• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det blev en 2004 BMW 530i med all utrustning förutom M-paket. Precis som jag vill ha, ett riktigt gubb-åk.
Den är riktigt sliten i lacken men inga bulor eller liknande. Bombsäker på att en polering ordnar i princip allt.
Inredningen är fullständigt vidrig. Suttit i en timme medans vi åker med våtservetter för att torka bort allt flott, fett, spilld Cola och övrigt äckel. Faktiskt den vidrigaste bilen jag varit i hittills, riktigt äcklig.
Men inredningen är hel och fin under allt äckel, blir rekond på inredningen nästa vecka så man vågar röra lite ytor sen.
Men den var billig, gått "bara" 20k mil, har den utrustning och färg både på utsidan och insidan som jag ville ha.
Och riktigt fin maskinellt och rostmässigt.
Den behöver bara kärlek :)
20171215_142551.jpg
20171215_142633.jpg
Rekondade själv en bil med ljus klädsel som var bland det äckligaste jag sett i verkligheten. Blir nästan mer kul när man kan se mer resultat. Mirakelsvamp is the shit

Hälften klar
DBCDE8F7-A6AE-4E7A-B12E-E2E42AAA6718.jpeg
 
Farlig väg då du tar bort lacken isf. Ser inte riktigt vinsten med att gå på lacken. Smutsen finns på lacken och i vecken där lacken spruckit. Har smuts letat sig ner i skinnet får man färga om. Om inte, starkt avfettande och en rätt grov borste som inte förstör lacken.
Beror givetvis på hur slitet och åtgånget skinnet är, givetvis inget man ska göra vid varje städning.

Här var nivån :)
08252250-9B7F-4BD7-B05D-C23814623090.jpeg
595B3599-33AC-482A-8656-41AD331C4346.jpeg
 
Beror givetvis på hur slitet och åtgånget skinnet är, givetvis inget man ska göra vid varje städning.

Här var nivån :)
08252250-9B7F-4BD7-B05D-C23814623090.jpeg
595B3599-33AC-482A-8656-41AD331C4346.jpeg
Gick över hela ljusa inredningen i en polares bil, BMW med utökat skinn, och det var lite perverst tillfredställande. Så mycket smuts och äckel som man så enkelt kan borsta av från lacken. Förstår du kände det samma om man ser till dina bilder.
 
  • Like
Reactions: par
Bra era! Vad har du för skinn i den? Vet inte om du tänkte lämna bort för inre rekond annars är det superlätt och tillfredställande att rengöra smutsiga stolar. De är ju vällackade så en hyfsat grov borste och såpa/allrengöring löser det relativt snabbt.

Jag har ljusbiege skinn i den.
Jag fick bort rätt mycket skit med bara lite wipes från Biltema.
Jag har dock inte tålamod för att göra rent en hel inredning :p

Insåg nu när jag körde bilen nyss att den har ju aktiva kurvljus :D
 
Jag har ljusbiege skinn i den.
Jag fick bort rätt mycket skit med bara lite wipes från Biltema.
Jag har dock inte tålamod för att göra rent en hel inredning :p

Insåg nu när jag körde bilen nyss att den har ju aktiva kurvljus :D
Dra ut utrustningslistan online så kanske du hittar något till... Tänkte på vilken skinnkvalitet du hade. Se bara till att firman inte lägger något kladd på stolarna efteråt, lacken absorberar inte fett.
 
Dra ut utrustningslistan online så kanske du hittar något till... Tänkte på vilken skinnkvalitet du hade. Se bara till att firman inte lägger något kladd på stolarna efteråt, lacken absorberar inte fett.

Jaså? Ska inte detta skinn ha någon sorts behandling alls efteråt? Enbart rengöring och ingenting mer?
Jag vill gärna få saker och ting ångtvättat för att få bort lukt i bilen för det luktar någonting som jag inte borde skriva på forumet alls i bilen. Hade varit trevligt att bli av med alla odörer av alla dess slag. För som jag har förstått det så dödar ångtvätt sådant?
Den här någon "Active steering"eller vad dom kallade Det, verkar som att man vevar färre varv på ratten när man är stillastående jämfört med rullande?
Drog ut en sådan lista förut, här kommer den.
Är min bil fullutrustad (förutom M-paket?) För 2004 års modell?
Screenshot_20171214-112910.png
Screenshot_20171214-112916.png
Screenshot_20171214-112921.png
 
