• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Just nu är faktiskt högsäsong för sommardäck.

Men nej, generellt så finns där inte rea"perioder" på däck utan dom håller ungefär samma pris året om. Det du ska tänka på är att om du har en bil som kräver märkning (MB, Porsche, BMW osv) så ska däcken ha det även nu. Även märke är förstås viktigt. Brukar uteslutande köra på Good Year, Michelin eller Bridgestone. Continental är också riktigt bra men dom slits värre än suddgummin.

Pirelli då? :(
Har ingen koll alls på däck, men fick med Pirelli när A7:an köptes ny, sedan har jag bara kört på samma.
Pirelli är förstås också bra liksom Yokohama, Dunlop och Kumho.

Inget egentligt intresse längre.
Har tjänstebil och sommarbil själv, och vår (fruns) bil behöver ha dragkrok och kunna dra hästtransport.
Inget direkt hål att fylla med knepig aluminiumbil, m.a.o.! ;)

När den var ny tickade den dock alla boxar. Knepig, krångliga material, snålast av alla och tokdyr!

Back-to-the-future-Audi-A1-Sportback1.jpg

Jag menar... Hur coolt är det inte att ha oljepåfyllnad, sticka och spolarvätskepåfyllnad bakom "grillen"?
"Svincoolt" är svaret på den frågan! ;)
Svincool, Jajjamen! Hästfinka, nja, då är väl i princip allt annat bättre!
Man får ju inte ens sätta dit en krok på dessa!:)

Hur kan jag ha missat BMW 2XX coupe serien?! (jag har inte råd är svaret)

Den har allt jag gillar till inte ett helt åt helvete pris.
I´m in love.

Någon på forumet som glider i en sådan här?
@maxizz om du råkar köpa en sådan här i tron om att det är en leksak till ungen och ej orkar lämna tillbaka så hojta till :D
5c5cadc8-fa43-41fc-9b7a-325e1bc9b3ea_1.8a7044024df665a77a4e817b806a3913.jpeg

Visst har du rätt! Totalfel av mig där...
Som nya var nog både A2 och Lupo riktigt dåliga köp! Teknik- och elektronikfyllda, exklusiva material, små (rymlig på insidan) och löjligt dyra!
Får man tag på en skaplig begagnad i dag så är det ett bra köp, men kolla växellådan!!! Komplicerad och dyr att reparera!
Nu måste jag läsa på om A1:an!
Det ska ju erkännas att man inte drar allt för mycket på smilebanden när men hoppar in men allt är ju relativt :)
X1an är helt klart bekvämare och givetvis rappare även om inte den heller är en racer.
A1an ska ligga på 0,38 blandad om jag inte minns fel men det är i princip omöjligt att komma ner till även vid längre landsvägskörning. Jag ligger på 0,5-0,55 blandad körning och det är inte särskilt imponerande enligt mig.

Det ska ju erkännas att man inte drar allt för mycket på smilebanden när men hoppar in men allt är ju relativt :)
X1an är helt klart bekvämare och givetvis rappare även om inte den heller är en racer.
A1an ska ligga på 0,38 blandad om jag inte minns fel men det är i princip omöjligt att komma ner till även vid längre landsvägskörning. Jag ligger på 0,5-0,55 blandad körning och det är inte särskilt imponerande enligt mig.
Lupon ska dra 3L / 10 mil blandat:)! Stämmer inte, men jag har lyckats fått ned den till 0,32 på långkörning, -32 grader och fullpackad (!) bil. Hade den ståendes på tomgång i totalt 2 timmar på den resan, jag köpte lite kläder samt att vi stannade för att äta, då vi hade två katter med också!

Inget egentligt intresse längre.
Har tjänstebil och sommarbil själv, och vår (fruns) bil behöver ha dragkrok och kunna dra hästtransport.
Inget direkt hål att fylla med knepig aluminiumbil, m.a.o.! ;)

När den var ny tickade den dock alla boxar. Knepig, krångliga material, snålast av alla och tokdyr!

Back-to-the-future-Audi-A1-Sportback1.jpg

Jag menar... Hur coolt är det inte att ha oljepåfyllnad, sticka och spolarvätskepåfyllnad bakom "grillen"?
"Svincoolt" är svaret på den frågan! ;)
Den var före sin tid!
IMG_0412.JPG

Lilla mamma och jag var iväg till Bilia Haga Norra igår och hämtade hem hennes nya bil.

