• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Audi A6 3,0TDI Allroad Quattro ´14-15
Jag kör rätt så många tusen mil på ett år i tjänsten. Och jag måste säga att det är en underbar landsvägsbil..
I vintras tog jag den även upp till Åre. Och även om jag av misstag körde i diket (Utan skador) så tog den sig upp på eget bevåg ;)

11w7gqa.jpg
214wjnr.jpg
28ivvv4.jpg
 
Jag skall faktiskt försvara Dacian lite, utan att veta kan jag gissa att den är bland de sämsta produkterna på marknaden och att det säkert är smartare att lägga slantarna på en mer beprövad och välbyggd om än lätt begagnad bil från japan.

Men med det sagt, jag hade en Dacia Duster som hyrbil i somras och den var inte alls så hemsk, första intrycket när jag fick nyckeln i handen var "åh nej, f_n då" men den var faktiskt helt ok (även om jag själv hellre köper en begagnad bil av annat märke).
 
Dacia är ännu billigare om man köper en begagnad. Runt 30 papp för en 2011, perfekt slit och släng. Då har man råd att köpa massor av klockor.
 
Problemet som jag ser det med Das-ia är att den bygger på en dålig bil från start. Renault är inte direkt en kvalitetsbild i mina ögon och dessutom fransk. Clio Rs och V6 samt alpina köper jag men resten är fan skit på ett eller annat sätt. Duger säkert att köra grisen till marknaden eller slakt åt den vinpimplande fransosen som ändå sätter skiten i första stenmur när han får möte på byns smalaste gata men inte för att transportera min fisförnäma ända i. Och ja, lite skrupler har jag allt och det står jag för. Samma sak med Skoda, det går bara inte.
 
Jag förstår inte hur man kan prioritera en klocka framför en bil (Om man inte redan har ett transportmedel)
Nu har jag personligen bil för att det är ett stort intresse för mig, samt att jag kör mycket i tjänsten (Och dessutom kräver mitt arbete att jag har bil så att jag snabbt kan ta mig till arbetet)

Men även det inte varit fallet så hade jag fortfarande prioriterat en bil väldigt högt.
Det handlar inte om lathet för att man inte orkar ta bussen eller liknande... Det tillför livskvalité att ha ett eget transportmedel.

Jag bor själv i Göteborgs innerstad. Och många av mina vänner som bor inne i stan har körkort men inte bil.
Mer ofta än sällan så får jag samtal med förfrågningar ifrån vänner som undrar om dom kan få låna en bil (Eller om man kan köra dom / Hämta dom ) när dom skall köpa något skrymligt eller liknande..

Orka vara en människa som iglar sig på sina vänner bara för att man inte väljer att köpa en egen bil..

Självklart så behöver inte alla människor ha en bil..
Men om man ofta är i behov av bil (Om ni vet med er att ni ofta kontakter vänner och anhöriga för transport) så kanske ni borde tänka om?
Har ni råd att lägga 50k+ på en klocka(or) så kanske ni borde omprioritera..
 
Jag förstår inte hur man kan prioritera en klocka framför en bil (Om man inte redan har ett transportmedel)
Nu har jag personligen bil för att det är ett stort intresse för mig, samt att jag kör mycket i tjänsten (Och dessutom kräver mitt arbete att jag har bil så att jag snabbt kan ta mig till arbetet)

Men även det inte varit fallet så hade jag fortfarande prioriterat en bil väldigt högt.
Det handlar inte om lathet för att man inte orkar ta bussen eller liknande... Det tillför livskvalité att ha ett eget transportmedel.

Jag bor själv i Göteborgs innerstad. Och många av mina vänner som bor inne i stan har körkort men inte bil.
Mer ofta än sällan så får jag samtal med förfrågningar ifrån vänner som undrar om dom kan få låna en bil (Eller om man kan köra dom / Hämta dom ) när dom skall köpa något skrymligt eller liknande..

Orka vara en människa som iglar sig på sina vänner bara för att man inte väljer att köpa en egen bil..

