• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Stan = lite kortare är bra
Elbil, beggad Cupra. Roligast av de tråkiga VAG-syskonen. Prisvärd
Fossil, MB B-klass. Kort, lite högre och klart rymlig. Ägt en.

Sedan köpa en roligare bil då barnet är äldre
Tack, blev en T-Roc R. Digitalt och lite frånvarande men mht de få mil jag avverkar på år så känns den faktiskt väldigt bra hittills. Inte riktigt hej med auton, tkr den ibland är för laggig. Men jag ler varje gång den pruttar, även om mina tidigare bmws 6or varit ärligare.

Jag är ingen äkta motorhead, ingen finsmakare, mer en ytlig förortsracer.
 
Senast ändrad:
55 Chrysler Windsor hos lokala bilnasaren

1000003230.jpg
 
Någon som har ett bra tips på däckhotell i närheten av Östermalm (Stockholm). Lexus 1900kr (inklusive skifte) kändes dyrt och inte prisvärt.
 
Ja, det var en drömbil för mig med, funderade en del innan jag köpte den... Hade mest åkt E-klass och dess föregångare tidigare och var sugen på att prova något annat. Var inte riktigt sugen en på en vanlig tvålkoppsformad SUV... Funderade på amerikansk pickup, men de är lite opraktiska när man ska hitta parkering. En Geländewagen har lockat länge, men jag hade bara kört gröna innan jag provkörde den här. Den är rätt annorlunda att köra mot en E-klass, men jag trivs med den.

Ja, det är bara G63 AMG som ska ha rör på sidorna. Min bil såldes ny (i Stockholm) som en vanlig 350d med AMG-paket, vilket innebär femekrade 19"-hjul och lite designgrejer. Sedan är det någon senare ägare som byggt om den så att den ska se ut som en G63 AMG med paketet Edition 463.

För att få den att se G63 ut så är hela fronten bytt och rören på sidorna monterade. De är bara kopplade på höger sida, på vänster sida blåser avgaserna ut under. Säljaren påstod att man inte får ha de kopplade på vänster sida. Jag har kollat det med Bilprovningen och de säger att man visst kan de kopplade på vänster sida också, men jag tycker nog inte det är värt besväret.

Edition 463 tror jag bara kunde beställas till G63 och innebär bland annat dekorfolien på nedre delen av sidorna och de 21"-hjul som jag har till sommardäcken. 19"-hjulen fanns tyvärr inte kvar när jag köpte bilen. De som vinterdäcken sitter på är 20" AMG-fälgar från en G63, som jag köpt begagnade.

Förmodar att bågen fram också monterades i samband med den här ombyggnaden. Vet inte om jag tycker den är så fin egentligen. Har monterat en ljusramp i den nu. Brukar ta av den helt på sommaren. Tycker fronten blir snyggare så.

Så här ser den ut med sommarhjul, med båge och utan skidlåda.

DF242654-A5A5-43E9-999C-AF4256CB41A4.jpeg

riktigt nice! men USA-pickis går alldeles utmärkt att använda som vardagsbil....man kan ju även köra sten med dem ;)
123.jpg
20241012_105835.jpg
 
Jo, visst går det att köra pickis till vardags, men den kräver sin plats för fickparkering. Inte så lätt att få in den på en plats utanför bolaget! :D

Jag fick en Silverado som lånebil en dryg vecka när min bil var på verkstad, så jag har testat lite. Krånglade faktiskt in den i Mitticity-garaget i Karlstad också, men jag var glad att ingen stod bredvid när jag skulle ut från snedparkeringen. En kompis har en RAM. trevlig bil att åka i.

Geländewagen är faktiskt väldigt smidig att parkera. Räknar man bort reservhjulet så är den nästan en halvmeter kortare än en E-klass.
 
Tack, blev en T-Roc R. Digitalt och lite frånvarande men mht de få mil jag avverkar på år så känns den faktiskt väldigt bra hittills. Inte riktigt hej med auton, tkr den ibland är för laggig. Men jag ler varje gång den pruttar, även om mina tidigare bmws 6or varit ärligare.

Jag är ingen äkta motorhead, ingen finsmakare, mer en ytlig förortsracer.
Grattis!
 
Corvette c6 z06. 7L V8 på 505 häst original som kan ligga på 0.7 l/ Milen så typ en miljöbil dessutom.
Helt oförklarligt för mig hur jag aldrig möter en Corvette på vägarna. Är enligt mig den ultimata bilen, sett till prisklassen iaf. Grannarna frågar gärna ”hur firman går” när deras nya Volvo/tesla kostar 2-3 gånger så mycket
Lastutrymmet är imponerande stort också. Funkar både till tippen, festen och Bauhaus drive in.

