• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Låst men nybilsförsäljningen går inte direkt super med de priserna, corona, malus etc. vilket gör att begagnade håller värdet på ett helt annat sätt än vad de gjort tidigare. Elbilsförsäljningen är ännu värre vad jag har läst.
Det kan man ju förstå, dubbla priset och trippla räntan på några år…
 
Noterar att grannen mitt emot har tvättat sin 4-serie Gran Coupé. Kunde han inte ha tagit min också ...? ;)
BMW 430 GC 2024-12-05.jpg
Väldigt trevliga bilar att ratta de där. Och snygga.
 
Överväger att lämna in nycklarna till förmånsbils XC60’n och antingen leasa eller köpa något elektriskt i samma storlek dvs Tesla Y, Enyaq , iD5 ish. Kanske kan man göra en bra deal den 30/12 typ :) någon som sitter inne med kunskap på vilka modeller generalagenterna är extra desperata att bli av med? Seat och Audi har jag förstått att det finns i överflöd, någon med mer insikt?

Jag är ute efter en schysst tco, vilket märke det sitter i nosen är helt oväsentligt.
 
Överväger att lämna in nycklarna till förmånsbils XC60’n och antingen leasa eller köpa något elektriskt i samma storlek dvs Tesla Y, Enyaq , iD5 ish. Kanske kan man göra en bra deal den 30/12 typ :) någon som sitter inne med kunskap på vilka modeller generalagenterna är extra desperata att bli av med? Seat och Audi har jag förstått att det finns i överflöd, någon med mer insikt?

Jag är ute efter en schysst tco, vilket märke det sitter i nosen är helt oväsentligt.
kolla denna tråden, där hänger sladdbarnen :)
 
Blev nyfiken.
När jag började sälja Nissan 2011 så kostade en Qashqai från 179.900 kr. Kollade precis och idag börjar de från 319.800 kr.
Sisådär 78% ökning. Förvisso över fjorton år, men ändå.
Jobbade i bilhall vid samma tid, ansvarig för KIA och Nissan, pengen för dessa bilar har rusat oerhört. Minns att vi sålde KIA Ceed tex, gödslade verkligen ut dessa, kostade typ 200` med allt, servicepkt osv osv, skattebefriade m.m.
 
8D38B320-4A93-4225-ABFD-B45E56398533.jpeg


7D9CC595-7BD5-4349-94FF-68FABE918500.jpeg


För att på pappret vara en ganska bra vinterbil så har den visat sig vara en ganska tveksam vinterbil.
Förra året beslutade den sig för att tömma ut all (kändes det som) oljan nät det blev riktigt kallt. I det fallet visade det sig vara så enkelt att tidigare ägare överfyllt och att den tryckte ut genom diverse packningar (inget konstigt alls enligt LR-folk) och löste sig med en tömning och korrekt påfyllning.

I år, vid typ första minusgraderna bestämde den sig istället för att det är kylarvätskan som gör sig bäst utanför motorn.
Oklart exakt vad som felar eftersom jag inte hade verktyg att gräva särskilt djupt. Ser dock ut som läckage ganska högt upp i motorutrymmet. Får gräva i helgen. Nu står den i alla fall åter på jobb som ett monument till min dumdristighet.

Men jag älskar'n ändå! ;)
 
8D38B320-4A93-4225-ABFD-B45E56398533.jpeg


7D9CC595-7BD5-4349-94FF-68FABE918500.jpeg


För att på pappret vara en ganska bra vinterbil så har den visat sig vara en ganska tveksam vinterbil.
Förra året beslutade den sig för att tömma ut all (kändes det som) oljan nät det blev riktigt kallt. I det fallet visade det sig vara så enkelt att tidigare ägare överfyllt och att den tryckte ut genom diverse packningar (inget konstigt alls enligt LR-folk) och löste sig med en tömning och korrekt påfyllning.

