• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Likagärna som att köpa tavlor stayer frimärken och annat som man enbart kan titta på varförinte bilar om det nu lockar?

Nackdelen med just bilar är väl att det är rätt utrymmeskrävande att ha femtiofem stycken...
Håller med dig i sak angående bilar men jämförelsen var väl inget vidare avseende just statyer och tavlor med tanke på att de är skapade just för att tittas på
 
Håller med dig i sak angående bilar men jämförelsen var väl inget vidare avseende just statyer och tavlor med tanke på att de är skapade just för att tittas på

Man kan ju ta klockor som ett annat exempel...många som köper och inte använder.
Jag är själv världens sämsta samlare både med klockor, whiskey, bilar etc...allt används och dricks av, annars är det ju ingen ide att köpa fina grejer...men det är ju min åsikt 🤠
 
Håller med dig i sak angående bilar men jämförelsen var väl inget vidare avseende just statyer och tavlor med tanke på att de är skapade just för att tittas på
Så kan man väl tycka om en bil också?

Tex en Aero Minor eller ZAZ 965A Zaporozhets må ha varit avsedda för persontransport men i verkligheten blev det inte mycket mer än skådebröd....
 
Så kan man väl tycka om en bil också?

Tex en Aero Minor eller ZAZ 965A Zaporozhets må ha varit avsedda för persontransport men i verkligheten blev det inte mycket mer än skådebröd....
Skillnaden är att bilar tillverkas för att köras, åtminstone serietillverkade bilar. Det finns säkert undantag där någon rik excentriker tillverkat en bil som ett konstverk men likväl finns det säkert någon konstnär som målat en tavla med avsikt att köra den till mataffären
 
Skillnaden är att bilar tillverkas för att köras, åtminstone serietillverkade bilar. Det finns säkert undantag där någon rik excentriker tillverkat en bil som ett konstverk men likväl finns det säkert någon konstnär som målat en tavla med avsikt att köra den till mataffären
Smaken är som baken.
Skönhet och konst ligger ju som bekant i betraktarens ögon.

Och vad folk väljer att göra med sin ägodelar ger jag (oftast) fullständigt fanken i då det är mig egalt.
 
Hur ser det ut där ute egentligen?

Sigge som varit med ett tag och sett mer än högkonjunktur säger väldigt bra saker: Nystartade bilhandlare som köpt in bilar dyrt med tanken "det gör inget, de är ju värda mer nästa år ändå" kommer få det extremt tufft. Samma sak med bilhandlare som leasat ut bilar med garanterade restvärden och satt dessa för högt. Dessa sitter med en framtida bomb i bokföringen.
 
Senast ändrad:
Sigge som varit med ett tag och sett mer än högkonjunktur säger väldigt bra saker: Nystartade bilhandlare som köpt in bilar dyrt med tanken "det gör inget, de är ju värda mer nästa år ändå" kommer få det extremt tufft. Samma sak med bilhandlare som leasat ut bilar med garanterade restvärden och satt dessa för högt. Dessa sitter med en framtida bomb i bokföringen.

Din beskrivning har stor igenkänning. Det är en artikel med bra resonemang.

Har själv noterat att flertalet bilfirmor har hållit sig flytande genom exporten. Även många auktoriserade bilhandlare har exporterat utomlands vet jag efter att ha frågat några av dem rakt ut. Både nytt och begagnat.

Men jag har ännu inte sett några seriösa aktörer gå under än. Men det kanske kommer. Vi får se helt enkelt. Många har byggt väldigt fina försäljningshallar. Inte minst Platinum Cars själva.
 
Senast ändrad:
Din beskrivning har stor igenkänning. Det är en artikel med bra resonemang.

Har själv noterat att flertalet bilfirmor har hållit sig flytande genom exporten. Även många auktoriserade bilhandlare har exporterat utomlands vet jag efter att ha frågat några av dem rakt ut. Både och begagnat.