Det enda jag kan rata ner på är att den inte kommer duga när vintern kommer

IMG_3951.jpeg

IMG_4184.jpeg
IMG_2838.png
 
Corvette c6 z06. 7L V8 på 505 häst original som kan ligga på 0.7 l/ Milen så typ en miljöbil dessutom.
Helt oförklarligt för mig hur jag aldrig möter en Corvette på vägarna. Är enligt mig den ultimata bilen, sett till prisklassen iaf. Grannarna frågar gärna ”hur firman går” när deras nya Volvo/tesla kostar 2-3 gånger så mycket
Lastutrymmet är imponerande stort också. Funkar både till tippen, festen och Bauhaus drive in.

Det enda jag kan rata ner på är att den inte kommer duga när vintern kommer

IMG_3951.jpeg

IMG_4184.jpeg
IMG_2838.png

Riktigt snygg🤩
är den wrappad mattblå (översta bilden) eller är det bara ljuset som spelar spratt?
 
Riktigt snygg🤩
är den wrappad mattblå (översta bilden) eller är det bara ljuset som spelar spratt?
Yes, köpte den wrappad. Den varierar en hel del beroende på hur mycket jag orkat tvätta den skulle säga att denna bild gör den mest rättvis hur den ser ut irl

Svart under. Får se om man skalar av det någon gång i framtiden!
IMG_1133.jpeg
 
Helt oförklarligt för mig hur jag aldrig möter en Corvette på vägarna. Är enligt mig den ultimata bilen, sett till prisklassen iaf.
Jag vill påstå att det har mycket med ägarna att göra. Det är ett visst gäng som äger dem helt enkelt och det är inte säkert man vill vara med i "träskor-och-skinnväst-gänget" helt enkelt. En bekant hade en Corvette där jag följde med på träff nån gång och sorry - alldeles för många tillhör den gruppen för att det ska vara kul. Men det har egentligen ingenting med bilen att göra men en sån typ av bil kan ju (ska?) bjuda på lite mer ägarupplevelse än bara själva bilen.
 
Jag vill påstå att det har mycket med ägarna att göra. Det är ett visst gäng som äger dem helt enkelt och det är inte säkert man vill vara med i "träskor-och-skinnväst-gänget" helt enkelt. En bekant hade en Corvette där jag följde med på träff nån gång och sorry - alldeles för många tillhör den gruppen för att det ska vara kul. Men det har egentligen ingenting med bilen att göra men en sån typ av bil kan ju (ska?) bjuda på lite mer ägarupplevelse än bara själva bilen.
En relevant spaning. Jag stannade till vid ett ställe där en Corvetteklubb hade träff en gång. Gubbarna där såg ut som Olle Jönsson och Leif-Ivan allihop. Inget fel med det men har nog aldrig sett en så utseendemässigt homogen grupp av entusiaster. Jag trodde det var en ungdomlig bil men ägarkåren var nog i snitt 70+
 
En relevant spaning. Jag stannade till vid ett ställe där en Corvetteklubb hade träff en gång. Gubbarna där såg ut som Olle Jönsson och Leif-Ivan allihop. Inget fel med det men har nog aldrig sett en så utseendemässigt homogen grupp av entusiaster. Jag trodde det var en ungdomlig bil men ägarkåren var nog i snitt 70+
Tyvärr dit hela ( ja Raggar/50-50-70talsbilar) USA-bilskulturen,undantaget de rena svinen i söndersparkade Impalor som inga mer än de själva vill kännas vid, är påväg.

Och det är väl inte konstigare än att Kaffepannor i koppar Frimärken Vevgrammofoner och Samlartallrikar går för noll och ingenting numer.
De som drömde om dessa bilar som småkillar,kanske hade en farsa som körde en eller själva skaffade en 57 Chev 150 med raksexa och trepet som förstabil är födda sent fyrtio till sent femtiotal dvs 65-75år gamla.
Hängbukarna ligger i rullatorkorgen på många,och det är färdtjänst som gäller.
Inte köra själva.

Finns inte många mekaniker som åtar sig eller ens kan renovera en förgasare,och ställa brytarspetsar glömde man bort hur det gjordes för snart fyrtio år sedan.
Och bilförbud i centrum,enkelriktat,borttagna centrumtorg där man kunde hänga och snacka med polarna medan raggarvarvet gick gör sitt det också.
Det är inte lika kul stå på Ikeas parkering långt åt helvete och frysa som att synas i centrum.

Men bilkulturen kommer nog överleva ett tag till.
Men då med de bilar som dagens 40-50åringar drömde om som mellanstadiegrabbar. Dvs 80-90talsbilar.
 