I år, vid typ första minusgraderna bestämde den sig istället för att det är kylarvätskan som gör sig bäst utanför motorn.
Oklart exakt vad som felar eftersom jag inte hade verktyg att gräva särskilt djupt. Ser dock ut som läckage ganska högt upp i motorutrymmet. Får gräva i helgen. Nu står den i alla fall åter på jobb som ett monument till min dumdristighet.

Men jag älskar'n ändå! ;)
Karaktär ändå!
 
8D38B320-4A93-4225-ABFD-B45E56398533.jpeg


7D9CC595-7BD5-4349-94FF-68FABE918500.jpeg


För att på pappret vara en ganska bra vinterbil så har den visat sig vara en ganska tveksam vinterbil.
Förra året beslutade den sig för att tömma ut all (kändes det som) oljan nät det blev riktigt kallt. I det fallet visade det sig vara så enkelt att tidigare ägare överfyllt och att den tryckte ut genom diverse packningar (inget konstigt alls enligt LR-folk) och löste sig med en tömning och korrekt påfyllning.

I år, vid typ första minusgraderna bestämde den sig istället för att det är kylarvätskan som gör sig bäst utanför motorn.
Oklart exakt vad som felar eftersom jag inte hade verktyg att gräva särskilt djupt. Ser dock ut som läckage ganska högt upp i motorutrymmet. Får gräva i helgen. Nu står den i alla fall åter på jobb som ett monument till min dumdristighet.

Men jag älskar'n ändå! ;)
Fin är den! 😃 Vad heter färgen på lacken?
 
8D38B320-4A93-4225-ABFD-B45E56398533.jpeg


7D9CC595-7BD5-4349-94FF-68FABE918500.jpeg


För att på pappret vara en ganska bra vinterbil så har den visat sig vara en ganska tveksam vinterbil.
Förra året beslutade den sig för att tömma ut all (kändes det som) oljan nät det blev riktigt kallt. I det fallet visade det sig vara så enkelt att tidigare ägare överfyllt och att den tryckte ut genom diverse packningar (inget konstigt alls enligt LR-folk) och löste sig med en tömning och korrekt påfyllning.

I år, vid typ första minusgraderna bestämde den sig istället för att det är kylarvätskan som gör sig bäst utanför motorn.
Oklart exakt vad som felar eftersom jag inte hade verktyg att gräva särskilt djupt. Ser dock ut som läckage ganska högt upp i motorutrymmet. Får gräva i helgen. Nu står den i alla fall åter på jobb som ett monument till min dumdristighet.

Men jag älskar'n ändå! ;)
Äsch…..behövs väl ingen kylarvätska på vintern…….d bare å åk….
 
8D38B320-4A93-4225-ABFD-B45E56398533.jpeg


7D9CC595-7BD5-4349-94FF-68FABE918500.jpeg


För att på pappret vara en ganska bra vinterbil så har den visat sig vara en ganska tveksam vinterbil.
Förra året beslutade den sig för att tömma ut all (kändes det som) oljan nät det blev riktigt kallt. I det fallet visade det sig vara så enkelt att tidigare ägare överfyllt och att den tryckte ut genom diverse packningar (inget konstigt alls enligt LR-folk) och löste sig med en tömning och korrekt påfyllning.

I år, vid typ första minusgraderna bestämde den sig istället för att det är kylarvätskan som gör sig bäst utanför motorn.
Oklart exakt vad som felar eftersom jag inte hade verktyg att gräva särskilt djupt. Ser dock ut som läckage ganska högt upp i motorutrymmet. Får gräva i helgen. Nu står den i alla fall åter på jobb som ett monument till min dumdristighet.