Men jag har ännu inte sett några seriösa aktörer gå under än. Men det kanske kommer. Vi får se helt enkelt. Många har byggt väldigt fina försäljningshallar. Inte minst Platinum Cars själva.
Sigge har varit med länge och byggt upp sina lokaler till största delen med egna pengar. Han kommer klara sig. Det är uppkomlingarna som har det värre framöver.

Angående exporten så är det som du säger att det har varit konstgjord andning för många bilhandlare. Men det är bokstavligen som att kissa på sig för att värma sig för stunden. Det kommer bli väldigt otrevligt sedan när det inte finns några bilar kvar för småhandlarna att sälja i begagnatledet. De stora ÅF kommer klara sig för de har nybilsförsäljningen samt bilar från leasingbolagen att leva på. Men småhandlarna som levt på att köpa av varandra (jepp, det förekommer) eller på Blocket och sen lägga på 30 tusen, de kommer få det extremt svårt framöver. Gott så, den typen av handlarna kan man diskutera värdet av helt ärligt.
 
En bild från tidigare men med full fart in i helgen! 🤘
Sköt om er! 🤗

DSC_0271.JPG
 
Sigge har varit med länge och byggt upp sina lokaler till största delen med egna pengar. Han kommer klara sig. Det är uppkomlingarna som har det värre framöver.

Angående exporten så är det som du säger att det har varit konstgjord andning för många bilhandlare. Men det är bokstavligen som att kissa på sig för att värma sig för stunden. Det kommer bli väldigt otrevligt sedan när det inte finns några bilar kvar för småhandlarna att sälja i begagnatledet. De stora ÅF kommer klara sig för de har nybilsförsäljningen samt bilar från leasingbolagen att leva på. Men småhandlarna som levt på att köpa av varandra (jepp, det förekommer) eller på Blocket och sen lägga på 30 tusen, de kommer få det extremt svårt framöver. Gott så, den typen av handlarna kan man diskutera värdet av helt ärligt.

Rimligt resonemang. Samtidigt kommer det att bli intressant att se hur man ska kunna skifta över den typen av bilar som har sålts under senare år på begagnatmarknaden. Antagligen högre restvärden än det borde vara. Så någon form av avskrivning kommer man få göra. Samtidigt med högre nypris kanske det kan kompenseras förutsatt att folk kan få finansieringen löst på begagnat. Tror aldrig vi kommer återgå till den tiden då man köpte begagnade bilar för 5000 spänn som gick att köra ett år på vinst och förlust. Dåtidens 35000 kr bil begagnad ligger nog på minst 150 000 och betydligt dyrare saker som kan göra kalkylen ohållbar att reparera vilket är lika med pengar i sjön.
 
Rimligt resonemang. Samtidigt kommer det att bli intressant att se hur man ska kunna skifta över den typen av bilar som har sålts under senare år på begagnatmarknaden. Antagligen högre restvärden än det borde vara. Så någon form av avskrivning kommer man få göra. Samtidigt med högre nypris kanske det kan kompenseras förutsatt att folk kan få finansieringen löst på begagnat. Tror aldrig vi kommer återgå till den tiden då man köpte begagnade bilar för 5000 spänn som gick att köra ett år på vinst och förlust. Dåtidens 35000 kr bil begagnad ligger nog på minst 150 000 och betydligt dyrare saker som kan göra kalkylen ohållbar att reparera vilket är lika med pengar i sjön.
Kanske inte 5000, men 15000? Vi har haft en Golf 2006 i familjen i 15 år, väl skött, fina sommar- och vinterdäck, lite rost och en del lack släpp. Men den var nästan omöjlig att sälja. Gick till runt-hörnet-säljare för 10’, han försöker kränga den för 19 och har inte lyckats på tre månader.
 
Sigge har varit med länge och byggt upp sina lokaler till största delen med egna pengar. Han kommer klara sig. Det är uppkomlingarna som har det värre framöver.

