• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Det går utmärkt att få värme men det kostar massor av räckvidd om du tänkt att faktiskt köra bilen på el. Var inte fövånad om 25% av räckvidden försvinner. Så elbilsförare (som faktiskt kör bilen på el) behöver stå ut med vinterkläder inuti bilen.

Om det är en sedan försvinner mycket av typfelen. Dessa är annars pump till luftfjädring (10tkr på BMW), Kabelbrott (10k på BMW) och antennförstärkaren (5k på BMW). Kan man skruva själv och köper delarna på eBay kan du dra ner kostnaden 70% typ.

Om det är en riktigt gammal (-04) E60 sitter M54 motorn på 231hk i. Den har absolut fel men dessa är rätt billiga och enkla att lösa. Främst vevhusventilationen, kylaren, slangar som spricker. De senare versionerna har klart dyrare problem där 258hk motorn kan drabbas av tickande och efterträdaren på 272hk har en hel hög med problem relaterade till högtrycksinpsrutningen. Den senare skapar också ett eländigt knattrande på tomgång så man lika gärna kan åka diesel. 525d LCI är för övrigt den mest felfria motorn av alla men då är du uppe på nånstans runt 75k som minst i inköpspris.

All in all, Det är nog ett rätt bra köp.
Det är en 2004 som jag har tittat lite på nu. Får väl se om det blir just den.

Tacksam för svaret!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Provkör Outlander.
Va också intresserad men tyckte inte alls om den när jag väl körde den men framförallt sitter jag riktigt illa.
Någon som sett hur de dragit avgasröret under bilen på Outlander PHEV? Katastrof.

...Men hur mycket behöver man bry sig om avgasrörets dragning? :confused:

Utan hybriddriften skulle Outlander sålt sisådär 5% av vad de säljer idag. Men när bilen kostar som ett busskort i förmånsvärde så säljer den ändå. Money talks. Sen Passat GTE kom så behöver man inte plåga sig i onödan.

Du är medveten om att du kör runt med två stycken fejkavgasrör själv va? ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
All in all, Det är nog ett rätt bra köp.
Det är en 2004 som jag har tittat lite på nu. Får väl se om det blir just den.

Tacksam för svaret!
Om det är en sedan 530i med 231hk motorn så är den nog rätt safe. Man normalt underhåll kommer förstås dyka upp, ändå en 12 år gammal bil vi pratar om. Min senaste 530xd hade dock gått 23.000 mil när jag sålde. Kändes mer eller mindre ny förutom lite stenskott och svav på klädseln. Outstanding.
 

Tapiren

Cartier
Nej dom verkar vara väldigt bra mot rost. Polaren har en E61 son går 32xxx mil och den är helt rostfri, Hur fin som helst.

Mercedes går fetbort, avskyr dom.
Volvo vägrar sambon, och s80 är ful och tråkig.
Jaguar S-type är ingen riktig Jagga (upp-hottad Mondeo).
Lexus är trevliga bilar, men precis i Toyota-anda så är dom extremt tråkiga.

Så jag har typ enbart BMW kvar att välja på.
Ska diskutera med sambon ikväll, hon är nog inte omöjlig. Hon älskar att köra polaren E61, så att åka E60 själv kanske inte blir så svårt att övertala henne om.
Ok, då är ju valet lätt:) Vill man ha sedan-kaross finns väl i princip inte mycket annat att välja på.

S-typen är i ordningens namn ingen hottad Mondeo, jag tror inte att något passar rakt över mellan Mondeo och S-type, även om vissa av motorerna återfinns i exempelvis Lincoln. Däremot finns ju massor av andra skäl att inte vilja ha en, designen är ju lite speciell och de är väldigt gungiga.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ok, då är ju valet lätt:) Vill man ha sedan-kaross finns väl i princip inte mycket annat att välja på.

S-typen är i ordningens namn ingen hottad Mondeo, jag tror inte att något passar rakt över mellan Mondeo och S-type, även om vissa av motorerna återfinns i exempelvis Lincoln. Däremot finns ju massor av andra skäl att inte vilja ha en, designen är ju lite speciell och de är väldigt gungiga.
Lincoln LS och S-Type är samma. Mondeo mycket riktigt enbart avlägset släktskap.
 