Jaså? Ska inte detta skinn ha någon sorts behandling alls efteråt? Enbart rengöring och ingenting mer?
Jag vill gärna få saker och ting ångtvättat för att få bort lukt i bilen för det luktar någonting som jag inte borde skriva på forumet alls i bilen. Hade varit trevligt att bli av med alla odörer av alla dess slag. För som jag har förstått det så dödar ångtvätt sådant?
Den här någon "Active steering"eller vad dom kallade Det, verkar som att man vevar färre varv på ratten när man är stillastående jämfört med rullande?
Drog ut en sådan lista förut, här kommer den.
Är min bil fullutrustad (förutom M-paket?) För 2004 års modell?
Screenshot_20171214-112910.png
Screenshot_20171214-112916.png
Screenshot_20171214-112921.png
Nej, de är så hårt lackade att allt du applicerar bara lägger sig ovanpå lacken. Sedan finns det folk som är av olika skolor, men jag tror inte på någon av de medlen jag stött på. Jag har vad BMW kallar olackat, merino, men det är också lackat. Testa lägg en vattendroppe på skinnet, absorberas den inte är det lackat. För att få bort lukt hjälper ju en ordentlig rengöring mycket, men annars har seriösa firmor ozonmaskiner som tar bort lukt.

Stämmer att det är vad active steering är, riktigt bekvämt och man blir bortskämd. Har det tillsammans med aktivt chassi, jäklar vad alla bilar kränger efter det. Men det är ju ännu en sak som kan gå sönder...

Sällan BMW är fullutrustade, till e60 fanns det mesta i utrustning. Utökat skinn, massage, ventilation i stolar osv. Kommer inte ihåg vad de kallade stereopaketen i din bil, men verkar som du har det stora med bas under framstolarna?
 
Nej, de är så hårt lackade att allt du applicerar bara lägger sig ovanpå lacken. Sedan finns det folk som är av olika skolor, men jag tror inte på någon av de medlen jag stött på. Jag har vad BMW kallar olackat, merino, men det är också lackat. Testa lägg en vattendroppe på skinnet, absorberas den inte är det lackat. För att få bort lukt hjälper ju en ordentlig rengöring mycket, men annars har seriösa firmor ozonmaskiner som tar bort lukt.

Stämmer att det är vad active steering är, riktigt bekvämt och man blir bortskämd. Har det tillsammans med aktivt chassi, jäklar vad alla bilar kränger efter det. Men det är ju ännu en sak som kan gå sönder...

Sällan BMW är fullutrustade, till e60 fanns det mesta i utrustning. Utökat skinn, massage, ventilation i stolar osv. Kommer inte ihåg vad de kallade stereopaketen i din bil, men verkar som du har det stora med bas under framstolarna?

Okej :)
Ja lukten vill jag väldigt gärna få bort samt en extrem rengöring.

Ja jag märkte det idag när jag stod still, började veva på ratten i vanlig ordning men tog stopp typ precis efter 1 varv. Lite förvånad blev jag :D
Jag gillar gunget i min faktiskt. Det är ett gubb-åk så då ska det kränga, gunga och sväva fram :)

Aha, Ja det kan väl i princip vara vad som helst i min bil...
Jag har bra stereo-vision i min iallafall. Låter riktigt bra så känns som det borde iallafall vara ett av de stora ljudpaketen.
Jag har inte testat än, men jag har en meny i min idrive just för stolarna. Vet ännu inte vad det är men kanske kan vara något extra för dom? Får testa det sen!
 
Jag fortsätter mina frågor till dig @Aurum!
Det klonkar lite i framvagnen och värst verkar vara höger fram, kanske till och med är höger fram.
Men framvagnen känns riktigt tight annars, Såg i besiktningsprotokoll att på förra besiktningen var det "bra att veta" på att stötdämpare höger fram hade läckage.
Kan det vara så enkelt att dessa stötdämpare börjar klonka när de läcker?

Och övrigt! Finns det någon här som bor i Göteborgs området med vinterdäck till salu så hör gärna av dig! Det är halt att köra på 3 slitna friktionsdäck och ett sommardäck :D
 
Nej, de är så hårt lackade att allt du applicerar bara lägger sig ovanpå lacken. Sedan finns det folk som är av olika skolor, men jag tror inte på någon av de medlen jag stött på. Jag har vad BMW kallar olackat, merino, men det är också lackat. Testa lägg en vattendroppe på skinnet, absorberas den inte är det lackat. För att få bort lukt hjälper ju en ordentlig rengöring mycket, men annars har seriösa firmor ozonmaskiner som tar bort lukt.

