De största problem var med E-klass 1995-2002 (W210). Även samtida C-klass och S-klass hade stora problem med rost. När nästa generation av E-klass (W211) kom 2002 så var den avsevärt bättre, men de första åren rostade de också mer än de borde. Vid faceliften 2007 blev de bättre, men visst förkommer det rost även på dessa. Bilen på bilden ovan är en facelift av S211 (2007-2009) i utförandet Avantgarde.
Jag har sen 1986 nästan bara åkt E-klass och dess föregångare (W115/W123/W124/W211/W212). Efter min 124:a så hade jag tjänstebil ett år, sen bytte jag jobb och skulle köpa egen bil igen. Eftersom jag inte ville ha en rostande W210 så blev det en BMW E39 istället, en 530dAMT från 2002. 4,5 år gammal och 8 800 mil när jag köpte den. Efter ett något år så hittade jag rostblåsor på framdörrar och baklucka. BMW fixade detta som goodwill, men samtida BMW rostade också.
Efter två år tröttnade jag på en del andra saker som gick sönder på BMW:n och köpte MB igen. I början av 2009 hade Hedin Bil kampanj på de sista W211 de hade i lager och jag köpte en ny E280 CDI från 2009 (fanns även 2007-2008 i kampanjen). Den körde jag drygt 15 000 mil med på 6,5 år och hade inga stora rostproblem med. Det kom dock några blåsor alldeles i kanten på kromlisten vid handtaget på bakluckan efter 5-6 år. Visade upp detta på verkstan och fick luckan utbytt på goodwill.
På hösten 2015 så bytte jag till en E350 CDI 4Matic från 2012, som hade gått 8 500 mil. Den behöll jag till maj 2021, den hade då gått drygt 15 000 mil. Inga problem med rost i karossen medan jag hade den, men en del annat. Rostiga bromsrör bak som fick bytas ända fram till ABS:en kostade drygt 8 000 kr. De sista två åren la jag över 20 kkr på att byta bälgar m.m. till luftfjädringen bak. Sensorer till dödvinkelvarning fick jag bytt på goodwill tre gånger, kostar 7-8 kkr/st annars.
I maj 2021 så bytte jag till en G350d från 2017 (W463), som hade gått 6 100 mil då. Ingen luftfjädring som kan krångla och jag tänkte nog att rostskyddet nog skulle vara lika bra som nyare E-klass, men där bedrog jag mig. Det tog inte länge innan jag hittade rostblåsor vid gummigenomföringarna för gångjärnen till bakluckan. MB skulle fixa på goodwill. När verkstan tagit loss bakluckan så hittade de rost innanför gummilisten på luckan i både över- och underkant, MB stod för nya lucka med.
Året efter hittade jag blåsor i en karosskarv bak samt längst upp mot taket bakom en bakdörr, ny åtgärd på goodwill. I våras hittade jag blåsor på rutramarna på dörrarna på tre dörrar. Bara en liten blåsa på varje, men det blev hel omlackering av dörrarna på goodwill.
Så vad jag vet så blev E-klass betydligt bättre avseende rost från 2007, men de börjar bli gamla nu så visst rostar de. W212 blev ännu bättre, men jag har sett en del rostiga sådana med. Det är dock ofta slitna bilar som gått långt. Tyvärr är det dock annat än karossen som kan rosta, och andra saker som går sönder.
För min del så har både BMW och MB varit väldigt bra på att åtgärda rosten som goodwill, samtliga bilar ovan har dock varit fullservade på auktoriserad verkstad. Med min W463 har jag kört drygt 4 000 mil sen maj 2021 och bara betalat för service, plus bromsbelägg runt om vid en av dessa. Inga reparationer än. Det är dock tråkigt med rost, även om jag inte behövt betala för att åtgärda det (än...). Fick en rostskyddsbehandling gjord kort efter att jag köpt den, men det hjälper inte mot blåsor på karossen.
Avslutar med en bild på min flintgrå 2009 E280 CDI Avantgarde med sportpaket och cupritbruna 2012 E350 CDI 4Matic Avantgarde med AMG-sportpaket.
Bilden är tagen på hösten 2015, alldeles innan jag sålde den äldre.
Edit: Rättat stavfel.