• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Högt effektuttag innebär en ökad förslitning på HELA bilen. Motor, drivlina chassi, bromsar, däck osv osv. Det nämndes en AMG innan. Jag påstår att 8000 mil är mycket i det sammanhanget.
Sen är det väl rimligen så att tillverkaren "fettar till" chassi, hjulupphängning, växellåda osv när vi snackar prestandabilar. Inte så att alla bilar har samma kapacitet till förslitning.
 
Det går fort i hockey så lexusen var såld! Men annars bra tips, men givet att min telefon idag har fyllts av 5 xc60 så tror jag tåget har gått.

Ska inte säga att jag klagar, jag ty ler om xc60 och som göteborgare är det såklart kul med nått som känns som lokalt förankrat.

X3an hade jag gärna kikat på men fått känslan när jag scannat blocket att de sticker lite i pris? Xc90 blev utdömd som ”för stor”..
XC60 är Volvos bästa bil, inte förvånade att det säljer bra. Lagom helt enkelt
 
Noterar att grannen mitt emot har tvättat sin 4-serie Gran Coupé. Kunde han inte ha tagit min också ...? ;)
BMW 430 GC 2024-12-05.jpg
 
Ja du… jag för väl krypa till korset och erkänna att jag själv antagligen hade köpt just en XC60. Lexusen är väl kanske lite roligare för att den är större och och lite lyxigare men drivlinan är lite rörig och…nej men jag gillar Volvo.

Eller, tja, egentligen inte men de är otroligt behagliga bilar att leva med, jag har svårt och se varför jag skulle köpa något annat.

XC90 är som du är inne på lite dyrare, du kan kanske klämma in en bensindriven bil med vettiga mil i budgeten men det är på gränsen, i alla fall om du vill undvika första årsmodellerna.
Slutade med att det blev just en XC60, får den början av nästa vecka så får se! Blir oavsett en rejäl uppgradering. Vi var och provade en XC90 igen som kändes bra men det blir helt eneklt för mycket pengar för att kännas ok. Så nu får vi se hur detta känns!
 
Slutade med att det blev just en XC60, får den början av nästa vecka så får se! Blir oavsett en rejäl uppgradering. Vi var och provade en XC90 igen som kändes bra men det blir helt eneklt för mycket pengar för att kännas ok. Så nu får vi se hur detta känns!
Det blir säkert bra! De säljer bra, på alla marknader, och det finns många goda skäl till det.

XC60 / XC90 är ju otroligt lika, de bygger på SPA-plattformen och har väl också samma drivlinor så på många sätt är det ju bara storleken, och priset, som skiljer.
 
Nää nu tror jag bestämt det blir lite väl Volvo-tyngt här i tråden. Piggar upp stämningen med min numera vinter-kittade 9-3X. Utöver ett par fräsiga 18" vinterfälgar (för 14 år sedan var 18" stort så är det med det). Så har den även kommit med i matchen och fått LED-lysen dimljus likväl som i registreringsskylts belysningen. Frukta ej angående dimljusen. Dessa har samma styrka som original halogen lysen samt korrekt riktade. Ingen ska behöva bli bländad! Vidare så har nu de korrekta fjädrarna monterats så den kommer upp till den korrekta höjden. Tidigare ägare hade inte riktigt lyckats med detta. Nu behöver vi bara lite snö så fyrhjulsdriften kan få jobba lite.

P.S centrumkåporna är numera monterade!


saabx.jpeg
 
Hjälp mig!

Ska ta ut en andrabil på firman. Har en Range Rover sedan tidigare.

Funderar på en EX30 med 3-månaders uppsägningstid från Volvo för att slippa bry mig om värdeminskningen men känns inte som en jättekul bil.

Funderat på BMW 330e men osäker på hur de står sig den dagen (1-2 år) jag vill byta bil igen. M3 touring lockar också men tappar väl värde som en sjunkande sten.

Med andra ord, något lite roligt och med rimligt andrahandsvärde.

Någon med något kul förslag? Öppen för det mesta även om el / hybrid är att föredra.

OBS kommer inte bli en KIA, Hyundai, Renault osv.
Vad har du för Range Rover?
 
