• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Läs mina inlägg igen som sagt.
Hur gammal är du? Jag sammanfattde alla dina små anekdoter i ett påstående och du kan inte svara på det? Vård av inredningen är mycket enkel. Vad är det för material på ytan? Plast. Hur underhåller man plast? Inte med fett iaf då det bara lägger sig på ytan?

Allt annat är bara fluff och spekulation. Om så tillverkarna skulle sålt enhörningsglitter påverkar föga vad lädret har för ytbeläggning? Gäller att ha rätt angreppsvinkel annars blir det en känslodebatt.

En sista gång, anser du att fett tränger igenom plast?

Är tyvärr inte så insatt i det mekaniska, hoppas någon annan har något att tillföra.
Ajamen, lugnt.
Smörande in mig i farsans garage under nästa vecka så blir rekond av bilen av mig. Ta ut sätena osv ur bilen för att få det riktigt rent.
Tänkte ta upp bilen på lyften samtidigt och se vad som är slut i framvagnen så jag vet vad som ska bytas :)

Hur gammal är du? Jag sammanfattde alla dina små anekdoter i ett påstående och du kan inte svara på det? Vård av inredningen är mycket enkel. Vad är det för material på ytan? Plast. Hur underhåller man plast? Inte med fett iaf då det bara lägger sig på ytan?

Allt annat är bara fluff och spekulation. Om så tillverkarna skulle sålt enhörningsglitter påverkar föga vad lädret har för ytbeläggning? Gäller att ha rätt angreppsvinkel annars blir det en känslodebatt.

En sista gång, anser du att fett tränger igenom plast?

Jag skriver ju till dig att det finns medel som tränger igenom täcklacken beroende på vilken lack det är, vilket läder det är som är lackat och vilket medel man använder. Detta är fakta som stöds av proffs som sysslar med detta hela dagarna. Du menar att det finns en hel industri som erbjuder bluff och båg och att exempelvis BMW själva säljer en produkt som inte har någon inverkan alls. Förstår du hur sjukt det låter?

Jag skriver ju till dig att det finns medel som tränger igenom täcklacken beroende på vilken lack det är, vilket läder det är som är lackat och vilket medel man använder. Detta är fakta som stöds av proffs som sysslar med detta hela dagarna. Du menar att det finns en hel industri som erbjuder bluff och båg och att exempelvis BMW själva säljer en produkt som inte har någon inverkan alls. Förstår du hur sjukt det låter?
Fortfarande inte svarat, tränger fett igenom plast?

Inte du heller. Säljer BMW en bluffprodukt?
Vad har det med saken att göra? Trodde vi diskuterade lädervård? Uppenbarligen tycker inte du det är en bluffprodukt och somliga gillar lite fetare och blankare plast. Du kan behandla plasten på stolarna men inte lädret. Man säljer det kunden tror den vill ha och det man kan tjäna pengar på. Väldigt enkelt. Det är ju även bara hyllprodukter som de märkt om, och verkar vara olika medel i olika länder och under olika år. Medel med olika påstådda funktioner. Så är det en bluffprodukt? För mig som vill underhålla lädret och inte gillar blankt och fett, ja. För människor som dig? Nej. Hur ser tex kosmetikabranschen ut? Vilka är de aktiva substanserna? Mycket magi där.

Tränger fett igenom plast?

ACBC4B29-AB7D-47A8-AE8E-2161287DF93C.jpeg
A63C6D04-E7C3-423C-A986-C78BBCE418FA.jpeg

Tror inte förklaring behövs ;)

Lutar mest mot S5 coupe eller cab. Blir svårt att sälja in frugan på en M135 (jag tycker att de är snygga men vet att jag kommer få höra något i stil med att det ser ut som en stylad golf). Tycker faceliftade S5an är episkt snygg.

