• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Någon som äger en Range Rover (gärna evoque)?

Mellan tumme och pekfinger - vad ligger kostnaden på per år (försäkring, service, etc).
Jag har haft Range Rover, det var länge sedan så den nyaste var väl en -03:a men kompisarna med mer tålamod fortsätter med nyare Discovery och Range. De verkar helt värdelösa och jag skulle aldrig någonsin köpa en LR/RR igen, jag skulle hellre betala för att få en könssjukdom.

Men, Land Rover-klubben har en aktiv Facebook-sida där du säkert kan få bra tips och råd. De har också ett forum men det verkar inte vara så aktivt tyvärr.

Låt dig inte avskräckas av min bitterhet dock, de är trevliga bilar.

Någon som äger en Range Rover (gärna evoque)?

Mellan tumme och pekfinger - vad ligger kostnaden på per år (försäkring, service, etc).
Har själv inte haft någon men att döma från de jag känner som har/har haft kan jag bara rekommendera Range Rover för den som gärna vill berätta för andra hur mycket pengar man lagt på att reparera bilen.

Edit: Såg att du fått ungefär samma svar redan.

Pratade lustigt nog just med en kompis som köpt en, han var väldigt, väldigt nöjd med bilen som helhet. Minus för den mycket korta räckvidden, under två mil (fyra enligt spec) känns lite klent men är egentligen inte avgörande för mig.

Efter alla rekond-tips i denna tråd var jag tvungen att gå ut och tvätta armstödet i reservbilen med lite diskmedel och varmt vatten. Tyvärr blev det ingen större skillnad, eller jo, en viss nyansskillnad kan kanske anas...?

IMG_7346.JPG

Pratade lustigt nog just med en kompis som köpt en, han var väldigt, väldigt nöjd med bilen som helhet. Minus för den mycket korta räckvidden, under två mil (fyra enligt spec) känns lite klent men är egentligen inte avgörande för mig.

Efter alla rekond-tips i denna tråd var jag tvungen att gå ut och tvätta armstödet i reservbilen med lite diskmedel och varmt vatten. Tyvärr blev det ingen större skillnad, eller jo, en viss nyansskillnad kan kanske anas...?

IMG_7346.JPG
Svårt att sluta när man väl börjat...

Tur att inredningen i övrigt är mörk...eller kanske otur. Det är svårt att tro när man ser bilden men den upplevdes faktisk som välskött, det var inte så att man backade undan av äckel.
Inte många som vågar tvätta lädersäten, man tror att de är ömtåliga och att det krävs specialgrejer. Verkligheten är ju däremot den motsatta då lädret ska vara så tåligt det nästan bara kan och inte missfärgas av jeans osv.

IMG_7346.JPG

Vilken jävla skillnad! Bara att fortsätta! För sent att vända ryggen nu! :D

Inte många som vågar tvätta lädersäten, man tror att de är ömtåliga och att det krävs specialgrejer. Verkligheten är ju däremot den motsatta då lädret ska vara så tåligt det nästan bara kan och inte missfärgas av jeans osv.

Ja jag kör med skurborste på mina säten. Första kommentaren från polaren var "Använder du verkligen den?".
Fungerar riktigt bra :)

Såja!
Nu har jag tvättat bemven och den står i farsans garage. Här kommer lite bilder på smutset, notera att jag redan städat den med våtservetter en gång.
Fann också lite i lacken som är dåligt, vilket är vad jag förväntade mig. Värst är en gammal lagning bakom vänster bakdörr som börjat spricka upp. Det behöver lagas, blir i vår det. Och höger framskärm och kanske stötfångare är omlackade, inget konstigt precis.
20171218_191030.jpg
20171218_164336.jpg
20171218_164340.jpg
20171218_164345.jpg
20171218_164425.jpg
20171218_170608.jpg
20171218_164840.jpg
20171218_164439.jpg
20171218_164348.jpg
20171218_164532.jpg
20171218_164457.jpg
20171218_164500.jpg
20171218_165203.jpg
20171218_164400.jpg
20171218_164444.jpg
20171218_164408.jpg