Apropå Corvette så finns det en fantastiskt fin C3 till salu här: https://kaiserclassic.se/?item=17811275

Renoverad till bättre än ny. Ser original ut på utsidan, men är så mycket bättre under skalet. Jag har träffat ägaren (som gjort i ordningen den själv) ett par gånger och han är oerhört duktig och kunnig. Han höll på mer med båtar tidigare och driver egen firma där han bygger motorer till bilar och båtar.

Jag har följt renoveringen i en tråd på forumet BoatLife, mycket läsvärd. Det krävs att man är registrerad för att läsa där, men är man spekulant eller bara intresserad så är det värt att göra det. Tråden finns här: http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=15604

Länkar in en bild från annonsen:

fa115d48-d53b-4fd2-b438-d210fa4987df
 
Apropå Corvette så finns det en fantastiskt fin C3 till salu här: https://kaiserclassic.se/?item=17811275

Renoverad till bättre än ny. Ser original ut på utsidan, men är så mycket bättre under skalet. Jag har träffat ägaren (som gjort i ordningen den själv) ett par gånger och han är oerhört duktig och kunnig. Han höll på mer med båtar tidigare och driver egen firma där han bygger motorer till bilar och båtar.

Jag har följt renoveringen i en tråd på forumet BoatLife, mycket läsvärd. Det krävs att man är registrerad för att läsa där, men är man spekulant eller bara intresserad så är det värt att göra det. Tråden finns här: http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=15604

Länkar in en bild från annonsen:

fa115d48-d53b-4fd2-b438-d210fa4987df
Jadu...

Extramätare från Biltema och vippbrytare i hembyggd mittkonsoll kändes ju sådär när man begär en miljon.

Men det är väl bara jag som är gubb-petig
 
Jadu...

Extramätare från Biltema och vippbrytare i hembyggd mittkonsoll kändes ju sådär när man begär en miljon.

Men det är väl bara jag som är gubb-petig
Det är nog bara du som har dålig gubbsyn, för det står Autometer på mätarna. Om du förstod vad som sitter under huven (598 cui) och hade studerat bygget så skulle du veta att inget sitter där av en slump.
 
Det är nog bara du som har dålig gubbsyn, för det står Autometer på mätarna. Om du förstod vad som sitter under huven (598 cui) och hade studerat bygget så skulle du veta att inget sitter där av en slump.
Ja Biltema. Dvs inte GM original.

Erkänner gärna jag har noll koll på motorbygget,och resten av det mekaniska som bytts ut då jag är en urtråkig orginalgubbe.
Och synen är faktiskt 20/20 med glasögon🙃
 
Jag vill påstå att det har mycket med ägarna att göra. Det är ett visst gäng som äger dem helt enkelt och det är inte säkert man vill vara med i "träskor-och-skinnväst-gänget" helt enkelt. En bekant hade en Corvette där jag följde med på träff nån gång och sorry - alldeles för många tillhör den gruppen för att det ska vara kul. Men det har egentligen ingenting med bilen att göra men en sån typ av bil kan ju (ska?) bjuda på lite mer ägarupplevelse än bara själva bilen.
Nej alla fördomar om Corvette-ägare stämmer absolut. Gubbar som meskör varannan söndag med vita new balance och shorts och annars putsar den i garaget.
Vilket för mig innebär att man får en 15 år gammal bil som gått 6000mil. Jag känner mig mer manad att använda bilen som den byggdes för än att köpa den för att ingå i någon form av umgängeskrets.
Har haft den i ett år och kört nästan dagligen (bortsett isunderlag) och hittills inte blivit tvingad till en enda bilträff.
Men jag förstår ditt argument. Men bortsett från det så vill jag genuint veta om det finns en bil med mer bang for the buck för då köper jag den direkt!
 
Nej alla fördomar om Corvette-ägare stämmer absolut. Gubbar som meskör varannan söndag med vita new balance och shorts och annars putsar den i garaget.
Vilket för mig innebär att man får en 15 år gammal bil som gått 6000mil. Jag känner mig mer manad att använda bilen som den byggdes för än att köpa den för att ingå i någon form av umgängeskrets.
Har haft den i ett år och kört nästan dagligen (bortsett isunderlag) och hittills inte blivit tvingad till en enda bilträff.
Men jag förstår ditt argument. Men bortsett från det så vill jag genuint veta om det finns en bil med mer bang for the buck för då köper jag den direkt!
Vad får jag om jag byter in min bmw 645 för 80’?
 
Men jag förstår ditt argument. Men bortsett från det så vill jag genuint veta om det finns en bil med mer bang for the buck för då köper jag den direkt!
Det säger jag inte emot i sak. Dessutom verkar de ha noll värdeminskning. C5 kostade typ 200k när jag tog körkort och den kostar fortfarande lika mycket. Extremt låga servicekostnader också i förhållande till effekt. Sen rasar de inte heller nästan oavsett hur man kör.
 
Tillbaka
Topp