Men jag älskar'n ändå! ;)

🙈🙈🙈

Skämt åsido så har du väl klarat dig ganska bra hittills? Kan skicka bilder på mina pölar (droppar från 911:an också) imorgon om du vill må lite bättre 😅
 
8D38B320-4A93-4225-ABFD-B45E56398533.jpeg


7D9CC595-7BD5-4349-94FF-68FABE918500.jpeg


För att på pappret vara en ganska bra vinterbil så har den visat sig vara en ganska tveksam vinterbil.
Förra året beslutade den sig för att tömma ut all (kändes det som) oljan nät det blev riktigt kallt. I det fallet visade det sig vara så enkelt att tidigare ägare överfyllt och att den tryckte ut genom diverse packningar (inget konstigt alls enligt LR-folk) och löste sig med en tömning och korrekt påfyllning.

I år, vid typ första minusgraderna bestämde den sig istället för att det är kylarvätskan som gör sig bäst utanför motorn.
Oklart exakt vad som felar eftersom jag inte hade verktyg att gräva särskilt djupt. Ser dock ut som läckage ganska högt upp i motorutrymmet. Får gräva i helgen. Nu står den i alla fall åter på jobb som ett monument till min dumdristighet.

Men jag älskar'n ändå! ;)
Ähhh..Det där är ingenting för en riktig bil ;)
(min pappa hade Land Rover 10+ år under min uppväxt)
 
🙈🙈🙈

Skämt åsido så har du väl klarat dig ganska bra hittills? Kan skicka bilder på mina pölar (droppar från 911:an också) imorgon om du vill må lite bättre 😅

Haha!
Sympatier och/eller hångarv från en jämlike uppskattas alltid. ;)
Men jodå, det har varit ganska lite smolk i bägaren, så jag klagar inte egentligen.
Brukar dock vilja skruva själv och just nu passar det halvdåligt i tid, så det blir kanske att lämna iväg.
Problemet är bara att av de två mekaniker som huserar på gatan där jag har firman svär sig helt fria från engelska bilar, vilket gör det till en potentiellt större maskin.
Men jag får kika på den under helgen. Kan den hålla tillräckligt tätt för att köras till annan verkstad så blir det nog det smidigaste.
 
Hur kan de läcka så ofta? Land rover har väl ändå byggt bilar ett tag och borde ha lärt sig hur man gör för att få det tätt :D
Finns en del typfel kring att de läcker in vatten i kupén också. Det, om något, hade man ju annars kunnat tänka sig att engelsmännen borde jobba lite extra på.

Gällande läckage så borde mycket (åtminstone gällande min bil) också drabba BMW från samma tid med ”40-motorn”. Tror egentligen att mycket ligger i att det är lite roligare att klanka på engelska bilar som ”ska” vara dåliga.
 
IMG_0691.jpeg


Alla ca 2003-2006 Mercedes E500 these days.
Lite synd. Tycker ändå att modellen ”har någonting” och var absolut aktuell när Rangen införskaffades.

Borde vara optimal nybörjarmodell för folk i slammed-communityn. Man köper liksom en färdig bil. :)
De rostar ju så fasligt att det inte går att hålla dem i ordning om de ska användas i vanlig trafik :( Lönar sig inte att rostlaga i den takt det krävs. Ryktet säger att de galna rostproblemem 1995-2010 (ungefär) kommer av att man inte riktigt behärskade att använda vattenlöslig lack då.

Finns en del typfel kring att de läcker in vatten i kupén också. Det, om något, hade man ju annars kunnat tänka sig att engelsmännen borde jobba lite extra på.

Gällande läckage så borde mycket (åtminstone gällande min bil) också drabba BMW från samma tid med ”40-motorn”. Tror egentligen att mycket ligger i att det är lite roligare att klanka på engelska bilar som ”ska” vara dåliga.
Ryktet kommer väl egentligen från 60-70 talet? Visst är det precis som du säger inte direkt ovanligt med oljeläckage på BMWs åtta när den sitter i en E39 heller ;)
 
8D38B320-4A93-4225-ABFD-B45E56398533.jpeg


7D9CC595-7BD5-4349-94FF-68FABE918500.jpeg


För att på pappret vara en ganska bra vinterbil så har den visat sig vara en ganska tveksam vinterbil.
Förra året beslutade den sig för att tömma ut all (kändes det som) oljan nät det blev riktigt kallt. I det fallet visade det sig vara så enkelt att tidigare ägare överfyllt och att den tryckte ut genom diverse packningar (inget konstigt alls enligt LR-folk) och löste sig med en tömning och korrekt påfyllning.

