• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var och kikade på nya 5 serien idag. Riktigt lyckad tycker jag.
DSC_2746-01.jpeg
DSC_2748-01.jpeg
DSC_2750-01.jpeg
DSC_2755-01.jpeg
 
Jag uppdaterade mitt inlägg. Ja, rent visuellt men också när det kommer till materialval. Har du provsuttit nya E-klass? Det är som att sitta i en 1,5-miljoners-bil, otroligt bra gjort. Sen att BMWs interiörer är praktiska och välgjorda tycker jag såklart, men nu har vi sett i princip samma interiör i 10-15 år.

Den är ganska lik 7 serien. Mina suddiga bilder gör inte saken bättre.
 
Äsch, är väl bara jag som är negativ som vanligt men det händer för lite hos BMWs standardbilar. Ser ju i princip likadan ut både inuti och utanpå. Hur som helst, lär väl sälja bra och är säkert en mycket bra bil.

Jag tycker att den är ett jäkligt snäpp upp mot 5 serien jag har idag, men det måste klämmas och kännas för att man ska märka. Mercedes är riktigt nice, känns som ett rymdskepp.

7 Serie och 5 Serie
2016-BMW-7-Series-dash-and-consul.jpg
P90237270_highRes_the-new-bmw-5-series_0.jpg


Lite bättre än min bild :)
 
Det mest färglösa med G30 är ju att den ser exakt likadan ut som F10. Lockar knappast till att lägga en massa pengar om den ser likadan ut som en 520d -11 för 150.000kr...
attachment.php
 
Det mest färglösa med G30 är ju att den ser exakt likadan ut som F10. Lockar knappast till att lägga en massa pengar om den ser likadan ut som en 520d -11 för 150.000kr...
attachment.php
Så kan man säga om alla bilar som det kommer en uppföljare till. Varför köpa F10 när E60:n ser liknande ut? Och varför skulle man köpa E60:n när den liknar E39:an? Varför skulle man köpa E34:an när den i sin tur liknar E28:an? ;) Klart det är skillnad på designen. Det märker man främst när man ser dem sida vid sida i verkligheten.
 
Så kan man säga om alla bilar som det kommer en uppföljare till. Varför köpa F10 när E60:n ser liknande ut? Och varför skulle man köpa E60:n när den liknar E39:an? Varför skulle man köpa E34:an när den i sin tur liknar E28:an? ;) Klart det är skillnad på designen. Det märker man främst när man ser dem sida vid sida i verkligheten.
Nädu. ;) Det är väldigt mycket större skillnad på E60 och F10. För att inte tala om hur revolutionerande E60 med Chris Bangles nya design var mot E39. G30 ser ut som en facelift av F10 på sin höjd.
 
Nädu. ;) Det är väldigt mycket större skillnad på E60 och F10. För att inte tala om hur revolutionerande E60 med Chris Bangles nya design var mot E39. G30 ser ut som en facelift av F10 på sin höjd.
Huruvida designen har förändrats drastiskt eller ej är subjektivt men rent tekniskt verkar det inte skilja speciellt mycket mellan F10 och G30 tyvärr. Mina favoriter av 5-serien är för övrigt F10, E39 och E28. Tycker de är snyggast. Hade nog valt F10 över G30 och sparat lite pengar som man kan lägga på en klocka. :)
 
Nädu. ;) Det är väldigt mycket större skillnad på E60 och F10. För att inte tala om hur revolutionerande E60 med Chris Bangles nya design var mot E39. G30 ser ut som en facelift av F10 på sin höjd.

+1

Även om man är intresserad och insatt av bilar är det möjligt att ta G30 och F10 för samma modell. Tittar man närmare ser man klara skillnader i detaljer men i designdragen är de väldigt lika och det tycker jag man inte kan göra med någon av de tidigare 5-serie modellerna.
Personligen har jag enbart sett G30 som hastigast och jag var inte särskilt imponerad just för att den var så lik F10 men det ska även sägas att färgen baby-blå är långt ifrån en smickrande färg på någon bil..
 
Nädu. ;) Det är väldigt mycket större skillnad på E60 och F10. För att inte tala om hur revolutionerande E60 med Chris Bangles nya design var mot E39. G30 ser ut som en facelift av F10 på sin höjd.

Huruvida designen har förändrats drastiskt eller ej är subjektivt men rent tekniskt verkar det inte skilja speciellt mycket mellan F10 och G30 tyvärr. Mina favoriter av 5-serien är för övrigt F10, E39 och E28. Tycker de är snyggast. Hade nog valt F10 över G30 och sparat lite pengar som man kan lägga på en klocka. :)

Se, lyssna och upplev i verkligheten är mitt tips.
 