Pga mindervärdeskomplex på förskoleparkering (och en brant uppförsbacke till huset) har jag börjat fundera på en 4x4 SUV. Typ <10k mil och dragkrok. Något tips? Kanske är lite hugget som stucket men kikat lite på RAV4, XC60, X3 och Q3/Q4. Typ runt 300k.
Vet att alla är sugna på en update ;) : Efter att ha kikat runt på försäkring skatt priser etc. landade det i en Tiguan Allspace. Ingen wowkänsla någonstans men den känns stabil och trevlig för priset bland fyrhjulsdrivna SUV:ar. (Blev dock inparkerad mellan en lyxutrustad XC90 och Cayenne E-Hybrid på förskolan igår så well…)
 
Senast ändrad:
Lite kanske, en kollega hade en 90:a när jag hade en 60, det var inte så att man reagerade på det. Det var ju mycket snack om att den generationens Volvo var bullriga men det störde aldrig mig, inte så mycket i alla fall.
Vilken generation var det som det var problem med sånt? Kör en ganska ny toyota och är så sjukt trött på bullret, därför jag vill gå för en xc90 för jag tänker mig att den löser alla problem, men frun är mer inne på xc60.
 
Vilken generation var det som det var problem med sånt? Kör en ganska ny toyota och är så sjukt trött på bullret, därför jag vill gå för en xc90 för jag tänker mig att den löser alla problem, men frun är mer inne på xc60.
Kan inte komma som en överraskning dock att en Toyota är bullrig. Det är sådana saker som man betalar för när man väljer en premiumbil och som man kanske inte ser, men som man upplever. Jag blir trött på föräldrarnas bullriga Kia Niro (ännu värre med dubbdäck nu på vintern), och jag kör en gammal Volvo V70 från 2008 som är mycket mer tyst och komfortabel, trots sin ålder.

Kallas i industriterm för NVH (noise, vibration, harshness) och är något som kostar mycket och kräver mycket tid för att få till riktigt bra. Dock börjar Toyota bli så pass dyra att man borde kunna förvänta sig något bättre. Mazda's senaste bilar verkar slå Toyota i detta avseendet, hört att CX-5 ska vara mycket bättre än motsvarigheten RAV4.

När det kommer till Volvo så kommer "bara" XC60:n förmodligen ge stor skillnad i NVH gentemot Toyotan. Provkör så lär du märka.

Volvo har rent historiskt sett (i typ alla kategorier) varit snäppet bakom tyskarna, även vad gäller NVH. De har varit någonstans i mitten, lagom...
Nu verkar de komma i fas med tyskarna med sin EX90 som många recensioner säger är toppklass vad gäller NVH. Vi får se om det förs över till SPA3-plattformen och EX60 eller om det stannar på EX90 och ES90 på SPA2.
 
Delar den uppfattningen. RAV4 är brutalt dyr i förhållande till bilens enkla utförande. Detta är mittenutförandet och bara den kostar 552k!
1733837751177.png

Kan hålla med i sak, men sen har ju alla bilar blivit sjukt dyra. V60CC ligger ju på runt 520k för en Plus på wayke. XC60 (motsvarande Rav4) listar 729k och finns på wayke för 629k. Är ju sjukt dyrt. Och då tycker jag personligen att om en Volvo är dyr så är en Toyota Rav4 för 552k riktigt dyr. Men det är en Xc60 för 729k med...


 
Delar den uppfattningen. RAV4 är brutalt dyr i förhållande till bilens enkla utförande. Detta är mittenutförandet och bara den kostar 552k!
Va, va va, Rav4 saluförs ju under parollen "Inga kompromisser"! Ironiskt med tanke på att det kanske är den mest kompromissade bilen som finns...

Men jag var faktiskt sugen på en, 517.000kr och man MÅSTE inte välja till något, BMW/Mercedes kostar ganska exakt 700.000 båda två och även om de såklart är finare bilar så blir det ju ändå ganska stor skillnad i kostnad. Plus att Toyotan antagligen håller bättre över tid. Möjligen att Tiguan laddhybrid kan bjuda på lite mer ombonad känsla till samma pris som en Rav4.

