• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@Guskleto

Du verkar ha stenkoll på Porsche. Jag har varit sugen på en 991 ett bra tag och provkörde en 991 GTS 2017 i helgen vilket jag inte borde ha gjort med facit i hand.

Bilar är jävligt skoj men inte för plånboken. Men vad tror du prisutvecklingen är på en 991 gts 2015? Säg att den har gått 1000 mil när jag köper den och att jag kommer att ha den i två år och kör max 1000 mil?

Hur långt är ett snöre........? :angel:

Tvungen att kicka in två bilder med! :)

Passar på att be om ursäkt om jag tog bilden i farten!
IMG_2399.JPG

IMG_2400.JPG
Fruktansvärt rolig bil att köra.
 

Veratio

Cartier
Delar med mig av farsans nya sommar bil. En Lotus Europa s2 med Big Vale motorn från 1974. Fantastiskt att köra! :D
2017-06-18-18-23-12-1.jpg

2017-06-18-18-22-10.jpg

20170618_180242.jpg

20170618_180319.jpg

20170618_180123.jpg

Så jäkla bra! Den där är lååååg!

Pappa, som f.ö. fyller 70 år idag, säger alltid åt mig att han och mamma skulle köpa en sådan när de fick reda på att jag skulle komma, så då blev det ingen Lotus Europa. Han låter missnöjd varje gång han berättar det... . Nåväl!
 

GRONK

Cartier
Så jäkla bra! Den där är lååååg!

Pappa, som f.ö. fyller 70 år idag, säger alltid åt mig att han och mamma skulle köpa en sådan när de fick reda på att jag skulle komma, så då blev det ingen Lotus Europa. Han låter missnöjd varje gång han berättar det... . Nåväl!
Låg kan man verkligen säga. Inte den lättaste bilen att sätta sig i men den tar kurvor ja jävlar. Förstår hur han känner.
 
Låg kan man verkligen säga. Inte den lättaste bilen att sätta sig i men den tar kurvor ja jävlar. Förstår hur han känner.
Undrar om den inte är c:a 120 cm. Konstruktören Colin Chapman lär ha tyckt atta alla över 175(170?) var missfoster. Jag 187 hade ganska stora bekymmer att komma in och fick sitta och aktivt krypa ihop. Väghållningen superb, men om den släpper är man som en smörklick i en het stekpanna.
 

GRONK

Cartier
Undrar om den inte är c:a 120 cm. Konstruktören Colin Chapman lär ha tyckt atta alla över 175(170?) var missfoster. Jag 187 hade ganska stora bekymmer att komma in och fick sitta och aktivt krypa ihop. Väghållningen superb, men om den släpper är man som en smörklick i en het stekpanna.
Gick ut och mätte höjden och den passerar inte ens 110cm från mark till högsta punkten. Man får definitivt kura ihop sig är man ska sätta sig. Speciellt min far som är 190 och lite "större". Men när man väl är i finns det rätt gott om benutrymme. Speciellt på passagerarsidan. Rätt roligt när man står vid ett rödljus brevid en lastbil. Kan lätt börja tvätta fälgarna på den :D Men som sagt om man smäller så är det inte är mycket kvar av varken dig eller bilen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sedan igår denna. Får väl inte hjärtat att slå några extraslag men väldigt kompetent för motorvägspendling vilket är vad den är inköpt för. Executive, R-line, Safe Tech och Dragpaket.
e7FyIKSyKPEzHFl67I-n46K5nRNsuWAEl8Ay4zEGaXQXn43t2sUNM8AsEwwwS-SlXPGabYCfCRd249DSSYVIkEoo7coLvzW73-iA-gdCfLoaQqxdy9teL2LGSE8OFrjIGGZPFMIZ20AZGy7fvsQStxR1ntxMvY6ut8Bqx8qdpe64StwnQ2Q0wF-O9sgKyFLluu0Y7d_4VpSGLAwr8Ms8bOp1MRShLeSxi3d5MVarf2iSuZRQAmbzsrr8Y0xamF1l4XnhMBaVfX1ahFLxMcdSlqakAfEsl2wtPSVry_HKEM1LUluGxE4FTkyo0C0eECPKfxOfy5p2JBSJh4WHb1A339OPpsY5cmUsQkecrVUxSnDpPTwcdy3c7Fg4-B1kKvOPFQOIgyY8WGyyP35J6OUeG23SY862OBidsGso2cwEaE-c4BoggrvJhvWQmA9HcFfFWzPLYbTmADnsA_yD5XGfkTD_-Ql9-livQyKYONfDGKtcLp6s05rspZrDa3UCrk6vTqhsOQmQ6y4x3Sy3jC5Yk9jAQo7-3bjcc1J9PcuXvP7xH_HWMuG2_1SNCM6CRIc_THASqEL-HBAFWH891ZUGT3RrYJQceuN6A1UeVz2YhAjF4EWuBNL-_w=w1174-h765-no

