• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Spontanköpte denna för ett tag sedan,
riktigt rolig att köra och första Porschen ☺️
IMG_0568.jpeg
Grattis.
Svårt att hitta något mer välbalanserat för dom pengarna
 
Nej alla fördomar om Corvette-ägare stämmer absolut. Gubbar som meskör varannan söndag med vita new balance och shorts och annars putsar den i garaget.
Vilket för mig innebär att man får en 15 år gammal bil som gått 6000mil. Jag känner mig mer manad att använda bilen som den byggdes för än att köpa den för att ingå i någon form av umgängeskrets.
Har haft den i ett år och kört nästan dagligen (bortsett isunderlag) och hittills inte blivit tvingad till en enda bilträff.
Men jag förstår ditt argument. Men bortsett från det så vill jag genuint veta om det finns en bil med mer bang for the buck för då köper jag den direkt!

Som du säger är det mycket bil för pengarna i en begagnad Corvette. Har bara åkt i en från en herrans massa år sedan. Den var inte original i motor varav ägaren hade fått byta/renovera växellådan mer än en gång. Accelerationen rakt fram var imponerande. Sedan var interiören rätt plastig på amerikanska manér.

Som du själv säger måste man inte vara med i en märkesklubb och delta i deras aktiviteter.

Även Porsche, Ferrari, Alfa Romeo och övriga klubbarna har sina stofiler och karikatyrer av medlemmar. Antingen är man en föreningsmänniska eller så är man det inte.

Det är bara att använda bilen som en ”vardagsbil”. All heder till dig.

Jag köpte en Porsche Boxster 986 2016 eftersom det var mycket sportbil för pengarna. En bil man kunde använda och parkera överallt. Dess stämpel bland allmänhet och Porsches mest hårdbitna fanclub gjorde att den inte var så populär på begagnatmarknaden. Sedan fanns det IMS och sådana diskussioner som avskräckte många. Ibland får man gambla lite här i livet. De som köpte tidiga Boxsters, 996 och gen 997:1 har haft många års nöjen med sina bilar vid det här laget. 8 år senare och tusentals mil senare har jag fortfarande kvar Boxstern. Kört modernare Boxsters inkl senaste med 4 liters sexan. Den är inte 4/5 gånger så bra på något. Tvärt om har man roligare 99% av tiden på allmän väg i en gammal Boxster. De ger en mer analog körupplevelse dessutom i ett oerhört väl balanserat chassi.

De finns fortfarande rätt många bilar som ger mycket valuta för pengarna på begagnatmarknaden. Det är bara att identifiera de som för tillfället inte är så populära. Många ska ha nytt och det senaste. Hänger upp sig på att en bil inte har senaste infotainmentsystem. Rätt befriande att inte ha telefonen uppkopplad i bilen om du frågar mig. Finns handsfree av en anledning.
 
Ja Biltema. Dvs inte GM original.

Erkänner gärna jag har noll koll på motorbygget,och resten av det mekaniska som bytts ut då jag är en urtråkig orginalgubbe.
Och synen är faktiskt 20/20 med glasögon🙃

Nu är jag för all del också originaldetaljer, men visst trollar du onödigt hårt med ovan kommentar?

Biltema är Biltema men AutoMeter är ju faktiskt något annat. De har ju funnits med i gemet sen man började skicka ut prestandabilar från Detroit och anses väl allmänt som bland det bättre man kan montera.
Och om man nu bygger prestandamotor och behöver hålla koll på mätvärden som GM kanske aldrig tänkt att man behövde en mätare till så tycker jag att det är fair game.

Det sagt så tror jag att den är väldigt svårsåld till dessa pengar - lite grann av ovan nämnda anmärkningar kring ägarkretsen.
Och hade som sagt också gärna sett att mätarna och vippbrytarna rök.
 