Samtliga läderinredningar jag haft har blivit mjukare och följsammare av att regelbundet rengöras och smörjas. Dock har jag haft högre kvalitet på läder i de flesta bilar. Bara rengöring gör lädret torrt och strävt. Har läst tidigare att någon har skrivit att man aldrig behöver smörja men Colorglo och sadelmakare jag pratat med har sagt tvärtom gällande mina bilar i alla fall.
 
Vi ska antagligen göra ett komplett byte av vår bilpark. Min A6 kommer inte få köras i stan och vi behöver en större bil åt min fru (Fiat 500 Gucci).

Tänker mig en kärra som går billigt och har ok ägandekostnader (som jag leasar via jobbet). Ex Passat GTE, Golf GTE eller E-Golf. Den andra ska vara något kul. Min fru vill helst inte köra någon för stor bil så därav en lite mindre och en stor.

Bilar jag har funderat på (maxpris 300-350 tkr, mycket effekt, lagom moderna och 4WD):
Porsche Cayenne 3,6 eller S (kul med Porsche, dock känns det tveksam för mig att ha en sådan till jobbet... Finns alltid haters)
Audi S5 cab/coupe/sportback 333hk (kul, episkt snygg och ganska praktisk som sportback. Verkar gå att mappa till ca 400hk!
Bmw 335 / M135 (mycket trevlig motor som går att mappa till ca 380 hk men jag är lite skepisk till nyare bmw 3 och 1-serie... Lite nördfaktor)
Bmw 640 cab (en bubblare, men episkt snygg bil)
Bmw 428 (en av de snyggare bilarna bmw bygger enl mig)
Mercedes E350 Coupe facelift (läskigt snygg bil - något gubbig kanske? Verkar vara en trevlig motor).
Audi RS3 (kan inte vara annat än ett riktigt monster om man mappar den till 400hk, men jag tror att den känns gammal).

Vad hade ni valt?
 
Vi ska antagligen göra ett komplett byte av vår bilpark. Min A6 kommer inte få köras i stan och vi behöver en större bil åt min fru (Fiat 500 Gucci).

Tänker mig en kärra som går billigt och har ok ägandekostnader (som jag leasar via jobbet). Ex Passat GTE, Golf GTE eller E-Golf. Den andra ska vara något kul. Min fru vill helst inte köra någon för stor bil så därav en lite mindre och en stor.

Bilar jag har funderat på (maxpris 300-350 tkr, mycket effekt, lagom moderna och 4WD):
Porsche Cayenne 3,6 eller S (kul med Porsche, dock känns det tveksam för mig att ha en sådan till jobbet... Finns alltid haters)
Audi S5 cab/coupe/sportback 333hk (kul, episkt snygg och ganska praktisk som sportback. Verkar gå att mappa till ca 400hk!
Bmw 335 / M135 (mycket trevlig motor som går att mappa till ca 380 hk men jag är lite skepisk till nyare bmw 3 och 1-serie... Lite nördfaktor)
Bmw 640 cab (en bubblare, men episkt snygg bil)
Bmw 428 (en av de snyggare bilarna bmw bygger enl mig)
Mercedes E350 Coupe facelift (läskigt snygg bil - något gubbig kanske? Verkar vara en trevlig motor).
Audi RS3 (kan inte vara annat än ett riktigt monster om man mappar den till 400hk, men jag tror att den känns gammal).

Vad hade ni valt?
Porsche Cayenne tycker jag själv inte är speciellt vacker och att ha en stor SUV som man knappt vågar åka på grusvägar med skulle gå bort för mig då den heller inte är någon speciellt rolig bil att köra.
Audi S5 är en väldigt trevlig bil med trevlig karaktär på motorn och inte alltför överdrivna bensin kostnader sedan man frångick V8an, inredningskvaliten är väldigt hög men lite daterad på bilar pre 2016.
Bmw m135 har jag själv ägt och är en underbar bil med en riktigt härlig motor, riktigt jämn gång över hela registret ett trevlig motorljud samt att bilen även är riktigt praktisk med en rejäl baklucka. Inredningen i Bmw är av hög kvalite och stolarna är bland dom skönaste på marknaden dock så tycker jag inte inrednings designen är lika estetiskt tilltalande som tex. dom andra tyska lyxmärkena då den är lite plottrig med osammanhängande linjer.
Bmw 428, min mamma har en Bmw 430 och det är en riktigt snygg bil, men motorn är riktigt jävla tråkig. Den är varken speciellt bränslesnål och den känns bara allmänt slö.

