• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Någon som kör Porsche som tjänstebil? Sugen på en Macan. Men det verkar ju jävligt dyrt i förhållande till min nuvarande xc60.

Håller med! Den enda svenska biltidningen jag läser är TeknikensVärld, men ärligt är den inte jättebra heller. Deras provkörningar brukar i princip aldrig vara kompletta, Mattias Rabe är allt för ofta onödigt dryg och så vidare. Tur att de har PeO iaf.

Ibland får TeknikensVärld gamla Top Gear att kännas odrygt och seriöst! Då har jag ändock inte jämf tv versionen!

Det är användbart i vardagen :) 500 k för en golf är galet.
Det är ingen vardagbil :p

Samt anledningen till att jag la upp den var för att nypris var 40000 euro, om man hade fått tag på en. Har för mig att @80s kunde få tag på en.

Håller dock med att 500k är mycket för en Golf, den skiljer sig iofs väldigt mycket ifrån en vanlig Golf, en Golf R med för den delen.

Senast ändrad:
Clubsport s kör ringen på 7.47 jämför t ex med bmw m2 som kör 7.58 eller m3 csl 7.50. Sen har clubsport s blivit utsedd av chris harris som nr 2 roligaste bil på bana, nr ett blev trumvirvel 991 r. M2 som exempel kom inte ens topp 10. Jättesvårt säga vad bilen är värd, det är en trackday bil vi pratar om 450 kanske kan vara värt men tror de försöker maxa ockra lite köp på spekulation. Jag avstod bilköp av denna för 400 till förmån för ngt snabbare!

Summa summarum den kommer hålla värdet bra!

Nu är frågan vad du har köpt haha :D

Clubsport s kör ringen på 7.47 jämför t ex med bmw m2 som kör 7.58 eller m3 csl 7.50. Sen har clubsport s blivit utsedd av chris harris som nr 2 roligaste bil på bana, nr ett blev trumvirvel 991 r. M2 som exempel kom inte ens topp 10. Jättesvårt säga vad bilen är värd, det är en trackday bil vi pratar om 450 kanske kan vara värt men tror de försöker maxa ockra lite köp på spekulation. Jag avstod bilköp av denna för 400 till förmån för ngt snabbare!

Samt anledningen till att jag la upp den var för att nypris var 40000 euro, om man hade fått tag på en. Har för mig att @80s kunde få tag på en.

Håller dock med att 500k är mycket för en Golf, den skiljer sig iofs väldigt mycket ifrån en vanlig Golf, en Golf R med för den delen.
Jag förstår att det är en prisvärd snabb bil

Har svårt att komma ifrån att det är en golf. Samma sak med Golf R osv.

Vad spelar tillverka för roll, det är väl bilen i sig som är relevant vid pris. Att det inte är lika "flashigt" som att skryta om sin Porsche eller Rs/M bil må väl vara problemet vissa kan ha antar jag.

Själv har jag inget problem alls med att det är en Golf. Att kunna lämna in bansmiskaren på en 'normal' verkstad är ett oerhört plus enligt mig, att den där sen är relativt lätt och har hyffsat normala däck- och broms-storlekar är ytterligare en bonus.

Jag har ett mycket större problem med att den är framjulsdriven (och att den kostar en halv mille). Det säger jag iof, mest för att man 'ska' säga det för att det är 'coolare' att åka bakhjulsdrivet på bana. Jag har alltid haft sjukt kul i framhjulsdrivna bilar dom ggr jag kört såna på bana - men det känns fel att tycka att det känns rätt.

Vad spelar tillverka för roll, det är väl bilen i sig som är relevant vid pris. Att det inte är lika "flashigt" som att skryta om sin Porsche eller Rs/M bil må väl vara problemet vissa kan ha antar jag.
Det är ju det som är så läckert, senast bilvärlden såg en sådan sleeper var kanske bmw m5 e28. Jag känner ingen som flashar eller skryter med vad de kör.

Sa inte att det var pga tillverkaren utan pga just golf, dvs modellen.
Går ju inte att jämföra 5 serien med en golf om man ser på tidigare modellers design. Det handlar om arvet för mig ang just modellen.

Jag har en Macan S Diesel som leasingbil.

Är det försvarbart ekonomiskt på något sätt? Vad ligger avgiften på? (Fattar att du kanske inte vill säga exakt men typ) förmånsvärde? Kör de med serviceavtal eller pröjsar man själv? Svindyrt?

Många frågor.. vill ha lite kött på benen innan jag slår återförsäljaren en signal.

Är det försvarbart ekonomiskt på något sätt? Vad ligger avgiften på? (Fattar att du kanske inte vill säga exakt men typ) förmånsvärde? Kör de med serviceavtal eller pröjsar man själv? Svindyrt?

Många frågor.. vill ha lite kött på benen innan jag slår återförsäljaren en signal.

Haha det beror på vem man frågar, jag har aldrig räknat ut exakt hur mycket jag betalar för bilen varje månad (kanske lika bra), men jag kör väldigt mycket och gillar roliga bilar. Tror nypriset landade runt 700.000 med ungefär 100.000 i extra utrustning, la in 20% i en första förhöjd avgift. I avgiften ingår Porsches egna försäkring. Sen har jag serviceavtal med dom, efter 1500 mil är det en liten service, därefter en större vid 4500 mil eller liknande, osäker på det dock.