I år, vid typ första minusgraderna bestämde den sig istället för att det är kylarvätskan som gör sig bäst utanför motorn.
Oklart exakt vad som felar eftersom jag inte hade verktyg att gräva särskilt djupt. Ser dock ut som läckage ganska högt upp i motorutrymmet. Får gräva i helgen. Nu står den i alla fall åter på jobb som ett monument till min dumdristighet.

Men jag älskar'n ändå! ;)
Haha vem fan köper en RR utan garanti😂
 
De rostar ju så fasligt att det inte går att hålla dem i ordning om de ska användas i vanlig trafik :( Lönar sig inte att rostlaga i den takt det krävs. Ryktet säger att de galna rostproblemem 1995-2010 (ungefär) kommer av att man inte riktigt behärskade att använda vattenlöslig lack då.
De största problem var med E-klass 1995-2002 (W210). Även samtida C-klass och S-klass hade stora problem med rost. När nästa generation av E-klass (W211) kom 2002 så var den avsevärt bättre, men de första åren rostade de också mer än de borde. Vid faceliften 2007 blev de bättre, men visst förkommer det rost även på dessa. Bilen på bilden ovan är en facelift av S211 (2007-2009) i utförandet Avantgarde.

Jag har sen 1986 nästan bara åkt E-klass och dess föregångare (W115/W123/W124/W211/W212). Efter min 124:a så hade jag tjänstebil ett år, sen bytte jag jobb och skulle köpa egen bil igen. Eftersom jag inte ville ha en rostande W210 så blev det en BMW E39 istället, en 530dAMT från 2002. 4,5 år gammal och 8 800 mil när jag köpte den. Efter ett något år så hittade jag rostblåsor på framdörrar och baklucka. BMW fixade detta som goodwill, men samtida BMW rostade också.

Efter två år tröttnade jag på en del andra saker som gick sönder på BMW:n och köpte MB igen. I början av 2009 hade Hedin Bil kampanj på de sista W211 de hade i lager och jag köpte en ny E280 CDI från 2009 (fanns även 2007-2008 i kampanjen). Den körde jag drygt 15 000 mil med på 6,5 år och hade inga stora rostproblem med. Det kom dock några blåsor alldeles i kanten på kromlisten vid handtaget på bakluckan efter 5-6 år. Visade upp detta på verkstan och fick luckan utbytt på goodwill.

På hösten 2015 så bytte jag till en E350 CDI 4Matic från 2012, som hade gått 8 500 mil. Den behöll jag till maj 2021, den hade då gått drygt 15 000 mil. Inga problem med rost i karossen medan jag hade den, men en del annat. Rostiga bromsrör bak som fick bytas ända fram till ABS:en kostade drygt 8 000 kr. De sista två åren la jag över 20 kkr på att byta bälgar m.m. till luftfjädringen bak. Sensorer till dödvinkelvarning fick jag bytt på goodwill tre gånger, kostar 7-8 kkr/st annars.

I maj 2021 så bytte jag till en G350d från 2017 (W463), som hade gått 6 100 mil då. Ingen luftfjädring som kan krångla och jag tänkte nog att rostskyddet nog skulle vara lika bra som nyare E-klass, men där bedrog jag mig. Det tog inte länge innan jag hittade rostblåsor vid gummigenomföringarna för gångjärnen till bakluckan. MB skulle fixa på goodwill. När verkstan tagit loss bakluckan så hittade de rost innanför gummilisten på luckan i både över- och underkant, MB stod för nya lucka med.
Året efter hittade jag blåsor i en karosskarv bak samt längst upp mot taket bakom en bakdörr, ny åtgärd på goodwill. I våras hittade jag blåsor på rutramarna på dörrarna på tre dörrar. Bara en liten blåsa på varje, men det blev hel omlackering av dörrarna på goodwill.