Det sagt så tror jag att den är väldigt svårsåld till dessa pengar - lite grann av ovan nämnda anmärkningar kring ägarkretsen.
Och hade som sagt också gärna sett att mätarna och vippbrytarna rök.
Modifierade bilar är alltid svårt att få betalt för. De som har mycket pengar vill ha original och de som gillar modifierade bilar har sällan de pengarna och/eller vill göra jobbet själva.
 
Nu är jag för all del också originaldetaljer, men visst trollar du onödigt hårt med ovan kommentar?

Biltema är Biltema men AutoMeter är ju faktiskt något annat. De har ju funnits med i gemet sen man började skicka ut prestandabilar från Detroit och anses väl allmänt som bland det bättre man kan montera.
Och om man nu bygger prestandamotor och behöver hålla koll på mätvärden som GM kanske aldrig tänkt att man behövde en mätare till så tycker jag att det är fair game.

Det sagt så tror jag att den är väldigt svårsåld till dessa pengar - lite grann av ovan nämnda anmärkningar kring ägarkretsen.
Och hade som sagt också gärna sett att mätarna och vippbrytarna rök.
Begär man 1M för en bil som i synnerligen gott renoverat orginalutförande du har uppförsbacke att få 650 för så får man nog finna,sig i att den detaljgranskas.
Och där man "genat" kommer man åka på patrull från gnällgubbar som mig.

Men smaken är som baken.
Och jag fick lära mig rätt tidigt att det får bara plats en rumpa i förarsätet....Det räcker ju med att en enda gubbe med slant tycker det är kul nog att slaska av så är det klart&alla nöjda.
Vad jag som icke-köpare anser är ju ointressant.

Hade jag varit byggherren hade jag använt orginalkonsollen och originalmätarna. Hade dessa inte passat för de mätvärden man nu ville se borde detta gått att lösa.
Dvs vid en första anblick ser det orört orginal ut,men funktionen är annorlunda.
 
Begär man 1M för en bil som i synnerligen gott renoverat orginalutförande du har uppförsbacke att få 650 för så får man nog finna,sig i att den detaljgranskas.
Och där man "genat" kommer man åka på patrull från gnällgubbar som mig.

Men smaken är som baken.
Och jag fick lära mig rätt tidigt att det får bara plats en rumpa i förarsätet....Det räcker ju med att en enda gubbe med slant tycker det är kul nog att slaska av så är det klart&alla nöjda.
Vad jag som icke-köpare anser är ju ointressant.

Hade jag varit byggherren hade jag använt orginalkonsollen och originalmätarna. Hade dessa inte passat för de mätvärden man nu ville se borde detta gått att lösa.
Dvs vid en första anblick ser det orört orginal ut,men funktionen är annorlunda.
Även om jag håller med om mycket så är just Autometer inte rätt ställe att hänga upp sig kanske. Det är ett kvalitativt eftermarknadsmärke som varit med hur länge som helst. Liknelsen med Biltema håller inte. Däremot håller jag med om att det hade varit ett mycket trevligare bygge om man försökt integrera modifieringarna bättre precis som du säger. Att ha en modern drivlina men orörd exteriör och interiör är (min mening) mer smakfullt. Vet dock att vissa tycker de här fristående mätarna är sexiga och nån slags flirt med tidiga hotrods.
 
Även om jag håller med om mycket så är just Autometer inte rätt ställe att hänga upp sig kanske. Det är ett kvalitativt eftermarknadsmärke som varit med hur länge som helst. Liknelsen med Biltema håller inte. Däremot håller jag med om att det hade varit ett mycket trevligare bygge om man försökt integrera modifieringarna bättre precis som du säger. Att ha en modern drivlina men orörd exteriör och interiör är (min mening) mer smakfullt. Vet dock att vissa tycker de här fristående mätarna är sexiga och nån slags flirt med tidiga hotrods.
Du hänger upp dig på att jag kallade AutoMeter för Biltema. Hade du gillat AutoZone bättre där de faktiskt säljs?

Men i sak tror jag vi är rätt överens ändå.
Jag har respekt för kunnandet bakom motorbygget och förmågan att få delarna att passa&fungera tillsammans,även om det inte ger mig något mervärde alls jmfrt med orginal.
Utan precis tvärt emot.
 
