Ja, det var en drömbil för mig med, funderade en del innan jag köpte den... Hade mest åkt E-klass och dess föregångare tidigare och var sugen på att prova något annat. Var inte riktigt sugen en på en vanlig tvålkoppsformad SUV... Funderade på amerikansk pickup, men de är lite opraktiska när man ska hitta parkering. En Geländewagen har lockat länge, men jag hade bara kört gröna innan jag provkörde den här. Den är rätt annorlunda att köra mot en E-klass, men jag trivs med den.
Ja, det är bara G63 AMG som ska ha rör på sidorna. Min bil såldes ny (i Stockholm) som en vanlig 350d med AMG-paket, vilket innebär femekrade 19"-hjul och lite designgrejer. Sedan är det någon senare ägare som byggt om den så att den ska se ut som en G63 AMG med paketet Edition 463.
För att få den att se G63 ut så är hela fronten bytt och rören på sidorna monterade. De är bara kopplade på höger sida, på vänster sida blåser avgaserna ut under. Säljaren påstod att man inte får ha de kopplade på vänster sida. Jag har kollat det med Bilprovningen och de säger att man visst kan de kopplade på vänster sida också, men jag tycker nog inte det är värt besväret.
Edition 463 tror jag bara kunde beställas till G63 och innebär bland annat dekorfolien på nedre delen av sidorna och de 21"-hjul som jag har till sommardäcken. 19"-hjulen fanns tyvärr inte kvar när jag köpte bilen. De som vinterdäcken sitter på är 20" AMG-fälgar från en G63, som jag köpt begagnade.
Förmodar att bågen fram också monterades i samband med den här ombyggnaden. Vet inte om jag tycker den är så fin egentligen. Har monterat en ljusramp i den nu. Brukar ta av den helt på sommaren. Tycker fronten blir snyggare så.
Så här ser den ut med sommarhjul, med båge och utan skidlåda.