• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Håller med, Mercedes har verkligen sjunkit. De producerar idag bilar där de gödslar med billig pianolackad plast invändigt som känns billigt. Det går knappt att köpa många av bilarna utan AMG-paket eller liknande som skickas med. Bla CLA är verkligen beviset för att Mercedes bestämt sig för att göra billiga volymer ihop med Renault och blunda för brister och billiga lösningar. Folk köper dem för den anses snygg och är billig men långsiktigt urholkar det deras varumärke. Bmw håller kvar mer i sin traditon och jag tycker de lyckas bättre.
Ihop med Renault? Utveckla gärna, detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Att Nissan ska bygga en pickup tillsammans med Mercedes vet jag, och att Mercedes skåpbilar byggs tillsammans med Renault vet jag också. Men att personbilarna skulle byggas tillsammans med Renault har jag aldrig hört talas om.
 
Ihop med Renault? Utveckla gärna, detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Att Nissan ska bygga en pickup tillsammans med Mercedes vet jag, och att Mercedes skåpbilar byggs tillsammans med Renault vet jag också. Men att personbilarna skulle byggas tillsammans med Renault har jag aldrig hört talas om.

Många av motorerna i A-klass och CLA (tror även det kan gälla B-klass men där är jag inte 100) är plockade frånn Renault. Samma sak med deras minsta skåpbil som är en Renault som är ommärkt.
 
  • Like
Reactions: par
Håller med, Mercedes har verkligen sjunkit. De producerar idag bilar där de gödslar med billig pianolackad plast invändigt som känns billigt. Det går knappt att köpa många av bilarna utan AMG-paket eller liknande som skickas med. Bla CLA är verkligen beviset för att Mercedes bestämt sig för att göra billiga volymer ihop med Renault och blunda för brister och billiga lösningar. Folk köper dem för den anses snygg och är billig men långsiktigt urholkar det deras varumärke. Bmw håller kvar mer i sin traditon och jag tycker de lyckas bättre.
Även om det känns billigare, vilket jag kanske inte riktigt håller med om så är Mercedes mycket roligare utseendemässigt och även bättre prismässigt.
Jag har alltid gillat BMW mest, men tycker dom är lite väl tråkiga med de 2 senaste modellerna, händer liksom inget.

mellan E39 och E60 hände det ju en hel del, samt bakåt i ledet, men sedan tog det mest stopp.
Härmar efter alla andra med led lister där nere, hur originellt är det när man är sist med det.
 
Även om det känns billigare, vilket jag kanske inte riktigt håller med om så är Mercedes mycket roligare utseendemässigt och även bättre prismässigt.
Jag har alltid gillat BMW mest, men tycker dom är lite väl tråkiga med de 2 senaste modellerna, händer liksom inget.

mellan E39 och E60 hände det ju en hel del, samt bakåt i ledet, men sedan tog det mest stopp.
Härmar efter alla andra med led lister där nere, hur originellt är det när man är sist med det.


Det finns en tanke bakom designen och en anledning till att den håller sig konservativ hos BMW utan stora förändringar. För stora förändringar där du inte längre kan se vilket varumärke bilen tillhör Urholkar varumärket. Stora förändringar mellan ny och en gammal modell skadar andrahandsvärdet på gamla bilar och därför vill man hålla det liknande. Jag håller däremot med om att de bygger väldigt snygga bilar idag. Anledningen till att de är billigare är som jag skrev innan att de börjat ta genvägar som tummar på kvalitén.

Okej, de har jag inte sett sista åren som du hängt här:)
 
Det finns en tanke bakom designen och en anledning till att den håller sig konservativ hos BMW utan stora förändringar. För stora förändringar där du inte längre kan se vilket varumärke bilen tillhör Urholkar varumärket. Stora förändringar mellan ny och en gammal modell skadar andrahandsvärdet på gamla bilar och därför vill man hålla det liknande. Jag håller däremot med om att de bygger väldigt snygga bilar idag. Anledningen till att de är billigare är som jag skrev innan att de börjat ta genvägar som tummar på kvalitén.