Verkar inte vara ett tokigt val... se även ”chris harris S4” på youtube. ;)

• Like
Reactions: par
Som kontrast till alla finbilar lägger jag upp en passande bild såhär i juletider.
IMG_7955.JPG
Jag vill ha en jänkepickup med V8 "för att jag kan" och för att slippa koppla på släp hela tiden när jag ska till Byggmax, Återvinningscentraler och grejer. Är det rimligt att tro att man får någonting som fungerar i 50tkr klassen? Är tyvärr inte särskilt händig annat än för att byta lättåtkomliga komponenter, kan inte svetsa eller dyl.

Typ nåt sånt här: https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Pickup_Sportside___Stepside_76947690.htm?ca=11&w=2

Jag vill ha en jänkepickup med V8 "för att jag kan" och för att slippa koppla på släp hela tiden när jag ska till Byggmax, Återvinningscentraler och grejer. Är det rimligt att tro att man får någonting som fungerar i 50tkr klassen? Är tyvärr inte särskilt händig annat än för att byta lättåtkomliga komponenter, kan inte svetsa eller dyl.

Typ nåt sånt här: https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Pickup_Sportside___Stepside_76947690.htm?ca=11&w=2
50-ish kan absolut ge något. Den du länkar till har dock "mini-flak" (iom stepside) men annars så.
Bra: billiga delar, drivlina och likande håller i oändlighet.
Dåligt: elsystemet befinner sig i ständigt förfall, de rostar rätt hårt, tidigare ägares hemmapul.

Denna kanske?
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Silverado_Z71_K1500_6_5_V8_4Wd_75369756.htm?ca=11&w=3

50-ish kan absolut ge något. Den du länkar till har dock "mini-flak" (iom stepside) men annars så.
Bra: billiga delar, drivlina och likande håller i oändlighet.
Dåligt: elsystemet befinner sig i ständigt förfall, de rostar rätt hårt, tidigare ägares hemmapul.

Denna kanske?
https://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Silverado_Z71_K1500_6_5_V8_4Wd_75369756.htm?ca=11&w=3

Fördelen med rambyggen är ju att rosten sällan är ett problem. Hade en rejält murken fullsize-Bronco som vinterskott för många år sedan, var ett nöje att besikta den :)

Sålänge ramen är frisk, golven friska nog för att inte trampa igenom och inte karossrosten ger vassa kanter verkar det mesta passera en besiktningsteknikers granskande blick.

Gällande elen, +1. Det brukar hävdas att britter är dåliga på elsystem, men jänkare är inte bättre direkt.

Lutar mest mot S5 coupe eller cab. Blir svårt att sälja in frugan på en M135 (jag tycker att de är snygga men vet att jag kommer få höra något i stil med att det ser ut som en stylad golf). Tycker faceliftade S5an är episkt snygg.

Verkar inte vara ett tokigt val... se även ”chris harris S4” på youtube. ;)
Den där Audin har ju 395 awd-häst :p 135:an har nog kanske 400-420 i motorn med downpipe och tune.
Kan inte tänka mig att enbart en tune får kompressorn i Audin att låta så där :D

Åkte en tur i en av mina chefers RS6 i dag. Har åkt alla möjliga feta bilar och andra RS6or, men denna utmärker sig verkligen. Den har Akrapovic helsystem och den är bänkad till strax över 800hk på hjulen. Den var helt brutal! Har aldrig upplevt en sådan kraftfull acceleration tidigare. Och ljudet! Det låter som andra världskriget redan på 2000 rpm.. Sinnessjuk bil!

Video or it did not happen :D

Åkte en tur i en av mina chefers RS6 i dag. Har åkt alla möjliga feta bilar och andra RS6or, men denna utmärker sig verkligen. Den har Akrapovic helsystem och den är bänkad till strax över 800hk på hjulen. Den var helt brutal! Har aldrig upplevt en sådan kraftfull acceleration tidigare. Och ljudet! Det låter som andra världskriget redan på 2000 rpm.. Sinnessjuk bil!