Angående exporten så är det som du säger att det har varit konstgjord andning för många bilhandlare. Men det är bokstavligen som att kissa på sig för att värma sig för stunden. Det kommer bli väldigt otrevligt sedan när det inte finns några bilar kvar för småhandlarna att sälja i begagnatledet. De stora ÅF kommer klara sig för de har nybilsförsäljningen samt bilar från leasingbolagen att leva på. Men småhandlarna som levt på att köpa av varandra (jepp, det förekommer) eller på Blocket och sen lägga på 30 tusen, de kommer få det extremt svårt framöver. Gott så, den typen av handlarna kan man diskutera värdet av helt ärligt.
Alltid trevligt med små lokala företag än de gigantiska bolagen där säljarna utgår från någon datorkalkyl gjord för att bara maximera vinsten som i slutändan hamnar hos någon enskild individ på toppen och där man som köpare inte är värd mer än vatten efter försäljningen är klar.

Vad är det Sigge tjänat pengar på? Jag var där och kollade på Porsche och då saknade de alla stolsvärme och allt möjligt, lastbilsimport från något varmare land verkade vara ursprunget på bilarna. Kul att han lyckats, vet att han slet hårt i början och körde transporterna på bilsläp från Tyskland och nu kan ha äga namnet på för en hel fotbollsarena, det är ändå en intressant resa!
 
Kanske inte 5000, men 15000? Vi har haft en Golf 2006 i familjen i 15 år, väl skött, fina sommar- och vinterdäck, lite rost och en del lack släpp. Men den var nästan omöjlig att sälja. Gick till runt-hörnet-säljare för 10’, han försöker kränga den för 19 och har inte lyckats på tre månader.

Den bilen hade sålts i andra tider än de som rådigt när status hetsen var som starkast.

Efter att min mamma gick bort för ca 8 år sedan behöll jag hennes bil. Den var värd ett par tusen men nyttovärdet var stort. Tyvärr blev den skadad i en olycka parkerad. Annars var den perfekt. En sån bil man inte behöver vara rädd om men som är 100% driftsäker med känd historik. Det fanns de som frågade om bilen i fråga i bekantskapskretsen. Men de allra flesta hade nog inte velat synas i bilen i fråga. En gammal Volvo S40 2.0 som var välutrustad på sin tid, men hade börjat rosta på sina ställen. Blanka besiktningspapper alla åren.

Det finns en marknad för gamla bilar som fortfarande är funktionsdugliga. Men de rör sig inom en sluten krets som känner familjen i fråga. Ingen handlare kan ju lämna några som helst garantier på en sån bil.

Jag har svårt att se att man ska kunna hålla liv i dagens bilar med mindre medel. De kommer hamna på skroten. Bara felkoder på någon givare kan medföra körförbud. Att en katalysator visar något svagare effekt, men ändå laglig i testen men inte felkoden i bilens dator.
 
Alltid trevligt med små lokala företag än de gigantiska bolagen där säljarna utgår från någon datorkalkyl gjord för att bara maximera vinsten som i slutändan hamnar hos någon enskild individ på toppen och där man som köpare inte är värd mer än vatten efter försäljningen är klar.

Vad är det Sigge tjänat pengar på? Jag var där och kollade på Porsche och då saknade de alla stolsvärme och allt möjligt, lastbilsimport från något varmare land verkade vara ursprunget på bilarna. Kul att han lyckats, vet att han slet hårt i början och körde transporterna på bilsläp från Tyskland och nu kan ha äga namnet på för en hel fotbollsarena, det är ändå en intressant resa!

Jag tror det kommer finnas utrymme även för mindre handlare med god renommé även i framtiden. Jag har ingen relation till Platinum Cars, men de har vad jag vet agentur eller återförsäljare för något specifikt varumärke. Någonstans började även de i en liten skala på god renommé där marknaden gick deras väg. Finns fler sådana exempel. S Jönsson nere i Skåne. Auktoriserade för Mercedes. Även för klassiska Mercedes. Inga återförsäljare. Det sköter Hedin.
 
Söker lite advice från er på KS innan jag vänder mig till Reddit.

