• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Upp med en hand alla som älskar Jaguars nya logga.
Spottar man sina trogna fans i ansiktet när man går in i en ny elektrisk era?
Skärmavbild 2024-11-21 kl. 09.37.10.png
 
Upp med en hand alla som älskar Jaguars nya logga.
Spottar man sina trogna fans i ansiktet när man går in i en ny elektrisk era?
Skärmavbild 2024-11-21 kl. 09.37.10.png
Den gamla typografin är väl inte heller top of the line, men det nya är ju horribelt.
Vet inte om jag tror att Jaguar har särskilt mycket tid kvar i sig. Trots att det är få billtillverkare med lika fin historia så har det väl gått ganska knackigt ett tag nu?

IMG_0532.png
 
Upp med en hand alla som älskar Jaguars nya logga.
Spottar man sina trogna fans i ansiktet när man går in i en ny elektrisk era?
Skärmavbild 2024-11-21 kl. 09.37.10.png
Jag tror spontant inte att det funkar... Man pratar mycket om att "ni entusiaster köper ändå inte nya bilar, så vi kan inte fokusera på er".

Det finns såklart en logik i det och de kan absolut inte överleva på att bygga halvdåliga retroprodukter som älskas av pensionerade tanter... men de verkar ju helt ha tappat det, för någonstans måste det ju ändå finnas en tanke om att de ska bygga produkter som är attraktiva, och som därmed också antagligen appellerar till... ja alla typer av kunder, både nuvarande och framtida. Se på Porsche, visst har de förnyat sig med nya typer av fordon men det finns ju ändå ett DNA som är gemensamt med både märkets historia och image.

Jaguar skulle såklart ha påbörjat sin föryngringsresa långt mycket tidigare och då byggt på det DNA och de modeller de faktiskt har, nu har de hoppat runt med konstiga och kortsiktiga koncept (super-retromodellerna XJ och S-type, budgetmodellen X-type, lite spridda skurar av prestandabilarna XJR och XKR, dieselsuv:en F-pace...).

Fler problem;
-De har INGA kunder. De som idag gillar och kanske till och med köper märket ser ju ingen koppling till de nya varumärket, och de nya modellerna. Samtidigt som de nya kunderna helt saknar relation till märket och därför antagligen inte ens vet att det finns.
-De har INGA återförsäljare, de har ju helt bränt skeppen hos återförsäljarnätverket, dels genom att helt enkelt inte bygga bilar men också genom konstiga krav.
-De har INGET varumärke. Visst, nästan alla känner till dem men normala människor vet bara att "farfar hade en sådan", ingen normal människa associerar till en bil man faktiskt vill köpa, varumärket saknar värde på marknaden.
-Nya strategin med riktigt dyra bilar är helt döfödd, de har ingen koppling till den marknaden och de har aldrig byggt en vettig produkt som kan konkurrera i den prisklassen. Det går att lyfta ett bilmärke, men inte genom att först bygga utskrattade framhjulsdrivna dieselbilar och sen kort därefter få för sig att bygga feta lyxvagnar.
 
-De har INGA kunder. De som idag gillar och kanske till och med köper märket ser ju ingen koppling till de nya varumärket, och de nya modellerna. Samtidigt som de nya kunderna helt saknar relation till märket och därför antagligen inte ens vet att det finns.
-De har INGA återförsäljare, de har ju helt bränt skeppen hos återförsäljarnätverket, dels genom att helt enkelt inte bygga bilar men också genom konstiga krav.
-De har INGET varumärke. Visst, nästan alla känner till dem men normala människor vet bara att "farfar hade en sådan", ingen normal människa associerar till en bil man faktiskt vill köpa, varumärket saknar värde på marknaden.
-Nya strategin med riktigt dyra bilar är helt döfödd, de har ingen koppling till den marknaden och de har aldrig byggt en vettig produkt som kan konkurrera i den prisklassen. Det går att lyfta ett bilmärke, men inte genom att först bygga utskrattade framhjulsdrivna dieselbilar och sen kort därefter få för sig att bygga feta lyxvagnar.
Jag tror du har helt rätt tyvärr. Ett annat märke som inte heller kommer klara av sin elbilsomställning är Maserati. De har precis samma problem. Det är inget starkt argument för ett elbilsköp idag att de byggde coola bilar på 70-talet.
 