Självklart så behöver inte alla människor ha en bil..
Men om man ofta är i behov av bil (Om ni vet med er att ni ofta kontakter vänner och anhöriga för transport) så kanske ni borde tänka om?
Har ni råd att lägga 50k+ på en klocka(or) så kanske ni borde omprioritera..
Jag förstår din poäng till 100% då jag avskyr att vara beroende av andra människor. Se till att klara dig själv i längsta möjliga mån. Dessutom älskar jag bilar och drömmer om både det ena och det andra. MEN, jag kan inte förstå folk som köper en helt ny bil (eller lätt begagnad för den delen) då bilen tappar katastrofalt i värde under ägandet.

Klassiskt exempel är en Mercedes S-klass som kostar lätt över 1 miljon i nypris. 8-10 år senare kan du hitta samma bil för 100k eller mindre, med andra ord har man slängt minst 900k i sjön -> ca 100k om året! Visst tappar klockor också i värde men inga 80%, köper du dessutom klassiska modeller (Speedmaster, Submariner osv.) så håller de sig stabila i minst 300 år till.

Med det sagt, gissa vad jag hade köpt om jag hade vunnit på Lotto? Japp, en ny Audi RS6 och en Porsche GT3 ;)
 
Jag förstår din poäng till 100% då jag avskyr att vara beroende av andra människor. Se till att klara dig själv i längsta möjliga mån. Dessutom älskar jag bilar och drömmer om både det ena och det andra. MEN, jag kan inte förstå folk som köper en helt ny bil (eller lätt begagnad för den delen) då bilen tappar katastrofalt i värde under ägandet.

Klassiskt exempel är en Mercedes S-klass som kostar lätt över 1 miljon i nypris. 8-10 år senare kan du hitta samma bil för 100k eller mindre, med andra ord har man slängt minst 900k i sjön -> ca 100k om året! Visst tappar klockor också i värde men inga 80%, köper du dessutom klassiska modeller (Speedmaster, Submariner osv.) så håller de sig stabila i minst 300 år till.

Med det sagt, gissa vad jag hade köpt om jag hade vunnit på Lotto? Japp, en ny Audi RS6 och en Porsche GT3 ;)

Du har helt rätt! En bilaffär är en av dom absolut sämsta affärerna du kan göra ur en ren ekonomisk synpunkt.
Men om vi kollar på vilka det är som går och köper helt nya bilar så blir det lite mer förståeligt)

1) Välbärgade pensionärer (-50 talister)
2) Förmögna människor vars ekonomi inte påverkar speciellt nämnvärt. (Ja, även snorrika människor köper sina bilar på avbetalning / leasing av en mängd skäl)
3) Företagare (Tjänstebilar)

Den absolut vanligaste typen skulle jag nog vilja påstå är företagare. Och som företag så är det mycket förmånligt att leasa en bil.
Dels så sänker du resultatet i bolaget (Vilket många vill, SPECIELLT i enskilda näringsverksamheter) eftersom att bolagets vinst (Minus utgifter och kostnader) sätter grund för hur mycket skatt innehavaren skall betala (Marginalskatt) så kan en bil på företaget vara mycket förmånligt.

Jag har själv nästan uteslutande köpt och leasat nya bilar..
När leasingperioden går ut så byter man in bilen mot en annan (Samma modell) av nyare modell.
Det är aldrig några problem med en ny bil. Och när det är det så lämnar man bara in den och får en fri lånebil...
När man som mig (Och många andra) kör x antal tusen mil på ett år så är det skönt att känna full tillit till sin bil.