Som du säger är det mycket bil för pengarna i en begagnad Corvette. Har bara åkt i en från en herrans massa år sedan. Den var inte original i motor varav ägaren hade fått byta/renovera växellådan mer än en gång. Accelerationen rakt fram var imponerande. Sedan var interiören rätt plastig på amerikanska manér.

Som du själv säger måste man inte vara med i en märkesklubb och delta i deras aktiviteter.

Även Porsche, Ferrari, Alfa Romeo och övriga klubbarna har sina stofiler och karikatyrer av medlemmar. Antingen är man en föreningsmänniska eller så är man det inte.

Det är bara att använda bilen som en ”vardagsbil”. All heder till dig.

Jag köpte en Porsche Boxster 986 2016 eftersom det var mycket sportbil för pengarna. En bil man kunde använda och parkera överallt. Dess stämpel bland allmänhet och Porsches mest hårdbitna fanclub gjorde att den inte var så populär på begagnatmarknaden. Sedan fanns det IMS och sådana diskussioner som avskräckte många. Ibland får man gambla lite här i livet. De som köpte tidiga Boxsters, 996 och gen 997:1 har haft många års nöjen med sina bilar vid det här laget. 8 år senare och tusentals mil senare har jag fortfarande kvar Boxstern. Kört modernare Boxsters inkl senaste med 4 liters sexan. Den är inte 4/5 gånger så bra på något. Tvärt om har man roligare 99% av tiden på allmän väg i en gammal Boxster. De ger en mer analog körupplevelse dessutom i ett oerhört väl balanserat chassi.
Medhåll, de första Boxsters har en gammaldags charm. Tex gillar jag designen på mätare och stolar bättre än de nyare modellerna.
Men undra om inte gen 2 är den snyggaste exteriört. Har lite svårt för de nyares fyrkantiga framljus.
 
Du hänger upp dig på att jag kallade AutoMeter för Biltema. Hade du gillat AutoZone bättre där de faktiskt säljs?

Men i sak tror jag vi är rätt överens ändå.
Jag har respekt för kunnandet bakom motorbygget och förmågan att få delarna att passa&fungera tillsammans,även om det inte ger mig något mervärde alls jmfrt med orginal.
Utan precis tvärt emot.
Exakt. Värdet av en modifierad klassiker är det högsta av bruksvärdet eller värdet av en originalbil minus kostnaden av att bygga tillbaks den till original. Skall man köpa en bruksbil för 1mkr väljer nog dom flesta något annat.
 
Medhåll, de första Boxsters har en gammaldags charm. Tex gillar jag designen på mätare och stolar bättre än de nyare modellerna.
Men undra om inte gen 2 är den snyggaste exteriört. Har lite svårt för de nyares fyrkantiga framljus.

986:an är mer en enkel roadster med de tre mätaretavlorna och den mer spartanska interiören särskilt om man saknar den undre mittkonsolen och bara har en enkel stereo och AC-panelen. Min är en -04 så en facelift av 986:an. Den fick bl a glasruta bak som håller över tidens tand bättre än plastrutan innan facelift.

När det begav sig tyckte man att 987:an var ett lyft estetiskt. Bl a lamporna fram och även interiört. Med tiden släppte jag lamporna fram på såväl 986:an som 996:an. Jag kan idag tycka att en tidig 996:a gen 1 i fint skick motsvarar 60- 70 tals 911:eek:rna i de moderna vattenkylda eran om man sätter alla vattenkylda modellerna i ett sammanhang. Idag gillar jag 996 GT3 gen 1 med de gamla lamporna mer än gen 2 rent estetiskt. Det var så bilen designades från början. Lamporna i sin tur satt på tävlingsbilen GT1.

997:an lite av en sweetspot av de vattenkylda analoga modellerna. Har man kört en 997:a känner man igen sig i 987:an. Det är en mer utvecklad modeller av föregångarna.