Jag tror du har helt rätt tyvärr. Ett annat märke som inte heller kommer klara av sin elbilsomställning är Maserati. De har precis samma problem. Det är inget starkt argument för ett elbilsköp idag att de byggde coola bilar på 70-talet.
Det är ju lite ironiskt att Jaguar var relativt tidiga på elbils-bollen, och de var faktiskt ganska duktiga. I-pace tror jag hade haft chansen om det inte var för…allt annat som belastar märket.

Samt att designen är konstig, jag tycker att den är ganska snygg för att vara en suv-mpv men det är ju liksom en biltyp väldigt få går och drömmer om. Hade den varit en snygg sedan eller suv tror jag de hade haft chansen.

De går och tror att vi vill ha något nytt och helt unikt men det vill vi inte, vi vill ha en snygg Jaguar som är bra, prisvärd har hög kvalitet samt ett återförsäljarnät värt namnet.

Övergången till elbil är egentligen inte ett så stort problem för Jaguar, inte när allt annat också ett problem. Elbilsracet är bara räntehöjningen de verkligen inte hade råd med.
 
Senast ändrad:
Det är ju lite ironiskt att Jaguar var relativt tidiga på elbils-bollen, och de var faktiskt ganska duktiga. I-pace tror jag hade haft chansen om det inte var för…allt annat som belastar märket.

Samt att designen är konstig, jag tycker att den är ganska snygg för att vara en suv-mpv men det är ju liksom en biltyp väldigt få går och drömmer om. Hade den varit en snygg sedan eller suv tror jag de hade haft chansen.

De går och tror att vi vill ha något nytt och helt unikt men det vill vi inte, vi vill ha en snygg Jaguar som är bra, prisvärd har hög kvalitet samt ett återförsäljarnät värt namnet.

Övergången till elbil är egentligen inte ett så stort problem för Jaguar, inte när allt annat också ett problem. Elbilsracet är bara räntehöjningen de verkligen inte hade råd med.
Tror du har helt rätt i allt. I-pace var för tidig för sitt eget bästa. När den kom var kunderna inte redo, och när kunderna var redo var bilen redan gammal.
 
T-Roc R.

När jag lägger den i race, så låter det som en spräckta högtalare bakom infotainmentsystemet och även på passagerarsidan.

Endast vid gaspådrag i R läge, ej vid hög musik heller så antar att det är någon jävla muppförstärkare till motorljudet som felar?? Någon som känner igen detta och vet om det är enkel fix?

Tack!
 
Senast ändrad:
T-Rock R.

När jag lägger den i race, så låter det som en spräckta högtalare bakom infotainmentsystemet och även på passagerarsidan.

Endast vid gaspådrag i R läge, ej vid hög musik heller så antar att det är någon jävla muppförstärkare till motorljudet som felar?? Någon som känner igen detta och vet om det är enkel fix?

Tack!
Vet inte om det finns motsvarande för VW men för BMW använder man Bimmercode appen och kan med en knapptryckning stänga av ASD (Active Sound Design).

iPhone_12_Pro_Max-06ASD_nskyay_c_scale,w_1284.jpg
 
T-Rock R.

När jag lägger den i race, så låter det som en spräckta högtalare bakom infotainmentsystemet och även på passagerarsidan.

Endast vid gaspådrag i R läge, ej vid hög musik heller så antar att det är någon jävla muppförstärkare till motorljudet som felar?? Någon som känner igen detta och vet om det är enkel fix?

Tack!
Skaffa en ODBeleven dongel så kan du enkelt, via mobilen stänga av fejkljud, start-stopp etc. Har själv som har varit mycket användbar på min Golf GTI och Alltrack.
 
Hör väl kanske inte hemma i denna tråden men jag provar.
Jag har en ny grill och stjärna till en Merca 190 (W201) som jag tänkte sälja.
Var lägger man lämpligast ut prylarna och vad är ett rimligt värde?
IMG_20241122_154459.jpg
 
Hör väl kanske inte hemma i denna tråden men jag provar.
Jag har en ny grill och stjärna till en Merca 190 (W201) som jag tänkte sälja.
Var lägger man lämpligast ut prylarna och vad är ett rimligt värde?
IMG_20241122_154459.jpg
Tyska Ebay är min första tanke om du är okej med att emballera och skicka.