Har du kommit vidare i dina tankar? Jag är inne på samma spår. Tänkte beställa bil i början på nästa år, just nu lutar det åt V60 hybrid. XC90 hade varit drömmen men den är, liksom XC60, lite för dyr tyvärr. Outlander PHEV ligger väl hyfsat bra till och jag gillar tanken på en SUV men några kollegor har sådana och jag är inte så imponerad av körställningen i dem.

Viktiga parametrar är komfort, utrymmen och värme (jag nojjar totalt över risken över att behöva sitta och frysa i bilen).

Jag citerar mig själv (som vanligt...), jag har skissat på följande hybridvarianter, siffrorna är respektive bils förmånsvärde och jag har valt de enklaste varianterna med få eller inga tillval;

RAV 4 3325
V60 3083
PHEV 2491
Passat 2800
Golf 2400
XC60 5800
Kia Optima 2400

Kian verkar ha en hel del utrustning redan som standard, det är alltid ett plus. Som referens kan nämnas att en Volvo S60 automat har ett förmånsvärde om 3350kr/månad, och en V90 XC ligger på 4500kr. Har jag missat något? Personligen skulle jag kanske kunna tänka mig en Mini men den känns lite liten och jag tycker inte riktigt att modellens image matchar företagets.

V60 känns som den hetaste kandidaten än så länge, vilket är lite surt med tanke på hur gammal modellen är och att det säkert kommer en ersättare runt hörnet.

Jag citerar mig själv (som vanligt...), jag har skissat på följande hybridvarianter, siffrorna är respektive bils förmånsvärde och jag har valt de enklaste varianterna med få eller inga tillval;

RAV 4 3325
V60 3083
PHEV 2491
Passat 2800
Golf 2400
XC60 5800
Kia Optima 2400

Kian verkar ha en hel del utrustning redan som standard, det är alltid ett plus. Som referens kan nämnas att en Volvo S60 automat har ett förmånsvärde om 3350kr/månad, och en V90 XC ligger på 4500kr. Har jag missat något? Personligen skulle jag kanske kunna tänka mig en Mini men den känns lite liten och jag tycker inte riktigt att modellens image matchar företagets.

V60 känns som den hetaste kandidaten än så länge, vilket är lite surt med tanke på hur gammal modellen är och att det säkert kommer en ersättare runt hörnet.
Förstår inte riktigt dina bevekelsegrunder. Du säger att du vill ha utrymmen men sen lutar det åt V60? :confused: Den är pytteliten, trångt insteg, bagageutrymmet är i Golfklass. Optima och GTE är det du "ska" välja mellan om du ska en rymlig hybrid. Enda anledning till V60 skulle jag säga är fyrhjulsdriften. Mellan Optima och GTE vinner GTE i princip alla grenar förutom räckvidd på batteri som den kommer ungefär 10km kortare än Optima. Den är större, har trevligare inredning och mycket kraftigare elmotor så bilen faktiskt körs på el annat än i låg fart.

Så, nu har jag pratat rationellt. Men bilen du köper kommer ju vara den du VILL ha eller hur ;)

Förstår inte riktigt dina bevekelsegrunder. Du säger att du vill ha utrymmen men sen lutar det åt V60? :confused: Den är pytteliten, trångt insteg, bagageutrymmet är i Golfklass. Optima och GTE är det du "ska" välja mellan om du ska en rymlig hybrid. Enda anledning till V60 skulle jag säga är fyrhjulsdriften. Mellan Optima och GTE vinner GTE i princip alla grenar förutom räckvidd på batteri som den kommer ungefär 10km kortare än Optima. Den är större, har trevligare inredning och mycket kraftigare elmotor så bilen faktiskt körs på el annat än i låg fart.

Så, nu har jag pratat rationellt. Men bilen du köper kommer ju vara den du VILL ha eller hur ;)

Jag har alltid tyckt att V60 är större än Golf...! Måste nog dubbelkolla måtten. En Golf kombi-vad-den-nu-heter är ju redigt stor dock, men den finns tyvärr inte som hybrid.

Tack för input kring Optima / GTE, den förstnämnda känns nästan utesluten. Men den är ganska snygg!

Tillbaka
Topp