Läste ett tips på Internet om att bakpulver kan få bort lukter i en bil så jag hällde ut bakpulver på golvet i hela bilen och bagaget så får det stå över natten och så dammsuger jag upp det imorgon. Kaffebönor ska tydligen också fungera så ska testa det och ättika med. Allt för att få bort stanken ur bilen. Nytt kupé filter är också inköpt.
20171218_171808.jpg
20171218_171814.jpg
20171218_171820.jpg

Och så testade jag min blandning av vatten och babytvål. Den ser ut att fungera ;)
20171218_173321.jpg
20171218_173327.jpg
20171218_173633.jpg

Köpte lite medel också för att testa runt lite. Bra att ha till senare med.
20171218_161537.jpg

Och så fann jag en uppsättning Nokian Hakkapelitta på blocket med 8mm mönster för 1300kr så det hämtade jag upp också! Försöka få det skiftat av polaren i veckan.

Mycket mer bilder kommer imorgon när jag drar igång ordentligt!

Sjukt tillfredsställande att följa detta, fortsätt gärna uppdatera med mer bilder! :D

Här kommer bilder från gårdagens jobb.
Enbart rengjort nu, blir färdig med säten osv idag och tänkte hyra matt-tvätt och köra det imorgon.

Ratten före och efter
20171219_113411.jpg
20171219_113415.jpg
20171219_134906.jpg
20171219_134930.jpg

Locket över mittkonsolen
20171219_125306.jpg

20171219_134655.jpg

Förarstol före och efter
20171218_164500.jpg
20171218_165203.jpg
20171219_145936.jpg
20171219_145948.jpg

Dricka kaffe sen iväg och fortsätta!
Tar lång tid men bra blir det! Allting är verkligen ingrott i den

Säger som BadkarsPiraten, det är bara att fortsätta Tapiren!
Jag vart riktigt sugen på en 530 igår. Så pass att man finkammade blocket efter lämpliga objekt (blåa bilar och bilar med beige inredning får du ha för dig själv dock piraten ;) ) men hej vad det skulle kosta på med bensin när jag ändå bara snittar 17Km/h tor jobbet och hemmet... :(

Ser ju ruggigt bra ut piraten! Jag ska nog gå en match med mina Jetsonfotöljer nu i jul...

Jag vart riktigt sugen på en 530 igår. Så pass att man finkammade blocket efter lämpliga objekt (blåa bilar och bilar med beige inredning får du ha för dig själv dock piraten ;) ) men hej vad det skulle kosta på med bensin när jag ändå bara snittar 17Km/h tor jobbet och hemmet... :(

Ser ju ruggigt bra ut piraten! Jag ska nog gå en match med mina Jetsonfotöljer nu i jul...
Haha jag gjorde detsamma :D

Då får du köra 530d ;) 525d skjuter på bra, så 530d kan ju inte vara sämre ;)
Jag kör inte så värst mycket nu för tiden då jag aldrig är hemma så när jag väl kör så gör det inget att det kostar lite extra. Sen så drar den bara 0.82 motorväg så det är inte så farligt.

Jag var tvungen att googla och V60 är 4dm längre, det är väl därför den upplevs som rymligare. Även bagaget skiljer en del, 380l mot 430l.
.

Det är nog vanliga korta golf du har kikat på, enligt pappret så tar våran Alltrack 605l VDA i bagaget och längden är 458cm.
Mycket trevlig bil måste jag säga.

Det är nog vanliga korta golf du har kikat på, enligt pappret så tar våran Alltrack 605l VDA i bagaget och längden är 458cm.
Mycket trevlig bil måste jag säga.
Ja, så är det. Alltrack är riktigt, riktigt fin. En kollega fick just ut sin och den är imponerande på alla sätt och vis, finns dock inte som hybrid tyvärr och framöver tror jag det blir sådana vi satsar på i företaget, enligt nye vd.

Men absolut en trevlig bil, känns mer modern än V60 sådär rent spontant utan att jag har gjort någon direkt djupdykning i den.

Då får du köra 530d ;) 525d skjuter på bra, så 530d kan ju inte vara sämre ;)
Jag kör inte så värst mycket nu för tiden då jag aldrig är hemma så när jag väl kör så gör det inget att det kostar lite extra. Sen så drar den bara 0.82 motorväg så det är inte så farligt.

Skulle jag inte köra till och från jobbet skulle jag köpt en Dodge Ram SRT10 eller något annat kul. Då skulle jag betala med nöje men att nu sitta och köra Glömstavägen varje dag i typ 10Km/h så känns det som hål i huvudet...