Du har inte kikat in tex Bmw m235/m240? Själv haft en med X-drive 2016årsmodell och den är både rolig,snygg och förvånansvärt bränslesnål. Bmw m240n har den nya B48 motorn som är ännu mer bränsle effektiv samt har lite mer effekt samt uppdaterad inredning!
 
Samtliga läderinredningar jag haft har blivit mjukare och följsammare av att regelbundet rengöras och smörjas. Dock har jag haft högre kvalitet på läder i de flesta bilar. Bara rengöring gör lädret torrt och strävt. Har läst tidigare att någon har skrivit att man aldrig behöver smörja men Colorglo och sadelmakare jag pratat med har sagt tvärtom gällande mina bilar i alla fall.
Beror på vad du har för läder. Är de hårt lackade får du inte ner något fett. De flesta inredningar ska vara torra och stäva i ytan. Gör vattentestet. Jag har ändå bmws ”premiumläder”.
 
Jag fortsätter mina frågor till dig @Aurum!
Det klonkar lite i framvagnen och värst verkar vara höger fram, kanske till och med är höger fram.
Men framvagnen känns riktigt tight annars, Såg i besiktningsprotokoll att på förra besiktningen var det "bra att veta" på att stötdämpare höger fram hade läckage.
Kan det vara så enkelt att dessa stötdämpare börjar klonka när de läcker?

Och övrigt! Finns det någon här som bor i Göteborgs området med vinterdäck till salu så hör gärna av dig! Det är halt att köra på 3 slitna friktionsdäck och ett sommardäck :D
Är tyvärr inte så insatt i det mekaniska, hoppas någon annan har något att tillföra.
 
Beror på vad du har för läder. Är de hårt lackade får du inte ner något fett. De flesta inredningar ska vara torra och stäva i ytan. Gör vattentestet. Jag har ändå bmws ”premiumläder”.

Det finns smörjmedel som ändå mjukar upp och till och med kommer ner trots täcklack. Nu snackar jag läder av hög kvalitet och inte Corvetteläder från 1995. Jag tror definitivt att du tjänar på att gå på med något läderfett av bra kvalitet. En annan fördel av att mjuka upp är att man bibehåller följsamheten i lädret och undviker spruckna sömmar. En inredning med läderkvalité typ nappa ska inte vara torrt och strävt utan snarare mjukt och följsamt.

BMW har haft en lädersort som original har en torr och sträv yta och det är buffelläder men det har man inte använt sen E38.
 
Det finns smörjmedel som ändå mjukar upp och till och med kommer ner trots täcklack. Nu snackar jag läder av hög kvalitet och inte Corvetteläder från 1995. Jag tror definitivt att du tjänar på att gå på med något läderfett av bra kvalitet. En annan fördel av att mjuka upp är att man bibehåller följsamheten i lädret och undviker spruckna sömmar. En inredning med läderkvalité typ nappa ska inte vara torrt och strävt utan snarare mjukt och följsamt.
Bmws ”anilina” är inte vad jag skulle kalla corvetteläder? Är det lackat som 99%? är får du inte ner fettet i lädret, bara i byxorna. Finns dock kemikalier för plast, det kan du använda.
 
Bmws ”anilina” är inte vad jag skulle kalla corvetteläder? Är det lackat som 99%? är får du inte ner fettet i lädret, bara i byxorna. Finns dock kemikalier för plast, det kan du använda.

Jag skrev att du tjänar på att behandla ditt läder som inte är Corvetteläder. I lädersorter med högre kvalitet får du ner smörjmedlen trots täcklack plus att du mjukar upp belastningen på sömmar. Fråga gärna runt på bilvårdsforum och hos sadelmakare.
 