Tapiren

Cartier
Lincoln LS och S-Type är samma. Mondeo mycket riktigt enbart avlägset släktskap.
De är ganska lika, men kaross/inredning är en helt annan och även tekniken skiljer en hel del, några av motorerna är samma men växellådorna är Fords i alla Lincoln medan Jaguar från 2002 nyttjar ZF osv. Men visst finns det likheter under skalen, helt klart.
 

Molgan

Cartier
Är inte dem lite vådliga vitt vått väglag (eller är det Pilot Super Sport Cup 2 som jag tänker på)
Verkar som att Pilot Sport 4S verkar vara ett bra val, det är den nyaste versionen av Pilot Super Sports så att säga
Först kom Pilot Sport sen Pilot Sport PS2 sen Pilot Super Sport och Pilort Sport 4s (4:e generationen). 2018 Mussarna kommer Pilot Sport 4S som standard (om bilen är försedd med Performance Pack). Dock bara 255 fram och 275 bak

Helt ok pris på pilot super sport ifrån tyskland
https://www.ebay.de/itm/2x-Sommerre...hash=item2825596d31:m:mFAudAOzI4CzzIG4RrZWavQ

Michelin Pilot Sport 4S är ett fantastiskt däck, inger tonvis med förtroende osvsett regn eller sol, kör 255/275 på M3, fick dem i April och det är gott om mönster kvar trots drygt 1000mil och tung högerfot :p (enbart gatukörning)
Utan nu att ha provat varenda fabrikat av senaste generationen och den här klassen på däck kan jag nog ändå påstå att det är ett av de bästa däcken på marknaden idag, alla kategorier, buller, grepp, livslängd osv.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Om det är en sedan 530i med 231hk motorn så är den nog rätt safe. Man normalt underhåll kommer förstås dyka upp, ändå en 12 år gammal bil vi pratar om. Min senaste 530xd hade dock gått 23.000 mil när jag sålde. Kändes mer eller mindre ny förutom lite stenskott och svav på klädseln. Outstanding.

Ja det är väl runt 20k milare man får i prisklassen jag letar.
Menar själv så lite problem klarar en karla-karl av. Som du säger, Inget konstigt för en 12 år gammal bil.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
...Men hur mycket behöver man bry sig om avgasrörets dragning? :confused:

Utan hybriddriften skulle Outlander sålt sisådär 5% av vad de säljer idag. Men när bilen kostar som ett busskort i förmånsvärde så säljer den ändå. Money talks. Sen Passat GTE kom så behöver man inte plåga sig i onödan.

Du är medveten om att du kör runt med två stycken fejkavgasrör själv va? ;)
Men behöver inte bry sig alls men något hänger under bilen och ser ut som skit.
Fejkavgasrör?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men behöver inte bry sig alls men något hänger under bilen och ser ut som skit.
Fejkavgasrör?
”Avgasrören” i stötfångaren på Passat är råfejk. Det riktiga röret hänger som en trött snok under bilen om du böjer dig ner och tttar.
i
 

Riley

Panerai
En udda grej kring avgasrör är ju att på Golf R så har den vanliga halvkombin fyra fungerande rör medans den större sportkombin har två fungerande och två "fejk".
 

Gustav.S

Omega
Hoppas på att A6 ska komma som hybrid nästa år...

530 är trevlig och som många har skrivit är 231hk sexan näst intill bulletproof. Går billigt också! Rost finns det dock gott om både på E60 och E90 tyvärr. Kolla huv, dörrar och baklucka.

S-type är en mycket trevlig bil och som någon skrev är det snarare en lincoln än en mondeo har haft en v8. X-type brukar kallas för en pimpad mondeo av haters men är även den en mycket trevlig bil. Vi har en 2,5 192hk och den morrar så trevligt och är grym på vintern med 4wd
 

JohanHLM

Rolex
Skulle behöva en uppsättning vinterdäck på fälg passande nya Audi A4 Allroad. Verkar inte vara så många som har helt rätt ET men jag antar att det funkar med några som sitter ett par millimeter längre in, eller?
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Skulle behöva en uppsättning vinterdäck på fälg passande nya Audi A4 Allroad. Verkar inte vara så många som har helt rätt ET men jag antar att det funkar med några som sitter ett par millimeter längre in, eller?
@par antar att du har bra koll på detta?
Har mot förmodan en uppsättning över som inte kostar en förmögenhet vore det en trevlig julklapp till mig själv :)