Men, jag provkörde och gillade den helt enkelt inte, köper hellre en begagnad Volvo i så fall.
 
Va, va va, Rav4 saluförs ju under parollen "Inga kompromisser"! Ironiskt med tanke på att det kanske är den mest kompromissade bilen som finns...

Men jag var faktiskt sugen på en, 517.000kr och man MÅSTE inte välja till något, BMW/Mercedes kostar ganska exakt 700.000 båda två och även om de såklart är finare bilar så blir det ju ändå ganska stor skillnad i kostnad. Plus att Toyotan antagligen håller bättre över tid. Möjligen att Tiguan laddhybrid kan bjuda på lite mer ombonad känsla till samma pris som en Rav4.

Men, jag provkörde och gillade den helt enkelt inte, köper hellre en begagnad Volvo i så fall.
Exakt, man måste inte köpa en ny bil. Man kan köpa en f.d. leasad BMW/Volvo/Merc/Audi med bra spec för, säg 350-450tkr med typ 3500 mil på mätaren. Då väljer jag mycket hellre en sådan än att spendera 550tkr på en ny RAV4. Vill man ha tillförlitligheten av Toyota kan man titta på en lätt begagnad Lexus så får man något mellanting i tillförlitlighet och prestanda/kvalitetskänsla.

Nya Toyota-bilar är helt enkelt för dyra enligt mig.
 
Exakt, man måste inte köpa en ny bil. Man kan köpa en f.d. leasad BMW/Volvo/Merc/Audi med bra spec för, säg 350-450tkr med typ 3500 mil på mätaren. Då väljer jag mycket hellre en sådan än att spendera 550tkr på en ny RAV4. Vill man ha tillförlitligheten av Toyota kan man titta på en lätt begagnad Lexus så får man något mellanting i tillförlitlighet och prestanda/kvalitetskänsla.

Nya Toyota-bilar är helt enkelt för dyra enligt mig.
Ofta beror det väl på att vissa av oss "måste" köpa en ny bil, tex de med förmånsbil eller eget företag.
 
Ja, det är helt sjukt. Jag kan inte tänka mig en bil som känns prisvärd ny numera. Skoda Kodiaq lanserades i Sverige 2017 med ett pris på strax över 250.000kr, idag kostar motsvarande bil 460.000kr (billigaste versionen saknar 4x4 och kostar 400´).
Sjukt!
Min V70 Classic tror jag första ägaren köpte för 240,000kr år 2008. 332,000kr i dagens pengar. Idag kan du knappt köpa en snikutrustad Toyota Corolla kombi för den pengen.
 
Ja, det är helt sjukt. Jag kan inte tänka mig en bil som känns prisvärd ny numera. Skoda Kodiaq lanserades i Sverige 2017 med ett pris på strax över 250.000kr, idag kostar motsvarande bil 460.000kr (billigaste versionen saknar 4x4 och kostar 400´).
Blev nyfiken.
När jag började sälja Nissan 2011 så kostade en Qashqai från 179.900 kr. Kollade precis och idag börjar de från 319.800 kr.
Sisådär 78% ökning. Förvisso över fjorton år, men ändå.
 
Sjukt!
Min V70 Classic tror jag första ägaren köpte för 240,000kr år 2008. 332,000kr i dagens pengar. Idag kan du knappt köpa en snikutrustad Toyota Corolla kombi för den pengen.
2009 sålde man V70 flexifuel för 199’ efter 10’ i miljöbonus, så säg att listpriset låg på 210’.

276.000kr i dagens pengar. Nu är väl en V60 idag en betydligt mer påkostad och på alla sätt bättre bil, men precis som du säger så köper den summan i princip ingenting idag.

Men även senaste åren har det gått fort, när vi startade firman för tre år sedan tog jag offert på en Toyota Hilux, 280.000kr ex moms. Idag kostar samma bil 430.000 ex moms. Exakt samma bil.
 
Låst men nybilsförsäljningen går inte direkt super med de priserna, corona, malus etc. vilket gör att begagnade håller värdet på ett helt annat sätt än vad de gjort tidigare. Elbilsförsäljningen är ännu värre vad jag har läst.
 
Tillbaka
Topp