Är ute efter en 4x4 att göra lite overlanding och roadtrips. Fastän målet är en Landcruiser eller Defender så är dessvärre detta inte inom budget just nu, så har kikat lite på Pajeros, Cherokees, Samurais etc. Kan lite mer om dessa bilarna, men dök upp ett intressant objekt på Blocket häromdagen, nämligen:


I relation till vad jag är ute efter och i pris, så checkar denna flera boxar. Enda är just att jag har no idea om märket generellt, utöver att det mångt och mycket är en merca i den. Tänkte kika om ni har någon större input på detta? Passerade besiktning nyligen, servad årligen och vad jag kan se på bilderna jag fått har den klarat sig okej från rost.

Vad säger panelen, är detta bara huvudvärk, eller något som kan vara något i relation till det jag är ute efter?
 
Söker lite advice från er på KS innan jag vänder mig till Reddit.

Är ute efter en 4x4 att göra lite overlanding och roadtrips. Fastän målet är en Landcruiser eller Defender så är dessvärre detta inte inom budget just nu, så har kikat lite på Pajeros, Cherokees, Samurais etc. Kan lite mer om dessa bilarna, men dök upp ett intressant objekt på Blocket häromdagen, nämligen:


I relation till vad jag är ute efter och i pris, så checkar denna flera boxar. Enda är just att jag har no idea om märket generellt, utöver att det mångt och mycket är en merca i den. Tänkte kika om ni har någon större input på detta? Passerade besiktning nyligen, servad årligen och vad jag kan se på bilderna jag fått har den klarat sig okej från rost.

Vad säger panelen, är detta bara huvudvärk, eller något som kan vara något i relation till det jag är ute efter?
Kan inte säga något om den modellen men frågan väckte ett minne till liv. Bilfirman min morbror jobbade på 90- och 00-talet provade ta in Ssyong Yong. En jul tog min morbror med sig en helt ny Musso till en by utanför Kiruna där släkten brukade fira jul. Det här kan ha varit runt 1999 och det var kallt som satan. En morgon var det närmare 35 minus och morbrodern startade upp motorn utan motorvärmare och utan större protester. Däremot var det i princip inget i bilen som funkade. Det fanns ingen inner- eller ytterbelysning, fläkten gick inte och det gick inte att lägga i någon växel. Efter nån halvtimme på tomgång vaknade bilens funktioner till liv en efter en. Helt i ordning blev bilen inte förrän på väg hem till kusten några dagar senare.

De sålde bara ssong yong några år. Mest för att det var så få köpare till dem..
 
Senast ändrad:
Kan inte säga något om den modellen men frågan väckte ett minne till liv. Bilfirman min morbror jobbade på 90- och 00-talet provade ta in Ssyong Yong. En jul tog min morbror med sig en helt ny Musso till en by utanför Kiruna där släkten brukade fira jul. Det här kan ha varit runt 1999 och det var kallt som satan. En morgon var det närmare 35 minus och morbrodern startade upp motorn utan motorvärmare och utan större protester. Däremot var det i princip inget i bilen som funkade. Det fanns ingen inner- eller ytterbelysning, fläkten gick inte och det gick inte att lägga i någon växel. Efter nån halvtimme på tomgång vaknade bilens funktioner till liv en efter en. Helt i ordning blev bilen inte förrän på väg hem till kusten några dagar senare.

De sålde bara ssong yong några år. Mest för att det var så köpare till dem..

Haha, tack för rolig läsning och input, är lite sånt jag vill veta. Och antar kanske inte de kanske var redo för riktig svensk norrländsk vinter. Men kring det sistnämnda är det en del av ens huvudbry, att de är svårsålda. Men tänker för detta priset så lär andrahandsvärdet vara rätt mycket i botten såvida bilen inte totalt brakar ihop.
 