Tråkig hastighet, då borde du ha en av de större bilarna men med liten motor... Sitta och njuta av fåtöljerna i en 7-serie tex. Är själv lyckligt lottad med fri motorväg och landsväg, där mår 4,4l v8an bra som bruksbil kan jag meddela. Snittar på dryga 0,9.

Tråkig hastighet, då borde du ha en av de större bilarna men med liten motor... Sitta och njuta av fåtöljerna i en 7-serie tex. Är själv lyckligt lottad med fri motorväg och landsväg, där mår 4,4l v8an bra som bruksbil kan jag meddela. Snittar på dryga 0,9.

Jo du har ju en poäng där. Just nu åker jag en 2011 Polo med automat som jag fått överta från mormor. Gratis och billigt men snittar ändå 0.75 då jag mest sitter i kö. Lite dumt för jag orkar inte köra en manuell bil till jobbet men skulle jag gå och köpa något kul, likt en Ficus RS, eller 1M så är det manuell som gäller och det skulle jag inte orka.. Får försöka härda ut och köpa rolig bil till nästa sommar/höst att komplettera med.

Senast ändrad:
@Aurum kör du fortfarande 6serie? Hur upplevs driftsäkerheten där? Någon modell som är svajigare?
Jag har länge varit svag för dom. Någon form av hatkärlek där.

Vafan! Det bästa jag har fått är en Chevrolet Tahoe...

Hade lite flyt då jag kunde parkera i garage eller på egen tomt i lugnt område så jag "blev tvungen" att ta med de roligare bilarna hem ibland. Rätt kul de gångerna man var på iväg till någon landställe över helgen. Folk undrade ju om man sålde knark eller vunnit på lotto. :D

Men om vi snackar uppgradering så var det värsta jag fått en Jaguar F-type cab i Italien. Hade hyrt en Fiat 500 men efter att ha bytt tre gånger av olika anledningar vart det första bästa lediga bil. :D

@Aurum kör du fortfarande 6serie? Hur upplevs driftsäkerheten där? Någon modell som är svajigare?
Jag har länge varit svag för dom. Någon form av hatkärlek där.
Yes, en gammal 645a. Förutom elfelet (generatorn) den hade när jag köpte har den fungerat perfekt. Haft den i snart två år och har knappt haft något värdetapp, mao riktigt billigt bilägande även om den drar något mer. Just min modell har ett känt fel med kylröret som går igenom motorn, korrosion mellan metaller och packning. Vissa bilar får problem rätt tidigt och andra inte alls. 650 ska inte ha detta problem. Idle smoke är väl lite av ett problem, men är inte insatt. Detta är dock min första egenköpta bil så har egentligen ingen vidare koll på mekaniken. Det som annars är trevligt är ju att det är standardmotorer och standarddelar som den delar med 5an och övriga bilar. Mao är delar rätt billigt om man fixar själv. Har dock lite problem med okunnigt vänsterfolk som tror den är dyr och därför känner de att de måste slå den då och då. Idioter.

Yes, en gammal 645a. Förutom elfelet (generatorn) den hade när jag köpte har den fungerat perfekt. Haft den i snart två år och har knappt haft något värdetapp, mao riktigt billigt bilägande även om den drar något mer. Just min modell har ett känt fel med kylröret som går igenom motorn, korrosion mellan metaller och packning. Vissa bilar får problem rätt tidigt och andra inte alls. 650 ska inte ha detta problem. Idle smoke är väl lite av ett problem, men är inte insatt. Detta är dock min första egenköpta bil så har egentligen ingen vidare koll på mekaniken. Det som annars är trevligt är ju att det är standardmotorer och standarddelar som den delar med 5an och övriga bilar. Mao är delar rätt billigt om man fixar själv. Har dock lite problem med okunnigt vänsterfolk som tror den är dyr och därför känner de att de måste slå den då och då. Idioter.
N62 x50 är också drabbad. Har en vän som bytt röret på sin 750 och det finns åtskilliga fler drabbade på BMW-forum.

Surt med skadegörelsen, har också fått min slev av avundsjuka. Nuförtiden ställer jag inte sommarbilen utom synhåll.

Tillbaka
Topp