Någon mm hit eller dit brukar inte vara någon problem förutsatt inte fälgarna ligger oerhört nära bromsoken från start och att man håller samma fälgbredd som original.
Följer du länken nedan och väljer årsmodell som stämmer med din bil får du fram lämpligt ET för olika fälgbredd/storlek.

https://www.wheel-size.com/size/audi/a4-allroad/
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det blev en 2004 BMW 530i med all utrustning förutom M-paket. Precis som jag vill ha, ett riktigt gubb-åk.
Den är riktigt sliten i lacken men inga bulor eller liknande. Bombsäker på att en polering ordnar i princip allt.
Inredningen är fullständigt vidrig. Suttit i en timme medans vi åker med våtservetter för att torka bort allt flott, fett, spilld Cola och övrigt äckel. Faktiskt den vidrigaste bilen jag varit i hittills, riktigt äcklig.
Men inredningen är hel och fin under allt äckel, blir rekond på inredningen nästa vecka så man vågar röra lite ytor sen.
Men den var billig, gått "bara" 20k mil, har den utrustning och färg både på utsidan och insidan som jag ville ha.
Och riktigt fin maskinellt och rostmässigt.
Den behöver bara kärlek :)
20171215_142551.jpg
20171215_142633.jpg
 
Det blev en 2004 BMW 530i med all utrustning förutom M-paket. Precis som jag vill ha, ett riktigt gubb-åk.
Den är riktigt sliten i lacken men inga bulor eller liknande. Bombsäker på att en polering ordnar i princip allt.
Inredningen är fullständigt vidrig. Suttit i en timme medans vi åker med våtservetter för att torka bort allt flott, fett, spilld Cola och övrigt äckel. Faktiskt den vidrigaste bilen jag varit i hittills, riktigt äcklig.
Men inredningen är hel och fin under allt äckel, blir rekond på inredningen nästa vecka så man vågar röra lite ytor sen.
Men den var billig, gått "bara" 20k mil, har den utrustning och färg både på utsidan och insidan som jag ville ha.
Och riktigt fin maskinellt och rostmässigt.
Den behöver bara kärlek :)
20171215_142551.jpg
20171215_142633.jpg
Grymt!
Får man fråga vad den betingade i pris?
 

DrKlocka

Audemars
Det blev en 2004 BMW 530i med all utrustning förutom M-paket. Precis som jag vill ha, ett riktigt gubb-åk.
Den är riktigt sliten i lacken men inga bulor eller liknande. Bombsäker på att en polering ordnar i princip allt.
Inredningen är fullständigt vidrig. Suttit i en timme medans vi åker med våtservetter för att torka bort allt flott, fett, spilld Cola och övrigt äckel. Faktiskt den vidrigaste bilen jag varit i hittills, riktigt äcklig.
Men inredningen är hel och fin under allt äckel, blir rekond på inredningen nästa vecka så man vågar röra lite ytor sen.
Men den var billig, gått "bara" 20k mil, har den utrustning och färg både på utsidan och insidan som jag ville ha.
Och riktigt fin maskinellt och rostmässigt.
Den behöver bara kärlek :)
20171215_142551.jpg
20171215_142633.jpg
Gött, bra köp! Komfortstolarna är riktigt sköna.
Har själv en E61 525xi från 2006 jag är helnöjd med. N52 motorn med 218hk.
Man åker riktigt bekvämt i dem. Hittar man ett ex med mycket av problemen åtgärdade blir det ett ganska billigt ägande. Har under mina 8 månader av ägande och 1600 mil bara behövt byta styrlås (köpte ett beg. för 400:).
Trevlig förbrukning för en så pass stor bil med awd dessutom, inga problem att åka på 0,75 på motorväg om man inte gasar för mycket.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Gött, bra köp! Komfortstolarna är riktigt sköna.
Har själv en E61 525xi från 2006 jag är helnöjd med. N52 motorn med 218hk.
Man åker riktigt bekvämt i dem. Hittar man ett ex med mycket av problemen åtgärdade blir det ett ganska billigt ägande. Har under mina 8 månader av ägande och 1600 mil bara behövt byta styrlås (köpte ett beg. för 400:).