Ingen aning om värde,men nog bör det röra sig om minst många hundra euro.
 
Hats off to Jaguar’s ‘inclusive’ new branding: now people of all backgrounds won’t buy its cars

Från en liten målgrupp till en ännu mindre. :D
 
Jag är helt ny i förmånsbilsvärlden och skulle behöva lite guidning. Jag byter jobb nästa vecka och har en s.k. "Car allowance" på drygt 10500kr/mån. Jag kan välja att få det betalt på min bruttolön, eller välja en bil till max den summan.

Så som det går till är att jag ber om en offert från bilhandlare som jag tar till Leaseplan för prissättning.

Jag kör idag en Tesla Model Y från Maj 2023. Denna har jag belånad till ca 65% med en ränta på typ 2.3% för tillfället, även om den är på väg nedåt, Att sälja Teslan innebär ju att jag får äta upp en rätt stor värdeminskning.

Vad säger expertisen - är det värt att byta till förmånskärra eller ska jag köra vidare med Teslan?
Värt att nämna - jag kör ingenting i tjänsten varken nu eller framöver. Privat kör jag ca 1500 mil per år.

Tack på förhand!
 
Jag är helt ny i förmånsbilsvärlden och skulle behöva lite guidning. Jag byter jobb nästa vecka och har en s.k. "Car allowance" på drygt 10500kr/mån. Jag kan välja att få det betalt på min bruttolön, eller välja en bil till max den summan.

Så som det går till är att jag ber om en offert från bilhandlare som jag tar till Leaseplan för prissättning.

Jag kör idag en Tesla Model Y från Maj 2023. Denna har jag belånad till ca 65% med en ränta på typ 2.3% för tillfället, även om den är på väg nedåt, Att sälja Teslan innebär ju att jag får äta upp en rätt stor värdeminskning.

Vad säger expertisen - är det värt att byta till förmånskärra eller ska jag köra vidare med Teslan?
Värt att nämna - jag kör ingenting i tjänsten varken nu eller framöver. Privat kör jag ca 1500 mil per år.

Tack på förhand!
Behåll bilen och ta pengarna.
 
Jag är helt ny i förmånsbilsvärlden och skulle behöva lite guidning. Jag byter jobb nästa vecka och har en s.k. "Car allowance" på drygt 10500kr/mån. Jag kan välja att få det betalt på min bruttolön, eller välja en bil till max den summan.

Så som det går till är att jag ber om en offert från bilhandlare som jag tar till Leaseplan för prissättning.

Jag kör idag en Tesla Model Y från Maj 2023. Denna har jag belånad till ca 65% med en ränta på typ 2.3% för tillfället, även om den är på väg nedåt, Att sälja Teslan innebär ju att jag får äta upp en rätt stor värdeminskning.

Vad säger expertisen - är det värt att byta till förmånskärra eller ska jag köra vidare med Teslan?
Värt att nämna - jag kör ingenting i tjänsten varken nu eller framöver. Privat kör jag ca 1500 mil per år.

Tack på förhand!
Ta pengarna
 
Jag är helt ny i förmånsbilsvärlden och skulle behöva lite guidning. Jag byter jobb nästa vecka och har en s.k. "Car allowance" på drygt 10500kr/mån. Jag kan välja att få det betalt på min bruttolön, eller välja en bil till max den summan.

Så som det går till är att jag ber om en offert från bilhandlare som jag tar till Leaseplan för prissättning.

Jag kör idag en Tesla Model Y från Maj 2023. Denna har jag belånad till ca 65% med en ränta på typ 2.3% för tillfället, även om den är på väg nedåt, Att sälja Teslan innebär ju att jag får äta upp en rätt stor värdeminskning.

Vad säger expertisen - är det värt att byta till förmånskärra eller ska jag köra vidare med Teslan?
Värt att nämna - jag kör ingenting i tjänsten varken nu eller framöver. Privat kör jag ca 1500 mil per år.

Tack på förhand!
Ta pengarna
 
Tillbaka
Topp