bättre nerver och en hög med valium.
Fina bilar och jag gillar folk som vågar.

Kör på
 
Här i tråden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

…skämt åsido - både Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt några fel på någon av dem.
Inser så klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande är i mitt ägande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den när jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstår ju egentligen inte vad det innebär att gå ifrån 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den är stor.

Så idén är alltså att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshästar blir en… wait for it… Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har läst på väldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det låter.
Det kan omöjligen finnas någon familjekonstellation i landet som har en tjugo år gammal Range och en tjugo år gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways… Nån som haft en och vet mer än jag?

Ingen mins en fegis!
Men det känns som en rejäl gamble mot en RR så det är nog inget fel på din stake. :D
 
Här i tråden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

…skämt åsido - både Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt några fel på någon av dem.
Inser så klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande är i mitt ägande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den när jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstår ju egentligen inte vad det innebär att gå ifrån 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den är stor.

Så idén är alltså att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshästar blir en… wait for it… Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har läst på väldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det låter.
Det kan omöjligen finnas någon familjekonstellation i landet som har en tjugo år gammal Range och en tjugo år gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways… Nån som haft en och vet mer än jag?
Har sneglat på dem själv... Det enda positiva jag kan flika in med att det ändå är en hel del som rullar rätt långt.
 
Jag fick ur motorn igår.
Värre men ändå bättre än vad jag trodde.

Negativt:
Stoooort hål i blocket, många hål i tråget.

Positivt:
Det var inte vevstaksbultar som gick, vevstake har gått av.
Så det var inte min glömska att inte byta till ARP bultar som gjorde det.

Jag gissar på antingen vek stake, för mycket tändning eller en kombination av de två.
Hur som så gick det ju åt helvete rätt ordentligt.
IMG_6232.jpeg

IMG_6231.jpeg
 
Jag fick ur motorn igår.
Värre men ändå bättre än vad jag trodde.

Negativt:
Stoooort hål i blocket, många hål i tråget.

Positivt:
Det var inte vevstaksbultar som gick, vevstake har gått av.
Så det var inte min glömska att inte byta till ARP bultar som gjorde det.

Jag gissar på antingen vek stake, för mycket tändning eller en kombination av de två.
Hur som så gick det ju åt helvete rätt ordentligt.
IMG_6232.jpeg

IMG_6231.jpeg
Aldrig kul med vek stake ;)
 
Här i tråden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

…skämt åsido - både Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt några fel på någon av dem.
Inser så klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande är i mitt ägande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den när jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstår ju egentligen inte vad det innebär att gå ifrån 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den är stor.

Så idén är alltså att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshästar blir en… wait for it… Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har läst på väldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det låter.
Det kan omöjligen finnas någon familjekonstellation i landet som har en tjugo år gammal Range och en tjugo år gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways… Nån som haft en och vet mer än jag?
Jag skjuter ner eltrasselburken med att familjen kan åka pålitlig vip-limousin för samma pengar😎
 
Jag skjuter ner eltrasselburken med att familjen kan åka pålitlig vip-limousin för samma pengar😎
Kan man tjäna lite extra pengar genom att dela ut post också ;)
 
Living on the edge.

Finns det ingen tråd med titeln ”Vi som har hemmakontor” eller ”Vi som anstränger oss för att slippa åka på jobb”? 😆

En Alfa 164 och Cadillac med Northstar motor kanske även det skulle kunna locka?

Nåja, jag skulle gärna kunna tänka mig en Quattroporte om jag hade ett större garage, mer pengar, mer fritid, bättre nerver och en hög med valium.
Fina bilar och jag gillar folk som vågar.

Kör på

Haha! Du har ingen aning hur rätt ute du är.

Det är inte så att jag inte tittat efter 164 Super och STS vid tillfälle.
Det var otroligt nära att jag körde en enägar-166:a med Busso istället för Rangen. Han sålde dock till intressenten precis innan mig.
Northstar är ju mytisk på sätt och vis, men det har jag faktiskt någon i min närhet som haft.
Och den var, tja, inte särskilt jävla bra.

Jag kan ju meka hjälpligt och har bra garage (vilket alltid varit tänkt som livlina med både jagga och Range). Det som oroar mest är ju att Maseratin är så väldigt mycket ovanligare att det känns svårare att få hjälp av schysta märkesklubbar - och att det står Ferrari på många av delarna.

Ingen mins en fegis!
Men det känns som en rejäl gamble mot en RR så det är nog inget fel på din stake. :D

Jo, det är ju onekligen en del skillnad i tärningskast mellan de båda.
Det är ju verkligen så att jag är otroligt stärkt av att allt gått så väldigt bra tidigare.
Men jag hade ljugit om jag inte tar till mig motstånd lite bättre när det gäller Massen.

Har sneglat på dem själv... Det enda positiva jag kan flika in med att det ändå är en hel del som rullar rätt långt.

Grejen är väl att man inte läser svinmycket positivt om tjugo år gamla Range Rovers heller, men den har ju artat sig till att bli min förmodligen bästa bruksbil hittills.
Men absolut, jag hör dig.
Problemet här är ju, i mångt och mycket, detsamma som de allra flesta bilar jag tittar på - ägarlängden.
Gissningsvis är det många som haft tveksamt skötsamma ägare vid detta laget.
Men ett fint och välskött ex borde inte vålla mig nån huvudvärk alls, right…
Egentligen är det bara en sak som fått mig in på modellen - ljudet.
Annars är de ju lite småquirkiga i sitt utseende - vilket jag iofs gillar. Men ljudet är ju bara helt magiskt.
Kan inte finnas många ”familjebilar” som låter riktigt lika bra.

Jag skjuter ner eltrasselburken med att familjen kan åka pålitlig vip-limousin för samma pengar😎

Är det så? Eltrassel, alltså?
Centuryn har ju någonting. Men den tilltalar mig inte alls, om jag ska vara ärlig.
Sen är det ju en för stor kompromiss att köra vänsterstyrt*

*valde mellan detta och ”något som ser ut som en jänk från det (inte särskilt) glada 70/80-talet. ;)
 
Här i tråden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

…skämt åsido - både Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt några fel på någon av dem.
Inser så klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande är i mitt ägande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den när jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstår ju egentligen inte vad det innebär att gå ifrån 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den är stor.

Så idén är alltså att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshästar blir en… wait for it… Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har läst på väldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det låter.
Det kan omöjligen finnas någon familjekonstellation i landet som har en tjugo år gammal Range och en tjugo år gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways… Nån som haft en och vet mer än jag?

Ironiskt nog autocorrectade ”brukshäck” till ”brukshästar”.
…vilket också är min enda anledning till att jag överhuvudtaget, kanske, kan få igenom detta.
 
Tillbaka
Topp