Haha, tack för rolig läsning och input, är lite sånt jag vill veta. Och antar kanske inte de kanske var redo för riktig svensk norrländsk vinter. Men kring det sistnämnda är det en del av ens huvudbry, att de är svårsålda. Men tänker för detta priset så lär andrahandsvärdet vara rätt mycket i botten såvida bilen inte totalt brakar ihop.
Ja lär ju vara svårt o få en fungerande liknande bil till det priset 🙃
Hade inte funderat så mycket på märket. Till det mekaniska finns ju i vart fall reservdelar då mycket är gammal Mercedes.
Så vill du ha den typ av bil (vem vill inte det 😇) slå till 🤗
 
Söker lite advice från er på KS innan jag vänder mig till Reddit.

Är ute efter en 4x4 att göra lite overlanding och roadtrips. Fastän målet är en Landcruiser eller Defender så är dessvärre detta inte inom budget just nu, så har kikat lite på Pajeros, Cherokees, Samurais etc. Kan lite mer om dessa bilarna, men dök upp ett intressant objekt på Blocket häromdagen, nämligen:


I relation till vad jag är ute efter och i pris, så checkar denna flera boxar. Enda är just att jag har no idea om märket generellt, utöver att det mångt och mycket är en merca i den. Tänkte kika om ni har någon större input på detta? Passerade besiktning nyligen, servad årligen och vad jag kan se på bilderna jag fått har den klarat sig okej från rost.

Vad säger panelen, är detta bara huvudvärk, eller något som kan vara något i relation till det jag är ute efter?

Vet inte om den kanske bytt ägare ändå, men annonsbilderna användes på samma bil när jag köpte min Range Rover för nära nog ett år sen.
Det är väl talande för något, antar jag.
Men cool bil, hur som helst. Och för pengarna känns det inte som man får nåt bättre. Bara att prova. :)

0501B3D4-1D29-40C5-B566-261A6B45313A.jpeg


Fortsatt oroligt nöjd med min häck, i alla fall.
Den är skönt obrydd när det kommer till parkeringsplatser, om inte annat.
 
Inte den vanliga bilen att visa upp kanske, men det är ju en bil, så här i mogen ålder så slog jag äntligen till och började köra gokart. Herrejäklar så kul det är. Och herrejäklar så ont jag har i kroppen efteråt...
5B910E94-45CA-4510-914B-9D6E5CC2848B.jpeg
Kör du fortfarande? Har kört mycket hyrkart de senast åren men blev helt såld på
Race kart efter att ha testat på Järfälla. Finns ju en klass som heter max 125 som verkar rätt prisvärt.
 
Kör du fortfarande? Har kört mycket hyrkart de senast åren men blev helt såld på
Race kart efter att ha testat på Järfälla. Finns ju en klass som heter max 125 som verkar rätt prisvärt.
Kör fortfarande men ganska lite. Att börja med Rotax 125 låter vettigt och prisvärt. Är i princip samma som DD2 minus växellådan. Kul att du ska börja!

Kör mest i Södertälje än så länge pga geografiska skäl. Järfälla är dock större och mer ”action” på helgerna. 40-50 kartar som är ute och snurrar.
 
Kör du fortfarande? Har kört mycket hyrkart de senast åren men blev helt såld på
Race kart efter att ha testat på Järfälla. Finns ju en klass som heter max 125 som verkar rätt prisvärt.
Ja DD2 har väl ett eget chassi med frambromsar samt två paddelväxlar annars ska det väl vara snarlikt max 125. Tröttnar man snabbt eller är det tiden som inte räcker till? En sak som man aldrig får något vettigt svar på är hur mycket däck man gör av med egentligen, det är ju rätt dyrt, ca 2500kr för en uppsättning. Har du någon uppfattning ungefär hur många varv man klarar med en däckuppsättning som hobbyåkare?
 
Öhlins R&T,

Har eftermarknadstopphattar med sfäriska lager (istället för gummi som sitter på OEM). Har även aningens hårdare fjädrar bak jämfört med standard R&T. 1kg hårdare bak. Med de däcken jag har på så är den grymt responsiv och behövs inte mycket innan den sätter sig. Skall få mina kralligare krängningshämmare under vintern med (har nu legat i 4 år snart...)