K77wTOX1XUzIVp1iFN5U_jL0s2v86NrQYF6Xjpp7_DZRXqjcG2BsrYqQ2BXX_jeGPTHzNFIGTjaM6YpGa_VVyB44y_XUGBRI2QsdAMf7DgPW209hfhvXogqhlpSQjh-LQDtNWyvF5kqBlLM2CTWWkHNk1AMxd7HWWZU6RZ6A_eSlG6Z5lI-N68zYzjE-ELMG_OK7gp02Kgom5K1hNMFMpJeCBW2-vkzqnmSrhJpCfaUp8Ws-dH0Lg1eCMBtNdaUTBHySKZWGxDoo1_rZXuevKN-m0Q5C9SBso6wKWqK4ObRQB_BZG8nYVG8HIyQA2oIdaZDFOzJNvr__3ND3Kr4TGGuwXbe84aebxzhuNQVZ979hhHcy6aJcxmnktMYOztvYMuVcqYXC7Nn-kshwIbDOBlgQmDmsBevAO5MW3VIwOwmKKk387DwpGUGnk7zSTsB0Ogd4cULfPyJ2tLvkbvj4N1uNMP2LxM8JszwGY9bf8Mn_Qa9bwvgWdulfVDQnAJynKk8pgQWz4AJGLjKEbrrmReYJmS4a-bKgoUvN42cTQQxSRFZ9RuNaISbC_xEQ-7eO7RXUPipQxQLthee20QjyDJ13aAZ-_4Rv6tvBXiQ3PlM61thvYg3XUA=w1174-h715-no
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Gick ut och mätte höjden och den passerar inte ens 110cm från mark till högsta punkten. Man får definitivt kura ihop sig är man ska sätta sig. Speciellt min far som är 190 och lite "större". Men när man väl är i finns det rätt gott om benutrymme. Speciellt på passagerarsidan. Rätt roligt när man står vid ett rödljus brevid en lastbil. Kan lätt börja tvätta fälgarna på den :D Men som sagt om man smäller så är det inte är mycket kvar av varken dig eller bilen.

Älskar Lotus! :heart:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad har du för tillval, några måsten? Vi ska precis beställa en till hustrun. Tittar på en ganska basic D2 med automat och några få extran.
Det är en svår fråga att svara på, främst handlar det om vad du vill ha. Det finns inga tillval som "lönar sig", personer som påstår det har inte godkänt i grundskolematte. Alla tillval har mindre än 100% restvärde.

För egen del skulle jag helst välja Momentum eller mer, främst beror det på att man då får LED ljusen och hela bilen helt enkelt ser mycket trevligare ut. Det är dock definitivt inte ett "måste" egentligen...
 
Kör just nu en Polo från 2004, ca 65hk. Ligger runt 5000 rpm så fort man passerar 110kmh. Är liten sugen på att klippa en Polo Wrc R, men lite osäker på dekalerna som kommer som standard. Visst, de går ju att rycka bort men då bilen är limiterad osv. kanske det försvårar att sälja vidare bilen sen... Men vad vet jag.

Steg 1 från Stertman så går man från 240hk till 305.... :angel:
 

Sjobedan

Rolex
Kör just nu en Polo från 2004, ca 65hk. Ligger runt 5000 rpm så fort man passerar 110kmh. Är liten sugen på att klippa en Polo Wrc R, men lite osäker på dekalerna som kommer som standard. Visst, de går ju att rycka bort men då bilen är limiterad osv. kanske det försvårar att sälja vidare bilen sen... Men vad vet jag.

Steg 1 från Stertman så går man från 240hk till 305.... :angel:
Det går alltid att beställa nya dekaler och att återställa bilen ;)
 

Edin

Panerai
Tack för bra svar angående V40, specen som den ser ut nu är D2 Momentum med glastak, automat och VOC.

Rekommendera starkt att lämna in bilen till BSR om ni väljer en D2. Det blir en helt annan bil (D4) och drar mindre! Sen tar BSR över garantierna för motorn så jag ser inga problem med det och Volvo sa inte ett ord när bilen var inne på service i onsdags (dock var trim programvaran borttagen och original inlagd under den tiden).
 
D

Deleted member 5780

Guest
Rekommendera starkt att lämna in bilen till BSR om ni väljer en D2. Det blir en helt annan bil (D4) och drar mindre! Sen tar BSR över garantierna för motorn så jag ser inga problem med det och Volvo sa inte ett ord när bilen var inne på service i onsdags (dock var trim programvaran borttagen och original inlagd under den tiden).
Är det bara mjukvara som skiljer D2 och D4? Inga andra komponenter i motor eller drivlina som är annorlunda?
 

Bottega

Cartier
Kan nån förklara varför det är så många som väljer diesel i stockholm? Kan väl varken vara bra för bilen eller ekonomin när de flesta kör max 3 mil på en dag?

När jag jobbade på en bilfirma som sålde range rover så kom jag i kontakt med en mekaniker i Stockholm som hade verkstad för J/LR/RR bilar. Han menade att stor del utav hans verksamhet baserades på att folk var tvungna att byta partikelfilter efter några hundra mil sen ny pga. Korta körsträckor och bilen sotade upp sig. Vissa hade motorhaveri. Tänk dig någon som bor på upplandsgatan som ska till mäster samuelsgatan och jobba... tar bilen... minus 6-10 grader, varje vardag. Inte nog med det, väldigt hög förbrukning.

Det var intressant att höra!
 
Topp