Trevligt! Kul att du också har bra erfarenheter! Polaren har en 08 E61 med sportstolarna och dom är inte ens i närheten av komfortstolarna. Glad att jag har komfort :)
Får se vad som är trasigt på denna. Hittills det enda trasiga jag har hittat är högra mugghållaren. Det måste finnas fler trasiga saker på den!
 

DrKlocka

Audemars
Trevligt! Kul att du också har bra erfarenheter! Polaren har en 08 E61 med sportstolarna och dom är inte ens i närheten av komfortstolarna. Glad att jag har komfort :)
Får se vad som är trasigt på denna. Hittills det enda trasiga jag har hittat är högra mugghållaren. Det måste finnas fler trasiga saker på den!
Ah, den var trasig på min också. Jag skruvade isär den och så funkade den igen. Tror fjädern hade låst sig i något läge. Tog ett par minuter. Kan vara värt att testa!
Funkar lårstödet på båda sidorna?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ah, den var trasig på min också. Jag skruvade isär den och så funkade den igen. Tror fjädern hade låst sig i något läge. Tog ett par minuter. Kan vara värt att testa!
Funkar lårstödet på båda sidorna?

Värt att testa det! Måste rengöra den vänstra också för att den klibbar fast, troligen full med Cola.
Fungerar på båda sidorna! Men vågar inte dra fram dom då det är löjligt äckligt där nere i sätet :hungover:
Brukar dom gå sönder eller?
 

DrKlocka

Audemars
Värt att testa det! Måste rengöra den vänstra också för att den klibbar fast, troligen full med Cola.
Fungerar på båda sidorna! Men vågar inte dra fram dom då det är löjligt äckligt där nere i sätet :hungover:
Brukar dom gå sönder eller?
Fräscht :D
Jo det verkar vara en klassiker. Högra sidan var trasig när jag köpte bilen. Det är ett kugghjul i plast som går sönder och går att ersätta. Plockade isär och satte dit ett i mässing som går att köpa online för ca 300 har jag för mig. Nu har förarsidan gått sönder på min så det står på tur. Väldigt lätt hänt om man sätter sig hårt samtidigt som den justerar om sig(vid byte av nyckel t.ex.)
 

16610

Patek
2-Faktor
Värt att testa det! Måste rengöra den vänstra också för att den klibbar fast, troligen full med Cola.
Fungerar på båda sidorna! Men vågar inte dra fram dom då det är löjligt äckligt där nere i sätet :hungover:
Brukar dom gå sönder eller?

Du får nästan ta en bild nu och visa hur ofräscht det är i bilen;) Grattis, till bra köp.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fräscht :D
Jo det verkar vara en klassiker. Högra sidan var trasig när jag köpte bilen. Det är ett kugghjul i plast som går sönder och går att ersätta. Plockade isär och satte dit ett i mässing som går att köpa online för ca 300 har jag för mig. Nu har förarsidan gått sönder på min så det står på tur. Väldigt lätt hänt om man sätter sig hårt samtidigt som den justerar om sig(vid byte av nyckel t.ex.)

Säger ju att den är vidrig :D
Bra att veta! Får se när det havererar på denna då! ;)
Du borde ha bytt på båda sidor samtidigt :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det blev en 2004 BMW 530i med all utrustning förutom M-paket. Precis som jag vill ha, ett riktigt gubb-åk.
Den är riktigt sliten i lacken men inga bulor eller liknande. Bombsäker på att en polering ordnar i princip allt.
Inredningen är fullständigt vidrig. Suttit i en timme medans vi åker med våtservetter för att torka bort allt flott, fett, spilld Cola och övrigt äckel. Faktiskt den vidrigaste bilen jag varit i hittills, riktigt äcklig.
Men inredningen är hel och fin under allt äckel, blir rekond på inredningen nästa vecka så man vågar röra lite ytor sen.
Men den var billig, gått "bara" 20k mil, har den utrustning och färg både på utsidan och insidan som jag ville ha.
Och riktigt fin maskinellt och rostmässigt.
Den behöver bara kärlek :)
20171215_142551.jpg
20171215_142633.jpg
Bra era! Vad har du för skinn i den? Vet inte om du tänkte lämna bort för inre rekond annars är det superlätt och tillfredställande att rengöra smutsiga stolar. De är ju vällackade så en hyfsat grov borste och såpa/allrengöring löser det relativt snabbt.
 
Topp