1_zpsjcxhbllz.jpg

knappt ett år gammal D2 så rätt stor skillnad mot gamla bilen som klockar in på 27 år nu. Beställde BSR PPC och alla delar som behövs för att montera en delbar dragkrok nu på morgonen. :)

Hur kan jag ha missat BMW 2XX coupe serien?! (jag har inte råd är svaret)

Den har allt jag gillar till inte ett helt åt helvete pris.
I´m in love.

Någon på forumet som glider i en sådan här?
@maxizz om du råkar köpa en sådan här i tron om att det är en leksak till ungen och ej orkar lämna tillbaka så hojta till :D
5c5cadc8-fa43-41fc-9b7a-325e1bc9b3ea_1.8a7044024df665a77a4e817b806a3913.jpeg

235xi, finns någonstans tidigare i tråden. Löjligt trevlig bil, du kommer bli nöjd!

Lilla mamma och jag var iväg till Bilia Haga Norra igår och hämtade hem hennes nya bil.

1_zpsjcxhbllz.jpg

knappt ett år gammal D2 så rätt stor skillnad mot gamla bilen som klockar in på 27 år nu. Beställde BSR PPC och alla delar som behövs för att montera en delbar dragkrok nu på morgonen. :)

Grattis! Nya v40 är jättefin, passar både mamman och sonen tycker jag :D

Grattis! Nya v40 är jättefin, passar både mamman och sonen tycker jag :D

Tackar!
Det är som sagt lilla mammas bil och inte min. Dock kommer man inte skämmas när man kör den för det lär hända en hel del och komforten är nog bland den bästa i klassen (småbilar). Nu måste jag bara fixa några sjyssta sommarfälgar i 17-18 tum och lyckas få mamma att inte märka det. 16 ser ju för pluttigt på sommaren... :D

• Like
Reactions: LS
Tackar!
Det är som sagt lilla mammas bil och inte min. Dock kommer man inte skämmas när man kör den för det lär hända en hel del och komforten är nog bland den bästa i klassen (småbilar). Nu måste jag bara fixa några sjyssta sommarfälgar i 17-18 tum och lyckas få mamma att inte märka det. 16 ser ju för pluttigt på sommaren... :D
Komforten host.. 18 tum....

Tackar!
Är nog få som lägger så mycket tid/energi på sin förälders bil som du :)

Någon som prenumererar på ViBilägare eller köpt deras fyrhjulsdrifttest? Isåfall, vad kommer de fram till angående Volvo XC90 och Volvo V60CC fyrhjulsdrift? Dels är jag för snål för att köpa testet men framförallt gillar jag inte ViBilägare, nästan på samma nivå som AMS.

Någon som prenumererar på ViBilägare eller köpt deras fyrhjulsdrifttest? Isåfall, vad kommer de fram till angående Volvo XC90 och Volvo V60CC fyrhjulsdrift? Dels är jag för snål för att köpa testet men framförallt gillar jag inte ViBilägare, nästan på samma nivå som AMS.

AMS är ju Vi Bilägares olydiga bror!
Värst är de här frågesidorna, med fullständigt idiotiska frågor, och svaren är inte mycket bättre!

AMS är ju Vi Bilägares olydiga bror!
Värst är de här frågesidorna, med fullständigt idiotiska frågor, och svaren är inte mycket bättre!
Håller med! Den enda svenska biltidningen jag läser är TeknikensVärld, men ärligt är den inte jättebra heller. Deras provkörningar brukar i princip aldrig vara kompletta, Mattias Rabe är allt för ofta onödigt dryg och så vidare. Tur att de har PeO iaf.

För att inte tala om hur mycket de brukar älska att låta fälgarna ha närkontakt med trottoarkanter... ;)

Aldrig hänt så länge jag vart "bil ansvarig" i familjen(peppar peppar). Hon körde även min förra bil med 19" och stretchade däck en del.
Hon lyckades däremot krocka med sin kundvagn i bakluckan på min e34 jag hade som vinterbil och öppnat dörren på min förra bil så kanten åkte in i ett metallräcke när jag varnat om detta innan hon öppnade dörren. Jävligt roligt då bilen vart helt ny lackad men det var bara å svälja, det var ju lilla mamma...

Tillbaka
Topp