• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har skaffat en ny större bil och ska därför sälja någon eller båda av de bilarna jag har men har inte hundra koll på vad de olika utrustningspaketet heter och vad som är standard resp. tillval eftersom jag köpt bilarna begagnade. Försökte via olika gratissidor för resp märke (Audi & BMW) få ut utrustningen genom att fylla i chassienummer men det gav mest standardutrustningen.
Jag antar att det är hur enkelt som helst att få ut via reg. nr/chassienummer om man sysslar med bilförsäljning så frågan är om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa till alt. tips på någon sidan som ger all info?

Edit: @par bläddrade igenom K&S där jag såg att du hade en annons ute och kom på att du sysslar med bilar. Finns det någon bra sida för att få fram all info?
Är som Empa säger, finns inget enkelt sätt egentligen för att få alla märken. Däremot är https://www.car.info en jäkligt nyttig sida att få fram info på

Om det är en Bmw är det enkelt dock. Finns säkert 10 olika sajter som kan lösa det. Eller så postar du de 7 sista i vin-numret så löser jag det.

För Audi kan du gå in på auditillbehor.se i en dator som stödjer silverlight och knappa in dit reg nummer så kan du få fram vilka tillbehör den har.

För BMW sök upp ditt chassinummer och ta de 7 sista tecknen. Googla på BMW vin decoder så kommer det upp lite sidor. Jag brukar använda bimmer.work fyll i 7 tecken och sök så kommer utrustningen fram.

Detta gäller "nyare" bilar :)
Det är ju förvisso ingen
Är som Empa säger, finns inget enkelt sätt egentligen för att få alla märken. Däremot är https://www.car.info en jäkligt nyttig sida att få fram info på
Tackar, den sidan var ju riktigt bra eftersom man får upp ägarhistorik och hela kittet utan att behöva betala. Visst är det väll motsvarande info man får på Carfax fast där får man betala vid varje sökning?

Om det är en Bmw är det enkelt dock. Finns säkert 10 olika sajter som kan lösa det. Eller så postar du de 7 sista i vin-numret så löser jag det.
Testade länken som @Empa tipsade om men fick upp info. Dock trodde jag att exempelvis delläder skulle finnas med men det kanske ingår i X-line paket.
Edit: Såg nu att det låg precis i början under Upholstery

Testade länken som @Empa tipsade om men fick upp info. Dock trodde jag att exempelvis delläder skulle finnas med men det kanske ingår i X-line paket.
Edit: Såg nu att det låg precis i början under Upholstery

P7HWA X Line

S1CCA Auto start/stop function

S1CDA Brake Energy Regeneration

S230A Extra package, EU-specific

S235A Towing hitch, detachable

S249A Multifunction f steering wheel

S255A Sports leather steering wheel

S258A Tire with run-flat functionality

S2AMA BMW LA wheel Streamline 306

S2PAA Wheel bolt retainer

S423A Floor mats, velours

S428A Warning triangle and first aid kit

S493A Storage compartment package

S494A Seat heating driver/passenger

S4AEA Armrest front, retractable

S4L3A Interior moldings, Dark Copper

S4U2A Driving experience switch incl. ECO PRO

S502A Headlight cleaning system

S507A Park Distance Control (PDC), rear

S520A Fog lights

S534A Automatic air conditioning

S544A Cruise control with brake function

S548A Kilometer-calibrated speedometer

S5DAA Passenger airbag deactivation

S663A Radio BMW Professional

S6NHA Hands-free with USB interface

S840A High speed synchronisation

S842A Cold-climate version

S853A Language version English

S885A On-board vehicle literature Swedish

S8KAA Dummy-SALAPA

S8SCA Telematics access request,country-spec.

S8SMA Car ident. number visible from outside

S8TGA Thiefproofing device

S8TKA Passive pedestrian protection

P7HWA X Line

S1CCA Auto start/stop function

S1CDA Brake Energy Regeneration

S230A Extra package, EU-specific

S235A Towing hitch, detachable

S249A Multifunction f steering wheel

S255A Sports leather steering wheel

S258A Tire with run-flat functionality

S2AMA BMW LA wheel Streamline 306

S2PAA Wheel bolt retainer

S423A Floor mats, velours

S428A Warning triangle and first aid kit

S493A Storage compartment package

S494A Seat heating driver/passenger

S4AEA Armrest front, retractable

S4L3A Interior moldings, Dark Copper

S4U2A Driving experience switch incl. ECO PRO

S502A Headlight cleaning system

S507A Park Distance Control (PDC), rear

S520A Fog lights

S534A Automatic air conditioning

S544A Cruise control with brake function

S548A Kilometer-calibrated speedometer

S5DAA Passenger airbag deactivation

S663A Radio BMW Professional

S6NHA Hands-free with USB interface

S840A High speed synchronisation

S842A Cold-climate version

S853A Language version English

S885A On-board vehicle literature Swedish

S8KAA Dummy-SALAPA

S8SCA Telematics access request,country-spec.

S8SMA Car ident. number visible from outside

S8TGA Thiefproofing device

S8TKA Passive pedestrian protection
Kanske inte så intressant läsning för övriga men jag tackar dig för hjälpen @alfgren .
Vilken sida plockade du infon från?

