• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Oklart vart jag ska skriva detta men testar här först då ni brukar ha bra koll. 😊

Har ni några rekommendationer gällande bakåtvänd barnbilstol som används ca 1-2 gånger i månaden till en nu 18 månaders liten tjej(systerdotter). Känner att jag borde införskaffa en för att kunna hjälpa till lite oftare. 😊

Som barnlös och ej helt välbevandrad i detta så är det en djungel.
 
Oklart vart jag ska skriva detta men testar här först då ni brukar ha bra koll. 😊

Har ni några rekommendationer gällande bakåtvänd barnbilstol som används ca 1-2 gånger i månaden till en nu 18 månaders liten tjej(systerdotter). Känner att jag borde införskaffa en för att kunna hjälpa till lite oftare. 😊

Som barnlös och ej helt välbevandrad i detta så är det en djungel.
Om du inte kör långt eller i högre farter hade jag personligen kört på något begagnat på blocket…
Isofix är ju jäkligt bekvämt om du ska ta in o ur stolen emellanåt (om din bil har det).
 
Vi väntar barn nummer två - kör en V40 i dagsläget som jag älskar. Kunna skryta om billigt bilägande länge med faboritargimentet ”min är värd mer nu än när jag köpte den”.

Men nu är det slut med det och vi har varit ute och provkört olika bilar. Frun har i stort sett bestämt sig för en XC60 och det verkar gå att hitta ok instegsvarianter i vår budget (under 350).

Vi har även provat GLC, puegot 3008, F-pace, Q5 och en DC något.

Missar jag nått? Finns det någon annan bil som ger mer pang för pengen?

Kraven är SUV och under 10k mil
 
Vi väntar barn nummer två - kör en V40 i dagsläget som jag älskar. Kunna skryta om billigt bilägande länge med faboritargimentet ”min är värd mer nu än när jag köpte den”.

Men nu är det slut med det och vi har varit ute och provkört olika bilar. Frun har i stort sett bestämt sig för en XC60 och det verkar gå att hitta ok instegsvarianter i vår budget (under 350).

Vi har även provat GLC, puegot 3008, F-pace, Q5 och en DC något.

Missar jag nått? Finns det någon annan bil som ger mer pang för pengen?

Kraven är SUV och under 10k mil
Tror du svarade dig själv när du säger att frun redan bestämt sig 🙂 men annars har du ju Skoda Kodiak, Seat Tarraco och VW Tiguan, mycket snarlika kusiner som ger gott om pang för pengarna.
 
Vi väntar barn nummer två - kör en V40 i dagsläget som jag älskar. Kunna skryta om billigt bilägande länge med faboritargimentet ”min är värd mer nu än när jag köpte den”.

Men nu är det slut med det och vi har varit ute och provkört olika bilar. Frun har i stort sett bestämt sig för en XC60 och det verkar gå att hitta ok instegsvarianter i vår budget (under 350).

Vi har även provat GLC, puegot 3008, F-pace, Q5 och en DC något.

Missar jag nått? Finns det någon annan bil som ger mer pang för pengen?

Kraven är SUV och under 10k mil
X3 är väl given att i alla fall titta på och utvärdera, liksom en något äldre XC90 och / eller V90 CC. Jag gillar XC60 men tycker väl kanske att de är lite dyra i jämförelse med övriga volvomodeller.

Lite enklare men antagligen väldigt bra, finns både som hybrid och laddhybrid för den som vill;

Mycket utrustning och bra kvalitet får du i Lexus, som är förvånansvärt prisvärd;
 
X3 är väl given att i alla fall titta på och utvärdera, liksom en något äldre XC90 och / eller V90 CC. Jag gillar XC60 men tycker väl kanske att de är lite dyra i jämförelse med övriga volvomodeller.

Lite enklare men antagligen väldigt bra, finns både som hybrid och laddhybrid för den som vill;

Mycket utrustning och bra kvalitet får du i Lexus, som är förvånansvärt prisvärd;
Det går fort i hockey så lexusen var såld! Men annars bra tips, men givet att min telefon idag har fyllts av 5 xc60 så tror jag tåget har gått.

Ska inte säga att jag klagar, jag ty ler om xc60 och som göteborgare är det såklart kul med nått som känns som lokalt förankrat.