Har lite rake för balansen. Baken sitter 0.25" högre

Funderar på att byta till 235/40 CR-S runtom när A052orna(215/45) gjort sitt
Snyggt!
Vilken fälgdimension har du?
Satte på 4 nya Cup2’or på min förra veckan.
Var mycket nöjd med första settet Cup2.
 
986:an är mer en enkel roadster med de tre mätaretavlorna och den mer spartanska interiören särskilt om man saknar den undre mittkonsolen och bara har en enkel stereo och AC-panelen. Min är en -04 så en facelift av 986:an. Den fick bl a glasruta bak som håller över tidens tand bättre än plastrutan innan facelift.

När det begav sig tyckte man att 987:an var ett lyft estetiskt. Bl a lamporna fram och även interiört. Med tiden släppte jag lamporna fram på såväl 986:an som 996:an. Jag kan idag tycka att en tidig 996:a gen 1 i fint skick motsvarar 60- 70 tals 911:eek:rna i de moderna vattenkylda eran om man sätter alla vattenkylda modellerna i ett sammanhang. Idag gillar jag 996 GT3 gen 1 med de gamla lamporna mer än gen 2 rent estetiskt. Det var så bilen designades från början. Lamporna i sin tur satt på tävlingsbilen GT1.

997:an lite av en sweetspot av de vattenkylda analoga modellerna. Har man kört en 997:a känner man igen sig i 987:an. Det är en mer utvecklad modeller av föregångarna.

Jag skulle nog säga att oavsett om man väljer en 996/997 eller 986/987 har man en fantastisk bil för de pengarna de kostar. Det är mer entusiastbilar idag. Som alltid med den typen av bilar bör man ha en buffert om något oförutsett inträffar och förebyggande hålla koll på vad som behöver göras. Då slipper man förhoppningvis överraskningar som leder till besvikelser.
Medhåll. De nya modellerna är för fyrkantiga i designen. Och allt större!
Mer mot lyxbil…
 
Söker lite advice från er på KS innan jag vänder mig till Reddit.

Är ute efter en 4x4 att göra lite overlanding och roadtrips. Fastän målet är en Landcruiser eller Defender så är dessvärre detta inte inom budget just nu, så har kikat lite på Pajeros, Cherokees, Samurais etc. Kan lite mer om dessa bilarna, men dök upp ett intressant objekt på Blocket häromdagen, nämligen:


I relation till vad jag är ute efter och i pris, så checkar denna flera boxar. Enda är just att jag har no idea om märket generellt, utöver att det mångt och mycket är en merca i den. Tänkte kika om ni har någon större input på detta? Passerade besiktning nyligen, servad årligen och vad jag kan se på bilderna jag fått har den klarat sig okej från rost.

Vad säger panelen, är detta bara huvudvärk, eller något som kan vara något i relation till det jag är ute efter?
Svårt att säga, den kan vara hur bra som helst, eller hur dålig som helst…men med det sagt känns det väldigt rimligt att köpa ett bra exemplar av en kanske mindre bra bil än ett dåligt exemplar av en bra bil.

Land Cruiser kostar väl minst 100’ och uppåt för vettiga exemplar och Defender 200’.

Land Cruiser är överlag överskattade, inte för att de är dåliga på något sätt men att betala 100-150’ för en tjugo år gammal bil som gått 40.000 mil är vansinne, hur bra de än var som nya så är 99% av dem slutkörda numera.

Min spontana magkänsla är väl att jag hellre hade hittat en Pajero eller Pajero Sport eftersom det ändå är etablerade modeller där det finns mycket kunskap och reservdelar, det är väl där jag kan misstänka att koreanen har det lite mer problematiskt. Även om motor och drivna är Mercedes är ju majoriteten av bilen inte det så hjullager, drivaxlar, brytare…ja det mesta är antagligen sådant som inte finns på hyllan.

Men visst, är budgeten runt 50’ tror jag ändå den är vettigare än en slutkörd bil av något annat märke.
 
Tillbaka
Topp