Nu får du väl bestämma dig. Det står Clio i ditt förra inlägg, då förutsätter jag att du pratar om Renault.Vi jämför inte en Renault med en Mercedes utan en VW eller en Toyota. Jämför i procent då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu får du väl bestämma dig. Det står Clio i ditt förra inlägg, då förutsätter jag att du pratar om Renault.Vi jämför inte en Renault med en Mercedes utan en VW eller en Toyota. Jämför i procent då
Du påstår att Renault är ett bra rationellt val. Jag påstår att det inte är det om du jämför i prisklassen med en Toyota eller VW tex.Nu får du väl bestämma dig. Det står Clio i ditt förra inlägg, då förutsätter jag att du pratar om Renault.
Det beror på vilka modeller och utföranden man tittar på. En Talisman är runt 100.000kr billigare än motsvarande Passat i vissa utföranden. Krävs rätt* mycket bättre andrahandsvärde i procent då för att kompensera.Du påstår att Renault är ett bra rationellt val. Jag påstår att det inte är det om du jämför i prisklassen med en Toyota eller VW tex.
Vill inte lägga mig i diskussionen direkt med VW tycker jag dras med ganska mycket problem. Har flera på jobbet vars kamkedjor gått av (flera gånger!) med rasade motorer som resultat. Efter andra gången sa de till min kollega att sälja bilen och köpa en annan, kul när märkesverkstad säger såDu påstår att Renault är ett bra rationellt val. Jag påstår att det inte är det om du jämför i prisklassen med en Toyota eller VW tex.
Det gör Toyota också. Dock så är verkstäderna riktigt snabba på att byta delar i förebyggande syfte utan att kunden märker något.Vill inte lägga mig i diskussionen direkt med VW tycker jag dras med ganska mycket problem. Har flera på jobbet vars kamkedjor gått av (flera gånger!) med rasade motorer som resultat. Efter andra gången sa de till min kollega att sälja bilen och köpa en annan, kul när märkesverkstad säger så![]()
Jag menar att om du köper en ny golf för 170k Eller jämförelsevis köper en Megane för 170k så får du snarlika bilar men Renaulten är inget rationellt val. Titta vad som händer i andrahandsvärdetDet beror på vilka modeller och utföranden man tittar på. En Talisman är runt 100.000kr billigare än motsvarande Passat i vissa utföranden. Krävs rätt* mycket bättre andrahandsvärde i procent då för att kompensera.
Jag påstår inte att Renault är svaret på allt. Däremot att släktskapet med motorn i A-klass inte skulle vara så stort problem...
* Obs: underdrift för komisk effekt
Det gör jag inte. Jag menade Talisman vs Passat (vilket jag skrev).Jag menar att om du köper en ny golf för 170k Eller jämförelsevis köper en Megane för 170k så får du snarlika bilar men Renaulten är inget rationellt val. Titta vad som händer i andrahandsvärdet
Du kan i princip byta motorn på din 3-4 år gamla bil en gång och ändå få en bättre kalkyl med golfen. Sen håller jag med om kvalitetsbristerna på 1.4anVill inte lägga mig i diskussionen direkt med VW tycker jag dras med ganska mycket problem. Har flera på jobbet vars kamkedjor gått av (flera gånger!) med rasade motorer som resultat. Efter andra gången sa de till min kollega att sälja bilen och köpa en annan, kul när märkesverkstad säger så![]()
Nej, franska bilar kan aldrig vara ett rationellt val(utöver transportbilar) av erfarenhet. En japansk bil kan vara ett rationellt val, aldrig fransktDet gör jag inte. Jag menade Talisman vs Passat (vilket jag skrev).
Överlag går det inte att prata om rationalitet egentligen runt bilval. Ingen köper på grund av det. Då skulle inte merparten av bilarna leveras med stora fälgar, metalliclack, stereopaket osv. De flesta köper den bil de vill ha, baserat på en kompott av argument. Gott så.
Nu är du ute och seglar igen. Läs exempelvis ADACs statistik över antal fel per 1000 mil. Franska bilar är inte sämre i genomsnitt (längre).Nej, franska bilar kan aldrig vara ett rationellt val(utöver transportbilar) av erfarenhet. En japansk bil kan vara ett rationellt val, aldrig franskt
Som sagt du väger inte in andrahandavärdet som jag skrivit flera gånger. Sen är Verkligheten inte alltid samma sak som statistiken. Jag kommer ihåg när Insignia blev den mest felfria bilen tex.Nu är du ute och seglar igen. Läs exempelvis ADACs statistik över antal fel per 1000 mil. Franska bilar är inte sämre (längre).
Jo det är exakt det jag gör. Men i kronor, inte procent. Därav att en bil med "sämre" andrahandsvärde ändå blir billigare att äga. Ibland, lite beroende på modell, kampanj och utförande.Som sagt du väger inte in andrahandavärdet som jag skrivit flera gånger. Sen är Verkligheten inte alltid samma sak som statistiken. Jag kommer ihåg när Insignia blev den mest felfria bilen tex.
Jo det är exakt det jag gör. Men i kronor, inte procent. Därav att en bil med "sämre" andrahandsvärde ändå blir billigare att äga. Ibland, lite beroende på modell, kampanj och utförande.
Jag har för övrigt ägt en Insignia. Det enda felet på den bilen var dragkroken. Som tillverkades av tyska Westfalia...