X3an hade jag gärna kikat på men fått känslan när jag scannat blocket att de sticker lite i pris? Xc90 blev utdömd som ”för stor”..
 
Det går fort i hockey så lexusen var såld! Men annars bra tips, men givet att min telefon idag har fyllts av 5 xc60 så tror jag tåget har gått.

Ska inte säga att jag klagar, jag ty ler om xc60 och som göteborgare är det såklart kul med nått som känns som lokalt förankrat.

X3an hade jag gärna kikat på men fått känslan när jag scannat blocket att de sticker lite i pris? Xc90 blev utdömd som ”för stor”..

Med två kids är XC90 precis lagom.

Game changern är:

1.) du kan mata in vad skit som helst där bak och det får plats
2.) än viktigare: du kan sitta i mitten mellan två barnstolar

Och den är faktiskt byggd i Götet.
 
Med två kids är XC90 precis lagom.

Game changern är:

1.) du kan mata in vad skit som helst där bak och det får plats
2.) än viktigare: du kan sitta i mitten mellan två barnstolar

Och den är faktiskt byggd i Götet.
Om vi pratar XC90 - hört att man ska undvika MY 2016 pga. massa barnsjukdomar och annat strul i byggkvalitén. Funderar hur de är i övrigt givet att man ändå får punga ut 300-350k för ett exemplar som många gånger har gått över 20 000 mil. Är själv sugen på en XC90 men för 300k får jag en likvärdig storlek i t.ex. Kodiaq och då ett fint exemplar för under 300k med knappt 10 000 mil på mätaren.
 
Om vi pratar XC90 - hört att man ska undvika MY 2016 pga. massa barnsjukdomar och annat strul i byggkvalitén. Funderar hur de är i övrigt givet att man ändå får punga ut 300-350k för ett exemplar som många gånger har gått över 20 000 mil. Är själv sugen på en XC90 men för 300k får jag en likvärdig storlek i t.ex. Kodiaq och då ett fint exemplar för under 300k med knappt 10 000 mil på mätaren.
En tidig XC90 är inte ett bra köp om man vill ha driftssäkerhet och monteringskvalitet. En bekant hade en tidig XC90 och det blev mot slutet närmast humor - bilen ramlade bokstavligen isär. Delar av inredningen kunde bara lossna helt utan uppenbar anledning. Favoriten var när stora delar av instrumentpanelen ramlade ner i knät på honom under färd.

VIsst, säkert har mycket blivit fixat under garanti, och en del är säkert bättre än andra, på de här bilarna men när man vet hur det såg ut från början blir man mörkrädd.
 
Det går fort i hockey så lexusen var såld! Men annars bra tips, men givet att min telefon idag har fyllts av 5 xc60 så tror jag tåget har gått.

Ska inte säga att jag klagar, jag ty ler om xc60 och som göteborgare är det såklart kul med nått som känns som lokalt förankrat.

X3an hade jag gärna kikat på men fått känslan när jag scannat blocket att de sticker lite i pris? Xc90 blev utdömd som ”för stor”..
Ja du… jag för väl krypa till korset och erkänna att jag själv antagligen hade köpt just en XC60. Lexusen är väl kanske lite roligare för att den är större och och lite lyxigare men drivlinan är lite rörig och…nej men jag gillar Volvo.

Eller, tja, egentligen inte men de är otroligt behagliga bilar att leva med, jag har svårt och se varför jag skulle köpa något annat.

XC90 är som du är inne på lite dyrare, du kan kanske klämma in en bensindriven bil med vettiga mil i budgeten men det är på gränsen, i alla fall om du vill undvika första årsmodellerna.
 
28F6DF14-364C-4CE0-AB79-6B6DEA7766B1_1_201_a.jpeg


Solnedgång med L322 🫶
 
Jag har dålig koll på vad volvo sysslat med de senaste 10 åren, men man blir ju lite skeptisk när dom plockar ut 250 hk och ännu mer ur en liten 2-liters radfyra. Det är ju en ganska hög trimningsgrad. Hur länge håller dom motorerna egentligen?
 