Jag skrev att du tjänar på att behandla ditt läder som inte är Corvetteläder. I lädersorter med högre kvalitet får du ner smörjmedlen trots täcklack plus att du mjukar upp belastningen på sömmar. Fråga gärna runt på bilvårdsforum och hos sadelmakare.
Läs gärna på om plast. Verkar som du har bestämt dig för att gå på det kommersiella. Har jobbat med garverier, så har min sanning klar. Vissa gillar flottiga blanka plastytor, inte jag.

Alla skin jag har provsuttit i bilhallar är sträva och torra i ytan.
 
Läs gärna på om plast. Verkar som du har bestämt dig för att gå på det kommersiella. Har jobbat med garverier, så har min sanning klar. Vissa gillar flottiga blanka plastytor, inte jag.

Alla skin jag har provsuttit i bilhallar är sträva och torra i ytan.

Jag har läst på och det finns visserligen artiklar som stödjer det du skriver likväl som det som jag skriver, dock väljer jag att lita på yrkesmän med många år i branschen. Litar också på min egen erfarenhet av smort läder kontra obehandlat efter mer än 20 bilar med läderinredning och stor dos av pedanteri. De flesta bilmärken erbjuder läderlotion inom ramen för sina egna tillbehörskataloger, så även BMW. Att tro att det är en konspiration för att mjölka kunder på pengar är lite väl mycket foliehatt.
 
Jag har läst på och det finns visserligen artiklar som stödjer det du skriver likväl som det som jag skriver, dock väljer jag att lita på yrkesmän med många år i branschen. Litar också på min egen erfarenhet av smort läder kontra obehandlat efter mer än 20 bilar med läderinredning och stor dos av pedanteri. De flesta bilmärken erbjuder läderlotion inom ramen för sina egna tillbehörskataloger, så även BMW. Att tro att det är en konspiration för att mjölka kunder på pengar är lite väl mycket foliehatt.
Läs på om plast.
 
Redan gjort och redan konstaterat fakta. Du tror plast kan absorbera fett, det tror inte jag. Korrekt? Helt utan foilehatt.
Läs mina inlägg igen. Är det något mer i tillbehörskatalogerna som du tycker är uppenbart obehövligt och bara till för att mjölka konsumenterna på pengar?
 
Porsche Cayenne tycker jag själv inte är speciellt vacker och att ha en stor SUV som man knappt vågar åka på grusvägar med skulle gå bort för mig då den heller inte är någon speciellt rolig bil att köra.
Audi S5 är en väldigt trevlig bil med trevlig karaktär på motorn och inte alltför överdrivna bensin kostnader sedan man frångick V8an, inredningskvaliten är väldigt hög men lite daterad på bilar pre 2016.
Bmw m135 har jag själv ägt och är en underbar bil med en riktigt härlig motor, riktigt jämn gång över hela registret ett trevlig motorljud samt att bilen även är riktigt praktisk med en rejäl baklucka. Inredningen i Bmw är av hög kvalite och stolarna är bland dom skönaste på marknaden dock så tycker jag inte inrednings designen är lika estetiskt tilltalande som tex. dom andra tyska lyxmärkena då den är lite plottrig med osammanhängande linjer.
Bmw 428, min mamma har en Bmw 430 och det är en riktigt snygg bil, men motorn är riktigt jävla tråkig. Den är varken speciellt bränslesnål och den känns bara allmänt slö.

Du har inte kikat in tex Bmw m235/m240? Själv haft en med X-drive 2016årsmodell och den är både rolig,snygg och förvånansvärt bränslesnål. Bmw m240n har den nya B48 motorn som är ännu mer bränsle effektiv samt har lite mer effekt samt uppdaterad inredning!
Tjena,

Tycker att ”nya” cayennen som kom typ 2011 är riktigt snygg. Var på julmarknad idag och det hade kanske varit najs att ha en stor bruksbil som man leasar. Lite ångest att skabba ner en bil som man har som finbil. Tror att det lutar mest mot att skippa Cayenne med andra ord.

Har aldrig förstått mig på varför det ska finnas en 2-serie, men såg att man får en sådan för hyffsade pengar.

Håller med om stt S5 inredningen är lite daterad men det är en episkt snygg bil som faceliftad. Tycker att den och E coupe slår alla bmw med hästlängder (förutom möjligen 6-serien).

Så du var nöjd med din m135 då? Några vanliga fel? Hade den någorlunda human förbrukning? Mappade du din?

Tack för din input!
 
Tillbaka
Topp