Så vad jag vet så blev E-klass betydligt bättre avseende rost från 2007, men de börjar bli gamla nu så visst rostar de. W212 blev ännu bättre, men jag har sett en del rostiga sådana med. Det är dock ofta slitna bilar som gått långt. Tyvärr är det dock annat än karossen som kan rosta, och andra saker som går sönder.

För min del så har både BMW och MB varit väldigt bra på att åtgärda rosten som goodwill, samtliga bilar ovan har dock varit fullservade på auktoriserad verkstad. Med min W463 har jag kört drygt 4 000 mil sen maj 2021 och bara betalat för service, plus bromsbelägg runt om vid en av dessa. Inga reparationer än. Det är dock tråkigt med rost, även om jag inte behövt betala för att åtgärda det (än...). Fick en rostskyddsbehandling gjord kort efter att jag köpt den, men det hjälper inte mot blåsor på karossen.

Avslutar med en bild på min flintgrå 2009 E280 CDI Avantgarde med sportpaket och cupritbruna 2012 E350 CDI 4Matic Avantgarde med AMG-sportpaket.
Bilden är tagen på hösten 2015, alldeles innan jag sålde den äldre.

DSC06697.jpeg


Edit: Rättat stavfel.
 
Senast ändrad:
De största problem var med E-klass 1995-2002 (W210). Även samtida C-klass och S-klass hade stora problem med rost. När nästa genration av E-klass (W211) kom 2002 så var den avsevärt bättre, men de första åren rostade de också mer än de borde. Vid faceliften 2007 blev de bättre, men visst förkommer det rost även på dessa. Bilen på bilden ovan är en facelift av S211 (2007-2009) i utförandet Avantgarde.

Elegance.
Men den såg någorlunda rostfri ut när jag bara snabbt vandrade förbi.
Det jag mest tänkte på är den trötta luftfjädringen.
…vilket iofs är mer regel än undantag om man kollar på billiga Range Rovers på Blocket också. De blir bara aldrig riktigt lika låga. :)
 
Elegance.
Men den såg någorlunda rostfri ut när jag bara snabbt vandrade förbi.
Det jag mest tänkte på är den trötta luftfjädringen.
…vilket iofs är mer regel än undantag om man kollar på billiga Range Rovers på Blocket också. De blir bara aldrig riktigt lika låga. :)
OK, jag tyckte grillen såg ut som Avantgarde, men ser nu att det inte är det. Dessutom så saknas kromribborna vid dimljusen.

Eftersom den ser ut att ha sjunkit ihop runt om så är det väl Airmatic på den. Det märkliga är att på S211 var det mest Airmatic som krånglade och orsakade dyra reparationer, standardfjädringen med bälgar bara bak fungerade bättre. När jag köpte min S212 så valde jag en som inte hade Airmatic, just för att slippa dessa problem. Det har visat sig senare att på denna modell är det tvärtom, Airmatic har fungerat bättre än standard luftfjädring bak.

Ungdomarna här i byn gillar Airmatic, eftersom det är så lätt att sänka dem runt om. :)

Edit: Observera den fina höjden på båda mina bilar, inga sänkningar här! :D
 
De största problem var med E-klass 1995-2002 (W210). Även samtida C-klass och S-klass hade stora problem med rost. När nästa generation av E-klass (W211) kom 2002 så var den avsevärt bättre, men de första åren rostade de också mer än de borde. Vid faceliften 2007 blev de bättre, men visst förkommer det rost även på dessa. Bilen på bilden ovan är en facelift av S211 (2007-2009) i utförandet Avantgarde.

