Grattis.Spontanköpte denna för ett tag sedan,
riktigt rolig att köra och första Porschen
Svårt att hitta något mer välbalanserat för dom pengarna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grattis.Spontanköpte denna för ett tag sedan,
riktigt rolig att köra och första Porschen
Nej alla fördomar om Corvette-ägare stämmer absolut. Gubbar som meskör varannan söndag med vita new balance och shorts och annars putsar den i garaget.
Vilket för mig innebär att man får en 15 år gammal bil som gått 6000mil. Jag känner mig mer manad att använda bilen som den byggdes för än att köpa den för att ingå i någon form av umgängeskrets.
Har haft den i ett år och kört nästan dagligen (bortsett isunderlag) och hittills inte blivit tvingad till en enda bilträff.
Men jag förstår ditt argument. Men bortsett från det så vill jag genuint veta om det finns en bil med mer bang for the buck för då köper jag den direkt!
Ja Biltema. Dvs inte GM original.
Erkänner gärna jag har noll koll på motorbygget,och resten av det mekaniska som bytts ut då jag är en urtråkig orginalgubbe.
Och synen är faktiskt 20/20 med glasögon
Modifierade bilar är alltid svårt att få betalt för. De som har mycket pengar vill ha original och de som gillar modifierade bilar har sällan de pengarna och/eller vill göra jobbet själva.Det sagt så tror jag att den är väldigt svårsåld till dessa pengar - lite grann av ovan nämnda anmärkningar kring ägarkretsen.
Och hade som sagt också gärna sett att mätarna och vippbrytarna rök.
Begär man 1M för en bil som i synnerligen gott renoverat orginalutförande du har uppförsbacke att få 650 för så får man nog finna,sig i att den detaljgranskas.Nu är jag för all del också originaldetaljer, men visst trollar du onödigt hårt med ovan kommentar?
Biltema är Biltema men AutoMeter är ju faktiskt något annat. De har ju funnits med i gemet sen man började skicka ut prestandabilar från Detroit och anses väl allmänt som bland det bättre man kan montera.
Och om man nu bygger prestandamotor och behöver hålla koll på mätvärden som GM kanske aldrig tänkt att man behövde en mätare till så tycker jag att det är fair game.
Det sagt så tror jag att den är väldigt svårsåld till dessa pengar - lite grann av ovan nämnda anmärkningar kring ägarkretsen.
Och hade som sagt också gärna sett att mätarna och vippbrytarna rök.
Även om jag håller med om mycket så är just Autometer inte rätt ställe att hänga upp sig kanske. Det är ett kvalitativt eftermarknadsmärke som varit med hur länge som helst. Liknelsen med Biltema håller inte. Däremot håller jag med om att det hade varit ett mycket trevligare bygge om man försökt integrera modifieringarna bättre precis som du säger. Att ha en modern drivlina men orörd exteriör och interiör är (min mening) mer smakfullt. Vet dock att vissa tycker de här fristående mätarna är sexiga och nån slags flirt med tidiga hotrods.Begär man 1M för en bil som i synnerligen gott renoverat orginalutförande du har uppförsbacke att få 650 för så får man nog finna,sig i att den detaljgranskas.
Och där man "genat" kommer man åka på patrull från gnällgubbar som mig.
Men smaken är som baken.
Och jag fick lära mig rätt tidigt att det får bara plats en rumpa i förarsätet....Det räcker ju med att en enda gubbe med slant tycker det är kul nog att slaska av så är det klart&alla nöjda.
Vad jag som icke-köpare anser är ju ointressant.
Hade jag varit byggherren hade jag använt orginalkonsollen och originalmätarna. Hade dessa inte passat för de mätvärden man nu ville se borde detta gått att lösa.
Dvs vid en första anblick ser det orört orginal ut,men funktionen är annorlunda.
Du hänger upp dig på att jag kallade AutoMeter för Biltema. Hade du gillat AutoZone bättre där de faktiskt säljs?Även om jag håller med om mycket så är just Autometer inte rätt ställe att hänga upp sig kanske. Det är ett kvalitativt eftermarknadsmärke som varit med hur länge som helst. Liknelsen med Biltema håller inte. Däremot håller jag med om att det hade varit ett mycket trevligare bygge om man försökt integrera modifieringarna bättre precis som du säger. Att ha en modern drivlina men orörd exteriör och interiör är (min mening) mer smakfullt. Vet dock att vissa tycker de här fristående mätarna är sexiga och nån slags flirt med tidiga hotrods.
AutoZone är säkert Biltema men Autometer grundades 1957 och var en del av den hotrod/customscen som startade då. Det var inte BiltemaDu hänger upp dig på att jag kallade AutoMeter för Biltema. Hade du gillat AutoZone bättre där de faktiskt säljs?
Biltema grundades 1963...inte kattskitAutoZone är säkert Biltema men Autometer grundades 1957 och var en del av den hotrod/customscen som startade då. Det var inte Biltema
Medhåll, de första Boxsters har en gammaldags charm. Tex gillar jag designen på mätare och stolar bättre än de nyare modellerna.Som du säger är det mycket bil för pengarna i en begagnad Corvette. Har bara åkt i en från en herrans massa år sedan. Den var inte original i motor varav ägaren hade fått byta/renovera växellådan mer än en gång. Accelerationen rakt fram var imponerande. Sedan var interiören rätt plastig på amerikanska manér.