Köp någon av de tre översta förslagen, lägg även till nya rs3 lim som tänkbar. Kör den du väljer året runt, njut och ha kul!

Yes blir någon av de, lutar mot Mustangen. Bra allround och ligger bra i pris. Får dock se hur den "nya" kommer prissättas i Sverige. Kollat in RS3:an men den sticker iväg i pris med den utrustning jag vill. Har iofs tänkt ta den via bolaget, men förmånsvärdet blir därefter ... Men den verkar vara riktigt trevlig.

Mustangen måste ju vara det tråkigaste alternativet? Värre svenssonbil än en V70.. (IMO kanske jag bör tillägga)

Köp en M2 och släng på vinterdäck till vintern!
Det "vettigare" (vad är vettigt egentligen?) alternativet är en M235i/40i X-drive så behöver du inte oroa dig för att du behöver en vinterbil!

Annars är ju Rs3an en bra kandidat! gillar själv inte hatchback så har du budgeten så kör på nya sedanen :)

Mustangen är inte så gubbig som en kan tro. Den nuvarande generationen är dock inte lika sportig som Camaron eller BMW:n. Men den "nya" Mustangen får en del av chassit ifrån GT 350, magnetic ride, uppdaterad motor och låda. Så förhoppningsvis så blir den lite mer räjs.

Den här gången så köper jag en bil som jag tror kommer kännas lite speciell. Sen om den inte är den snabbaste gör inget, kan ändå inte utnyttja det. Tror exempelvis att RS3 troligtvis är snabbare än Mustangen, men jag tror inte den kommer att kännas lika rolig, mer digital på något sätt. Dock så är inredrningen i jänkarna inte riktigt där än...

Med tanke på hur mycket du funderat på V8 måste det väl vara läge att slå till? Man lever bara en gång. Kör!
Elbil kommer vi nog få åka framöver oavsett om vi vill eller inte.
MX5 har jag kört och den ger mig ingenting. Det saknas 100hk hur man än vänder och vrider på det.

Ja el eller något dylikt kommer det nog bli i framtiden. Som du säger så är det synd att det saknas lite hästar i Mazdan men den är riktigt rolig att köra ändå. 60% av tiden så kommer jag ändå bara köra fram och tillbaka till jobbet :)

Lite bilder på den uppdaterade Mustangen

Blinkers på EU-spec kommer ej vara orange-färgade. Dock så baklyktorna på EU-spec gråa/vita
15.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg

8hvzPg.jpg
j1A6Q0.jpg
RL6waV.jpg
10.jpg
11.jpg

4.jpg
5.jpg
13.jpg
6.jpg
14.jpg
12.jpg

Senast ändrad:
Den är trevlig!

Men nya Camron är ju galen. Speciellt Z28. 500 häst, NA, manuell och galna framdäck...

GT3-utmanare ta mig tusan.

Jag nya Camaron är ritkigt bra! Standardvarianten är som en M3/M4 i prestanda men har ett betydligt lägre pris.
ZL1 och ZL1 LE(7min 16s runt ringen) är ....... Men den bästa bilen sett till prestanda alla kategorier måste ändå vara SS 1LE. 46k dollar i USA och den hänger på det mesta på bana och det går att dagligköra bilen . Säljs tyvärr inte i Europa

Senast ändrad:
Jag nya Camaron är ritkigt bra! Standardvarianten är som en M3/M4 i prestanda men har ett betydligt lägre pris.
ZL1 och ZL1 LE(7min 16s runt ringen) är ....... Men den bästa bilen sett till prestanda alla kategorier måste ändå vara SS 1LE. 46k dollar i USA och den hänger på det mesta på bana och det går att dagligköra bilen . Säljs tyvärr inte i Europa
Du ska inte importera en från USA själv? Känns som du är tillgängligt engagerad för att göra det. En kollega köpte två bilar från USA via eBay själv, en X5 och en 911. Gjorde förstås lite ont i magen att skicka ett par hundra K för att få en bil 2 månader senare men båda bilarna dök upp och var i utlovat skick. Sen fick han inte lysande betalt för dem efteråt ändå så besparingen kanske inte var lika stor som vid första anblick men han låg ju ute med rätt mycket mindre pengar än motsvarande EU sålda.

Undrar om den finns i "Bullitt" grön, hade varit grymt snyggt!
Man kan ju hoppas på en specialvariant snart då filmen fyller 50 nästa år.

Det har ryktats om en Bullitt oklart om det blir av...

Den gråa var riktigt fin!
Indeed :)

Du ska inte importera en från USA själv? Känns som du är tillgängligt engagerad för att göra det. En kollega köpte två bilar från USA via eBay själv, en X5 och en 911. Gjorde förstås lite ont i magen att skicka ett par hundra K för att få en bil 2 månader senare men båda bilarna dök upp och var i utlovat skick. Sen fick han inte lysande betalt för dem efteråt ändå så besparingen kanske inte var lika stor som vid första anblick men han låg ju ute med rätt mycket mindre pengar än motsvarande EU sålda.

Jo det hade varit ett alternativ, men jag känner att jag inte vill ge mig in på det då Camaro numera säljs i Europa så känns det dumt att importera in en själv. Dock så finns inte just den modellen här. Sen med tull och moms etc så blir det en del dolares

Tillbaka
Topp