Förövrigt kan jag varmt rekommendera Audi A6 3,0TDI
Den är avsevärt mycket billigare än en RS6a. Men med en ny mjukvara så har du 370hk dieselhästar och 750nm.
Det är inte många bilar på vägen som hänger på när man trycker ner pedalen ;)
 
Du har helt rätt! En bilaffär är en av dom absolut sämsta affärerna du kan göra ur en ren ekonomisk synpunkt.
Men om vi kollar på vilka det är som går och köper helt nya bilar så blir det lite mer förståeligt)

1) Välbärgade pensionärer (-50 talister)
2) Förmögna människor vars ekonomi inte påverkar speciellt nämnvärt. (Ja, även snorrika människor köper sina bilar på avbetalning / leasing av en mängd skäl)
3) Företagare (Tjänstebilar)

Den absolut vanligaste typen skulle jag nog vilja påstå är företagare. Och som företag så är det mycket förmånligt att leasa en bil.
Dels så sänker du resultatet i bolaget (Vilket många vill, SPECIELLT i enskilda näringsverksamheter) eftersom att bolagets vinst (Minus utgifter och kostnader) sätter grund för hur mycket skatt innehavaren skall betala (Marginalskatt) så kan en bil på företaget vara mycket förmånligt.

Jag har själv nästan uteslutande köpt och leasat nya bilar..
När leasingperioden går ut så byter man in bilen mot en annan (Samma modell) av nyare modell.
Det är aldrig några problem med en ny bil. Och när det är det så lämnar man bara in den och får en fri lånebil...
När man som mig (Och många andra) kör x antal tusen mil på ett år så är det skönt att känna full tillit till sin bil.

Förövrigt kan jag varmt rekommendera Audi A6 3,0TDI
Den är avsevärt mycket billigare än en RS6a. Men med en ny mjukvara så har du 370hk dieselhästar och 750nm.
Det är inte många bilar på vägen som hänger på när man trycker ner pedalen ;)
Givetvis, det finns ju mer positiva aspekter också. Och ja, det är skönare för både kropp och sinne att köra tusentals mil i en ny fräsch bil än i en rutten 740 med rostig framvagn :D

3-litersdieseln är en skitfin motor, provkörde en sådan i fjol i en A7:a. Fattade först inte att det var en diesel eftersom den var så tyst, sedan kikade jag på den lågt graderade varvräknaren. 750nm är ju maffigt men saken med en RS6 är att den både känns och ser maffig ut. Såg faktiskt en svart idag, blev mer än lite svag i knäna :hungry:
 
Givetvis, det finns ju mer positiva aspekter också. Och ja, det är skönare för både kropp och sinne att köra tusentals mil i en ny fräsch bil än i en rutten 740 med rostig framvagn :D

3-litersdieseln är en skitfin motor, provkörde en sådan i fjol i en A7:a. Fattade först inte att det var en diesel eftersom den var så tyst, sedan kikade jag på den lågt graderade varvräknaren. 750nm är ju maffigt men saken med en RS6 är att den både känns och ser maffig ut. Såg faktiskt en svart idag, blev mer än lite svag i knäna :hungry:

Ja den är riktigt tyst i kupén (Speciellt om man väljer till dubbelglas i sidorutorna)
Och soppaförbrukningen ligger inte på mer än drygt 0,5 vid laglig landsvägskörning.
När jag själv kör så drar den runt 0,9/milen. Men då ligger jag och håller 160+ nästan konstant.

RS6an är ett mästerverk för sig! Köper du en så får du komma o bjuda på en åktur ;)
 
Vet inte om du kört RS6 eller inte, men tyvärr är inte en 3.0 ett substitut om en är efter en bil som RS6. Sen att 3.0 med programvara säkerligen går somfan skall ej förringas :)

Du har helt rätt! En bilaffär är en av dom absolut sämsta affärerna du kan göra ur en ren ekonomisk synpunkt.
Men om vi kollar på vilka det är som går och köper helt nya bilar så blir det lite mer förståeligt)

1) Välbärgade pensionärer (-50 talister)
2) Förmögna människor vars ekonomi inte påverkar speciellt nämnvärt. (Ja, även snorrika människor köper sina bilar på avbetalning / leasing av en mängd skäl)
3) Företagare (Tjänstebilar)

Den absolut vanligaste typen skulle jag nog vilja påstå är företagare. Och som företag så är det mycket förmånligt att leasa en bil.
Dels så sänker du resultatet i bolaget (Vilket många vill, SPECIELLT i enskilda näringsverksamheter) eftersom att bolagets vinst (Minus utgifter och kostnader) sätter grund för hur mycket skatt innehavaren skall betala (Marginalskatt) så kan en bil på företaget vara mycket förmånligt.