Som du själv säger måste man inte vara med i en märkesklubb och delta i deras aktiviteter.
Även Porsche, Ferrari, Alfa Romeo och övriga klubbarna har sina stofiler och karikatyrer av medlemmar. Antingen är man en föreningsmänniska eller så är man det inte.
Det är bara att använda bilen som en ”vardagsbil”. All heder till dig.
Jag köpte en Porsche Boxster 986 2016 eftersom det var mycket sportbil för pengarna. En bil man kunde använda och parkera överallt. Dess stämpel bland allmänhet och Porsches mest hårdbitna fanclub gjorde att den inte var så populär på begagnatmarknaden. Sedan fanns det IMS och sådana diskussioner som avskräckte många. Ibland får man gambla lite här i livet. De som köpte tidiga Boxsters, 996 och gen 997:1 har haft många års nöjen med sina bilar vid det här laget. 8 år senare och tusentals mil senare har jag fortfarande kvar Boxstern. Kört modernare Boxsters inkl senaste med 4 liters sexan. Den är inte 4/5 gånger så bra på något. Tvärt om har man roligare 99% av tiden på allmän väg i en gammal Boxster. De ger en mer analog körupplevelse dessutom i ett oerhört väl balanserat chassi.
Exakt. Värdet av en modifierad klassiker är det högsta av bruksvärdet eller värdet av en originalbil minus kostnaden av att bygga tillbaks den till original. Skall man köpa en bruksbil för 1mkr väljer nog dom flesta något annat.Du hänger upp dig på att jag kallade AutoMeter för Biltema. Hade du gillat AutoZone bättre där de faktiskt säljs?
Men i sak tror jag vi är rätt överens ändå.
Jag har respekt för kunnandet bakom motorbygget och förmågan att få delarna att passa&fungera tillsammans,även om det inte ger mig något mervärde alls jmfrt med orginal.
Utan precis tvärt emot.
Medhåll, de första Boxsters har en gammaldags charm. Tex gillar jag designen på mätare och stolar bättre än de nyare modellerna.
Men undra om inte gen 2 är den snyggaste exteriört. Har lite svårt för de nyares fyrkantiga framljus.
Perfekt stance kör du coilovers eller bara sänkt?Jag kör till dem börjar salta och så länge det är torrt!
Mosat ena fingret på högra handen så det har inte blivit mycket körning det sista
Perfekt stance kör du coilovers eller bara sänkt?
Bättre utan plastdippen
Nej.Tack.Nu får det bli pissväder i 08-land
Jodå, de syns. Kan väl ärligt säga att jag inte gillar dem men jag tycker inte det "förstör" bilen heller. Går ju ganska enkelt att modifiera om man är på det humöret. Fin bil i övrigt!Gossar, kan ni spotta mina Autometer-mätare då?
De satt med när jag tog hem bilen från USA för snart 20 år sedan....velar lite hur jag ska göra med dem men ändå en trevlig och viktigt setup!
Precis så jag tänkt…har haft annat fokus med att bygga min egen 427 ZL-1 motor så det här börjar komma i kapp nu…Jodå, de syns. Kan väl ärligt säga att jag inte gillar dem men jag tycker inte det "förstör" bilen heller. Går ju ganska enkelt att modifiera om man är på det humöret. Fin bil i övrigt!
Jag gillar dem inte.Gossar, kan ni spotta mina Autometer-mätare då?
De satt med när jag tog hem bilen från USA för snart 20 år sedan....velar lite hur jag ska göra med dem men ändå en trevlig och viktigt setup!
Fin sten marksten, vill göra något likande på vår uppfart. Vet du sorten/namnet?
Haha, bra med raka svar och tack för att du gillar den!Jag gillar dem inte.
Resten av bilen håller högt #2 skick,något som är få bilar i Sverige förunnat.
Varför man då vill kludda med något som ser så malplacerat ut som detta begriper jag inte.
Du har ju knappast penningbrist så orginal tillbehör GaugePac kan knappast göra att du får leva på rotmos.
Men vet du vad som direkt avslöjar ( jaja allt går ju eftermontera av orginalutrustning) om din bil hade detta tillbehör från fabrik?
Jag använder mig av den amerikanska 1-6 skick-guiden som beskrivs i samtliga utgåvor avHaha, bra med raka svar och tack för att du gillar den!
Menar du day-2 med #2?
Nä, min var inte utrustad med mittkonsoll från fabrik och den hade ratt-automat!
Däremot är mittkonsollen rätt gammal och inte nytillverkad skit, som mätarna är!
Det blir dubbla klockor för mig om jag sätter in original Gauge Pack och det suger lite…ringarna får blir svarta till att börja med så får vi se!
Instämmer. I mångt och mycket ett (enligt mig) fånigt sätt att använda bilar.I en aspekt har det gått från att vara en bil till att bli ett konstföremål då den aldrig kan användas till vad den ursprungligen var avsedd för persontransport.
Likagärna som att köpa tavlor stayer frimärken och annat som man enbart kan titta på varförinte bilar om det nu lockar?Instämmer. I mångt och mycket ett (enligt mig) fånigt sätt att använda bilar.