Okej, de har jag inte sett sista åren som du hängt här:)

Jo det är ju sant, lite som Rolex jag håller med om att det kanske håller i längden.
Men jag tror också problemet idag är att folk byter bil oftare.
Då vill man ha något nytt och roligt, folk har idag råd att byta oftare då är det tråkigt att byta till något snarlikt.
Jag tror mycket beror på vilken modell man väljer också, vad jag vet har E klass bra kvalitet, medans de amerikanska typ GL modellerna har sämre kvalitet.

Hade som sagt min E39 i 5 eller 6 år, bästa bilen jag haft helt klart, men gillade inte efterföljande modeller så hoppade över till merca, nu är jag inne på Volvo...
Men jag gillar verkligen min XC70, trodde jag aldrig men det är en jäkligt bra bil.

Farsan kör den senaste GLE, har varit en del strul med den redan, vägs dock upp av en grym komfort.
Dock måste jag säga tt den nya 7-serien är riktigt lyckad, men X4,X6,X3 inga höjdare direkt :)
 
  • Like
Reactions: par
Och kvalitén på dessa är dåliga eller?

Där avstår jag att kommentera. Dock är de, som sagt, inte Mercedes egna motorer. Mercedes och Renault är ju inte direkt i samma liga så mycket av kritiken ligger nog i detta. Karaktären var inte heller den roligaste hos dessa motorer i A-klassen men det kan nog lika gärna ha med automatlådan i A och B-klassen...
 
Där avstår jag att kommentera. Dock är de, som sagt, inte Mercedes egna motorer. Mercedes och Renault är ju inte direkt i samma liga så mycket av kritiken ligger nog i detta. Karaktären var inte heller den roligaste hos dessa motorer i A-klassen men det kan nog lika gärna ha med automatlådan i A och B-klassen...
Okej, då förstår jag! Dock tycker jag även de andra tyskarna tummar på premium-stämpel. Hur premium känns det egentligen att åka Audi? Tråkig interiör, även i nya Q5 och Q7. A4 och A6 är ett ganska litet steg upp från t.ex. Passat. Tycker även att BMW tummar på sin premium-stämpel. Det är väl inte så premium att lansera bilar som endast får fyra stjärnor i NCAP, i form av i3 och Mini Cooper. Nej, de tyska premiumbilarna är inte vad de en gång var. Kul att Volvo nu äntligen på riktigt utmanar.
 
Okej, då förstår jag! Dock tycker jag även de andra tyskarna tummar på premium-stämpel. Hur premium känns det egentligen att åka Audi? Tråkig interiör, även i nya Q5 och Q7. A4 och A6 är ett ganska litet steg upp från t.ex. Passat. Tycker även att BMW tummar på sin premium-stämpel. Det är väl inte så premium att lansera bilar som endast får fyra stjärnor i NCAP, i form av i3 och Mini Cooper. Nej, de tyska premiumbilarna är inte vad de en gång var. Kul att Volvo nu äntligen på riktigt utmanar.

Nu vet jag inte i hur dåligt utrustade audin du har åkt i men skillnaden på en volksvagen passat -13 och en audi a4 -05 är sjuk (båda fyrhjulsdrivna). Audin känns mycket mindre plastig och mycket sportigare. Volkswagen känns lite som en tom låda på något sätt. Skulle lätt välja en gammal audi, otroligt mycket mera körglädje!
 
Nu vet jag inte i hur dåligt utrustade audin du har åkt i men skillnaden på en volksvagen passat -13 och en audi a4 -05 är sjuk (båda fyrhjulsdrivna). Audin känns mycket mindre plastig och mycket sportigare. Volkswagen känns lite som en tom låda på något sätt. Skulle lätt välja en gammal audi, otroligt mycket mera körglädje!
Audi gör i grund och botten bra bilar, det var inte så jag menade. Volkswagen gör också bra bilar. Men jag tycker inte de känns särskilt premium längre, inte om man jämför med konkurrenterna. Ta Audi A1 som exempel, grymt tråkig bil ju. Även fast interiören inte känns plastig, så går det ju inte att komma ifrån det faktum att interiören endast består av just plast. Inte särskilt premium. Men det är bara min åsikt! :)
 