Jag har själv nästan uteslutande köpt och leasat nya bilar..
När leasingperioden går ut så byter man in bilen mot en annan (Samma modell) av nyare modell.
Det är aldrig några problem med en ny bil. Och när det är det så lämnar man bara in den och får en fri lånebil...
När man som mig (Och många andra) kör x antal tusen mil på ett år så är det skönt att känna full tillit till sin bil.

Förövrigt kan jag varmt rekommendera Audi A6 3,0TDI
Den är avsevärt mycket billigare än en RS6a. Men med en ny mjukvara så har du 370hk dieselhästar och 750nm.
Det är inte många bilar på vägen som hänger på när man trycker ner pedalen ;)
 
Ja den är riktigt tyst i kupén (Speciellt om man väljer till dubbelglas i sidorutorna)
Och soppaförbrukningen ligger inte på mer än drygt 0,5 vid laglig landsvägskörning.
När jag själv kör så drar den runt 0,9/milen. Men då ligger jag och håller 160+ nästan konstant.

RS6an är ett mästerverk för sig! Köper du en så får du komma o bjuda på en åktur ;)
Utan en Lottovinst så lär det sparandet ta lååååång tid ;)
 
Vet inte om du kört RS6 eller inte, men tyvärr är inte en 3.0 ett substitut om en är efter en bil som RS6. Sen att 3.0 med programvara säkerligen går somfan skall ej förringas :)

Nejnej du har helt rätt (Och jo jag har kört den)
Men en sprillans ny 3,0TDI med lite utrustning kostar runt 700k
En RS6 går på drygt 1,5mjkr om jag inte minns fel!

Och även om det går bättre och har lite andra bromsar och fjädring så känns det fortfarande inte som en helt annat bil tyvärr.
När man kör en RS6a på gatan så känns det som en vanlig välutrustad R6a. Det är först när man trampar till på gasen som det händer grejer.
 
Yes pratade med Hedin och Callisma igår. Kommer nog tyvärr inte bli år. Måste bygga garage först, pedant som jag är så vill jag inte ha den stående ute mer än nöden kräver :)

Lite roligt verkar som att dual mode exhaust och magnetic ride kommer i samma paket för 19600 enligt utsago. Men i broschyren jag har så ingår dual mode exhaust som standard.

Fick också bekräftat att det är motsvarande 2SS som kommer hit (V8-modellen i alla fall).
Tidigare har de svenska alltid varit ss2 och fått fler saker som är tillval i US som standard. Exempelvis hade Eu versionen ett vassare chassi än det du fick i US.
 
Audi A6 3,0TDI Allroad Quattro ´14-15
Jag kör rätt så många tusen mil på ett år i tjänsten. Och jag måste säga att det är en underbar landsvägsbil..
I vintras tog jag den även upp till Åre. Och även om jag av misstag körde i diket (Utan skador) så tog den sig upp på eget bevåg ;)

11w7gqa.jpg
214wjnr.jpg
28ivvv4.jpg
Mycket trevlig! Hur ser förbrukningen ut? :)
 
Jag körde en vit A4 Allroad tidigare. Och visst det var en riktigt snygg bil.
Synd att dom är så otacksamma för bilvård bara.... Dom glänser ju inte ens när dom är rena :(

Visst är det så, jag har en blå bil idag som tyvärr är riktigt känslig, minsta lilla repa eller liknande bara lyser. När den är nytvättad är den kanonsnygg, den är dessvärre inte ren så länge.. :cool:
 
Visst är det så, jag har en blå bil idag som tyvärr är riktigt känslig, minsta lilla repa eller liknande bara lyser. När den är nytvättad är den kanonsnygg, den är dessvärre inte ren så länge.. :cool:

Låter bekant ;)
På sommaren kan det nästan vara avkopplande att stå och spola med slangen...
Tyvärr inte lika roligt på vintern (Och dom övriga 8 kalla månaderna)
 
Tillbaka
Topp