Jag skulle nog säga att oavsett om man väljer en 996/997 eller 986/987 har man en fantastisk bil för de pengarna de kostar. Det är mer entusiastbilar idag. Som alltid med den typen av bilar bör man ha en buffert om något oförutsett inträffar och förebyggande hålla koll på vad som behöver göras. Då slipper man förhoppningvis överraskningar som leder till besvikelser.
 
Perfekt stance 👌 kör du coilovers eller bara sänkt?

Öhlins R&T,

Har eftermarknadstopphattar med sfäriska lager (istället för gummi som sitter på OEM). Har även aningens hårdare fjädrar bak jämfört med standard R&T. 1kg hårdare bak. Med de däcken jag har på så är den grymt responsiv och behövs inte mycket innan den sätter sig. Skall få mina kralligare krängningshämmare under vintern med (har nu legat i 4 år snart...)

Har lite rake för balansen. Baken sitter 0.25" högre

Funderar på att byta till 235/40 CR-S runtom när A052orna(215/45) gjort sitt
 
Senast ändrad:
Var länge sedan jag förgyllde Klocksnack med en av mina SAABar, så här får ni lite SAAB (och höst) i samma veva! Detta är i mitt tycke en av de mer fulländade "vardagsbilarna". Pigg, väl avvägt chassi och bra med styrrespons. Sen är den praktisk också, men det får man inte nämna när man är under 30 som en positiv aspekt med en bil. Ser även fram emot vintern, då det blir första vintern jag kommer få testa på SAAB's fyrhjulsdrift (XWD).

IMG_1132.jpeg
 
Har fått lite dille på äldre "riktiga" SUVar. Nån som har erfarenhet av första generationens Land Rover Discovery?
Ska väl vara lite si och så med pålitligheten på LR nuförtiden, men hur är dom äldre?
Förslag på alternativ? Tänker 80-/90-tal, robusta, går att ta ut i terräng.
 
Nu får det bli pissväder i 08-land
Nej.Tack.
Gossar, kan ni spotta mina Autometer-mätare då? 😛
De satt med när jag tog hem bilen från USA för snart 20 år sedan....velar lite hur jag ska göra med dem men ändå en trevlig och viktigt setup!

Håkan Pettersson PL 4534.jpg
Håkan Pettersson PL 4533.jpg
Jodå, de syns. Kan väl ärligt säga att jag inte gillar dem men jag tycker inte det "förstör" bilen heller. Går ju ganska enkelt att modifiera om man är på det humöret. Fin bil i övrigt!
 
Jodå, de syns. Kan väl ärligt säga att jag inte gillar dem men jag tycker inte det "förstör" bilen heller. Går ju ganska enkelt att modifiera om man är på det humöret. Fin bil i övrigt!
Precis så jag tänkt…har haft annat fokus med att bygga min egen 427 ZL-1 motor så det här börjar komma i kapp nu…

Ska börja med att lacka ringarna runt mätarna matt svarta till att börja med…originalmätarna till mittkonsolen är lite pricey och har inte samma funktionalitet så vi får se!
 
Senast ändrad:
Gossar, kan ni spotta mina Autometer-mätare då? 😛
De satt med när jag tog hem bilen från USA för snart 20 år sedan....velar lite hur jag ska göra med dem men ändå en trevlig och viktigt setup!

Håkan Pettersson PL 4534.jpg
Håkan Pettersson PL 4533.jpg
Jag gillar dem inte.

Resten av bilen håller högt #2 skick,något som är få bilar i Sverige förunnat.
Varför man då vill kludda med något som ser så malplacerat ut som detta begriper jag inte.

Du har ju knappast penningbrist så orginal tillbehör GaugePac kan knappast göra att du får leva på rotmos.
Men vet du vad som direkt avslöjar ( jaja allt går ju eftermontera av orginalutrustning) om din bil hade detta tillbehör från fabrik?
 
Jag gillar dem inte.

Resten av bilen håller högt #2 skick,något som är få bilar i Sverige förunnat.
Varför man då vill kludda med något som ser så malplacerat ut som detta begriper jag inte.