Audi gör i grund och botten bra bilar, det var inte så jag menade. Volkswagen gör också bra bilar. Men jag tycker inte de känns särskilt premium längre, inte om man jämför med konkurrenterna. Ta Audi A1 som exempel, grymt tråkig bil ju. Även fast interiören inte känns plastig, så går det ju inte att komma ifrån det faktum att interiören endast består av just plast. Inte särskilt premium. Men det är bara min åsikt! :)

Förstår vad du menar, tycker dock nästan att det bara är ett fåtal modeller av premiummärkena som man kan kalla premium, Audin som inte är quattro är ju riktigt tråkiga. Syrran har faktist en A1 och måste säga att den är riktigt kul att köra, ful som fan men går som en dröm :D
När jag skulle byta bil tänkte jag först byta till en bmw 325/330 e92 men p.g.a att ingen finsk bil är bra utrustad så blev det pass på den. Att en begagnad så kallad premium bil saknar automatisk lufkonditionering är fan tragiskt.
 
Audi gör i grund och botten bra bilar, det var inte så jag menade. Volkswagen gör också bra bilar. Men jag tycker inte de känns särskilt premium längre, inte om man jämför med konkurrenterna. Ta Audi A1 som exempel, grymt tråkig bil ju. Även fast interiören inte känns plastig, så går det ju inte att komma ifrån det faktum att interiören endast består av just plast. Inte särskilt premium. Men det är bara min åsikt! :)

Vilka A1or har du kört/upplevt? Har kört en del 1,2tfsi och det är ju inte så att man skriker av glädje direkt. Men på mindre vägar är den rolig.

Interiören är inte på något sett lyxig men bra materialval och känns sober. Absolut i paritet med bilar i samma storleks- och prisklass. Bra mycket bättre än exv Volvos mindre modeller.
 
Förstår vad du menar, tycker dock nästan att det bara är ett fåtal modeller av premiummärkena som man kan kalla premium, Audin som inte är quattro är ju riktigt tråkiga. Syrran har faktist en A1 och måste säga att den är riktigt kul att köra, ful som fan men går som en dröm :D
När jag skulle byta bil tänkte jag först byta till en bmw 325/330 e92 men p.g.a att ingen finsk bil är bra utrustad så blev det pass på den. Att en begagnad så kallad premium bil saknar automatisk lufkonditionering är fan tragiskt.

Vilka A1or har du kört/upplevt? Har kört en del 1,2tfsi och det är ju inte så att man skriker av glädje direkt. Men på mindre vägar är den rolig.

Interiören är inte på något sett lyxig men bra materialval och känns sober. Absolut i paritet med bilar i samma storleks- och prisklass. Bra mycket bättre än exv Volvos mindre modeller.

Har bara kört 1.4TDI och 1.0TFSI, båda ganska tråkiga motorer men chassit upplevde jag som helt OK. Då tycker jag Polo är ett bättre val, i princip samma bil men rymligare. Men jag överdrev lite, tråkig motor men helt OK chassi! Interiören välgjord men plastig.
 
Kan nog inte beskyllas för posör iaf:

IMG_1782.JPG
 
Förstår vad du menar, tycker dock nästan att det bara är ett fåtal modeller av premiummärkena som man kan kalla premium, Audin som inte är quattro är ju riktigt tråkiga. Syrran har faktist en A1 och måste säga att den är riktigt kul att köra, ful som fan men går som en dröm :D
När jag skulle byta bil tänkte jag först byta till en bmw 325/330 e92 men p.g.a att ingen finsk bil är bra utrustad så blev det pass på den. Att en begagnad så kallad premium bil saknar automatisk lufkonditionering är fan tragiskt.
Detta är ju det tråkigaste med dagens premiumbilar, att de saknar precis allt som standard och kräver dyra tillval hela tiden. Medans köper man en Kia eller dyl så får man väldigt mycket utrustning på köpet i regel. Tittade på A4 för något år sedan och Audi skulle ha över 5k för att tona bakrutorna, Skoda (samma koncern) skulle ha 1200. Tveksamt vad i själva processen som gör det så mycket dyrare för Audi jämfört med brodern från Skoda :)
 