Jag har sen 1986 nästan bara åkt E-klass och dess föregångare (W115/W123/W124/W211/W212). Efter min 124:a så hade jag tjänstebil ett år, sen bytte jag jobb och skulle köpa egen bil igen. Eftersom jag inte ville ha en rostande W210 så blev det en BMW E39 istället, en 530dAMT från 2002. 4,5 år gammal och 8 800 mil när jag köpte den. Efter ett något år så hittade jag rostblåsor på framdörrar och baklucka. BMW fixade detta som goodwill, men samtida BMW rostade också.

Efter två år tröttnade jag på en del andra saker som gick sönder på BMW:n och köpte MB igen. I början av 2009 hade Hedin Bil kampanj på de sista W211 de hade i lager och jag köpte en ny E280 CDI från 2009 (fanns även 2007-2008 i kampanjen). Den körde jag drygt 15 000 mil med på 6,5 år och hade inga stora rostproblem med. Det kom dock några blåsor alldeles i kanten på kromlisten vid handtaget på bakluckan efter 5-6 år. Visade upp detta på verkstan och fick luckan utbytt på goodwill.

På hösten 2015 så bytte jag till en E350 CDI 4Matic från 2012, som hade gått 8 500 mil. Den behöll jag till maj 2021, den hade då gått drygt 15 000 mil. Inga problem med rost i karossen medan jag hade den, men en del annat. Rostiga bromsrör bak som fick bytas ända fram till ABS:en kostade drygt 8 000 kr. De sista två åren la jag över 20 kkr på att byta bälgar m.m. till luftfjädringen bak. Sensorer till dödvinkelvarning fick jag bytt på goodwill tre gånger, kostar 7-8 kkr/st annars.

I maj 2021 så bytte jag till en G350d från 2017 (W463), som hade gått 6 100 mil då. Ingen luftfjädring som kan krångla och jag tänkte nog att rostskyddet nog skulle vara lika bra som nyare E-klass, men där bedrog jag mig. Det tog inte länge innan jag hittade rostblåsor vid gummigenomföringarna för gångjärnen till bakluckan. MB skulle fixa på goodwill. När verkstan tagit loss bakluckan så hittade de rost innanför gummilisten på luckan i både över- och underkant, MB stod för nya lucka med.
Året efter hittade jag blåsor i en karosskarv bak samt längst upp mot taket bakom en bakdörr, ny åtgärd på goodwill. I våras hittade jag blåsor på rutramarna på dörrarna på tre dörrar. Bara en liten blåsa på varje, men det blev hel omlackering av dörrarna på goodwill.

Så vad jag vet så blev E-klass betydligt bättre avseende rost från 2007, men de börjar bli gamla nu så visst rostar de. W212 blev ännu bättre, men jag har sett en del rostiga sådana med. Det är dock ofta slitna bilar som gått långt. Tyvärr är det dock annat än karossen som kan rosta, och andra saker som går sönder.

För min del så har både BMW och MB varit väldigt bra på att åtgärda rosten som goodwill, samtliga bilar ovan har dock varit fullservade på auktoriserad verkstad. Med min W463 har jag kört drygt 4 000 mil sen maj 2021 och bara betalat för service, plus bromsbelägg runt om vid en av dessa. Inga reparationer än. Det är dock tråkigt med rost, även om jag inte behövt betala för att åtgärda det (än...). Fick en rostskyddsbehandling gjord kort efter att jag köpt den, men det hjälper inte mot blåsor på karossen.

Avslutar med en bild på min flintgrå 2009 E280 CDI Avantgarde med sportpaket och cupritbruna 2012 E350 CDI 4Matic Avantgarde med AMG-sportpaket.
Bilden är tagen på hösten 2015, alldeles innan jag sålde den äldre.

DSC06697.jpeg


Edit: Rättat stavfel.
Gillar S212 starkt, en sådan 500 4m hade varit värd att spara om man kunde hitta en i fint skick med rimligt miltal.
 
Tillbaka
Topp