Jag har dålig koll på vad volvo sysslat med de senaste 10 åren, men man blir ju lite skeptisk när dom plockar ut 250 hk och ännu mer ur en liten 2-liters radfyra. Det är ju en ganska hög trimningsgrad. Hur länge håller dom motorerna egentligen?
Intressant fråga, de har ju haft en del problem; https://www.vibilagare.se/nyheter/motorhaveri-i-flera-av-volvos-polisbilar

Och om polisbilarnas högre vikt (och förmodat tuffare användning?) är problemet hur står den extra vikten sig mot frekvent körning med husvagn och släp?

Samtidigt är det egentligen inget extremt effektuttag, många bilar har små motorer idag, BMW 7-serie har en 2.0 bensin och Mercedes E-klass finns med en liten 1.5:a.
 
Nej, jämfört med dessa är det ju inte så mycket. Det är ju högre litereffekt än din ducce.
Men dom bilarna är nog inget man vill äga efter 8000 mil. :D
Har extremt svårt att tro att en C63 AMG skulle vara slut efter 8000 mil såvida det inte varit en köpstolle som ägt den. Bör ju rimligen knappt vara inkörd.

Uppåt 250 hk ur en fyra kunde man ju få ur en Honda redan i början på 90-talet utan större problem med driftsäkerheten eller annat.
 
Högt effektuttag innebär en ökad förslitning på HELA bilen. Motor, drivlina chassi, bromsar, däck osv osv. Det nämndes en AMG innan. Jag påstår att 8000 mil är mycket i det sammanhanget.
 
Högt effektuttag innebär en ökad förslitning på HELA bilen. Motor, drivlina chassi, bromsar, däck osv osv. Det nämndes en AMG innan. Jag påstår att 8000 mil är mycket i det sammanhanget.
Beror lite på vad man gör med all effekt också, tippar på att 95-98% av första ägarna använder bilen som vardagsbil, till och från jobbet i bilköer, köra ungar, handla på ica, kanske ett par resor till landet med familjen.
Bilar idag med all elektronik i sig är ju ganska svåra att verkligen misshandla, inga missade växlar, inget tokvarvande, inga starter där man håller 8000varv och kliver av kopplingen utan dragläge i resten av transmissionen. allt är styrt av processorer som ser till att inget sticker utanför satta värden.
 
Beror lite på vad man gör med all effekt också, tippar på att 95-98% av första ägarna använder bilen som vardagsbil, till och från jobbet i bilköer, köra ungar, handla på ica, kanske ett par resor till landet med familjen.
Bilar idag med all elektronik i sig är ju ganska svåra att verkligen misshandla, inga missade växlar, inget tokvarvande, inga starter där man håller 8000varv och kliver av kopplingen utan dragläge i resten av transmissionen. allt är styrt av processorer som ser till att inget sticker utanför satta värden.

Givetvis är ju körstilen avgörande. Absolut!
 
Har extremt svårt att tro att en C63 AMG skulle vara slut efter 8000 mil såvida det inte varit en köpstolle som ägt den. Bör ju rimligen knappt vara inkörd.

Uppåt 250 hk ur en fyra kunde man ju få ur en Honda redan i början på 90-talet utan större problem med driftsäkerheten eller annat.
Köpstolle? 😄
Varför skulle man köpa en bil med x antal hästkrafter om man inte tänkt använda dom? Med en liten fyra får man ju inte ens nåt skönt (äkta) motorljud att njuta av. 😁
För min del dog intresset lite för nya prestandabilar i samband med euro 6. Skall jag tanka bensin väljer jag hellre nån äldre bil isf.
 
Köpstolle? 😄
Varför skulle man köpa en bil med x antal hästkrafter om man inte tänkt använda dom? Med en liten fyra får man ju inte ens nåt skönt (äkta) motorljud att njuta av. 😁
För min del dog intresset lite för nya prestandabilar i samband med euro 6. Skall jag tanka bensin väljer jag hellre nån äldre bil isf.
För att det är den dyraste. 👍 Du kan inte blanda in sunt förnuft i köpbeteendet hos oss människor. ;)
Hur många fler än jag går runt med klockkomplikationer som aldrig används:D,eller dyrare kläder än nödvändigt, senaste telefonen,tv, verktyg osv osv...

Det är ganska imponerande hur utvecklingen går framåt, min gamla c63 från 2012, hade ungefär lika många hk ur 6.2L som den nya har ur 2L.
Ljud o känsla har försvunnit totalt, men ändå imponerande.
 
Tillbaka
Topp