Många av motorerna i A-klass och CLA (tror även det kan gälla B-klass men där är jag inte 100) är plockade frånn Renault. Samma sak med deras minsta skåpbil som är en Renault som är ommärkt.
CLA och A-klass modellernas AMG motorer då..
Där snackar vi ändå hyffsat bra prestanda samt en motor som vunnit pris 2016 :) CLA 45 AMG är en ruskigt rolig bil. Håller med om att de vanliga motorerna som plockats av renault är stort -minus
 
Detta är ju det tråkigaste med dagens premiumbilar, att de saknar precis allt som standard och kräver dyra tillval hela tiden. Medans köper man en Kia eller dyl så får man väldigt mycket utrustning på köpet i regel. Tittade på A4 för något år sedan och Audi skulle ha över 5k för att tona bakrutorna, Skoda (samma koncern) skulle ha 1200. Tveksamt vad i själva processen som gör det så mycket dyrare för Audi jämfört med brodern från Skoda :)
Kan tycka att audi snålar mest av *premium* segmentet jämför såklart mellan audi bmw och mercedes.
Väljer man deras S/RS motorer får man fortfarande inte mycket på köpet som man tycker borde medfölja.

Mercedes har en analog IWC klocka i penelen, riktigt snyggt :)
 
Kan tycka att audi snålar mest av *premium* segmentet jämför såklart mellan audi bmw och mercedes.
Väljer man deras S/RS motorer får man fortfarande inte mycket på köpet som man tycker borde medfölja.

Mercedes har en analog IWC klocka i penelen, riktigt snyggt :)
Så det är standard med IWC-klockan?
 
Är väll lite Renault i en Mercedes över den klockan också?:) Eller sitter det något från iwc i den förutom märket?
Hehe.
Själv haft flera mercedes och älskar dem.

Jämför man dem med renault osv så har man inte mycket med bilar att göra :))

Mer premium än S-klass har du inte hos bmw eller audi (A8 snäppet under då)
 
Hehe.
Själv haft flera mercedes och älskar dem.

Jämför man dem med renault osv så har man inte mycket med bilar att göra :))

Mer premium än S-klass har du inte hos bmw eller audi (A8 snäppet under då)
Nej, både 7-serie och A8 är ett eller några steg under s-klass. Däremot har ju båda märkena ett renodlat lyxmärke i respektive koncern, vilket kanske är smart i.o.m att Rolls Royce och Bentley bara erbjuder lyxbilar medans Mercedes erbjuder bilar från 180k och uppåt.
 
Nej, både 7-serie och A8 är ett eller några steg under s-klass. Däremot har ju båda märkena ett renodlat lyxmärke i respektive koncern, vilket kanske är smart i.o.m att Rolls Royce och Bentley bara erbjuder lyxbilar medans Mercedes erbjuder bilar från 180k och uppåt.
Så kan det vara..
men att kalla mercedes för "inte" premium har inte mycket med bilar att göra...
det skrivs att dem idag sjunkit i nivå? Kanske

Med nya E-klass har dem dock återtagit tronen i premium segmentet igen :))
Fy*an vilken snygg och underbar bil !
 
Nej, både 7-serie och A8 är ett eller några steg under s-klass. Däremot har ju båda märkena ett renodlat lyxmärke i respektive koncern, vilket kanske är smart i.o.m att Rolls Royce och Bentley bara erbjuder lyxbilar medans Mercedes erbjuder bilar från 180k och uppåt.

Audi har en ny A8 på ingång så det är mest rättvist att invänta den innan jämförelse görs med S-klassen.
 
Så kan det vara..
men att kalla mercedes för "inte" premium har inte mycket med bilar att göra...
det skrivs att dem idag sjunkit i nivå? Kanske

Med nya E-klass har dem dock återtagit tronen i premium segmentet igen :))
Fy*an vilken snygg och underbar bil !
Ja, den är riktigt, riktigt snygg! Mycket "vill ha" på den, både exteriören och interiören är riktigt snygga, men tyvärr måste jag erkänna att jag tyckte Volvo S90 hade betydligt med "känsla" i inredningen, det förvånade mig.
 
Tillbaka
Topp