Det mest färglösa med G30 är ju att den ser exakt likadan ut som F10. Lockar knappast till att lägga en massa pengar om den ser likadan ut som en 520d -11 för 150.000kr...
attachment.php

Bra exempel, för på de två bilderna så ser man ju verkligen skillnaden i utseende. Som klockintresserad bör du ha ett sinne för detaljer! Herregud :D
 
Försök inte ens påstå att skillnaden är lika stor mellan nedanstående som F10 vs G31. Byt glasögon (alt skaffa) i så fall...
E39-E60_side.jpg

.
attachment.php
 
Gubbil är i min värld typ en 7-serie, S-klass (sorry Niklas ;)),GL eller liknande med minst fyra dörrar och aldrig äldre än 4-5 år. Sen kan de ha både feta hjul, kromlister eller ballong däck. De har dock alla närmast oanvända baksäten men om de är använda är det av gubbens hund till 98% och de andra av barnbarnen.

Skulle själv mer än gärna bli urtypen av gubbe när jag blir gammal men skulle beställa allt ynglingar som jag idag vill ha i bilen för att ge de en schans på drömmen när bilen börjar bli 4-5 år. Då har man som gubbe uppfattningen att den är gammal, kommer börja strula och kosta mer i Service än vad den tappat i värde tills dess och jag ska prompt sälja den själv och inte lämna i inbyte för då får man ju en risig deal. :D

Gränsen innan det blir pizzaracer är ju hårfin från att vara en gubbil;)

Höjden av Pizzaracer är en 520/320 med M5/M3 emblem och sen några taskiga/billiga skräpfälgar. Dessa "förare" kan inte tänka sig åka orginalhjul men har inte råd med hjul "ett steg upp" från original.
 
Nej, det har jag inte sagt. Måste den vara lika stor för att det ska räknas? Jag påstår att det är mer skillnad än ett face-lift.
Allt är ju en fråga om åsikt. Jag tycker för egen del att det är mycket tråkigt att steget är så litet och det gör mig mindre sugen på modellen om den ser likadan ut som föregångaren. (Vilket var det som stod i mitt första inlägg, inte mer egentligen).

Folk byter ju bil av en massa konstiga anledningar, finns ju de som köper samma bil 2ggr i bara lätt olika utföranden, skulle jag aldrig göra själv exempelvis.
 
Allt är ju en fråga om åsikt. Jag tycker för egen del att det är mycket tråkigt att steget är så litet och det gör mig mindre sugen på modellen om den ser likadan ut som föregångaren. (Vilket var det som stod i mitt första inlägg, inte mer egentligen).

Folk byter ju bil av en massa konstiga anledningar, finns ju de som köper samma bil 2ggr i bara lätt olika utföranden, skulle jag aldrig göra själv exempelvis.

Fast de ser ju inte likadana ut när man ser de i verkligheten, enligt mig. Fronten, röven, stansen, linjerna skiljer ganska markant.

Med det sagt så blev det en F11 för mig i vilket fall:)
 
Jag uppdaterade mitt inlägg. Ja, rent visuellt men också när det kommer till materialval. Har du provsuttit nya E-klass? Det är som att sitta i en 1,5-miljoners-bil, otroligt bra gjort. Sen att BMWs interiörer är praktiska och välgjorda tycker jag såklart, men nu har vi sett i princip samma interiör i 10-15 år.
Vad olika man kan uppleva saker! Jag provsatt en ganska basutrusstad E-klass och tyckte verkligen att det var som att provsitta en begagnad Kia, möjligen att jag överdriver lite men den var verkligen en enorm besvikelse. På bild är den riktigt snygg men i verkligheten tyckte jag den var oerhört smäckig och billig, långt ifrån hur er Mercedes bör kännas.
 
Vad olika man kan uppleva saker! Jag provsatt en ganska basutrusstad E-klass och tyckte verkligen att det var som att provsitta en begagnad Kia, möjligen att jag överdriver lite men den var verkligen en enorm besvikelse. På bild är den riktigt snygg men i verkligheten tyckte jag den var oerhört smäckig och billig, långt ifrån hur er Mercedes bör kännas.
Håller med, Mercedes har verkligen sjunkit. De producerar idag bilar där de gödslar med billig pianolackad plast invändigt som känns billigt. Det går knappt att köpa många av bilarna utan AMG-paket eller liknande som skickas med. Bla CLA är verkligen beviset för att Mercedes bestämt sig för att göra billiga volymer ihop med Renault och blunda för brister och billiga lösningar. Folk köper dem för den anses snygg och är billig men långsiktigt urholkar det deras varumärke. Bmw håller kvar mer i sin traditon och jag tycker de lyckas bättre.
 
Vad olika man kan uppleva saker! Jag provsatt en ganska basutrusstad E-klass och tyckte verkligen att det var som att provsitta en begagnad Kia, möjligen att jag överdriver lite men den var verkligen en enorm besvikelse. På bild är den riktigt snygg men i verkligheten tyckte jag den var oerhört smäckig och billig, långt ifrån hur er Mercedes bör kännas.
Jag har i och för sig inte provsuttit basversionen, utan den jag provsatt hade något av interiörpaketen som kostar typ 65000kr. Ganska mycket!
 
Tillbaka
Topp