Det har du redan fått. Om du köper en Talisman för kampanjpriset 229' kommer motsvarande Passat kosta runt 80.000kr till. Den skillnaden finns inte kvar begagnat alltså kommer förlusten i kronor vara större. Ju mer du utrustar bilarna blir dessutom skillnaden ännu större till Passatens nackdel.Nej det är sämre i kronor och procent. Annars får du ge mig ett konkret exempel på en 3-4 år gammal bil så som jag gav dig för att motbevisa.
Grattis, när jag jobbade på Opel hade man flera A4 sidor med kampanjer som skulle åtgärdas vid varje service.
Okej så du har en spåkula som ser vad bilen är värd efter 3-4 år eller har du svårt att läsa? Talisman har inte funnits i 3-4år så det är inget exempel . Ge mig ett konkret exempel iställetDet har du redan fått. Om du köper en Talisman för kampanjpriset 229' kommer motsvarande Passat kosta ungefär 80.000kr till. Den skillnaden finns inte kvar begagnat alltså kommer förlusten i kronor vara större. Ju mer du utrustar bilarna blir dessutom skillnaden ännu större till Passatens nackdel.
Det är bara att du tittar på Blocket. Skillnaden i nypris mellan dessa var ungefär motsvarande (snarare ännu större än 80tkr).Okej så du har en spåkula som ser vad bilen är värd efter 3-4 år eller har du svårt att läsa? Talisman har inte funnits i 3-4år så det är inget exempel . Ge mig ett konkret exempel istället
Det är bara att du tittar på Blocket. Skillnaden i nypris mellan dessa var ungefär motsvarande.
https://www.blocket.se/uppsala/Renault_Laguna_III_2_0DCi_AUT_NAV_SPORTS_TOUR_71537131.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/VW_Passat_2_0_TDI_BMT_Aut_Hellader_Backamera_71589392.htm?ca=11&w=3
Fler exempel får du leta upp själv för nu struntar jag i det här. Det är rätt uppenbart att du inte vill inse att du bara inte kan räkna hem den "premiumbil" med bättre andrahandsvärde. Dessutom har du en grisig ton vilket också är ett tecken på att du inte har några argument egentligen.
Haha jodå, här blir det komik utav rang. En Golf är då värd minst 100% mer än en MeganeDet är ganska enkelt kan jag tycka, en 15 år gammal bil är generellt värd typ ingenting, säg max 20.000kr, givet att den har rullat sina 20.0000 mil och fått några battle scars.
Det spelar ingen roll om det är en Renault, Peugeot eller Audi, den är ändå inte värd speciellt mycket.
Således är det alltid rätt att välja en så billig bil som möjligt, om man är intresserad av andrahandsvärdet.
Visst, ibland kan resan ned till nollvärde se lite olika ut men den är beroende av så mycket, om modellen är på utgång, kvalitetsrykte etc... men ganska fort är en begagnad bil mer eller mindre värdelös, oavsett vad den kostade när den var ny, och oavsett vilka tillbehör man kostade på.
Jag kan ta fler exempel om du vill motbevisad? Titta tex på en Polo kontra en Clio som vi vet har samma nypris.Det är bara att du tittar på Blocket. Skillnaden i nypris mellan dessa var ungefär motsvarande (snarare ännu större än 80tkr).
https://www.blocket.se/uppsala/Renault_Laguna_III_2_0DCi_AUT_NAV_SPORTS_TOUR_71537131.htm?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Vo...DI_4_Motion_R_Line___A_71584042.htm?ca=11&w=3
Fler exempel får du leta upp själv för nu struntar jag i det här. Det är rätt uppenbart att du bara inte vill inse att det inte går att räkna hem en "premiumbil" med bättre andrahandsvärde.
Kan inte du ta det i PM?Jag kan ta fler exempel om du vill motbevisad? Titta tex på en Polo kontra en Clio som vi vet har samma nypris.
Ska man hålla på så där så blir det rätt komplicerat när man inser att 75-80% av en bil idag består av identiska komponenter från Valeo, Hella, Magneti Marelli, Bosch, Denso, Lear osv.
I princip är det främst bara plåten så tillverkarna gör själva idag...
Älskar regplåten! Matchar bilen!
Saknar min gamla performance![]()
Därför du skall köpa en foam Lance och koppla till högtrycken.Eller enbart högtryck som jag kör![]()
Ska prova, låter kanon då blir faktiskt aldrig riktigt rentDärför du skall köpa en foam Lance och koppla till högtrycken.
Kör med den först så att den värsta smutsen rinner av, spola av, på med avfettning och spola av, om du bara kör med högtryck. Blir inte perfekt men minimerar risken att smutsen skall skada lacken av högtrycken
Med det väder vi har här så blir det tyvärr inte riktigt rent enbart med högtryck utan mekanisk(tvättsvamp) beröring. Skumpåläggningen med lancen drar med sig "övre skiktet" av smuts när det rinner av är nog kanske inte för att det blir renare men att man inte skjuter smutsen emot lacken på samma sätt som utan skummet.Ska prova, låter kanon då blir faktiskt aldrig riktigt rent![]()
Vart har Mercedes sitt showroom?Var inne på Mercedes showroom i centrala sthlm idag, nya GLC var inte så dum alls. 4/5 lasersvärd
Var inne på Audis motsvarighet också, satan vad de har gjort dyr extrautrustning till en konstform, ska man ha en vettig utrusning så får man smeta på med 100-200k...
waaaaat?
Samtliga Renaulten jag har kört och åkt har varit hemska. Faktum är att samtliga bilar från Japan och Frankrike som jag har kört har varit vedervärdiga.