Du har ju knappast penningbrist så orginal tillbehör GaugePac kan knappast göra att du får leva på rotmos.
Men vet du vad som direkt avslöjar ( jaja allt går ju eftermontera av orginalutrustning) om din bil hade detta tillbehör från fabrik?
Haha, bra med raka svar och tack för att du gillar den! 🙏🏻
Menar du day-2 med #2? 🤔

Nä, min var inte utrustad med mittkonsoll från fabrik och den hade ratt-automat!
Däremot är mittkonsollen rätt gammal och inte nytillverkad skit, som mätarna är!

Det blir dubbla klockor för mig om jag sätter in original Gauge Pack och det suger lite…ringarna får blir svarta till att börja med så får vi se!
 
Haha, bra med raka svar och tack för att du gillar den! 🙏🏻
Menar du day-2 med #2? 🤔

Nä, min var inte utrustad med mittkonsoll från fabrik och den hade ratt-automat!
Däremot är mittkonsollen rätt gammal och inte nytillverkad skit, som mätarna är!

Det blir dubbla klockor för mig om jag sätter in original Gauge Pack och det suger lite…ringarna får blir svarta till att börja med så får vi se!
Jag använder mig av den amerikanska 1-6 skick-guiden som beskrivs i samtliga utgåvor av
Standard Catalog of American Cars
Old Cars Priceguide

AACA har ett poängsystem där det blir väldigt mycket upp till den halvdöda gåstolsburne domaren att bedöma.
Något jag sett på flera AACA Juniorbilar där golvplåtar,sandskäddor,skuffgolv bestått av plan skruvad plåt och rejäla mängder underredsmassa...Trots det bedömd som en kvalificerad Junior.

#1. Excellent
Perfekt renoverad,eller orörd orginal där allt är i fabriksnytt eller bättre skick.
Bilen körs inte utan tas alltid på täckt släp till/från utställning.
Förvaras i klimatkontrollerad omgivning.

Tar i stort sett alltid pallplats i sin klass vid nationella/internationella utställningar.

I en aspekt har det gått från att vara en bil till att bli ett konstföremål då den aldrig kan användas till vad den ursprungligen var avsedd för persontransport.

Ytterst få #1 bilar existerar.

#2 Fine.

I stora drag en #1 bil som körts några hundra mil.
Allt verkar fabriksnytt tills den ställs sida vid sida med en #1 bil.
Tar också pallplats där inte tre #1 bilar också tävlar i samma klass.

Kan köras några tiotal mil "söndagskörning" per år

#3 Very Good.

Orginalbil,eller mycket bra orginalrenovering som använts.
Allt fungerar som det skall.

5metersbil. Dvs från 5 meter verkar den perfekt,men tål ingen noggran avsyning.

Lacken kan ha polermärken,kederlister på förarsätet visa nötning likaså hälmärken i mattan samt viss nötning på pedaler&ratt
Kromet skiner,men jämfört med nytt finns där skillnad.

Överlag är de flesta bilar på bilutställningar #3 skick eller sämre.

#4 Good.

Vad jag skulle kalla "Fint svenskt bruksskick".
Dålig amatörrenovering eller sliten orginalbil.

Funktionell bil som är körklar,eller kanske behöver bromsrenovering/annan mindre mekanisk reparation för att bli det.
Allt behöver helrenovering för att bli #1 men den duger gott att "Åka runt på byn med"

Även på 10meters håll syns det detta inte är bra,även om ägaren ofta tycker annorlunda.

#5.
Renoveringsobjekt.
Komplett i stort sett rostfri bil som behöver allt.
Den är förmodligen inte körbar,och kräver en duktig ägare för att komma ut på vägen igen,men dess fördel över annat skrot är att den iallafall är komplett och rostfri.

#6

Reservdelsbil.
Rostig okomplett bil som enbart har värde som reservdelar.
Även här finns det "galningar" som lyckas göra en #6 till #1 med nog tid&pengar.
 
Tillbaka
Topp