• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Testade nya XC90 idag. Trodde att allt klagande över däckbullret var ogrundat gnäll men det visade sig vara högst berättigat. Sen driver ipaden mig till vansinne, sämsta trenden någonsin.

Jag kan inte förstå varför Volvo inte bara köper en Q7a och kollar hur dom har gjort, den är ju tyst som satan med samma däck osv. Xc90n är snyggare, men Q7-an är helt enkelt den bättre bilen, och jag hatar egentligen Audi (BMW rules)

Testade nya XC90 idag. Trodde att allt klagande över däckbullret var ogrundat gnäll men det visade sig vara högst berättigat. Sen driver ipaden mig till vansinne, sämsta trenden någonsin.

Jag kan inte förstå varför Volvo inte bara köper en Q7a och kollar hur dom har gjort, den är ju tyst som satan med samma däck osv. Xc90n är snyggare, men Q7-an är helt enkelt den bättre bilen, och jag hatar egentligen Audi (BMW rules)
Var det med laminerade rutor? Har hört att det ska göra stor skillnad.

Vet ej, känns inte som att det skulle hjälpa. Ljudet kom från bilens bakdel, ett malande däckljud där peltorkåpor torde vara enda botemedlet.
Man kanske skiter i den svenska marknaden och optimerar för finare asfalt- är väl en kompromiss där mjukare bussningar ger en del negativa effekter utöver mindre buller/resonans?
Sen, se till att dina peltor är kompatibla med ipaden bara innan du slår till, har haft en del problem med mina mot iPhone.

Många klagar på att xc90 är superslö, vad tyckte du?
Köp T8 med Polestartrim så flyttar du bussen 0-100 på 5,5 s. Inte någon räser för det men borde duga för att köra ungarna till dagis och vad man nu pysslar med i en korsning mellan SUV och minivan.

Flikar in med en fråga.
Letar sommarfälgar till denna..Sugen på "tidsenliga" rs4, rs5 eller rs6 fälgar. 19" blir nog bra balans mellan snyggt och komfort.

Någon som vet vart i Stockholm eller online som man kan köpa däck & fälg till bra pris. Behöver inte vara Audi original för min del.

IMG_7719.JPG

Flikar in med en fråga.
Letar sommarfälgar till denna..Sugen på "tidsenliga" rs4, rs5 eller rs6 fälgar. 19" blir nog bra balans mellan snyggt och komfort.

Någon som vet vart i Stockholm eller online som man kan köpa däck & fälg till bra pris. Behöver inte vara Audi original för min del.

IMG_7719.JPG

Vet tyvärr inte om några fälgbutiker i Stockholm men istället för att köra på RS fälgar (som 70% av alla audin har) rekommenderar jag att du köper konkava fälgar, så mycket snyggare och passar perfekt på en A5.
attachment.php

Flikar in med en fråga.

IMG_7719.JPG
Chromefalgar.se har bland annat. Men köp för fasen med riktiga däck, inte de som de ofta säljer i paket.

Det var väll ingen jämförelse utan fakta, eller motsätter du dig att det är korrekt?
Ska man hålla på så där så blir det rätt komplicerat när man inser att 75-80% av en bil idag består av identiska komponenter från Valeo, Hella, Magneti Marelli, Bosch, Denso, Lear osv.

I princip är det främst bara plåten så tillverkarna gör själva idag...

Ska man hålla på så där så blir det rätt komplicerat när man inser att 75-80% av en bil idag består av identiska komponenter från Valeo, Hella, Magneti Marelli, Bosch, Denso, Lear osv.

I princip är det främst bara plåten så tillverkarna gör själva idag...

Nej det håller jag inte med om, vi pratar om unika motorer, block, delar osv.

Du menar att man använder samma block?
Nej jag menar att samma gjuterier levererar till flera bilmärken.
Att man då skulle använda vilken dekal det sitter på motorn som något slags avgörande för en bil är "premium" blir lite fånigt.

En motors egenskaper avgör om den är bra eller dålig. Inte vad det står på den.

Nej jag menar att samma gjuterier levererar till flera bilmärken.
Att man då skulle använda vilken dekal det sitter på motorn som något slags avgörande för en bil är "premium" blir lite fånigt.

En motors egenskaper avgör om den är bra eller dålig. Inte vad det står på den.
Okej, så är en Mercedes är inte mer premium än en Kia för Bosch mf tillverkar många komponenter till båda? Oavsett om det är inredning eller motorer.

Okej, så är en Mercedes är inte mer premium än en Kia för Bosch mf tillverkar många komponenter till båda? Oavsett om det är inredning eller motorer.
Jag menar att en bil inte blir sämre för att en motor används i flera märken. Det var så vi började. En Mercedes blir inte samma som en Renault bara för att motorn är samma.

För övrigt gör Renault utmärkta bilar numera om man tittar på dem rationellt.

Jag menar att en bil inte blir sämre för att en motor används i flera märken. Det var så vi började. En Mercedes blir inte samma som en Renault bara för att motorn är samma.

För övrigt gör Renault utmärkta bilar numera om man tittar på dem rationellt.
Jag hävdar att det blir mindre premium. Ska du handla en premiumbil så vill du inte att den ska dela motor med något som kostar 1/3. Enkelt

Ska du titta rationellt får du räkna in andrahandsvärde, då är det inte en bra bil längre. Undantag är väll Clio som är den största bra bilen Renault byggt.

Jag hävdar att det blir mindre premium. Ska du handla en premiumbil så vill du inte att den ska dela motor med något som kostar 1/3. Enkelt

Ska du titta rationellt får du räkna in andrahandsvärde, då är det inte en bra bil längre. Undantag är väll Clio som är den största bra bilen Renault byggt.
Skulle det där vara någon absolut sanning? "Premium" sitter i köparnas huvud. Själv struntar jag i om motorn sitter i flera modeller utan tänker på de egenskaper bilen har.

Och andrahandsvärde betalar du i kronor, inte procent. En Renault blir billigare på 3 års ägande än en Mercedes även om den senare har "bättre" andrahandsvärde.

Skulle det där vara någon absolut sanning? "Premium" sitter i köparnas huvud. Själv struntar jag i om motorn sitter i flera modeller utan tänker på de egenskaper bilen har.

Och andrahandsvärde betalar du i kronor, inte procent. En Renault blir billigare på 3 års ägande än en Mercedes även om den senare har "bättre" andrahandsvärde.
Vi jämför inte en Renault med en Mercedes utan en VW eller en Toyota. Jämför i procent då

Ja premium är absolut en känsla. Precis som du inte gärna köper en Rolex med ett Seikoverk

Tillbaka
Topp