Det börjar bli dags att byta fruns bil. Till en början hade vi tänkt privatleasa typ Audi A1 för 2000kr/mån men jag har börjat tänka om.
Saken är den att hennes bil rullar 500-700 mil/år. Verkar onödigt att betala för 1000 mil/år då.
Tänker mig därför en bättre begagnad bil, kravet är att två vuxna och tre barn skall få plats kortare sträckor. Först tänkte jag helt ekonomiskt men bilhjärtat började bulta. Eftersom att jag själv harvar förmånsbil som sällan blir mer än bekväm så kanske skaffa något lite roligare.
Vi hade tänkt spendera ca 200 kkr, så vad finns det för alternativ?
Är tex Golf MK6 R ett alternativ? Iaf på pappret. Det fina med den bilen är att frun får alla bekvämligheter och jag kan knycka den ibland och åta till Anderstorp

Oavesett bil åker man på en service per år, så om den kostar 4000 eller 6000 spelar mindre roll. Däck är ingen issue inte heller bränsleförbrukning med tanke på de få milen. Jag vill dock uppnå hög driftsäkerhet och pålitlighet. Försäkring lär väl inte vara mycket högre än random bil när man är 35+ i mellanstor stad?
Så ska jag gå tillbaka till ruta 1? Leasa en bil med 1,0 liters motor eller gå vidare med uppkomna tanke?
Tacksam för input.
Bild för uppmärksamhet: