• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

D

Deleted member 5780

Guest
Finns ju flera olika svar på en sådan fråga och inget som vi kan svara på. Jag bad Bmw om att få hämta ut mammas senaste helt nya bil helt orörd. Dom tittade konstigt på mig och frågade om dom inte skulle tvätta den ens och så blev det. Vi fick hämta en skitig bil, med skyddsplast på lack, dörrskumgummi och massa plast/papp i inredningen. Gick hur bra som helst. Är ju samma sak som när vi klocknördar köper nytt och vill ha all plast kvar på klockan, och att få klockan i leverans asken, inte själva klockasken. :)
Får man fråga varför ni gjorde så?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tackar! Ford Performance hela utbud skall säljas i Europa om jag inte missförstått det hela.
Hoppas på att det kommer erbjudas någon tune, bilarna i EU har någon typ av modifikation för att tillgodose utsläppsbehov.

Annars så är jag i kontakt med Lund-racing och om de kommer erbjuda någon tune för EU-marknaden.
Med E85 och tune har de fått rätt bra snurr på maskinen
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tackar! Ford Performance hela utbud skall säljas i Europa om jag inte missförstått det hela.
Hoppas på att det kommer erbjudas någon tune, bilarna i EU har någon typ av modifikation för att tillgodose utsläppsbehov.

Annars så är jag i kontakt med Lund-racing och om de kommer erbjuda någon tune för EU-marknaden.
Med E85 och tune har de fått rätt bra snurr på maskinen

Jaså? Gäller det alla bilar också?
Tänker om GT350 blir såld i sverige.

Coyote är en grym motor! Funderar på att köpa en och stoppa i min Thundebird, men hade varit ännu roligare med en Voodoo. Får väl hoppas folk krockar sina GT350 så jag kan köpa motor och växellåda ;)

Lund racing har gjort många riktigt grymma maskiner!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
GT350 kommer nog tyvärr inte säljas. Men i UK och DE så kan man nu beställa kompressorkit :D. Liknande som för US så bibehåller man garantin, men då måste de monteras via Ford-verkstad (dock lär den aldrig gå igenom besiktning). Tunes lär dock inte vara något problem. Dock så ligger tune, CAI, spjällhus och insug(GT350) på 30 lök i Europa plus installation via Ford Performace. Detta är för GEN2 dock tror jag.

Coyotemotorn har fått sig en hel del uppdateringar i GEN 3 som kommer med 2018.

Jaså? Gäller det alla bilar också?
Tänker om GT350 blir såld i sverige.

Coyote är en grym motor! Funderar på att köpa en och stoppa i min Thundebird, men hade varit ännu roligare med en Voodoo. Får väl hoppas folk krockar sina GT350 så jag kan köpa motor och växellåda ;)

Lund racing har gjort många riktigt grymma maskiner!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Varför man har plast osv kvar begriper jag inte heller riktigt men att avstå från att de tvättar och leveranspolerar är ganska smart då de ofta gör ett undermåligt jobb som snarare gör det hela sämre. Då är det bättre att göra det direkt hos en kunnig alt. lägga en dag själv.

Äh. Såå dåliga är de väl sällan?
Säkert hade man kunnat göra det bättre själv (om inte annat för att man har stora möjligheter att lägga betydligt mycket mer tid på det), men jag hade nog känt att det drog ned uthämtandet av ny bil om den var skitig och hade leveransplast här och där.
Men... Som så mycket annat... To each his own!
 
Äh. Såå dåliga är de väl sällan?
Säkert hade man kunnat göra det bättre själv (om inte annat för att man har stora möjligheter att lägga betydligt mycket mer tid på det), men jag hade nog känt att det drog ned uthämtandet av ny bil om den var skitig och hade leveransplast här och där.
Men... Som så mycket annat... To each his own!
Som sagt man har olika preferenser, men som jag även nämnde att ha plast osv kvar känns väl overkill även för mig :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
GT350 kommer nog tyvärr inte säljas. Men i UK och DE så kan man nu beställa kompressorkit :D. Liknande som för US så bibehåller man garantin, men då måste de monteras via Ford-verkstad (dock lär den aldrig gå igenom besiktning). Tunes lär dock inte vara något problem. Dock så ligger tune, CAI, spjällhus och insug(GT350) på 30 lök i Europa plus installation via Ford Performace. Detta är för GEN2 dock tror jag.

Coyotemotorn har fått sig en hel del uppdateringar i GEN 3 som kommer med 2018.

Ingen som har sagt att det är billigt att äga bil. ;)
Ett Gen V insug till min Viper kostar typ 15k i USA, begagnat då... :(
Coyote motorn är kort sagt fantastisk!
 

par

Patek
2-Faktor
Finns ju flera olika svar på en sådan fråga och inget som vi kan svara på. Jag bad Bmw om att få hämta ut mammas senaste helt nya bil helt orörd. Dom tittade konstigt på mig och frågade om dom inte skulle tvätta den ens och så blev det. Vi fick hämta en skitig bil, med skyddsplast på lack, dörrskumgummi och massa plast/papp i inredningen. Gick hur bra som helst. Är ju samma sak som när vi klocknördar köper nytt och vill ha all plast kvar på klockan, och att få klockan i leverans asken, inte själva klockasken. :)
Känns iofs lite dumt att inte kunna syna transportskador osv?
 

Exekys

Cartier
Kör VW Passat (B8) sedan, 190 hk diesel med 4motion. Sjukt nöjd, byter antagligen till en likadan om ett år - om jag inte kan få upp handlaren i brygga kring en Arteon.
 

Mr.Chang

Audemars
8158A741-43F1-4953-B8F3-4CC6D8E28A56.png
Ja båda är riktigt snygga, inte to much heller. Går att få med deep concave med, tror det kan vara riktigt bra på bakfälgarna. Kör man 11" med ET55 så är 315bakdäck inga problem. Lär se rätt mustigt ut då :D.
315 bak ? Har du nån aning vad nya tofflor till bilen kostar?
Mina går på...se bild och dem är så mjuka att du kör slut på dem ganska så fort. (Bättre att köpa klocka för pengarna)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
8158A741-43F1-4953-B8F3-4CC6D8E28A56.png

315 bak ? Har du nån aning vad nya tofflor till bilen kostar?
Mina går på...se bild och dem är så mjuka att du kör slut på dem ganska så fort. (Bättre att köpa klocka för pengarna)
Det går att köra med 315 :D, men jag kommer nog inte göra det. Måste fundera på vilken bredd jag skall ha på fälgarna. Men en uppsättning med 305 bak och 275 fram är inte omöjligt.

De kör med 345(bak) i USA, med ändrad camber dock.

http://www.ebay.de/itm/2x-Sommerreifen-Michelin-Pilot-Sport-4-S-305-30-R19-102Y-XL/172590930726?fits=Reifenbreite:305|Reifenquerschnitt:30|Zollgröße:19&hash=item282f389b26:m:mIe9WSy52gzgqxfLjhCDntQ
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kommer nog köra på 19" (tror jag), slänger på baksulorna som jag får med på originalfälgarna fram och sen köper jag en uppsättning till bak

Har även fastnat för den här modellen av fälgar med. Men på den blåa GT350n så ser man att 19 inte riktigt fyller ut :/
project-6gr-wheels-five-gloss-black-05.jpg
project-6gr-wheels-five-gloss-black-11.jpg
project-6grwheels-five-gloss-blacl-01.jpg
6-1.jpg
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är inte dem lite vådliga vitt vått väglag (eller är det Pilot Super Sport Cup 2 som jag tänker på)
Verkar som att Pilot Sport 4S verkar vara ett bra val, det är den nyaste versionen av Pilot Super Sports så att säga
Först kom Pilot Sport sen Pilot Sport PS2 sen Pilot Super Sport och Pilort Sport 4s (4:e generationen). 2018 Mussarna kommer Pilot Sport 4S som standard (om bilen är försedd med Performance Pack). Dock bara 255 fram och 275 bak

Helt ok pris på pilot super sport ifrån tyskland
https://www.ebay.de/itm/2x-Sommerre...hash=item2825596d31:m:mFAudAOzI4CzzIG4RrZWavQ

Tycker inte jag upplevt Sport Contact 2 som mjuka? Fast ska ni ha bra däck för gata så ska ni kika på Pilot super sport, riktigt bra
 
Senast ändrad:

Mr.Chang

Audemars
Är inte dem lite vådliga vitt vått väglag (eller är det Pilot Super Sport Cup 2 som jag tänker på)
Verkar som att Pilot Sport 4S verkar vara ett bra val, det är den nyaste versionen av Pilot Super Sports så att säga
Först kom Pilot Sport sen Pilot Sport PS2 sen Pilot Super Sport och Pilort Sport 4s (4:e generationen). 2018 Mussarna kommer Pilot Sport 4S som standard (om bilen är försedd med Performance Pack). Dock bara 255 fram och 275 bak

Helt ok pris på pilot super sport ifrån tyskland
https://www.ebay.de/itm/2x-Sommerre...hash=item2825596d31:m:mFAudAOzI4CzzIG4RrZWavQ
Som du ser så det är ganska dyrt nöje med högfartsdäck. De fälgarna på sista bilden är ursnygga till din bil , undvik dock att köpa aftermarket inte samma blandning (legering ) som på original fälgar,finns lite på youtube om just det.
Personligen så gillar jag mina Continental däck, vet dock inte hur de beter sig i regn och våt vägbana har aldrig kört min bil i regn eller på våt väg.
Och grattis till en fin bil.:)
 
Är inte dem lite vådliga vitt vått väglag (eller är det Pilot Super Sport Cup 2 som jag tänker på)
Verkar som att Pilot Sport 4S verkar vara ett bra val, det är den nyaste versionen av Pilot Super Sports så att säga
Först kom Pilot Sport sen Pilot Sport PS2 sen Pilot Super Sport och Pilort Sport 4s (4:e generationen). 2018 Mussarna kommer Pilot Sport 4S som standard (om bilen är försedd med Performance Pack). Dock bara 255 fram och 275 bak

Helt ok pris på pilot super sport ifrån tyskland
https://www.ebay.de/itm/2x-Sommerre...hash=item2825596d31:m:mFAudAOzI4CzzIG4RrZWavQ
Det är nog dem första Pilot Sport Cup du tänker på, dem va riktigt kass kalla och i blött.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kommer nog köra på 19" (tror jag), slänger på baksulorna som jag får med på originalfälgarna fram och sen köper jag en uppsättning till bak

Har även fastnat för den här modellen av fälgar med. Men på den blåa GT350n så ser man att 19 inte riktigt fyller ut :/
project-6gr-wheels-five-gloss-black-05.jpg
project-6gr-wheels-five-gloss-black-11.jpg
project-6grwheels-five-gloss-blacl-01.jpg
6-1.jpg

Stancen på den gula är ju helrätt. Den röda ser grym ut, men kommer troligen vara superjobbig att leva med.

Och alla ’R-däck’ kan ju vara luriga i regn. Har iof aldrig fått förmånen att prova PSS2or i regn men typ 888or, V70A etc är ju inget man använder precis som vanligt vid kraftig väta.
 

Tapiren

Cartier
Jag är sugen på elbil eller laddhybrid. Lågt förmånsvärde gör det värt för mig om jag tar ut en bil via jobbet (de är ju inte så gratis annars). Nu är frågan: vilken elbil eller laddhybrid ska man satsa på under 2018? Någon som har koll på vilka modeller som kommer? Läser i senaste Audimagasinet att det kommer en Audi E-Tron nästa år som ska gå 50 mil på en laddning (elbil). Ser riktigt najs ut men man har ju ingen aning hur dyr den blir... Finns ju Passat GTE också (vill ha en större bil) som ska gå ca 3,5 mil på el men tyvärr känns inte VW Passat jättehett för mig som kommer från Audi. Känns iallafall som det bästa alternativet i dagsläget. Kia och Mitsubishi går fetbort... Volvo har ju bara T8 som är för dyr samt D5 och D6 som är gamla. Hade faktiskt bestämt mig för att köpa Tesla Model 3 men det känns i dagsläget som att den är flera år bort med tanke på deras produktionsproblem. Model S är fortfarande lite väl dyr... Eftersom miljönissarna har bestämt att min trevliga diesel inte får gå i innerstaden ”snart” är det dags för ett byte. :(

Någon som har tips?

Har du kommit vidare i dina tankar? Jag är inne på samma spår. Tänkte beställa bil i början på nästa år, just nu lutar det åt V60 hybrid. XC90 hade varit drömmen men den är, liksom XC60, lite för dyr tyvärr. Outlander PHEV ligger väl hyfsat bra till och jag gillar tanken på en SUV men några kollegor har sådana och jag är inte så imponerad av körställningen i dem.

Viktiga parametrar är komfort, utrymmen och värme (jag nojjar totalt över risken över att behöva sitta och frysa i bilen).
 
Har du kommit vidare i dina tankar? Jag är inne på samma spår. Tänkte beställa bil i början på nästa år, just nu lutar det åt V60 hybrid. XC90 hade varit drömmen men den är, liksom XC60, lite för dyr tyvärr. Outlander PHEV ligger väl hyfsat bra till och jag gillar tanken på en SUV men några kollegor har sådana och jag är inte så imponerad av körställningen i dem.

Viktiga parametrar är komfort, utrymmen och värme (jag nojjar totalt över risken över att behöva sitta och frysa i bilen).
Är detta verkligen ett problem i bilar 2017-2018? :)

Intressant annars kring Outlander då jag själv varit lite inne på en sådan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
BMW E60 530.
Vad säger panelen? Sambon kanske ger klartecken på den.
Blir en tidig då jag inte vill lägga mer än 50k på en vardagsbil.

Verkar vara en solid bil men mycket få problem.
 

Tapiren

Cartier
BMW E60 530.
Vad säger panelen? Sambon kanske ger klartecken på den.
Blir en tidig då jag inte vill lägga mer än 50k på en vardagsbil.

Verkar vara en solid bil men mycket få problem.
Den är nog helt ok, problemen den modellen har verkar främst vara kopplade till de nyare bensinarna, dieselmotorerna och kombi-modellen.

En tidig bensinbil är nog ett bra alternativ.

Är detta verkligen ett problem i bilar 2017-2018? :)

Intressant annars kring Outlander då jag själv varit lite inne på en sådan.
Jag vet faktiskt inte, hoppas inte det:) Något är fel på min interna termostat, jag kör undantagslöst med full värme / stolsvärme utom de absolut mest varma sommarmånaderna.

Jag undrar hur det är i rena elbilar, någon som vet?
 

Tapiren

Cartier
Ja det är min förståelse också. Verkar som att bensin sedanerna är relativt fria från "vanliga problem".
Känns som ett väldigt bra alternativ faktiskt.
Ja, jag tycker nog också det. Verkar inte rosta så fasligt heller för den delen. Mercedes E-klass är väl ett alternativ men de har lite mer problem med rosten, och dessutom har de årsmodellerna ett inbyggt och ganska kostsamt underhållsbehov av bromsarna. Jaguar S-type finns för samma pengar, liksom Volvo S80. Lexus GS gjorde ju ett generationsbyte däromkring och den äldre är just ganska gammal, och den yngre betydligt mycket dyrare.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja, jag tycker nog också det. Verkar inte rosta så fasligt heller för den delen. Mercedes E-klass är väl ett alternativ men de har lite mer problem med rosten, och dessutom har de årsmodellerna ett inbyggt och ganska kostsamt underhållsbehov av bromsarna. Jaguar S-type finns för samma pengar, liksom Volvo S80. Lexus GS gjorde ju ett generationsbyte däromkring och den äldre är just ganska gammal, och den yngre betydligt mycket dyrare.

Nej dom verkar vara väldigt bra mot rost. Polaren har en E61 son går 32xxx mil och den är helt rostfri, Hur fin som helst.

Mercedes går fetbort, avskyr dom.
Volvo vägrar sambon, och s80 är ful och tråkig.
Jaguar S-type är ingen riktig Jagga (upp-hottad Mondeo).
Lexus är trevliga bilar, men precis i Toyota-anda så är dom extremt tråkiga.

Så jag har typ enbart BMW kvar att välja på.
Ska diskutera med sambon ikväll, hon är nog inte omöjlig. Hon älskar att köra polaren E61, så att åka E60 själv kanske inte blir så svårt att övertala henne om.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Viktiga parametrar är komfort, utrymmen och värme (jag nojjar totalt över risken över att behöva sitta och frysa i bilen).
Det går utmärkt att få värme men det kostar massor av räckvidd om du tänkt att faktiskt köra bilen på el. Var inte fövånad om 25% av räckvidden försvinner. Så elbilsförare (som faktiskt kör bilen på el) behöver stå ut med vinterkläder inuti bilen.
BMW E60 530.
Vad säger panelen?
Om det är en sedan försvinner mycket av typfelen. Dessa är annars pump till luftfjädring (10tkr på BMW), Kabelbrott (10k på BMW) och antennförstärkaren (5k på BMW). Kan man skruva själv och köper delarna på eBay kan du dra ner kostnaden 70% typ.

Om det är en riktigt gammal (-04) E60 sitter M54 motorn på 231hk i. Den har absolut fel men dessa är rätt billiga och enkla att lösa. Främst vevhusventilationen, kylaren, slangar som spricker. De senare versionerna har klart dyrare problem där 258hk motorn kan drabbas av tickande och efterträdaren på 272hk har en hel hög med problem relaterade till högtrycksinpsrutningen. Den senare skapar också ett eländigt knattrande på tomgång så man lika gärna kan åka diesel. 525d LCI är för övrigt den mest felfria motorn av alla men då är du uppe på nånstans runt 75k som minst i inköpspris.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är detta verkligen ett problem i bilar 2017-2018? :)

Intressant annars kring Outlander då jag själv varit lite inne på en sådan.
Provkör Outlander.
Va också intresserad men tyckte inte alls om den när jag väl körde den men framförallt sitter jag riktigt illa.
Någon som sett hur de dragit avgasröret under bilen på Outlander PHEV? Katastrof.
 
Topp