Så, min månadskostnad ser ungefär ut såhär:
Avgift för bilen: 7356:-
Förmånsvärde: 10291:-
Fordonsskatt/månad: 429:-
Bensin/månad: 1200-1500:-
Garage: 3000:-
Nyttoparkeringstillstånd: 1500:-

Priserna är inkl moms.

Haha det beror på vem man frågar, jag har aldrig räknat ut exakt hur mycket jag betalar för bilen varje månad (kanske lika bra), men jag kör väldigt mycket och gillar roliga bilar. Tror nypriset landade runt 700.000 med ungefär 100.000 i extra utrustning, la in 20% i en första förhöjd avgift. I avgiften ingår Porsches egna försäkring. Sen har jag serviceavtal med dom, efter 1500 mil är det en liten service, därefter en större vid 4500 mil eller liknande, osäker på det dock.

Så, min månadskostnad ser ungefär ut såhär:
Avgift för bilen: 7356:-
Förmånsvärde: 10291:-
Fordonsskatt/månad: 429:-
Bensin/månad: 1200-1500:-
Garage: 3000:-
Nyttoparkeringstillstånd: 1500:-

Priserna är inkl moms.

Tack för ditt utförliga svar. Tror egentligen man gör bäst i att inte räkna alls ;) Bilavgiften är ju fan samma för min Volvo jag har idag. Ska ringa och be om offert imorgon, var ska man handla någonstans? Smitta?

Det är ju det som är så läckert, senast bilvärlden såg en sådan sleeper var kanske bmw m5 e28. Jag känner ingen som flashar eller skryter med vad de kör.

Har du själv köpt en Clubsport? I så fall ska du ha ett stort grattis!
Det jag lyfte ögonbrynen för var priset norr om 520k vilket jag fattat det är en bra bit över sagda listpris runt 40.000€. Att sen säga att CS är en sleeper är inte riktigt tycker jag då den närmare ser ut som Ficus RS eller CIvic Type R med vinge och Canards fram. Fortfarande en Golf så den är ju relativt modest mot Ficusen och Civicen.

Cool bil, absolut! Men inte för 520k då sparar jag hellre ett tag till och köper en begagnad 991 med manuell låda..

Om den inte ska användas i vardagen, varför inte köpa en riktig sportbil? :)

Tack för ditt utförliga svar. Tror egentligen man gör bäst i att inte räkna alls ;) Bilavgiften är ju fan samma för min Volvo jag har idag. Ska ringa och be om offert imorgon, var ska man handla någonstans? Smitta?

Du ser! Smista eller Östermalm är väl att rekommendera om man bor i Stockholm.

En GT3 RS kommer också med aircon och multimedia-system. Så den är också lite njaaaa? :D :p

Tror halvbur i RS fås vid tillägg av clubsportpaketet

Sen är det väl grymt att ha en bil med diverse utrustning som gör vardagen lättare men som samtidigt är rolig och snabb på exv bana

Och den levereras dessutom med 2-zons klimat, röststyrning osv..
Och om man nu ska leverera en clubsport som är gjord för bana, varför inte leverera med en halvbur åtminstone?
Njaaaaaaa...

Senast ändrad:
Risken är att Clubsport CS kommer bli omkörd av nästa generation Civic Type R som kommer redan i år (!) Samma motor som nuvarande men masserad med mer effekt samt multilänk-hjulupphängning bak istället för stel bakaxel kommer bara där kapa dom tre sekunderna det skiljer ner till CS. Detta med en prislapp långt under 520k.

Visst CS är limiterad osv, men hur intressant är Renault Megane RS Trophy-R idag? Käkade upp befintligt rekord, blev sedan mosad av Civic Type R och sedan glömdes helt. Detta trots en limited edition bricka med allt vad det innebär.

Har du själv köpt en Clubsport? I så fall ska du ha ett stort grattis!
Det jag lyfte ögonbrynen för var priset norr om 520k vilket jag fattat det är en bra bit över sagda listpris runt 40.000€. Att sen säga att CS är en sleeper är inte riktigt tycker jag då den närmare ser ut som Ficus RS eller CIvic Type R med vinge och Canards fram. Fortfarande en Golf så den är ju relativt modest mot Ficusen och Civicen.

Cool bil, absolut! Men inte för 520k då sparar jag hellre ett tag till och köper en begagnad 991 med manuell låda..
Jag blev erbjuden köpa en för ca 400 men avstod.
Clubsport S är lite utav haters gonna hate. Tiden kommer utvisa att detta är en bansmiskare utav rang, uppenbarligen är den hysteriskt trevlig att använda som ring-tool. Själv känner jag mig för gammal för focus rs civic type r och bmw m2 men faktiskt gillar jag golfen, alltid gillat golf och då speciellt GTI, jag körde ringen med golf R, helt superkul och snabb :)!
Nu gissar jag: jag tror den kommer stå sig värdemässigt mkt bra ca 450-500tkr.
(Året är 2011 bilen ser nästan lite hög ut men tror det är lite lyftkrafter här.)
Håller med tillfullo att 991 med manuell låda är ngt jag hellre äger dock.
nurburg 2.jpg

Tillbaka
Topp